
Nu de gefacelifte Ford Focus is onthuld komt er ook een nieuwe ronde geruchten op gang met betrekking tot de komst van een Focus RS.
In 2012 kregen we nog te horen dat de ontwikkeling zou zijn stilgezet, maar inmiddels lijkt het er toch op dat we volgend jaar een extra snelle Focus kunnen verwachten. Als de laatste geruchten kloppen dan is Ford nog steeds van plan om een 2.3-liter grote geblazen viercilinder te monteren.
Die motor werd geintroduceerd in de nieuwe Ford Mustang en zou dus ook zijn weg vinden naar de Focus RS. In de nieuwe Mustang is deze motor goed voor “ruim 309 pk en ruim 407 Nm”, maar bij de Focus zou deze geblazen viercilinder het tot 330 pk schoppen. (via: automotorsport.se)
Kan je wel zeggen dat je een Mustang-motor in je Focus hebt liggen.
Al denk ik wel dat die 330 paarden het beter doen op de achterwielen.
@metalmike: vorige RS was blijkbaar een zeer goed sturende FWD die perfect het vermogen aan kon
@jonaswindey: mwoa, optrekken ging toch niet extreem snel vind ik.
@berlinetta: nee idd ik vind de huidige ST een heerlijke wagen maar tot de 60 moet je toch rustig aan doen anders kan die het niet kwijt.
Nog genoeg tijd om alvast te gaan sparen!
@marvinoppeneer: Inderdaad! Elke maand 4000 euro opzij zetten moet voldoende zijn om hem volgend jaar te kunnen kopen.
De liefhebbers van de ultieme hothatch kunnen alvast gaan sparen. Ik gok alvast op een prijs tussen de 50 en 60K.
Dat lijkt veel maar hij zal vast weer in een beperkte oplage komen, en exclusiviteit heeft nu eenmaal zijn prijs.
@tupperware: Dat lijkt helemaal niet veel want dat is gewoon de prijs van de laatste Focus RS + een beetje inflatie.
Waarom een viercilinder. Leg gewoon die vijfcilinder erin met 350-400 pk en permanente vierwielaandrijving, kan je eindelijk met een STi concurreren.
@crackdavid: Ik zet op de Soeb in.
@crackdavid:
Toch zou ik denk ik eerder een RS dan een STi kopen.. Al dat vermogen op de voorwielen geeft behoorlijk wat spectakel en ik hoef helemaal geen premium interieur maar dat van de STi gaat me dan wel weer ver..
@ejs: de vorige generatie STI had anders een best interieur hoor. Wel een hoop plastic inderdaad maar qua vormgeving wel erg mooi vind ik. De Focus RS lijkt me straks trouwens wel een leuk speeltje met 330 pk op de voorwielen, maar de STI is mijn straatje.
@ej20g:
Ik doelde vooral op het zilverkleurige plastic op o.a. het stuur. Het moest vast voor aluminium doorgaan maar gewoon zwart plastic had het interieur behoorlijk verbeterd….
@EJS: Ja, je zou echt een ander interieur boven awd kiezen… geweldige afweging..
Behoorlijk wat spektakel? Ja inderdaad…altijd leuk voor omstanders die spinnende voorwielen op alles wat niet kurkdroog is.
@ejs: daar moet ik je inderdaad gelijk in geven. In mijn geval was het toch niet van toepassing geweest aangezien het standaard stuur er gelijk uit zou gaan…
@EJS: Ja spektakel.
Bakken onderstuur bij bocht uit accellereren is inderdaad spektakel als je de witte reflectorpaaltjes op je af ziet komen.
Alleen niet het soort dat je echt wilt. Bij de keuze fwd of awd is de afweging snel gemaakt lijkt mij. Dan maar geen Focus.
@n54coupe: dan neem je wat gas terug. Onderstuur is gemakkelijk op te vangen. Stukken gemakkelijker dan een uitbrekende achterkant of de beruchte 4 wiel drift bij AWD.
De koning komt terug!
Geweldig!! Een RS! Dat is toch elke keer weer spannend of er weer een komt.
@rolov: niets spannend aan. Dat de RS komt, staat al jaren vast. Alleen zaait Ford in het begin van elke modelcyclus wat twijfel zodat mensen er extra hebberig van worden wanneer ie dan toch in productie gaat. Marketing noemen ze dat.
@Carreza: och toch leuk dat hij blijft komen. Het klootjesvolk koopt hem toch niet dus zoveel worden er niet verkocht in Nederland.
Deze geruchten komen niet echt als een verrassing. Bij het vorige model kwam de RS een jaar na de facelift en ta-da, een week na het nieuws over de facelift telt de geruchtenmachine voor ons een jaar op bij het huidige 2014. Scoop!
Een vergelijkende testrit met een mustang en een focus met dezelfde motor lijkt me echt briljant. Tussen een Amerikaan die altijd het predicaat had dat ie geen bocht door kon (maar wat intussen echt achterhaald is) en een lichtvoetige Europeaan die eigenlijk dat vermogen niet goed kwijt zou moeten kunnen op zijn voorwielen… Ik ben benieuwd!
Wel minder dan de huidige RS500.
Heel mooi ding, benieuwd hoe hij zou zijn als hij achterwiel aangedreven is. Machtig veel torquesteer als de turbo inkicked lijkt mij.
@stefanos: door de multilink ophanging word toch torqsteer weggenomen?
ST en RS. Medeklinkers die een mens hebberig maken.