• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford Focus facelift in volle glorie, met nieuwe 1.5-motor

Auteur: sir_smokalot, gepost 24 februari 2014 om 07:59 – 16 Reacties

Ford Focus Estate - glacier blue


De plaatjes kenden jullie al, de begeleidende informatie nog niet. Daarom nogmaals de gefacelifte Ford Focus, met als belangrijkste informatie: nieuwe 1,5 liter krachtbronnen, zowel diesel als benzine.

Later vandaag, (alweer) in Barcelona, zal Ford zoals aangekondigd officieel het doek van de Focus facelift trekken, op het World Mobile Congress. Het kenmerkt de recente strategie van Ford om zijn grote nieuws niet te laten verdrinken op de grote autoshows (uiteraard staat de Focus wel gewoon in Genève), maar er eigenwijs een ‘eigen’ event aan te koppelen. Want waarom zou je de spotlights delen?

Met de nieuwe Focus levert Ford niet alleen een nieuw scherp snoetje, het belooft een stijvere voorkant, een herziene vering, schokbrekers, stuurbekrachtiging, en een getweakt ESP. Allemaal om de rijdynamiek (verder) aan te scherpen natuurlijk.

Het grootste nieuws schuilt echter onder de kap, in de vorm van een 1.5 viercilinder benzinemotor met een whopping 180 pk of een 1.5 TDCi met 95 of 120 pk (105 pk in Econectic-trim).

1.0 Ecoboost verder uitgewrongen – 150 pk*

De 1.0 driecilinder was er al in behoorlijk potente vorm, met 100 danwel 125 pk, nu komt daar een 150 pk-variant bij, serieus vermogen. Aan de andere kant van het spectrum zal Ford een zuinige Ecoboost-versie maken die slechts 99 g/km uitstoot (20% bijtelling), naar eigen zeggen de eerste non-hybride benzinewagen in zijn segment die onder de 3 cijfers duikt.

Introductie SYNC 2

Met de facelift komt tevens SYNC 2, Ford’s connectiviteitssysteem met hi-res aanraakscherm en geavanceerde spraakbesturing. Ook komt op dit wereldmodel de hands-free Perpendicular Parking-assistent beschikbaar, en Active City Stop (automatisch remsysteem in noodsituaties) dat tot 50 km/u werkt.

Ford interieur

Belangrijke bestseller

Ford heeft twee grote steunpilaren: de F-serie (Noord-Amerika) en de Focus (wereldwijd). Sinds 1998 werden er meer dan 12 miljoen Focii afgezet, waarvan 6,9 miljoen in Europa. In 2013 vonden naar schatting 1,1 mln modellen hun weg naar een nieuwe eigenaar, waarvan 300.000 in China. Cijfers met betrekking tot Fords totale autoverkopen vind je HIER.

Ford Focus facelift

Motorenaanbod en introductie

Wereldwijd is er flink wat te kiezen, want de nieuwe blokken betekenen niet dat de oude allemaal met pensioen gaan. Voor de Nederlandse markt zal het accent waarschijnlijk wel op de downsizemodellen komen te liggen, omdat bijtelling. Hieronder een overzicht van alle motoropties in de nieuwe Focus.

Op de introductie moeten we even wachten, ook dat begint een dingetje van Ford te worden, een auto lang voor zijn beschikbaarheid introduceren. Pas in de tweede helft van 2014, na de zomer, zal de auto bij de dealer staan. Video’s van de facelift vind je op autojunk!

UPDATE – helaas is er een foutje geslopen in het onderstaande lijstje van Ford. De 150 pk benzineversie betreft NIET de 1.0 Ecoboost, maar de nieuwe 1.5 liter-motor. De sterkste 1.0 blijft dus de 125 pk-versie:

Ford Focus 2015 - alle motoren


Ook interessant!

