• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford: Tesla-killer is mogelijk, maar we doen het (nog) niet

Auteur: davefelida, gepost 5 november 2014 om 22:14 – 19 Reacties

Ford Focus EV


Ford heeft de technologie en know-how in huis om een grote elektrische auto te bouwen die de Tesla S het vuur aan de schenen kan leggen. Maar dat doen ze lekker niet…

Dat zei Ford CEO Mark Fields in gesprek met Wall Street beleggingsanalisten. Fields verklaarde dat Ford in staat zou zijn een full-size, high performance elektrische auto te bouwen met een groot bereik. Een auto vergelijkbaar met de Tesla Model S dus. Maar, zei hij verder, is het nog lang niet zeker of ze de concurrentie met de huidige elektrische topper aan zullen gaan. Het botst echter niet met de filosofie van het merk.

Om de achterstand op Tesla in te lopen heeft de ontwikkelingsafdeling van het merk met de blauwe ovaal een Model S aangeschaft voor onderzoek. Dit exemplaar is getest, uit elkaar gehaald, opnieuw opgebouwd en weer getest. Of de slimmeriken bij Ford ook vóór dit experiment zo zeker wisten hoe ze een Tesla-killer gingen bouwen kwam niet naar voren in het gesprek.

Een high-performance elektrische auto past misschien niet helemaal in de Ford’s modellijn wat prijs betreft. Hoewel Ford al wel meedoet met het aan de man brengen van stekkerauto’s, valt toch op dat Tesla als enige merk een volledig elektrische auto aanbiedt die zowel voorziet in luxe als performance en een groot bereik.

Of het bij deze boude claim blijft of dat Ford echt om kwart over drie op het schoolplein staat met een premium elektrisch aangedreven wagen zal de toekomst uitwijzen. Tesla staat ondertussen in een koelcel stukken vlees te stompen net als Rocky.

Ook interessant!

  • Video: Tesla Model 3 doet bobslee na
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla te breed voor Duitse Autobahn, riskeert boete
    BREEK: Tesla Model Y wordt nóg duurder

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Ford, model-s, Tesla

Vorig bericht: « Haval H9: grootste SUV van Great Wall ooit
Volgend bericht: Dit is de vetste video die je vandaag zult zien »

Lees Interacties

Reacties

  1. mclarenf1lm zegt

    5 november 2014 om 22:21

    Achja, zolang het in een gunstige bijtellingsklasse zit verkoopt het in ons kikkerlandje toch als een tierelier…

    Login om te reageren
  2. knipperlichtje zegt

    5 november 2014 om 22:23

    Tuurlijk, en volgende week haalt Ford een Space Shuttle uit elkaar en verklaart daarna dat het ook de techniek heeft om de ruimte in te gaan.

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      6 november 2014 om 08:49

      @knipperlichtje: haha beste reactie van deze week. Moest lachen!

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      6 november 2014 om 12:25

      @knipperlichtje: Vroeger bestond er zoiets als Ford Aerospace…

      Login om te reageren
  3. killbugsfast zegt

    5 november 2014 om 22:24

    Iedere gek met genoeg geld is in staat een Tesla-killer te (laten) bouwen. Maar of ie betaalbaar is, is een tweede.

    Login om te reageren
  4. jaapiyo zegt

    5 november 2014 om 22:29

    Iedereen heeft die tech in huis toch…aangezien Tesla alle electrische auto tech open source gemaakt heeft.

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      5 november 2014 om 23:19

      @jaapiyo: had Ford net die Model S gekocht en uit elkaar gehaald, besluit Tesla even om alle kennis gewoon met de hele wereld te delen…

      Well played Musk, weer een Tesla verkocht.

      Login om te reageren
  5. mashell zegt

    5 november 2014 om 22:29

    In een grote auto past een grote accu dat is dus eigenlijk minder knap dan een Zoe of eUp! De Tesla Model S zit superslim in elkaar en is bloedmooi maar het merk maakt nog altijd geen winst. Dus dat Ford zich niet in die markt waagt is logisch. Hadden ze helemaal geen Model S voor uit elkaar hoeven te halen.

