• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford Granada met Koenigsegg V8: 1.700pk [nondeju]

Auteur: ricardo, gepost 14 juni 2012 om 21:06 – 52 Reacties

Engine swap lvl: Koenigsegg

Hoe benzineverslaafd moet je op de schaal van 1 tot petroleumharses eigenlijk zijn om een semi-antieke Ford te voorzien van een belachelijk sterke V8?

De eigenaar van een deze Granada is het nooit helemaal eens geweest met de originele motor onder de kap. Al snel kwam er daarom een Cosworth-blok met 600 pk onder te liggen, maar niets went zo snel als veel vermogen. Vraag maar aan onze Chef Bliklikker. Daarom ging hij nog een stap verder en werkt hij nu al een paar jaar aan een motor setup die bestaat uit het blok van Koenigsegg CCX, wat in de basis een 4.7-liter V8 is die door Ford is vervaardigd. Merktechnisch dus helemaal verantwoord.

In plaats genoegen te nemen met de 806 pk uit het CCX-blok werd de boel compleet losgehaald om er een stuk meer boost in te kunnen stoppen. De twinturbo V8 levert inmiddels 1.700 pk, en volgens de maker is een ritje in deze death trap te vergelijken met rollen in een Toyota Corolla. Niks geen death trap dus.

De motorruimte en transmissietunnel werd aangepast (lees: groter gemaakt) om plaats te bieden aan dit belachelijke blok en achter de velgen doet een setje Porsche-remmen dienst als ho-ijzers. Een ophanging van de Ford Mustang moet het mogelijk maken hiermee daadwerkelijk bochten te kunnen nemen. Als je durft.

Hieronder ben je getuige van de maiden run van het best wel imposante blok in een best wel lelijke sedan. Ultieme sleeper, dit is er een.

En een stukje meerijden vanaf de a-stijl. Geen heftige actie, kun je eigenlijk best overslaan.

Check dit draadje om het hele bouwproces te volgen. (via Hooniverse)

Ook interessant!

  • Minder vermogen voor Ford Mustang 5.0 V8
    Minder vermogen voor Ford Mustang 5.0 V8
  • Ford GT krijgt
    Ford GT krijgt nu de enige echte goede motor
  • Ford Bronco DR V8: gelimiteerde auto die jij kunt kopen
    Ford Bronco DR V8: gelimiteerde auto die jij kunt kopen
  • Deze oude namen van Ford komen terug!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

ccx, Ford, granada, koenigsegg, turbo, V8, Video

Vorig bericht: « Nieuwe Maserati GranSport krijgt een 4.7-liter V8?
Volgend bericht: iBoost: Ensceneer een turbogeluid via je smartphone »

Lees Interacties

Reacties

  1. matthisl zegt

    14 juni 2012 om 21:08

    Heel erg vet! Alleen snap ik de combinatie van Mustang en betere handling niet helemaal ;)

    Login om te reageren
    • Vanquish zegt

      15 juni 2012 om 09:30

      @matthisl: Lol, ik ook niet xD

      Login om te reageren
  2. maseratizzzzzzzz zegt

    14 juni 2012 om 21:10

    Erg vet, en 1700 pony’s! :o

    Login om te reageren
  3. gijsso zegt

    14 juni 2012 om 21:17

    Heerlijk, zo’n wolf in schaapskleren. En het lijkt wel of ineens heel veel van dit soort projecten klaar zijn. Vorig jaar ergens een oude Volvo station met V8 en 600+ PK, een tijdje geleden die belachelijke Golf en dan is dit nog iets erger. Waar zal de grens liggen?

    Login om te reageren
    • tritone zegt

      14 juni 2012 om 21:38

      @gijsso: Het bestaat al zo lang, een hele tijd terug had je in Den Haag al een gek met een Lada met een v8, en een eend ook met een v8, niks nieuws.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        14 juni 2012 om 21:47

        @tritone:

        die Lada is wel heel bizar ..
        ligt ook geen “normaal” Chevy blok in ..

        Login om te reageren
      • gijsso zegt

        14 juni 2012 om 23:52

        @tritone: Klopt, maar het lijkt of er steeds meer van sleepers worden gecreëerd, of de berichtgeving hierover is beter geworden.

        Login om te reageren
  4. bonkers zegt

    14 juni 2012 om 21:18

    Beetje overdreven dit. Met zoveel kracht valt er toch niet meer mee te rijden? Of wel
    600 pk van die Cosworth was genoeg geweest, als je nog goed wil kunnen rijden ermee. Dan gaat ie als nog achterlijk snel.

    Login om te reageren
  5. nostravinniedus zegt

    14 juni 2012 om 21:19

    Leuk project! Alleen,wat heeft hij met de rest van die Koenigsegg CCX gedaan? Meubeltje gemaakt?

    Login om te reageren
    • masterstig zegt

      15 juni 2012 om 15:42

      @nostravinniedus: Zou wel ongeloofelijk zonde zijn! Is sowieso zonde van de Koenigsegg, ze hadden hem beter intact kunnen laten en gewoon die Ford op de schroothoop moeten gooien.

