• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford Escort RS Cosworth is een beest #gespot

Auteur: Alwood, gepost 28 augustus 2011 om 18:02 – 33 Reacties

Ford Escort pr0n


Op dit moment heeft Ford niet eens een ST, laat staan RS. Vierwielaandrijving lijkt er nooit meer te komen. Hoe anders was dat 20 jaar geleden? Vroeger had je de Ford Escort RS Cosworth, vroeger was het beter.

Een kleine hatchback als opvolger voor een grote sedan, dat was de Escort Cosworth. Na in de jaren ’80 rally te hebben gereden met achterwiel- en later vierwielaangedreven Sierra’s was het in 1992 tijd voor iets nieuws. Een kleinere, lichtere, wendbaarder auto. Een permanent vierwielaangedreven Ford Escort.

Het ‘ronde’ model Escort was nu 2 jaar op de markt. Eenvoudige 1,3 tot 1,8 liter viercilinders. Een sterk contrast met de Cosworth.

De Ford Escort RS Cosworth heeft in basis nog wat met de vorm gemeen van de standaard Escort. Verder is het chassis veel sterker, de 4×4 aandrijflijn anders en het motorblok heel anders. Een van de motorsport afgeleid 2 liter viercilinder blok met 220pk en 310Nm.

Het totaalgewicht was 1275 tot 1320kg. De topsnelheid ligt officieel op 233km/u en de 0-100km/u sprint verloopt in 5,8 seconden. Foto’s bekijk je op autojunk.nl.

Met dank aan hanse voor de spot!

Ook interessant!

  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Voel je prinses Diana in deze grijze Ford Escort
    Voel je prinses Diana in deze grijze Ford Escort
  • Gespot - Mégane RS Trophy van een vlotte moeder
  • Gespot - De gloednieuwe Porsche 718 GT4 RS in het wild

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

blauw, cosworth, escort, Ford, Gespot

Vorig bericht: « Video: Spa Francorchamps 2011 Formule 1 crashfestijn
Volgend bericht: Audi A1 Sportback betrapt in de fabriek »

Lees Interacties

Reacties

  1. Thomasio zegt

    28 augustus 2011 om 18:06

    Geweldige auto, alleen jammer dat hij helemaal in België staat.

    Login om te reageren
  2. The360box zegt

    28 augustus 2011 om 18:07

    Ik mis de spoilert.

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      28 augustus 2011 om 18:16

      @The360box:
      Eerste reacties waren niet louter positief hierover, zodat deze na verloop van tijd ook zonder de gigantische achterspoiler te verkrijgen was.

      Was een supermooi rallymonster!

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      28 augustus 2011 om 18:23

      @The360box: Pfff, spoilers zijn voor Johnny’s.

      Ik heb de mijne er laten afhalen zelfs.

      Login om te reageren
      • imba zegt

        28 augustus 2011 om 18:25

        @SimonMc: Waarom koop je geen Audi als je niet wilt opvallen.

        Login om te reageren
        • StijnB zegt

          28 augustus 2011 om 18:28

          @imba:
          Omdat die ook spoilers hebben (TTRS)? :)

          Login om te reageren
        • Bwlian zegt

          28 augustus 2011 om 20:04

          @imba: Ontspoileren is cool.
          Je vindt de-badgen waarschijnlijk ook een misdaad.
          “Koop dan geen XXX als niet wilt laten zien dat je XXX rijdt.”

          Login om te reageren
          • clubbtraxx zegt

            29 augustus 2011 om 01:44

            @Bwlian:

            Debadgen is alleen voor bv BMW 316 rijders hoor.

            Login om te reageren
        • sdk16420 zegt

          28 augustus 2011 om 20:18

          @imba: +1

          Login om te reageren
  3. mynameisjeroen zegt

    28 augustus 2011 om 18:16

    Ja leuke auto. Ik spot ‘m elke week wel een keertje in ons eigen kikkerlandje (in Woerden).

    Login om te reageren
  4. meneersander zegt

    28 augustus 2011 om 18:28

    Daar ‘heeft’ de laatste focus rs moeite mee.

    Login om te reageren
  5. Kyanite zegt

    28 augustus 2011 om 18:30

    De aandrijflijn is inderdaad anders dan die van de normale Escort, het is namelijk de (in aangepaste vorm) aandrijflijn die uit de Sierra Cosworth komt. De motorblokken die werden toegepast, Cosworth YB, zijn zonder al te veel problemen tot absurd hoge vermogens op te voeren (600 PK uit een 2 liter).