    Login om te reageren
  6. gop1 zegt

    5 november 2014 om 22:40

    Ik vind het nog steeds indrukwekkend hoe een jong bedrijf zonder ervaring in één keer en vanuit het niets een mega succesvol en goedwerkend product heeft neergezet, terwijl grote autofabrikanten toekeken en nog steeds geen concurrerende modellen hebben.

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      5 november 2014 om 23:12

      @gop1: Tesla is al even bezig hoor… en de Roadster is meermaals teruggeroepen wegens allerlei problemen. Je moet trouwens eens opzoeken hoeveel miljoenen Musk al in Tesla heeft gepompt terwijl het anno 2014 nog steeds verlieslatend is.

      Logisch dus dat grote fabrikanten afwachten totdat elektrische wagens winstgevend worden. Wanneer dat moment aanbreekt zal Tesla snel weggeconcurreerd worden.

      Login om te reageren
      • joost1990_2 zegt

        5 november 2014 om 23:42

        @carreza: dat tijdje is niks vergeleken bij de 111 jaar dat Ford bestaat. Ik vind het ook echt knap, Tesla is de benchmark als het om EV’s gaat.

        Login om te reageren
  7. japancars zegt

    5 november 2014 om 22:55

    Toch mooi dat zo’n kleine bedrijf als Tesla in zo’n korte tijd zo zijn sporen heeft achtergelaten.

    Login om te reageren
  8. gtwillem zegt

    5 november 2014 om 23:17

    Wat Tesla gedaan heeft is erg knap, absoluut waar. Maar het is nog geen echte A7/6GC/CLS/Panamera concurrent: vergelijk de interieurs maar even. Het zou interresant zijn als Ford met gelijkwaardige auto komt. Fords zijn toch wel altijd fijn sturende auto’s…

    Login om te reageren
  9. kobus1967 zegt

    5 november 2014 om 23:48

    Premium my ass!
    Iedere Tesla eigenaar stapt elke dag met een grijns van oor tot oor in.
    Porsche prestaties maar dan betaalbaar en in het weekend met je kind naar de voetbal als de coolste papa met een ipad in z’n auto.

    Login om te reageren
  10. Edge zegt

    5 november 2014 om 23:52

    Een Tesla-concurrent moet je niet eens willen proberen te maken. Spring lekker in een gat waar nog niemand zit. Maak nou eens een betaalbare elektrische B- of C- segmenter met een fatsoenlijke range van laten we zeggen 500 tot 800 kilometer. Zo’n Focus Electric is leuk, maar met z’n 162km range op papier en waarschijnlijk minder in de praktijk kom je als gemiddelde leaserijder niet echt ver en blijft het een auto die je alleen voor erbij neemt.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 november 2014 om 09:41

      @Edge: nog niemand zit in dat gat omdat het technisch onmogelijk is. Een enorme accu in een grote en dure auto als een Model S is een koud kunstje, datzelfde in een betaalbare Focus doen is helaas nog niet mogelijk

      Login om te reageren
    • widodh zegt

      6 november 2014 om 10:15

      @Edge: Zoals hier boven al wordt aangegeven. Dat is technisch onmogelijk (te grote accu) en ook de kostprijs komt dan niet uit.

      Login om te reageren
  11. phaeton zegt

    6 november 2014 om 01:07

    Als VW een nieuwe Passat uit brengt haalt Ford die ook uit elkaar en dan bedoel ik niet de GTE. Dit is PR van de bovenste plank.

    Login om te reageren
  12. FelixF zegt

    6 november 2014 om 11:47

    Hun laatste full electric auto, de Focus Electric was een beenproject van de bovenste plank. Toen ik bij VW werkte hebben we zo eentje uit elkaar gehaald, dat was puur een complice car. Dus ik geloof er maar bar weinig van.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North