• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: Tesla Model Y wordt nóg duurder

Auteur: jaapiyo, gepost 13 november 2021 om 17:53 – 40 Reacties

Tesla Model Y

Groundhog day! De Tesla Model Y wordt nóg duurder.

We begrijpen het als je het niet meer bijhoudt. Tesla verhoogt de prijzen van haar modellen tegenwoordig namelijk nog sneller dan een raket van SpaceX het platform verlaat. We moeten zelf ook de hele tijd kijken of we niet toevallig per ongeluk oud nieuws aan het recyclen zijn. Het was immers letterlijk vorige week dat we meldden dat de Tesla Model 3 en Tesla Model Y weer in prijs verhoogd zijn. Maar zoals Diederick Samsom zou zeggen: Tesla doet het gewoon weer!

Vorige week schoot zowel de koers voor de Model 3 als de Model Y omhoog als die van de Bitcoin. Deze week is het alleen de Model Y die pompt. De twee versies van de auto worden elk nog eens 1.000 Dollar duurder. Dat wil zeggen dat de Long Range Dual Motor nu weg mag voor 58.990 Dollar. De Performance doet nu minimaal 63.990 Dollar. Hadden ze dat nou niet gewoon meteen in een keer kunnen doen?

De prijsverhoging betekent dat de goedkoopste Model Y dit jaar in totaal 9.000 Dollar duurder is geworden. Naar verluidt sorteert Tesla met de prijsverhogingen voor op nieuw gratis geld van de Biden Administration. Sleepy Joe wil namelijk de tax incentives op Tesla’s EV’s terugbrengen van weggeweest. Het zou dan net als vroeger gaan om een aftrekpost van 7.500 Dollar op je belastingaangifte indien je een Tesla koopt als Amerikaan. Tesla probeert daar dus een stukje van te appropriëren. Koop dan?

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X nog veel duurder
  • Video: Tesla Model 3 doet bobslee na

Nieuwste artikelen

  • AM Rina is moderne Italiaanse klassieker met V8 en klik klak schakelpook
  • Deze BMW X7 is speciaal bedoeld voor de Yakuza
  • Files irritant? Elektrische privé aircraft carrier van XPeng komt eraan!
  • BREEK: Brandstof kost volgend jaar 300 Dollar per liter (ja, echt waar)
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, geld, model-y, Tesla

Vorig bericht: « Elon Musk vindt medeoprichter Tesla een gruwelijke graftak
Volgend bericht: BREEK: FIA geeft Verstappen straf voor betasten Mercedes [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. rogerzz zegt

    13 november 2021 om 18:15

    Als de inflatie naar innovatie voor koplampen gaat dan is het wel een goed idee. Als ik een Tesla inhaal of mij inhaalt valt het mij op hoe weinig licht er op het wegdek komt. Maar als ze mij tegemoet rijden snap ik het, de koplampen staan op standje 15 graden de lucht in om de bomen wat extra licht te geven in deze donkere tijden.

    Maar inflatie, grondstoffen, tekorten, prima uitlegbaar. En als de vraag afneemt verlagen ze de prijs, een beetje spelen met de prijs als gevolg van vraag/aanbod is in het algemeen best logisch in mijn optiek: maar bij auto’s dus verboden? Ik vind het wel slim. Heb je haast, dan betaal je een mark-up. Dan ga ik er vanuit dat het tijdelijk is. En als het niet tijdelijk is dan.. is het niet tijdelijk 😅

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      13 november 2021 om 19:35

      @rogerzz: die lampen moeten gewoon aan de wetgeving voldoen hoor, maar ja met zoveel koppel kan je lampjes wel wat omhoog krijgen. De Europese Y krijgt trouwens projectie koplampen net als Audi dat heeft. Nu maar hopen dat je er straks spelletjes op kan spelen, Pong, Tetris of iets als Snake.

