• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford GT40, Jaguar E-Type, Porsche 917 ultieme combo

Auteur: Alwood, gepost 19 augustus 2012 om 15:15 – 30 Reacties

Ultieme Uber Combo Ever Ooit


Oh boy, hou het droog, sterk zijn. Klassiekerliefhebbers kijk met mate, dit plaatje toont meer dan menig brein in korte tijd kan verwerken. Drie generaties racewagens van 3 verschillende merken in volle racetrim.

Bij het begin beginnen. De Jaguar E-Type is de oudste van de 3. Misschien wel het belangrijkste moment in de geschiedenis van Jaguar, een verkoopsucces en immer gewilde cabrio. Het gespotte exemplaar schijnt een ex van coureur Bruce McLaren te zijn, een semi-lightweight. Officieel een cabrio-carrosserie maar om duidelijke redenen voorzien van een hardtop. Zijn 3,8 liter grote zescilinder produceerde minimaal 300 pk en de Jaguar racete vooral (succesvol) aan het begin van de jaren ’60.

Ford haar GT40 volgt als de Jaguar E-Type langzaam het competitieve leven naast zich laat liggen. Productie start al in 1964, in 1966 is de eerste winst op Le Mans binnen. Voorzien van een 4,7 of 7 liter V8 heeft vooral de GT40 met deze klassieke neus het erg goed gedaan in de racerij.

Hekkensluiter is de Porsche 917. Een groot project van Porsche dat al in 1969 races rijdt. Een van de eerste Le Mans races waarin de 917 rijdt zal de laatste zijn waarin een GT40 wint. De auto blijkt in 1969 nog niet stabiel maar de overmacht aan Porsches 917(K en L) die zich in 1970 en 1971 inschrijven blijken dat wel. Winst voor Porsche, mede door haa 4,5 liter twaalfcilinder boxer en een ijzersterk ontwikkel-team.

Alle 3 hebben de merken oog in oog gestaan met Ferrari. Tegelijkertijd is het een wonder dat Ferrari naast auto’s als dit ook nog zo’n rijke race-historie heeft. Bij het Circuit de Montjuic in Barcelona hielden ze hun eigen feestje. Bekijk op autojunk.nl de fotoseries van zowel de Jaguar E-Type semi-lightweight en Ford GT40.

Met dank aan PereNubiola voor de spot!

Ook interessant!

  • Video - Zo moet je NIET een Porsche 917 starten
  • Nieuwste Superformance GT40 heeft 800 pk!
  • Ford GT40 en 911 Targa rijden afgrond in tijdens rally [video]
  • Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
    Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

917, combo, e-type, Ford, ford-gt, Gespot, gt40, Jaguar, Lichtgewicht, Porsche, Racing, Supercars

Vorig bericht: « Witte Lamborghini LP670-4 Superveloce op gouden velgen
Volgend bericht: Parkeren in Kazachstan, ze doen maar wat »

Lees Interacties

Reacties

  1. alcantara zegt

    19 augustus 2012 om 15:21

    Ultiem kent geen overtreffende trap dus pas daarmee op!
    Want hoe zou je deze combo noemen als er ook nog een Ferrari 250 GTO bij komt te staan?

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      19 augustus 2012 om 15:23

      @alcantara: lastig maar enkel een 250 GTO haalt denk ik de balans uit het plaatje. Dan moeten er ook een 250 TR en misschien nog iets bij ;)

      Login om te reageren
    • dennisr zegt

      19 augustus 2012 om 15:25

      @alcantara: wat praat jij, ultiem, ultiemer, ultiemst..

      ULTIEMERSTERDER!

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        19 augustus 2012 om 18:26

        @dennisr: Nee want dat is dubbelop. Ultiem kent geen overtreffende trap evenmin als essentieel, ideaal, optimaal en uniek.

        Login om te reageren
  2. norge zegt

    19 augustus 2012 om 15:43

    Keiharde porno dit ,ik neem de Jaguar rijd heerlijk en ik pas erin .Zo nou mogen jullie om de rest vechten…

    Login om te reageren
    • sjaakk zegt

      19 augustus 2012 om 15:49

      @norge: Dan zal ik zeer waarschijnlijk plaats naast jou nemen met mijn 1.92 meter. De ford is te laag/klein en de porsche weet ik niet de jag trouwens ook niet maar die lijkt wat hoger.

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        19 augustus 2012 om 15:54

        @sjaakk: Dan laat je toch wat afzetten… je hebt immers lengte genoeg over en een ervaring rijker :D.

        Login om te reageren
        • sjaakk zegt

          19 augustus 2012 om 15:56

          @xilver: Dat is een hele goede. Ik ga voor de gt 40.

