De Porsche 917/30 is nooit meer geëvenaard

Auteur: , 15 Reacties

Gekker dan begin jaren '70 zal het wel niet worden als het gaat om motorvermogens. De pk-wedloop op de circuits bereikte in die tijd een hoogtepunt. Het jaar 1973 markeert de absolute top met de Porsche 917/30, en die te zien was op de Techno Classica dit jaar.

Porsche had zijn museum-exemplaar, chassisnummer 917/30-003, meegenomen naar de grootste klassiekerbeurs van Europa in Essen. In deze configuratie haalt de wagen 1.200 pk uit een 5,4 liter 12-cilinder boxer met twee turbo’s. In kwalificatietrim was 1.500 pk mogelijk, maar gevraagd om zulke “brachialer Kraft” zei het blok al snel “puff”, aldus een Porsche-zegsman ter plekke.
Zo van dichtbij ziet de auto er verrassend simpel uit. De regels van de CanAm schreven een open cockpit voor en verlichting was niet nodig. De neus is aerodynamisch helemaal strakgetrokken en de grote achtervleugel maakt de luchtstroom af. Zodoende heeft de 917/30 een heel ander profiel dan zijn voorgangers. Samen op het circuit vallen de verschillen goed op.

Er zijn maar een handjevol exemplaren van de 917/30 gebouwd. De exclusiviteit en extremiteit komt tot uitdrukking in de prijzen die worden neergeteld tijdens de zeer schaarse keren dat er eentje op de markt komt. Veilinghuis Gooding & Co veilde twee jaar geleden chassisnummer 917/30-004 voor 4,4 miljoen dollar. Deze auto maakte deel uit van de Drendel-collectie race-Porsches die toen bij Gooding onder de hamer kwam.

De 917/30 was de laatste doorontwikkeling van de roemruchte Porsche 917. De geschiedenis van de 917 begint in 1969. Voortbordurend op de 908 ontwikkelt Porsche een auto met grotere dimensies en een 4,5 liter 12-cilinder motor. De basis is een verfijnd buizenchassis dat zo licht mogelijk wordt gefabriceerd. Het project staat onder leiding van Ferdinand Piëch.

Op Le Mans verbaast de 917 vriend en vijand met zijn ongekende tempo. In de race houden de twee fabrieksingeschreven auto’s het niet vol, maar ze hebben hun potentieel onomstotelijk laten zien. De race van 1969 is destijds prachtig vastgelegd in de documentaire La Ronde Infernale, die nadien is heruitgegeven op dvd die nog steeds verkrijgbaar is. Een jaar later pakt Porsche groots uit op Le Mans. Een armada aan 917’s in verschillende specificaties treedt aan. Deze race staat in het geheugen gegrift door de film Le Mans van Steve McQueen. Porsche pakt zijn langverwachte overwinning met Hans Herrmann en Richard Attwood in een 917 Kurzheck, een doorontwikkelde en verbeterde versie.

De triomftocht van de 917 gaat door in 1971 met de magistrale overwinning van Gijs van Lennep en Helmut Marko in hun witte 917 met de legendarische Martini-livery en startnummer 22. In die race doet ook een experimentele 917 mee, de 917/20. Die is legendarisch geworden door zijn lange roze carrosserie waarop de vleesdelen van een varken zijn geschilderd. Daardoor kreeg hij de bijnaam ‘de zeug’. Dit is de enige 917/20 en na de race werd hij onderdeel van Porsche’s museumcollectie.

De motor van de 917/20 is nog dezelfde 600 pk sterke 4,9 liter als in zijn broers. Maar in 1971 doet Porsche ook veel ontwikkelingswerk op motorengebied. Op zoek naar meer vermogen doktert Piëch een 16-cilindermotor uit. Daarmee sluit hij aan bij de traditie van zijn grootvader Ferdinand Porsche die in de jaren ’30 een 16-cilinder voor de Auto-Union Silberpfeile ontwierp. Door Piëch komt een blok van 6,6 liter tot stand met 750 pk. Dat blijkt niet betrouwbaar genoeg om mee te kunnen racen.

Tegelijk doemt een andere technische mogelijkheid op: turbolading. Meer vermogen, maar niet meer gewicht. De Stuttgarter ingenieurs koppelen twee turbocompressoren aan een 4,5 liter 12-cilinder zodat die van 520 pk naar 850 pk gaat. Porsche kiest voor die weg en de 16-cilinder mag naar het museum, waar hij overigens nog steeds te bewonderen is. Reglementswijzigingen op Le Mans maken verdere deelname van de 917 onmogelijk en daarom richt Porsche zich vanaf 1972 op andere sportwagenklassen. In Europa wordt dat de Interserie en ook maakt Porsche de oversteek naar de Verenigde Staten. De 917 wordt doorontwikkeld tot 917/10 met een open carrosserie en een 5 liter 12-cilinder motor die dankzij twee turbo’s de magische grens van 1.000 pk bereikt.