  • Ford Focus facelift
    Ford Focus facelift, nieuwe neus en 48V
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Gaat de vernieuwde Ford Focus weer een verkooptopper worden?
  • Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
    Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

facelift, focus, Ford, geneve-2014, motor, Video

Vorig bericht: « Nieuwe MINI Cooper D (F56) nu al gespot in Nederland
Volgend bericht: Autoblog uitzending gemist: Top Gear S21E04 »

Lees Interacties

Reacties

  1. griffendahl zegt

    24 februari 2014 om 08:12

    Eindelijk van die postzegelnavigatie af… Dat kon echt niet meer in een moderne auto.

    Login om te reageren
    • nickjdeg zegt

      24 februari 2014 om 08:33

      @griffendahl: ja inderdaad het interieur is erg verbeterd tenopzichte van de oude

      Login om te reageren
  2. bsxc2 zegt

    24 februari 2014 om 08:42

    M135i velgen op je focus, zeer Premium.

    Login om te reageren
  3. flutterby zegt

    24 februari 2014 om 09:08

    Mooie auto (weer), maar het interieur is een tikkeltje back to the future.

    Login om te reageren
  4. c-ad zegt

    24 februari 2014 om 09:09

    1.0 driecilinder met 150 pk?
    Goeie genade…

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      24 februari 2014 om 09:35

      @c-ad:

      Boeiend.

      De meeste auto’s gaan toch bij 200.000+ naar het buitenland, en de echte “pareltjes” zoals hier altijd wordt omschreven dat zijn meestal de wagens met de grote motoren en daarmee ook degene die de gevraagde levensduur (misschien) kunnen hebben.

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      24 februari 2014 om 10:01

      @c-ad: Helaas is er een foutje geslopen in Fords overzichtslijstje, zo lieten ze ons zojuist weten. Deze variant betreft een 1.5 litermotor. We hebben het artikel ge-updatet.

      Login om te reageren
  5. dutchneon zegt

    24 februari 2014 om 11:04

    Ziet er best strak uit! maar die 180pk versie zal de 14% denk ik niet halen??
    En kan me voorstellen dat ie ook mel dik 27k moet gaan kosten?

    Login om te reageren
  6. Rob zegt

    24 februari 2014 om 11:47

    Interieur is er op vooruit gegaan, hoewel het een beetje saai is.
    Nieuwe neusje is ook wel aardig. Al met al een prima wagen.

    Alleen die 1.6 benzinemotor; waarom leveren ze die nog? Wat voegt die nog toe naast de nieuwe 1.5 en de 1.0?

    Login om te reageren
  7. IssamR zegt

    24 februari 2014 om 12:06

    Voor mijn gevoel zit dat scherm nu veel te ver weg om even snel te bedienen. Bij de huidige focus moet ik al een beetje voorover buigen om de fysieke knoppen te bereiken, laat staan het scherm wat dieper en hoger zit.

    Ik ben dan ook niet de kleinste.

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    24 februari 2014 om 15:42

    Het lijkt alsof er een soort van iDrive controller is. Maar dan is het wel gek dat daar dan 12V opgeschreven staat. Het motoren aanbod bij de diesels is ook erg merkwaardig. Ford, wat ben je toch aan het doen?

    Login om te reageren
  9. mdemooistelettervanhetalfabet zegt

    24 februari 2014 om 15:44

    Ecoboost FTW!

    Login om te reageren
  10. EJS zegt

    24 februari 2014 om 17:12

    Worden doe 1.6jes ook gewoon in Nederland leverbaar? Rare strategie….

    Login om te reageren
  11. LaLancia zegt

    24 februari 2014 om 19:17

    Vond het al veel, 150 pk. Vreemd motorengamma trouwens. Wie verzint zoiets? Is lekker duur produceren zo.

    Login om te reageren
  12. toyotafortuner zegt

    24 februari 2014 om 19:56

    Mooie feestlift.

    Login om te reageren
  13. dodge-hemi zegt

    24 februari 2014 om 22:20

    St staat er niet meer tussen :(

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North