
De rijtesten van de Focus RS en de Evo X zijn hier al eens voorbij gekomen. Fifth Gear zette ze onlangs naast elkaar op een circuit voor een dubbeltest. Je kan de test over 3 jaar bij Discovery Channel bekijken, of hier & nu op Autoblog.
De twee motorisch opgesmukte gezinsauto’s mogen het tegen elkaar opnemen in een match waarbij het beste uit twee werelden gecombineerd wordt. Namelijk voetbal en asociaal hard over een circuit rijden. Uiteraard worden de voor- en nadelen van de Focus en Evo X op het eind even op een rijtje gezet. Check de video voor bijna 6 minuten aan pk-geweld.
Moet het filmpje nu gaan kijken, maar op voorhand zeg ik al:
doe mij de Focus RS maar! (en als die op zijn ben ik ook zeer gelukkig met de EVO hoor…)
Leuk filmpje.
Hmm ik zou de Evo X kiezen. Heb je in ieder geval 4WD en dus tegelijk ook meer potentie, waar je bij de Focus RS eigenlijk al aan het maximum zit van wat de voorwielaandrijving aan kan.
Evo power!
nog een niet verwachtte (voor mij dan) uitkomst. Leuk stukje
Op zich wel een goede vergelijking, maar 4-wielaandrijving en FWD.
En de EVO heeft een kont om spullen in te doen, de RS niet.
Hehe, driving like you’re escaping from jail…moeilijke keuze maar die 5 cilinder klinkt zo lekker dat het de ford wordt!
Nice, oie je zou mar in een dergelijke luxe positie zitten om een keuze te kunnen maken. Ik ga voor de ford, eens in dat ding gezeten en sindsdien…. Ooit…
Nou, Fifth Gear is zelf ook onvolwassen geworden. Ze proberen juist met die idiote reclames Top Gear belachelijk te maken dat ze onvolwassen zijn en dan moet je dit nog zien…
Beter goed gejat dan slecht gemaakt…
focus rs voor mij…
Een patatje met voor mij graag. En een kroket. Blikje cola. Iemand hier nog iets? Nee? Mooi.
Ja een whopper bacon-chease en een zakkie onion rings met van die saus.
mag ik een patatje joppie, frikandel met en een kipcorn.
oh wacht. doe maar die EVO erbij.. in het rood :D
@Laue, helaas de EVO is op, is een Dacia Sandrero ook goed?
Ford Focus RS vs Nissan GT-R:
http://www.youtube.com/watch?v=ZZL8uPemi3k&eurl=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fprofile.php%3Fid%3D1009138971%26ref%3Dname&feature=player_embedded
Evo natuurlijk :)
De EVO is de betere auto waar die voor bedoeld is.
Leuke bijkomstigheid: hij zal ook nog langer heel blijven ook !!
Over smaak (uiterlijk) valt niet te twisten. Ik vind beide auto’s mooi.
En voor een voorwielaangedreven auto is de prestatie van de Focus natuurlijk zeer bijzonder goed.
Maar tegen de EVO X komt ie NIET op !
They’ll never beat Top Gear!
Hum de Megane RS (oude model) met 268pk zit heel dicht op de hielen van een EVO op Zandvoort (Autovisie). Ik ben erg benieuwd hoe ver de Megane zal uitlopen op de Focus:-)
@dinks
Ford Focus RS vs Nissan GT-R:
is toch geen vergelijking!!
je zet toch ook geen golf gti tegenover een porsche turbo ofzo
of het hele programma via p2p downloaden…
moeten ze het ook maar gelijk hier uitzenden ipv pas na 3 jaar!
e39turbo: de YouTube link pakt ie niet maar ga maar zoeken. De Nissan heeft flink wat ruimte nodig om z’n pks kwijt te kunnen en vaart te maken.

Ik reed mee met een 300 pk ST (gekit dus): mental!
Gas in de bocht is wat tricky maar hij gaat erg hard, Vmax 270.
Dutch Spring Run 2009
En het prijsverschil ?
Gek genoeg wordt de Focus wel sneller en beter in Autoweek getest dan de OPVOLGER van de EVO 10..! Deze opvolger is dus bepaald geen betere SPORTauto dan de Evo 10 ?!
Doe mij een Evo oorlog van de geïmproviseerde Crack Donalds.
Die evo heeft dan maar 300 pk. Met de FQ400 was al helemaal duidelijk geweest wie er zou winnen. Die auto wint het op een track zelfs van een lambo :?
Ze moeten alleen niet zo’n super versnellingsbak in de Evo maken als het de auto 0,9 sec langszamer maakt om naar 100 te komen, en ook veel tammer maakt. (ik leid dit af uit de autoweek review).
Dat lijkt me duidelijk. Beide veuls te sportief voor mij. Doe mij maar niets dan. Of wacht! Als dat ook mag… Dan doe ik mee met Rick dos! ;)
Volgende week zondag weer Top Gear! :p
spijtig al1 dat een wrx die evo nog eens owned
Die 5 cilinders klinken gruwelijk!
Ik kan op dit moment echt niet kiezen wat ik wil… Zodra ik een proefrit met allebei heb gemaakt laat ik het wel weten.