      Login om te reageren
    • Sempiternal zegt

      13 november 2021 om 21:10

      @rogerzz die dingen zijn gewoon mega brak afgesteld bij de levering omdat tesla er geen tijd voor had. Kwaliteit is niks mis mee, maar ik kan al mijn mede tesla rijderts aanbevelen eens op reset te drukken en de auto de lampen opnieuw automatisch te laten uitlezen.

      Het is inderdaad echt een drama namelijk.

      Overigens komt eerdaags de aanbevolen 2 jaarlijkse beurt eraan voor zon 35,000 model 3 rijders. Dus gok dat Nederland na December daarvan verlost is ;-)

      Login om te reageren
      • rogerzz zegt

        13 november 2021 om 21:54

        @sempiternal Flauwe vraag; maar wat valt er aan af te stellen? Ik heb een auto met Xenon en die stelt zichzelf zichtbaar vaak bij, bij starten even omlaag/omhoog kalibreert en een auto met LED die extreem snel corrigeert. Waarom zou een Tesla zichzelf niet goed kunnen bijstellen of wat valt er aan te resetten? Het lijkt wel alsof de lampen van 5-15 meter zijn afgesteld met een wolkje licht voor de voorbumper en de andere 50% van het licht staat op 10-15 graden de horizon/sterren in te schijnen.

        Eigenlijk alleen de model 3 heeft de lichtbundel naar Mars staan, de model S staat wel op het wegdek afgesteld?

        Login om te reageren
        • Sempiternal zegt

          14 november 2021 om 07:59

          @rogerzz je beantwoordt al je eigen vraag. Tesla doet dat automatisch kalibreren niet elke keer als je de auto start. Vind ik erg matig.

          Wellicht doet de >2020 versie dat wel, meen me te herinneren dat ze iets met de koplampen hebben gedaan.

          Login om te reageren
          • henkp1 zegt

            14 november 2021 om 11:06

            Ik heb een Renault, jaja, met standaard matrix led koplampen en die kalibreert ie telkens als ik um start. Prima wagen.

            Login om te reageren
          • LaCotse zegt

            14 november 2021 om 21:13

            @Sempiternal: de koplampen baan de nieuwe Ioniq zijn ook slecht, met vlekkerig licht. Als je die auto gaat bestellen, vink dan wel de pixel plus verlichting aan, dan heb je dat niet…

            Login om te reageren
        • Pascal zegt

          14 november 2021 om 08:20

          Sinds 2021 levert Tesla ook op de Model 3 standaard matrix-led verlichting. Ik heb zo’n idee dat ze doorhadden dat het nog niet top was.

          Login om te reageren
      • daan83 zegt

        13 november 2021 om 23:50

        @Sempiternal:

        Login om te reageren
  2. barchettadriver zegt

    13 november 2021 om 18:17

    Ondertussen is het prijsverschil met de Enyaq al weer 14K. Dan weet ik wel waar ik m’n geld aan uitgeef. Doe dan maar die Enyaq en wat leuke vakanties.

    Login om te reageren
  3. banderas zegt

    13 november 2021 om 18:18

    Jaap die allemaal schreeuwende koppen maakt en blij is dat ie weeeeer negatief over Tesla kan schrijven. Het zit diep..

    Login om te reageren
    • Variomatic zegt

      13 november 2021 om 19:40

      @banderas: huiliehuilie

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 november 2021 om 20:17

      Iemand moet het doen… Het is echt niet alleen maar hosanna bij Tesla.

      Login om te reageren
      • Sempiternal zegt

        14 november 2021 om 08:02

        @mashell hoe Nobel.

        Login om te reageren
    • Flutterbi zegt

      14 november 2021 om 09:02

      Wat een zielig Fanboy gezeik. Dat ding wordt toch duurder of niet? Boos dat je aandeeltjes deze week gezakt zijn? Als Jaapie echt zo’n hater is, had hij wel een bericht geschreven over Elon en zijn broer die deze week aandelen verkochten.