          Login om te reageren
    • Hupke zegt

      19 augustus 2012 om 16:01

      @norge:

      Wij gaan dan toch ook echt moeten vechten om de e-type.
      Die vind ik persoonlijk ook het meest begeerlijk en ik kan ook als excuus gebruiken dat ik in de overige niet in pas.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        19 augustus 2012 om 16:02

        @Hupke: Ik was eerst :evil:

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          19 augustus 2012 om 16:32

          @norge:

          Kan best zijn maar ik wil het risico nemen in de hoop fysiek sterker te zijn :p

          Het homesteading principe van Locke is nu niet echt toepasselijk op een jag e-type dus met de 1e te zijn ben je niet veel.

          Login om te reageren
      • sjaakk zegt

        19 augustus 2012 om 16:09

        @Hupke: *Duwt de jag stilletjes weg en start hem wat verder weg*

        http://www.youtube.com/watch?v=5SsCP-dd6Gs

        Login om te reageren
    • alcantara zegt

      19 augustus 2012 om 17:30

      @norge: ik kan me niet voorstellen dat zo’n ouwe wagen beter rijdt dan bv een 1-serie en zeker niet door de bocht. Het lijkt me gewoon behelpen in zo’n ding maar misschien praat ik kul want ik heb er nooit zelf in gereden.

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        19 augustus 2012 om 17:31

        @alcantara: zo dat zijn dikke letters hé!

        Login om te reageren
      • norge zegt

        19 augustus 2012 om 18:51

        @alcantara: Ik heb er in gereden een “gewone” 12 cilinder dan wel.Rijdt heerlijk en heeft een formidabele acceleratie .Wegligging heb ik maar een beetje geprobeerd en is natuurlijk niet modern goed maar ook niet slecht .

        Login om te reageren
  3. Corrado16v zegt

    19 augustus 2012 om 15:44

    zo, nog nooit zo’n dikke E-Type gezien!
    En dan ook een 917 en een GT40, hele dikke spot!

    Login om te reageren
  4. xilver zegt

    19 augustus 2012 om 15:53

    De 917 is echt wel de dikste van de hoop. Daarvoor zet je gewoon een been af en krijgen ze mijn nier er gratis bij.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      20 augustus 2012 om 00:51

      @xilver: denk eens na voordat je dit soort onzin uitkraamt.

      Login om te reageren
  5. Hupke zegt

    19 augustus 2012 om 16:01

    Dit is effectief een mooie spot, een hele mooie zelfs.

    Login om te reageren
  6. Ferry_76 zegt

    19 augustus 2012 om 16:06

    De 917 is wel gweldig, maar ik zou er niet in durven rijden. Niet alleen omdat dat ding sneller gaat dan ik aankan maar ook omdat het gemaakt is van alufolie en papiermachee en je daar dus zeker niet mee wil crashen.

    De GT40 is te klein voor mij, dus doe de Jag maar. Blijft een bizar mooi ontwerp!

    Login om te reageren
  7. ej20g zegt

    19 augustus 2012 om 16:29

    Alle drie prachtige wagens! Voor mij springt de Porsche er echt uit, met de Jaguar en de Ford op plaats 2 en 3.

    Login om te reageren
  8. jordy14 zegt

    19 augustus 2012 om 16:31

    Wat een heerlijke combo. Als jullie voor die etype gaan dan doe mij die porsche maar. Wat een monster is dat en hij ziet er erg lekker uit met die gulf kleuren.

    Login om te reageren
  9. amazinglaurent zegt

    19 augustus 2012 om 16:32

    Lijkt wel alsof niemand de GT40 wil… Doe mij deze maar dan :D

    Login om te reageren
  10. badsaying zegt

    19 augustus 2012 om 16:36

    denk dat ik de jag maar neem de rest lijkt me iets te klein met m’n 2.02meter

    Login om te reageren
  11. desjonnies zegt

    19 augustus 2012 om 17:53

    Moeten jullie mij dat nog vragen?
    De 917 natuurlijk.
    Piëch gokte, blufte, intimideerde en won.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      19 augustus 2012 om 23:52

      @desjonnies:

      The story of his life.

      Login om te reageren
  12. subaru96 zegt

    19 augustus 2012 om 22:31

    Niet normaal, ultieme combo!!

    Login om te reageren
  13. Klassiekerrally zegt

    19 augustus 2012 om 23:43

    De E-type was pas 3 jaar in productie toen Ford met de GT40 kwam, dus om nou van een andere generatie te spreken…

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      20 augustus 2012 om 08:50

      @Klassiekerrally: je mag ook van halve generaties spreken… voor het e-type-gt40 verschil hou ik de jaren ’61 en ’66 aan, vanwege de race-successen. Sluit de porsche met ’70 ook mooi op aan. De Porsche heeft het alleen niet zo lang volgehouden maar misschien is dat ook aan veranderende regelgeving te wijten.

      Login om te reageren
  14. StijnB zegt

    20 augustus 2012 om 08:53

    917 rules the world. Trouwens, deze was er met 4,5, 4,9 en 5-liter flat 12. In ’70 was het een 4,5 liter die nog verrassend genoeg won op Le Mans, maar in ’71 was het wel een 5-liter…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North