Vooral in de VS slaat Porsche de concurrentie om de oren met Mark Donohue achter het stuur van de 917/10. Hij doorbreekt de dominantie van McLaren op grootse wijze. Porsche doet er voor het seizoen 1973 nog een schepje bovenop met een nog gestroomlijndere body, een iets langere wielbasis en een grotere motorinhoud van 5,4 liter. Dat is de 917/30 waarmee Donohue weer de CanAm-titel op zijn naam schrijft. De dominantie van Porsche zit de Amerikanen niet lekker en ze zetten de Duitsers de voet dwars met reglementswijzigingen. Daarnaast hindert de oliecrisis de mondiale autosport behoorlijk. Tezamen betekent dat het einde van de carrière van de 917.

De geschiedenis leert dat deze auto, die in Essen te bewonderen was, de dinosaurus der race-sportwagens is geworden. Hij was de grootste, de sterkste en de laatste in zijn soort. Na zijn uitsterven is er nooit meer een gekomen die hem heeft geëvenaard.

Porsche geeft de 917 een waardige plek in zijn museum . In Stuttgart staan de generaties gebroederlijk naast elkaar. Alle hoogtepunten staan er tussen: onder meer Van Lenneps nummer 22, de experimentele 16-cilinder, de ‘zeug’ en natuurlijk als laatste de 917/30.

Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze gastbijdrage!



15 reacties

Heerlijk stukje geschiedenis
Leuk stuk om te lezen!
De eerste 917’s waren anders gevaarlijk instabiele machines.
Op het rechte stuk van Mulsanne trok de auto alle kanten op door een zeer licht wordende neus. De oplossing kwam niet van Porsches befaamde ingenieurs, maar van het klantenteam van John Wyer, de man van de Gulf-kleuren , diie het jaar daarvoor van de 917 gewonnen had met een Ford GT40.
Bij Wyer zaagden ze een flink stuk van de staart af, en de stabiliteit verbeterde aanzienlijk.
Dit werd de beroemde, racewinnende 917K, voor Kurzheck.
Porsche was er als de kippen bij om dit concept te kopiëren, en de rest is geschiedenis.
@autoblog: zou het in de toekomst mogelijk gemaakt kunnen worden om een artikel of video te taggen oid, vaak zit ik op mn werk en zie ik een leuk artikel maar heb ik niet de mogelijkheid m helemaal te lezen dus denk ik dat ik dat doe ik later wel, maar t komt r nooit van
Zeer brute machine, vorig jaar nog naast gestaan in het Porsche museum :)
917 = De Porsche der Porsches
Neen, ’t is niet de 911 geweest die Porsche destijds op de kaart heeft gezet, eerder de 930, maar met de 917 telde Porsche voor het eerst mee met de GROTE jongens als Ferrari, Maserati, Aston Martin Jaguar en noem alle glorieuze Le Mans winnaars maar op.
En ook dat was -weer- een rotstreek van Piëch : John Wyer Automotive ( DE man van de Gulf sponsoring en kleuren) zou exclusief voor Porsche met de 917 strijden voor de eer, als een semi-fabrieks team.
Echter zette Porsche de rode Salzburg 917 zelf in voor de 1970 Le Mans.
De naam Salzburg werd gekozen omdat de familie Porsche daar zijn wortels heeft liggen.
Wyer was des duivels.
En terecht.
Hier een fillempie over John wyer en misschien de meest legendarische race waar een 917 ooit aan heeft meegedaan : de BOAC 1000 kilometer van Brands Hatch.

Het scenario : Regen, regen en nog eens regen zoals het alleen in Engeland kan.
Pedro Rodriguez, vergeten,maar één van de allerbeste all round rijders ooit.
Een licht blauwe 917 KH waarin Rodriguez onterecht wordt terug gezet wegens inhalen tijdens de gele vlag (die hij echt niet had gezien)
Voor de race moest hij voor straf op de allerlaatste positie starten en hij won.
Glorieus.
Omdat’íe woest was.
kijk eens hoe de man drift met 600 pk, versleuteld in een buizenframe en afgedekt door vederlicht en slap polyester, met een setje wielen zo breed als een stoomwals.
De echter petrolhead zal de man daarna nooit meer vergeten…….
’t is zaterdag, ik zou zeggen neem de tijd om de gehele docu te bekijken

Remember : De Boeing 747 zat nog in het test stadium.
En je vader, ja, die was met hele ondeugende dingen bezig ! LOL

http://www.youtube.com/watch?v=j9XCEM4S2yY
@desjonnies: Slide baby slide :D :D

http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--zbJRkqkM--/18wwbpz1samc2jpg.jpg
@Vincegail:
Mooie foto uit den ouden doos.

En die rare Jappen maar roepen dat zij het tandemdriften hebben uitgevonden..
@desjonnies: En dikke merci voor de youtube link. Ik heb die al dikwijls voorbij zien komen, maar nog nooit de tijd genomen om hem te bekijken. Morgen (vandaag…) middag!!!
@desjonnies: Dank voor de tip! Schitterende oude beelden. Daarom haalde ik in het verhaal ook de documentaire La Ronde Infernale aan. Er is trouwens ook een mooie documentaire over het sportscar-seizoen 1972, getiteld The Speed Merchants. Ook nog steeds verkrijgbaar.
Leuk artikel!
Men kan evenwel wielen monteren onder een badkuip, zal er zeker beter uit zien.
De allermooiste en indrukwekkendste race auto’s, jammer dat dit niet meer bestaat ongelimiteerd racen. ga zo ff de start F1 kijken en daarna weer in slaap vallen v/d opgevoerde begrensde brommerrace….Sh@t

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).