      Login om te reageren
    • Pascal zegt

      14 november 2021 om 09:23

      Ik lees er helemaal geen negativiteit in.. Tesla hanteert nogal een exotisch prijsbeleid, waardoor ze een beetje commentaar daarop ook best kunnen verwachten

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        14 november 2021 om 13:10

        @Pascal: niets exotische aan hoor, enige verschil is dat Tesla direct aan consumenten verkoopt en geen korting geeft, al bestel je er 100.000 (Hertz). Het is juist bijzonder transparant in tegenstelling tot wanneer er een importeur en dealer tussen zit en je elk kwartaal nieuwe acties hebt terwijl je met goed onderhandelen altijd nóg voordeliger uit bent.

        Login om te reageren
        • Pascal zegt

          14 november 2021 om 15:09

          Da’s ook waar. Met exotisch bedoel ik dat het anders is dan de gemiddelde fabrikant, maar dat betekent zeker niet slechter of minder transparant.

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          14 november 2021 om 21:34

          Als een klassieke fabrikant met een importeur en dealers die moeten mee-eten uit de ruif wel stabiele prijzen kunnen rekenen dan zou Tesla dat toch ook moeten kunnen? Het is niet dat Tesla nou zo veel goedkoper is dan de concurrentie. Het zijn de stand van de maan, de stand van de bitcoin en welk humeur Musk heeft die de Tesla prijzen bepalen, eigenlijk is dat helemaal niet transparant. Transparant is ook: dit kost de wagen en dat kost ie morgen en overmorgen ook.

          Login om te reageren
          • Pascal zegt

            15 november 2021 om 09:40

            @mashell fluctuerende prijzen sluiten beter aan op de werkelijkheid dan vaste prijzen. Er zijn immers talloze factoren die de inkoopprijs doen fluctueren zoals grondstoffen of het chiptekort. De enige manier waarop je met allerlei onzekere factoren dan toch een prijs voor vele jaren vast kan zetten is als je een stuk extra marge inbouwt om onvoorziene omstandigheden op te vangen. Dat doen we moet onze fixed price projecten in de IT ook, da’s heus niet zaligmakend. Als autokoper heb ik er weinig last van; ik kijk wat iets op dat moment kost en als ik het te duur vind dan ga ik gewoon een deurtje verder. In geen enkele andere branche krijg je trouwens de garantie dat iets later nog dezelfde prijs is; er kan een paar weken later ook zomaar ineens korting op je nieuwe aankoop zitten. Ik kan me trouwens nog acties herinneren bij BMW van een gratis automaat op alle modellen of korting op optiepakketten. Da’s dan effectief natuurlijk ook gewoon een fluctuerende prijs.

            Login om te reageren
  4. frank2b zegt

    13 november 2021 om 18:32

    Hoe verkoopt dat nou eigenlijk tegenwoordig, zo’n modelletje y?

    Je betaalt een hele bak geld extra voor een wat hogere 3. Is daar nog een beetje belangstelling voor?

    Login om te reageren
    • porker zegt

      13 november 2021 om 19:25

      @frank2b: vijfdeurs ipv sedan is wel wat waard

      Login om te reageren
    • Pascal zegt

      14 november 2021 om 08:21

      In Amerika wordt ie al een tijdje aanzienlijk beter verkocht dan de 3, dus het lijkt er wel op.

      Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    13 november 2021 om 18:58

    Nou, ik kocht vandaag een pot pindakaas bij de Appie en die was maar liefst 17 cent, ja je leest het goed, 17 cent!!!!! duurder dan twee wekeh terug.

    Dan is die prijsstijging bij Tesla relatief gezien gewoon peanuts.

    Login om te reageren
    • utregcity zegt

      13 november 2021 om 19:03

      @moveyourmind: en die zitten nu dus in je pindakaas!

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        13 november 2021 om 19:52

        En dat was idd de grap (sorry) ;)

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 november 2021 om 20:17

      Jij doet twee weken met een pot pindakaas?

