Formule 1 test nieuwe slick in Abu Dhabi, zonder Wolff

Auteur: , 36 Reacties

In 2016 krijgt de Formule 1 een nieuwe compund, de UltraSoft. Na de Grand Prix van Abu Dhabi staat een 12-uurstest gepland, waaraan Susie Wolff overigens niet meedoet. De enige vrouwelijke coureur in de F1 stopt er mee.

Purple PirelliSwag

Om met het laatste te beginnen: voor de voorstanders van meer gendervariatie in de koningsklasse is het natuurlijk zonde dat de enige chick in de F1 haar biezen pakt, maar kennelijk zat er voor de 32-jarige Susie Wolff-Stoddardsdóttir niets beters in dan een testplek bij Williams. Derhalve heeft de geboren Schotse besloten andere dingen te gaan doen, wat niet betekent dat we haar gezicht niet meer gaan zien aan de pitmuur, want hubby Toto Wolff blijft natuurlijk actief bij het Mercedesteam.

Nieuwe superzachte compound

Pirelli introduceert in het nieuwe seizoen de UltraSoft, de plakkerigste compound van allemaal. De lineup wordt nu:

UltraSoft (paars)
Supersoft (rood)
Soft (geel)
Medium (wit)
Hard (oranje)
Intermediate (groen)
Wet (blauw)

Hierbij kiest leverancier Pirelli voorafgaand aan de races niet 2, maar 3 compounds die het weekend gebruikt gaan worden, met een vrije teamkeuze voor de verdeling. Het was altijd zo dat de hardere prime heette, en de zachtere option. Hoe de benamingen nu gaan worden is niet bekend. De compounds sluiten altijd op elkaar aan, wat betekent dat er niet bijvoorbeeld Supersofts en Hards in 1 race worden gebruikt. Een combinatie is ook niet aan te bevelen, vraag dat maar aan Valtteri Bottas.

Elk F1-team is door Pirelli uitgenodigd deel te nemen aan een 12 uur durende testsessie op 1 december, na de afsluitende GP van Abu Dhabi. Hier wordt ook de nieuwe compound getest, die zeer geschikt is voor het oppervlak van het Yas Marina-circuit. Hier wordt altijd al met zeer plakkerig rubber gereden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Suzuka (Japan), waar de bandenkeuze harder is.

Wel moeten de teams de rekening van het testwerk zelf betalen, hoewel de teams vinden dat Pirelli moet lappen. De prijs van een dagje testen bedraagt zo 1 miljoen euro. Bij de test mag 1 auto per team ingezet worden.



36 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
1. Miljoen. Euro.

Wat.
@2wheeler: Nou, één miljoen dus. 12 uur lang testen met één auto op een nieuwe band. Formule 1 prijz0n.
@phaeton: blijf het veel geld vinden!

Ik moet daar notabene een heel jaar voor werken…
@2wheeler: Sja, dat krijg je als je part-time werkt.
@2wheeler: Één heel jaar? Sloeber ;-)
@phaeton: en dan zitten er onder een beetje f1 auto ook nog 4 (!!!!) stuks banden ook! víér miljoen euro dus!
@postzegel: nee het gaat niet over de banden, maar over het dagje testen.
Ben niet erg op de hoogte van banden keuzes en reglementen, maar als ik het goed begrijp kom je op option: ultrasoft en prime: supersoft als je deze nieuwe compound wilt gebruiken. Daar ga je toch geen race mee winnen?
@huupe: Pirelli bepaalt de prime en option band voor elke race. Alle teams zullen dan daarmee moeten rijden. Om meer spektakel in de wedstrijden te krijgen (lees: meer pitstops) kan Pirelli dus kiezen voor deze ultrasoft icm de supersoft. Dit huidige seizoen blijkt ook maar weer dat men in de F1 eigenlijk 2 pitstops of meer in een race wil maar dat er veel eenstoppers zijn geweest.
@ahs1979: dank voor de uitleg
@huupe: Is geen kwestie van willen, Pirelli stelt vooraf vast welke 2 compounds gebruikt worden tijdens de race, die compounds moeten alle teams gebruiken.
@huupe: nee, Pirelli kiest volgend jaar 3 (drie) compounds per race (in aansluitende gradaties). Vraag is dan moeten teams uit die 3 er dan vooraf 2 kiezen voor de race (en zoals nu beide verplicht gebruiken) of is de “middelste” altijd de prime en kun je voor 1 tandje harder óf zachter kiezen als option? Zou een leuke optie zijn waarbij banden dus nog meer een invloed op de strategie gaan hebben.
Wat voor nut heeft het om supersofts te introduceren als je ze eigenlijk nooit gebruikt
De passage over de regels is niet helemaal juist. Vanaf volgend jaar selecteert Pirelli namelijk geen twee, maar drie compounds per race, waarbij de teams zelf mogen aangeven hoeveel setjes ze van elk van de drie compounds willen. Je hebt dus kans dat ze bij Ferrari 3 setjes Ultrasofts, 5 setjes Supersofts en 5 setjes Softs kiezen, terwijl Mercedes voor 6 setjes Ultrasofts en 7 setjes Softs gaat.
@Edge: dat wist ik nog niet. Dus we gaan dan weer een beetje terug in de tijd van kwalificatie banden en race banden? Blijft de regel nog wel staan dan dat als je in de top 10 kwalificeert je op dezelfde banden de race moet beginnen?
@ahs1979: Die kwalificatiebanden zijn er op dit moment ook al. Soort van. Teams die Q3 halen moeten de race starten op de banden waarop ze hun beste Q3-tijd hebben gezet. Omdat teams wel geen tijd noteerde om vrije bandenkeuze te hebben, krijgen ze allemaal een setje option banden dat alleen tijdens Q3 gebruikt mag worden. Zover nu bekend blijven die regels ook gewoon gehandhaafd voor 2016.
@Edge: wel geen moet wel eens geen zijn
@Edge: Dan liep ik achter op de regels, dank. Diversity, yeah!!
@Edge: Hulde, dat wist ik ook niet. Mijns inziens een goede zet, zo komt er meer afwisseling en strategie bij kijken.
@Edge: Dat wist ik nog niet, mooie toevoeging aan het regelement. Ben benieuwd of het ook voor gaat komen dat een team de plank helemaal mis slaat en een weekend gewoon niet mee kan komen door een foute bandenkeuze.
Monaco toch super-soft? Zou graag een setje voor m’n w108 willen hebben! BVD!
Zijn ze nu nog van plan om grotere velgen te gaan testen? Of zijn die plannen in de ijskast gezet?
@AutomotiveDesigner: Volgens mij zijn die plannen nooit serieus geweest.
Wat moeten we hier nou mee?
Op het moment de ultrasoft dus mee mag, krijg je dat je dus dat ze supersoft en ultra soft hebben.
Ik kan t me niet precies voor de dag halen, maar waren er circuits waar ze een 1 stop hadden inclusief supersoft? Of zelfs een 2 stop, waar men 2 lange stints op supersofts reden en een korte op de soft? Was het daarvoor echt nodig dat men een ultra maakt?
Laat de teams van te voren kiezen welke 2 rubbers ze willen hebben. Of neem alleen 2 compounds mee met iig 1 stap ertussen. DAN krijg je leuke variatie met tactiek. Nu krijg je alleen meer van hetzelfde.
Niet dat ik Pirelli hier de schuld geef; het is nog altijd de F1 met zn rare regels.
@gregorius: Monaco en Singapore zijn wel goede kandidaten voor de ultrasoft/supersof combo denk ik.

