• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fisker Karma leent motor van GM

Auteur: robbie, gepost 21 november 2008 om 23:03 – 16 Reacties

Fisker Karma motorDe mensen bij Fisker hebben lef! Waarom? De gaan de benzinemotor voor de Karma namelijk inkopen bij GM, niet dat die motoren slecht zijn ofzo. Maar voor je het weet zijn ze failliet en zit je zonder motor. Natuurlijk zal de Karma in de basis een electrische auto zijn, maar voor het opladen van de batterijen wordt een benzinemotor gebruikt. Hetzelfde idee als bij de die plug-in hybrid van Chevrolet, de Volt.

De motor die Fisker gaat gebruiken is de 2.0 viercilinder turbo die we ook uit de Opel GT kennen en 260 pk levert. De Karma zal vanaf Q4 volgend jaar verkocht worden in de VS, maar de productie zal plaatsvinden bij Valmet in Finland. Vanaf 2010 zal de Karma ook in Europa verkocht worden. Als de productie volledig is opgestart verwacht Fisker 15.000 Karma’s per jaar te verkopen, waarvan de helft in de VS. En weten we de specs nog? Een topsnelheid van 200 km/u, 0-100 in 6 seconden en je kan 80 km op alleen electriciteit rijden. Daarna slaat de benzinemotor aan. De vanafprijs is $80.000. (via: Automotive News)

Ook interessant!

  • Karma GS-6
    Karma GS-6 is nog altijd een Tesla-killer
  • Karma GS-6
    Raad eens welke auto wéér een nieuwe versie krijgt?
  • Nieuws van Karma: sexy SUV of goedkope na-aper?
  • Video: grijze Camry komt Karma tegen

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Fisker, GM, Hybride, karma, opel-gt, plug-in

Vorig bericht: « Video: BMW Performance voor 1 en 3 Serie
Volgend bericht: Eerste details van de Porsche Panamera zijn gelekt! »

Lees Interacties

Reacties

  1. bozewolf zegt

    21 november 2008 om 23:08

    Wel de eerste echt mooie hybride. Heel wat beter dan een koekblik Prius oid.

    Login om te reageren
  2. Superflip zegt

    21 november 2008 om 23:15

    Mooi? Dit is spuuglelijk… Die grille vanvoor al eens bekeken?

    Login om te reageren
  3. tom zegt

    21 november 2008 om 23:25

    Ik snap echt niets van Amerika, als ze ook een motor kunnen bouwen van 4 cil – 2 liter met 260 pk, waarom zijn er dan nog steeds 8 cil – 4 liter met maar 200 pk?

    Ik denk dat we het allemaal eens zijn dat de prius lelijk is, dan is dit tenminste een enorme verbetering!

    Login om te reageren
  4. Een betere ontwerper zegt

    21 november 2008 om 23:26

    Ergens lijkt de body meer te beloven dan de genoemde specs.

    Nee ik vind het geen ding dat me enthusiast maakt.

    Login om te reageren
  5. StefanVTS16V zegt

    21 november 2008 om 23:57

    @Tom:

    Dat blok is ontwikkeld door Europeanen, namelijk die van Opel.

    Login om te reageren
  6. dekster zegt

    22 november 2008 om 00:35

    Toen ik de titel las, dacht ik heel even dat Frisker terug op het juiste pad kwam. Hoe durfde ik!

    Login om te reageren
  7. marco VV zegt

    22 november 2008 om 05:32

    The Joker, die voorpartij. :)

    Login om te reageren
  8. Rick dos zegt

    22 november 2008 om 11:38

    Topsnelheid van 200km/u?

    Met dit ding zul je dus moeite hebben om een Twingo op topsnelheid in te halen?

    Sneu, niet?

    Login om te reageren
  9. kowalsk zegt

    22 november 2008 om 11:42

    Eén van de mooiste auto’s die ik ooit heb gezien… Dus de motor boeit me niet zo veel.

    Trouwens, ‘electriciteit’ moet ‘elektriciteit’ zijn.

    Login om te reageren
  10. Buyck zegt

    22 november 2008 om 12:23

    BLOEDGEIL! En nog ecologisch ook… schitterend!

    Login om te reageren
  11. TT zegt

    22 november 2008 om 12:43

    maar 80 km op alleen stroom? en waarom een motor met 260 pk om een batterijtje op te laden?
    Als ik helemaal eerlijk ben, ik ben hier niet van onder de indruk. Voor dat geld kan je denk ik beter krijgen….

    Login om te reageren
  12. Mairsil zegt

    22 november 2008 om 13:54

    @tom
    Omdat niet iedereen van turbo’s houdt? En omdat zo’n 4 liter V8 waarschijnlijk een stuk goedkoper is dan een high-tech turboblokje?

    Login om te reageren
  13. Edje® zegt

    22 november 2008 om 14:40

    @TT:

    Helemaal mee eens. Ik heb altijd begrepen dat dit een extended full electric car is. Dus een auto die volledig op stroom rijd. Altijd. Op het moment dat de accu’s leeg raken kun je ze met een dynamo bijladen die door een benzinemotor word aangedreven om de actieradius te ondersteunen. Vandaar de term extended.

    Maar in godsnaam kan iemand mij uitleggen waarom dat een 2 liter 4 cilinder turbo is? Met 260 PK? Voor een dynamo?? Zou eerder denken aan een 300cc fluisterstil benzineaggegraatje. En zo zijn de accu’s wel snel leeg… altijd een dik benzineblok meesleuren voor jan *** als je gewoon je woon-werk kilometers rijd en dus binnen de stroom actieradius blijft. En dat zijn veel mensen want onderzoek heeft uitgewezen dat de gemiddelde Nederlander zijn vervoersbehoefte per dag prima kan dekken met 80 km. Vele zitten daar onder. Want dan gaat ie gewoon lekker aan het stopcontact in de nacht…

    Login om te reageren
  14. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    22 november 2008 om 16:13

    Mooie motor!
    Ontwikkeld door Saab, dus stuk gaat hij sowieso niet…
    Slim wel, als je een turbomotor zoekt, begin bij het origineel.

    Voor de rest blijft het mooiste aan die auto de naam.

    Instant Karma’s gonna get you…
    Kies niet ecologisch en in je volgende leven wordt je een slak o.i.d.
    BRIL-JANT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Login om te reageren
  15. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    22 november 2008 om 16:14

    @ Marco vv: ‘Why so seeeeeeeeeerious…!’

    :D

    Login om te reageren
  16. Citrofiel zegt

    22 november 2008 om 23:40

    Heh?! 260 pk om accu’s op te laden? Dat kan toch veel efficiënter met een kleiner motortje? Waarom zo’n krachtige? Moeten die accu’s soms heel snel worden opgeladen? :roll:

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North