      Login om te reageren
  6. Simpson zegt

    14 juni 2012 om 21:21

    hij is wel leuk. Nu nog een F150 met een 1.1 fiesta blok….ter compensatie.

    Login om te reageren
  7. darkpluisje zegt

    14 juni 2012 om 21:23

    als je vol gas geeft dan verbuigt dat oude ford frame toch gewoon ? :P

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      14 juni 2012 om 21:38

      @darkpluisje: Denk dat je velgen sneller weg gesmolten zijn (rubber is in een fractie van een seconde opgerookt).

      Login om te reageren
  8. DonEmilio zegt

    14 juni 2012 om 21:27

    Kwestie van wachten tot er scheuren in die standaard carrosserie zitten door de torsie. Ik vind hier geen bal aan. Overdreven veel vermogen en dan met zulke relatief kleine bandjes :s

    Login om te reageren
    • reed zegt

      14 juni 2012 om 22:55

      @DonEmilio:

      http://img.photobucket.com/albums/0803/Zzz…Zzz/image-upload-159-741849jpg.jpg
      Zal er daarom een compleet buizenframe ingebouwd zijn?

      Login om te reageren
  9. vale46 zegt

    14 juni 2012 om 21:36

    Push-rod ophanging in de koffer: +1! :lol:
    Deftig project, maar ik vrees toch voor de bochten hoor, al dat gewicht op de voorwielen…

    Login om te reageren
  10. jordy14 zegt

    14 juni 2012 om 21:42

    Denk niet dat het lang heel blijft maar het is wel een vet project!

    Login om te reageren
  11. raceface zegt

    14 juni 2012 om 21:43

    Geweldig.dit respect

    Login om te reageren
  12. lincoln zegt

    14 juni 2012 om 21:45

    281 ci 32 valve FoMoCo blokkie ..

    veel beter gaat het niet worden ..

    Login om te reageren
    • norge zegt

      14 juni 2012 om 21:49

      @lincoln: Zou het beter zijn als Audi dan?

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        14 juni 2012 om 21:55

        @norge:

        ja tuurlijk ..
        die blokken werden alleen in de Lincoln Mark8 en de snelste Mustang gebruikt ..

        waren daarmee onleasebaar en dus volledig priemiejumvrij ..

        veel beter gaat het niet worden ..

        Login om te reageren
      • smartye36 zegt

        14 juni 2012 om 22:36

        @norge:alles is beter als aldi (audi)

        Login om te reageren
        • baasbas zegt

          15 juni 2012 om 03:37

          @smartye36: Alles behalve jouw spelling dan….

          Login om te reageren
        • TSI-tje zegt

          15 juni 2012 om 08:11

          @smartye36: Goh, en dat uit de mond van iemand met een E36.. Klinkt erg geloofwaardig…. NOT

          Login om te reageren
  13. van Binsbergen zegt

    14 juni 2012 om 21:54

    een Koenigsegg motor? is dat niet erg zeldzaam? rare keuze als je het mij vraagt.

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      14 juni 2012 om 22:44

      @henkspank: Niet als de basis van dat oude Koenig blok een Ford motor is die je ook op andere plaatsen vind dan achteraan in een ccx.

      Login om te reageren
  14. jolig zegt

    14 juni 2012 om 22:00

    Leuk om mee langs de kwikfit te rijden voor een grote beurt. Krijg je vast een telefoontje een kwartiertje later.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      15 juni 2012 om 01:00

      @jolig: of er ligt bij terugkomst weer een 2.0 in…. “er klopte iets niet helemaal meneer, ik heb het gefikst!”

      Login om te reageren
  15. terazino zegt

    14 juni 2012 om 22:08

    Blok van Koenigsegg met ophanging van een Mustang? Dat is niet het eerste waar ik aan zou denken.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      14 juni 2012 om 22:12

      @terazino:

      fascinerend ..

      Login om te reageren
    • darkpluisje zegt

      14 juni 2012 om 23:13

      @terazino: denk dat het beter zou rijden als je die 2 omdraait :P

      Login om te reageren
    • six-trey zegt

      15 juni 2012 om 00:40

      @terazino:
      Je kan op internet echt ophanging setjes kopen voor alle mustangs waardoor ze zich op de weg gedragen als vb een M3. Je kan altijd zo een aftermarket setje kopen voor een mustang maar het gebruiken op een grandada, want die hadden van Ford uit het zelfde chassis

      Login om te reageren
  16. gerard1710 zegt

    14 juni 2012 om 22:10

    Prachtige auto, dit is mooi op dezelfde manier als een E12 mooi is…

    Login om te reageren
  17. toeter11 zegt

    14 juni 2012 om 22:26

    leuk ding, dure uitvoering met schuifdak destijds

    Login om te reageren
  18. The_12oach zegt

    14 juni 2012 om 22:42

    Voor degene die gaan vragen over de rook.