-edit: ip ban-
Ik heb al, zoals ik al eerder verteld heb, mogen meerijden in de EVO, toen ik dacht dat we het rond punt gingen opknallen slalomde de dealer, voormalig rallyrijder er vlotjes omheen, op dat kruispunt stond trouwens een Porsche Turbo, die keek ernaar :D
Na het testritje heb ik zelfs niet durven vragen of ik heel even mocht rijden, om daar de limieten van de zoeken heb ik de ballen niet voor.
Over de RS kan ik helaas niets vertellen, maar slecht zal die auto zeker niet zijn en voor de meeste stervelingen waarschijnlijk meer dan voldoende…
er is nog wel sprake van een vrij groot prijsverschil tussen de ford en de mitsubishi. De focus RS kost 50000 Euro en de Evo X kost 71000 euro. Dat is een verschil van 21000, en voor wat? die ene keer dat je naar het circuit gaat en een seconde inlevert?
De focus is een opgepompte hatch terwijl de EVO gewoon zo gebouwd is. Toen ze de reportage begonnen, heb ik gewoon doorgespoeld als ik die aflevering bekeek. Kun je evengoed een eend met een met een mini vergelijken. Wat zinloos!
@ Initial D
Inderdaad niemand begint over het grote prijsverschil. Een verschil van 21000 euro op autos van 50 000 / 70 000 vind ik nogal groot.
Maar ik zou tog voor de 3 diamanten kiezen ;)
( als ik het geld over had )
@ Inital D
Koop dan een Dodge Caliber SRT4 nog eens 10 mile goedkoper dan een Focus RS, Komt ook rap van zijn plek af en die keer dat je naar het circuit gaat lever je 2 seconden in.
Duidelijk, zonder bekijken van filmpje is de Focus winnaar. Wie zegt dat de Evo de winnaar is heeft duidelijk nog niet kennis gemaakt met de nieuwe Focus. In autoweek veegde de Focus dan ook de vloer aan met de nieuwe Evo. Het design is niks meer, en de giftigheid is ook weg. Dat is nu juist wat Ford eindelijk wel heeft toegepast.
ja, de ford focus dus…
bij autoweek veegt elke duitser de vloer aan met de jappaner ,denk ook niet dat ze zo goed kunnen rijden als deze gasten .
vind het wat een matig filmpje… Het eerste testje is 1e/2e versnelling werk, tuurlijk is de vierwielaandrijving daar in het voordeel! En dan na 5 minuten gaan ze eindelijk het rondje circuit doen, laten ze niet zien waar het verschil word gemaakt… Vroeger lieten ze de concurent wel als schaduwauto zien, daar was ik nu ook wel benieuwd naar!!
Maar beide geweldige auto`s hoor! 8) Mijn voorkeur zou de focus zijn, puur voort uiterlijk en de 5 cilinder.. De ruimte in de garage is er al, nu de pingels nog!
Zoiets staat allang in de Autoweek.
Doe mij maar de Focus RS. Is veel stoerder en 20k goedkoper.
bedoel als ik 70.000 kan uitgeven,dan kan ik er waarschijnlijk nog wel 20.000+ uitgeven.
Doe dan maar een prachtige BMW M3……das pas stoerrrrrrrrrr.
Maar allemaal leuke karretjes hoorrrrrrrrr.
Natuurlijk de Evo ziet er veel dikker uit en technisch ook de beste.
@ Ferdinand1
Volgens mij is het niet mogelijk om een proefrit met de RS te maken. Het is een unieke auto (x aantal exemplaren gemaakt) dus het is kopen of niet kopen ;p attans zo ging het bij mijn pa toen hij de focus RS 2003 haalde.
Laterrrrr
vreemd in de autoweek van deze week staat dat de Focus sneller is !!!!!!!
Persoonlijk maakt het me geen reet uit dat de Evo sneller is, het ding is oerlelijk! In de RS wil je nog gezien worden en de prijs is ook een stuk aantrekkelijker. Beide wagens zijn niet echt langzaam te noemen, dus mijn keus is gemaakt.
@demoder: verschillende tests, verschillende uitkomsten.
Ik ga voor de Focus, omdat k nou eenmaal een Ford-man ben!
wanneer ben je een Ford-man, als je er een rijdt??
ik heb ook een focus,maar kan van ford-man zomaar veranderen in BMW-man als ik de lotto win.
Doe mij maar een fordkandel met patatje evo-saus
De Evo is duidelijk beter. Wat moet je nou in hemelsnaam met 300pk en voorwielaandrijving!!
Nee doe maar een 135i coupe.
@CSL ..
wat dacht je ??
ik schrijf eens iets zonder samenhang .. wartaal ..
gefeliciteerd ..
De Focus is een leuke wagen, erg leuke wagen zelfs. De oudere Evo’s zijn ook leuk, in ieder geval leuker als de Evo X. Helaas heb ik geen ruimte meer en ook geen geld, maar anders had ik direct een Focus RS gehaald.
geef mij top gear maar
Scheelt dus een seconde tussen die 2. + het feit dat meneer in de Evo zelf in touring car kampioenschappen raced.
Maar laat wel weer zien dat het geen reet uitmaakt of je nu achter, 4 of voorwielaangedreven bent. Het zal op het circuit misschien een seconde schelen, lekker boeiend…
Iedereen zit altijd wel achterwiel en 4-wiel aandrijving op te hemelem, maar is ook 10 keer moeilijker te rijden en achterwiel is helemaal onvoorspelbaar.