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      28 augustus 2011 om 22:40

      @Kyanite: Dat is wel waar, dit tunings potentieel, maar zoveel vermogen kan de versnellingsbak niet aan. Op internet fora gelezen dat je er dan heel wat verslijt als je 500 pk of meer vermogen hebt.

      Login om te reageren
  6. Jantje_555 zegt

    28 augustus 2011 om 18:41

    toen gingen ze van de Sierra naar de Escort en nu van de Focus naar de Fiesta…echt cool NOT

    Login om te reageren
  7. dennisr zegt

    28 augustus 2011 om 18:45

    blijft leuk die 4 wiel aangedreven bakjes, wel jammer dat dat lijkt te verdwijnen :(

    Login om te reageren
  8. Tommy2 zegt

    28 augustus 2011 om 19:36

    Integrale aandrijving is het gewoon baby! De Focus RS is troep (op de turbofive na dan). Deze topmodellen (en later klassiekers) zouden niet moeten lijden onder de kostenbesparingen in de autowereld.

    Login om te reageren
  9. Jochempie zegt

    28 augustus 2011 om 20:04

    Zo’n fraai model deze auto. Zo hoort een auto er uit te zien. Niet als een soort gesmolten alien zoals de laatste Focus RS! Klote crash-voorschriften ook..

    Login om te reageren
  10. jfrancx zegt

    28 augustus 2011 om 20:10

    Iemand heeft wheeler dealers gekeken op discovery channel en was even verbaasd van de prestaties als ik. :D

    Login om te reageren
  11. TSI-tje zegt

    28 augustus 2011 om 20:22

    deze staan op het zelfde level als de lancia delta, oer-quattro, 206gti-t16 etc. bommetjes, stuk vóór stuk. met, of zonder taartschep.

    Login om te reageren
    • joosthoeve zegt

      28 augustus 2011 om 21:48

      @TSI-tje: Inderdaad. Maar daarbij, oude auto’s die snel gaan zijn altijd tof!

      Login om te reageren
  12. zed zegt

    28 augustus 2011 om 20:25

    Spijtig dat de uitlaat niet meer standaard is. Zo’n klassiekers moet je afblijven. Al is het onder de motorkap.

    Login om te reageren
  13. fortuna zegt

    28 augustus 2011 om 20:33

    De spoiler zat op de homologatiemodellen (2500 stuks gebouwd). Later, toen de vraag groot bleek te zijn, heeft Ford de RS Cosworth verder gebouwd met een kleinere turbo en met de optie ‘zonder spoiler’. De wagen is onderhuids meer een Sierra dan een Escort, de bodemplaat van de Sierra was wat ingekort met daarop een Escort opbouw.

    Login om te reageren
  14. cochise112 zegt

    28 augustus 2011 om 21:47

    deze is van sander. heeft ook nog een turbo erop.

    Login om te reageren
  15. Citrofiel zegt

    28 augustus 2011 om 23:28

    Zou je zo’n ding ook uiterlijk grotendeels kunnen downtunen naar een Escort 1.3? Dat zou echt lachen worden. ;)

    Login om te reageren
  16. Civic_Owner zegt

    29 augustus 2011 om 02:44

    liever de omega lotus, dus een opel omega die samen ontwikkeld is met lotus.
    een beestige auto die omega lotus en vriend van me had er 1tje, dat was een echt race-machien jonguh!

    Login om te reageren
  17. Civic_Owner zegt

    29 augustus 2011 om 02:46

    moet je even afbeeldingen google en tik “omega lotus”…

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      30 augustus 2011 om 14:13

      @Civic_Owner:

      Zo goed?

      Login om te reageren
  18. Nico94 zegt

    29 augustus 2011 om 07:39

    Wow, wat een auto!

    Login om te reageren
  19. Klassiekerrally zegt

    29 augustus 2011 om 22:23

    Op http://www.houtkamp.nl staat er één te koop…

    Login om te reageren
  20. Civic_Owner zegt

    1 september 2011 om 08:53

    @carmasterr, ??? Foutje zeker??

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      6 september 2011 om 17:39

      @Civic_Owner:

      Inderdaad…

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        6 september 2011 om 17:40

        @carmasterr:

        Wel verr…

        Login om te reageren
  21. cosworth3d zegt

    23 september 2011 om 01:18

    De mijne in 2006 in oostenrijk gescoord een van de laatste 12e maand 95 waar ik later de hoge achtervleugel aan heb toegevoegd.
    Die hoort gewoon op die stukje Rally geschiedenis thuis !!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North