We vermoedden het al tijdens de lancering van de eerste plaatjes, maar nu het helemaal duidelijk: als je in de nieuwe B-Max de deuren open zet en de stoelen plat legt, dan kan je een potje tennis dwars door je auto spelen. Of voetbal bijvoorbeeld.
Dankzij het Easy Access Door System (volgens Ford de droom van elke auto-ontwerper) wordt er even een deuropening van 1.500 mm (anderhalve meter dus) gecreëerd. En dat is gewoon praktisch. Als je haast hebt kan je nu je kind met sterk verminderd risico op een schedelbasisfractuur in de auto slingeren, om maar iets te noemen (u begrijpt: ondergetekende heeft geen kinderen).
In feite ontbreken de B-stijlen niet, maar zijn ze verwerkt in de portieren van de B-Max, waar op specifieke plekken gebruik is gemaakt van sterker staal en verstevigingen. Een verzamelplaatje met alle redenen die Ford kon bedenken waarom dit systeem beter is dan conventionele systemen vindt u HIER.
Gisteren maakte Ford overigens bekend dat er in eerste instantie gebruik wordt gemaakt van een 120pk sterke 1.0 Ecoboost motor in de B-Max. Dieselaars moeten het stellen met een 95pk sterke 1.6 TDCi.
Dan tot slot de vraag: wat moet ons camerateam in Genève doen met deze handige vinding? Een snoekduik van de ene naar de andere kant maken? Een beursbabe er doorheen jonassen? Of de PR-manager van Ford Nederland? Kom met iets creatiefs en we gaan kijken of we het in het drukke schema van het beursverslag kunnen inpassen!
wel handig als je de auto aan het uitzuigen bent. Ik denk dat dit een perfecte vinding is. Het maakt optimaal gebruik van de ruimte en instappen is wel zo makkelijk zo kinderen in de autostoeltjes doen zonder een prikkende b stijl in je rug
The irony :o
@Alwood: Ze hadden hem B-MIN moeten noemen.
Ziet we eigelijk niet verkeerd uit
Blijft leuk ook hoe ze ‘ruime’ auto’s kwalificeren… Met alle stoelen omlaag in het Fordje even veel laadruimte als een Volvo 240 met alle stoelen omhoog :D
… groot man… praktisch man… woow.
@Alwood: als alle 60+’ers van Nederland nu opeens in een Volvo 240 gaan rijden is het jouw schuld hè! Ik ga vast een gasmasker zoeken.
@eklasse: lekker, met kacheltje! ;-)
@eklasse: Lol, mijn pa sinds 2 jaar ofzo
Ik zou dit systeem wel eens willen zien op de nieuwe Mondeo.
@eklasse: Mondeo met schuifdeur? Hmmm, interessant idee…
@Esprit_de_Flandre: als ze die galaxy noemen is het niet zo bijzonder.
@mashell: Ja maar ik wil geen MPV(achtige).
Ik zei toch dat het een leuk bakkie was.
btw: probeer eens een 42″ tv in doos (standaard in ieder huishouden tegenwoordig) in een A4, 3-serie, C, Avensis, Octavia, Golfstation of whatever te krijgen. Succes!!
Hier ken ie gewoon in!!
@gregorius: Op het dak ermee.
@gregorius: via de koffer?
@gregorius: dwars op de achterbank een 42″ is gelukt in een 5 serie. Kerstboom in een Toyota starlet, evenals een compleet bouwpakket voor een paviljoen
@gregorius: Lang leven de thuisbezorging met installatie service!
@gregorius:
Al gedaan in een avensis en t past ;)
@gregorius: gelukt in een A3 sportback LOL
@gregorius: gelukt in een Saab cabrio. Dak eraf, doos op de achterbank proppen en het dak er weer op. ;)
@gregorius: 46″ gaat in ieder geval heel makkelijk in een Zafira, denk dus dat 42″ ook heel makkelijk in die auto’s gaat.
Ziet er echt heel goed uit.
Ziet er goed uit, en nog praktisch ook
Er zou een levende kanonskogel doorheen kunnen worden geknald, net als heel vroeger op de kermis. Zo’n gezet mannetje met een cape en een amerikaanse vlag op z’n helm.
Jullie moeten er proberen doorspringen zonder de stoelen te raken
nu dit nog integreren in een auto die ik wel wil hebben… :)
Als ie nu ook nog mooi werd wilde ik hem nog niet hebben :)
Vraagje,hoe breed mag je last uitsteken aan de zijkant in Nederland?Maak een foto met een twee meter hoge kast dwars op de achterbank ,doen jullie toch niet .Veuls te veul werk (uitdaging) :D
@gregorius
mijn vader heeft een audi 80 (=voorganger a4) en de tv heeft prima gepast.
Geen B-stijl? Helemaal weinig stijl!
Het ziet er grappig uit, maar wat is het nut hier eigenlijk van?
@kickass: makkelijkere instap?
@jzaero: Of het altijd zo handig is is maar de vraag. Het voorportier sluit op de voorrand van het achterportier. Als het achterportier open moet, moet ook het voorportier eerst open. Wil je dus bij een volle bak even een achterpassagier laten uitstappen, dan moet het voorportier ook open. Dat wordt wennen. Verder vind ik de schuifdeur wel praktisch, vooral in een krappe parkeerplaats bij een supermarkt, maar hij werkt dus pas als het voorportier eerst opengeklapt wordt.
B-max zonder B stijl, is die naam wel echt handig?
Dat is duidelijk -> Zoveel mogelijk beursmeisjes in die auto!
Kunnen de kinderen in die auto in ieder geval niet met hun deur tegen mijn auto meppen!
Nja, ik vraag me af of dit wat wordt…
Zoveel reacties, en niemand die weet dat Nissan hier met de Prairie al in de vroege jaren 80 mee kwam?
@civiced: de Prairie en ook de Civic Shuttle waren revolutionaire MPVs maar toch zijn ze vergeten.
@mashell: vind je t gek? Kijk even naar bovenstaande foto dan ;)
Wachtende op een uitgebreide crashtest-rapport van de B-Max. :twisted:
Misschien een test met de nieuwe Meriva. Wat is praktischer? Een B-stijl geïntegreerde schuifdeur of suicide-deur? Laat maar… dat is echt des Autoweeks. :?
Eigenlijk ziet ie er in een lichte kleur gewoon heel goed uit. Aan de vergrijzing kun je ook gewoon geld verdienen. En natuurlijk de ideale 2e auto voor het gezin, kun je als man gewoon iets leuks rijden ;)
Ik vraag me echt af hoe veilig deze auto zal zijn.
Als het design een stuk beter was, had het heel gaaf kunnen zijn.