    Dit is het “inbranden” van de heatwrap. Dit is dus volkomen normaal maar stinkt idioot en rookt ook flink. Uurtje ofzo en het houdt weer op. De reden van monteren. Simpel, meer isolatie van kou/heete lucht. Dus minder warmteontwikkeling onder de kap en resulterend in… Juist. Meer vermogen =D

    Verder OMG, dit is gewoon te gruwelijk om zo een sleeper te bouwen =D

    Login om te reageren
  19. reed zegt

    14 juni 2012 om 22:50

    http://passionford.com/forum/restorations-rebuilds-and-projects/231097-zzz-zzz-sleeper-granada.html

    De bouw !

    Login om te reageren
  20. deferrariman zegt

    14 juni 2012 om 22:51

    Ik vind dit soort projecten helemaal geweldig . Maar soms vraag ik me af hoe lang de body het volhoud met dit vermogen en hoeveel geld er in zit kan je niet beter een porsche of een Ferrari van rond de 50k euro kopen

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      15 juni 2012 om 07:23

      @deferrariman: als je zo gaat denken kan je inderdaad beter een C1, Up! of Prius kopen…

      Login om te reageren
  21. michelyman zegt

    14 juni 2012 om 22:52

    Heftig, ben benieuwd naar een volgas filmpje!

    Login om te reageren
  22. syliaca zegt

    15 juni 2012 om 07:26

    Lijkt me wel heel erg overdreven, zou hem wel eens een topspeed-run willen zien doen.

    Login om te reageren
  23. TSI-tje zegt

    15 juni 2012 om 08:10

    Toch wel erg lachen, zo’n blok met dito vermogen in een dergelijke, vierkante, ouwe-lullen-sigaren-bak.
    De kleur past ook perfect bij het sleeper concept.
    Technisch heel wat inzicht en kennis voor nodig om zoiets te bouwen. Mooi spul !

    Login om te reageren
  24. larsboelman zegt

    15 juni 2012 om 08:10

    Sinds wanneer heeft een CCX turbo’s? Ook rest van inlaat traject is niet van CCX, maar gewoon voorin geplaatste motor. Ford blok met een Koenigsegg kapje lijkt mij.

    Login om te reageren
    • TSI-tje zegt

      15 juni 2012 om 10:40

      @larsboelman: Uh…. sinds het begin van de productie ?

      Login om te reageren
      • TSI-tje zegt

        15 juni 2012 om 11:18

        @TSI-tje: De turbo’s bedoelde ik. Die zitten al sinds het aller eerste begin van productie van de CCX op de Ford V8 geschroeft. Hoe denk je anders dan de engineers van Koenigsegg aan dat soort enorme PK waarden kunnen komen ?

        Login om te reageren
        • larsboelman zegt

          3 mei 2014 om 11:14

          @TSI-tje: Ik was een Koenigsegg engineer ten tijde van de CCX(R) en ik heb de snaar aandrijving van de Rotrex superchargers zelf een update gegeven… Geen turbos op de CCX, maar Rotrex chargers dus. Verder is tijdens de CCX het Ford blok al vervangen door een eigen casting, omdat de nieuwere Ford blokken scheurden boven de 800pk. De oudere blokken konden veel meer aan.

          Off-topic: Interessant dat ik bijna twee jaar na dato (2012-06-15 > 2014-05-03) een notification krijg van een reply op mijn reactie.

          Login om te reageren
    • TSI-tje zegt

      15 juni 2012 om 10:43

      @larsboelman: “Ford blok met een Koenigsegg kapje lijkt mij”
      Wel eens van ‘lezen’gehoord? Dát schijnt te werken.:
      (Quote “het blok van Koenigsegg CCX, wat in de basis een 4.7-liter V8 is die door Ford is vervaardigd” /unQuote)

      Login om te reageren
  25. Alfarobert zegt

    15 juni 2012 om 09:40

    Toch mooi dat er mensen zijn die zulke projecten opzetten.1700PK in een auto met een gewicht van?1500kg?Denk dat hij alleen te gebruiken is voor Dragraces.Neem aan dat er nog een standaard en parachute achter komt.Zien we als het helemaal af is,toch?

    Login om te reageren
  26. xilver zegt

    15 juni 2012 om 09:51

    Waarom in godsnaam een motor van een Koenigsegg in zoiets steken…Zo’n Koenigsegg is misschien niet exclusief genoeg?

    Login om te reageren
  27. generalmotors zegt

    15 juni 2012 om 10:25

    Mooi moment gekozen xd Vooral met die down-sizing tegenwoordig

    Login om te reageren
  28. autoimporterenduitsland zegt

    15 juni 2012 om 12:39

    Hoe sick is dat! Wel een gare rammelbak.

    Login om te reageren
  29. wobwobgaserop zegt

    15 juni 2012 om 13:08

    Youngtimer in goede conditie met leuk blok…. hell yeah!

    Login om te reageren
  30. escortdriver zegt

    19 juni 2012 om 08:07

    1700 paardjes … ik zou ze niet graag onder controle houden !
    Maar als de de afgewerkte Grana ziet zou ik deze nu niet een best wel lelijke sedan noemen ?!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North