      Login om te reageren
  6. vondick zegt

    13 november 2021 om 20:03

    KIA EV6 GT nu 65000 euro in NL. Als ik dan moet kiezen tussen een Model Y performance of dat? Dan is het wel duidelijk. Hebben ze goed gedaan die koreanen. Nu VW nog 500+pk versie van onder de 70K

    Login om te reageren
    • vbarchetta zegt

      13 november 2021 om 21:24

      Yup was mij ook duidelijk de Model Y. Hij staat in bestelling sinds een maandje geleden. Performance versie, gelukkig wel voor de oude prijs…. ;-)

      Login om te reageren
  7. erics zegt

    13 november 2021 om 20:22

    Nee geen Y voor mij…sinds een week rijd ik een EV6…man wat ben ik daar blij mee !

    Login om te reageren
  8. Sempiternal zegt

    13 november 2021 om 20:31

    @jaapiyo wat is nou precies je probleem met Tesla? Leg het eens even uit. Leeg je hart.

    Ongezond dit. Het is maar een blik op 4 wielen

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      13 november 2021 om 21:17

      Geen probleem met Tesla. Fansla’s ervaren dat alleen zo als je soms normale licht kritische opmerkingen over het merk of de Muskias maakt. Is een internationaal fenomeen. Beetje zoals d66-ers en Europa. Rabiaat volkje.
      https://jalopnik.com/in-case-you-needed-a-reminder-tesla-fans-are-creepily-c-1846096490
      https://jalopnik.com/watch-a-bunch-of-tesla-stans-dogpile-someone-for-making-1845957260
      https://jalopnik.com/there-are-actually-hardcore-tesla-stans-defending-the-i-1846912697

      Login om te reageren
      • superfunky zegt

        14 november 2021 om 09:20

        @jaapiyo: prachtige vergelijking en klopt inderdaad, aan die verheven D66‘ers heb ik ook zo‘n bloedhekel! 🤣🤣

        Login om te reageren
      • ty5500 zegt

        14 november 2021 om 10:14

        Als trouwe jalopnik lezer en volger heb je deze dan wrs ook al gezien?
        https://jalopnik.com/bmw-engines-are-gigantic-pieces-of-shit-1784684330
        Ik vond het persoonlijk wat overdreven.

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      13 november 2021 om 21:46

      @Sempiternal: goed voor de advertentie verkoop..

      Login om te reageren
      • Sempiternal zegt

        14 november 2021 om 13:24

        @flutterby zal wel nodig zijn.

        Login om te reageren
    • Pascal zegt

      14 november 2021 om 08:34

      Ik vind de Tesla artikelen er juist enorm op vooruit gegaan de laatste tijd; ze zijn gewoon normaal nu. Een tijdje terug moest verplicht altijd de foto van blowende Elon worden gerecycled en stonden de artikelen zodanig krom van de ‘woordgrapjes’ zoals het obligate ‘muskias’, fansla’s’ en andere Tesla-grappen en grollen dat je haast moeite had om tussen de regels door te lezen wat er nu eigenlijk echt aan de hand was. De laatste tijd staan er weer normale fotos bij en is de inhoud op hetzelfde niveau als elk ander merk. Da’s top, leest een stuk lekkerder weg en is heel wat informatiever.

      Login om te reageren
  9. Jack zegt

    13 november 2021 om 23:10

    Nou ja, maakt niet echt uit. Niemand wil in Nederland een Tesla kopen. Aandeel Tesla is iets anders. Dat wordt weer scoren.

    Login om te reageren
    • v60germany zegt

      14 november 2021 om 09:44

      @Jack: in Nederland (gelukkig) niet nee.

      Maar Herbert begint er wel zenuwachtig van te horen… vooral de BAFA en bijtelling doen inmiddels wonderen in Deutschland…

      Login om te reageren
  10. henkp1 zegt

    14 november 2021 om 11:08

    Genoeg alternatieven inmiddels.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North