Vwb compounds kiezen met 1 stap ertussenin; op zich zou dat misschien wel leuk zijn, maar het maakt tegelijkertijd het racen nog meer een compromis dan het nu al is. Je moet dan een afstelling zoeken die min of meer werkt voor beide compounds en dus is de auto dan nooit echt super. Nu wordt daar al over geklaagd maar dat wordt dan dus nog erger. Plus, in de praktijk zijn de teams goed genoeg om te analyseren wat de optimale strategie voor de banden is waardoor 9 van de 10 keer alsnog iedereen hetzelfde doet.

Teams de vrije keuze geven voor compounds lijkt me dan leuker, maar kan ook niet meer in de huidige F1 vanwege ‘de veiligheid’. Een aantal coureurs/teams die bereid zijn een gokje te wagen zullen dan namelijk af en toe geneigd zijn om softer te gaan dan wat zij inschatten dat de meesten doen, vooral als ze een auto hebben waarvan ze weten dat die onder gelijke omstandigheden niet snel genoeg is. Dan krijg je weer dat zo’n zacht bandje een keer pang zegt en is het weer gelijk ‘oooh veiligheid’ en wordt Pirelli binnen no-time publiekelijk gekapitteld.
Dit is wel positief nieuws! Nu nog 10 liter meer brandstof mee zodat ze niet meer hoeven te besparen tijdens de race en iedereen is weer happy.
@clarkson: doe maar 50 liter meer.
@jaapiyo: Ook goed. Je weet wat ik bedoel. Gewoon genoeg brandstof zodat ze niet meer brandstof hoeven te besparen tijdens de race.
@clarkson: Inderdaad. 400 liter.
Trouwens, vergeten we Carmen Jorda niet? Niet dat ze ooit verder komt dan een beetje mooi doen in de pitstraat, maar officieel gezien is ze wel testcoureur en is Wolff dus niet de enige vrouwelijke coureur in de F1.
@motoragent: mooi moppie.
27; professioneel coureuse en nog nooit wat gewonnen (als we de wiki moeten geloven). Afgelopen 3 jaar voor 3 verschillende teams in de GP3 en nog nooit beter gescoord als een 17e plaats (na 45 races).
Mooie business voor Pirelli.
Het is nu toch al zo dat de teams hun versnellingsbak verhoudingen voor een heel seizoen moeten vastleggen?

Om wat meer afwisseling in de sport te krijgen moeten ze de teams ook maar verplichten om voor het seizoen van de 5 beschikbare droog weer compounds er 3 te kiezen die ze willen gebruiken voor het hele seizoen.

Dan moeten ze tactische keuzes maken en misschien wel bepaalde races loslaten om helemaal te knallen op andere circuits. Zo voorkom je een seizoen als dit jaar waar de Mercedes altijd oppermachtig zijn.
Gewoon 1 band, tenzij het regent… wat zijn ze ? Formule 1 auto’s of porno sterren dat ze zoveel rubber versluiten?
@schuimbekje3: wat voor porno kijk jij?
Carmen Jorda, development driver bij lotus F1. Dat is een plaatje hoor!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).