Autoblog-Advies: robuuste auto voor een wereldreis

Auteur: , 135 Reacties

Misschien wel de opvallendste adviesvraag die we tot nu toe hebben gehad: een auto waarmee John en zijn vriendin een tot anderhalf jaar de wereld mee kunnen doorkruisen.

Toyota Land Cruiser

Vele mensen dromen ervan, maar John en en zijn vriedin gaan het gewoon doen: een lange wereldreis maken per auto. Hoe de reis ongeveer gaat lopen lees je hieronder in John’s eigen woorden, maar wat voor vierwielig reisgezelschap ze meenemen, ligt nog open. Daar mogen wij ons over buigen.

Al jaren ben ik van plan een wereldreis over land te maken samen met mijn vriendin. En eindelijk hebben we de knoop door gehakt. De planning is om in april 2017 te vertrekken vanuit Den Bosch. We willen eerst álle landen van Europa kort aandoen, waarna we door Turkije richting Iran gaan. Vanuit Iran rijden we door Turkmenistan, Afghanistan, Pakistan, India richting zuid-oost Azië. Eindpunt is waarschijnlijk Bangkok maar mochten we nog zin hebben dan is er de mogelijkheid om door te rijden (en varen) richting Australië. We trekken hier een jaar tot anderhalf jaar voor uit. Kortom; een mooi avontuur voor de boeg.

We willen de tocht over land gaan doen met een betrouwbare maar niet te dure auto en ik hoop dat jullie en jullie lezers ons daarbij een advies kunnen geven. De auto moet hoog op zijn wielen staan in verband met het trotseren van onverhard terrein. Daarnaast willen we graag de mogelijkheid om te slapen in de auto. Of dit in een daktent is of in de achterbak maakt niet uit.

Huidige autoRenault Clio (2003)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privePrivé
Budget:15.000 euro
Jaarkilometrage:ca. 50.000 km/jaar
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf andere auto:Wereldreis
GezinssamenstellingTwee personen
Voorkeursmerken /modellen:Iets betrouwbaars, mogelijkheid tot slapen.
No-go modellen / merken:Fiat Multipla

Hmm, die Multipla was nu precies het eerste waar ik aan dacht… Maar zonder gekheid, je wilt natuurlijk een flinke, betrouwbare terreinwagen met vierwielaandrijving. Voor het budget is best wat te koop, maar persoonlijk zou ik een aardig bedrag reserveren om de auto technisch is topconditie te brengen en te prepareren voor de reis. Denk aan de daktent, maar bijvoorbeeld ook extra bodembescherming, wellicht een grotere tank of reservetank, een watertank, kookvoorzieningen en wellicht een setje goede autostoelen. Je gaat er behoorlijk wat uurtjes op doorbrengen, dus een tweetal ASS- of Recaro-stoelen is wellicht geen heel verkeerde investering. Daarom heb ik meer in de richting van 10 dan 15 mille gezocht, zodat er ruimte overblijft voor de broodnodige aanpassingen en onderhoud.

Toyota Land Cruiser 70 Series

Onoverwinnelijk: Toyota Land Cruiser 70 Series
Niet voor niks zie je de Land Cruiser 70 Series nog steeds op TV, als de VN weer ergens een conflict moet oplossen of een goed doel moeilijk bereikbare dorpjes bezoekt. Deze 70 Series is al sinds 1984 in productie en wordt nog altijd gebouwd. Een gloednieuw exemplaar is duur, maar er staat wel het een en ander aan gebruikte wagens te koop. Bovenstaand exemplaar is een voor een wereldreis misschien wel beste carrosserieuitvoering en komt uit 1999. Hij staat voor net geen 10 mille te koop en heeft een voor een Land Cruiser te verwaarlozen kilometerstand van 380.434 kilometer. Steek hier nog wat geld in en je hebt een ijzersterke auto, die ze overal ter wereld kunnen repareren.

Overigens zijn er vele soorten Land Cruisers en deze zijn allemaal terreinwaardig. Behalve de compromisloze 70 Series, heeft Toyota ook nog wat meer op comfort gerichte modellen gemaakt. Je zou bijvoorbeeld ook een J80 of J100 kunnen overwegen, beiden zijn binnen het budget te vinden.

Toyota 4Runner

De beste auto ter wereld: Toyota 4Runner
Volgens Top Gear is de Hilux de beste auto ter wereld, maar een open laadbak wil je niet op wereldreis. Je hele hebben en houwen in een open bak achterin is simpelweg niet erg praktisch of veilig. Gelukkig heeft Toyota ook een gesloten versie van de Hilux gemaakt, die bij ons bekend is als de 4Runner. Erg veel zijn er hier niet verkocht, dus het aanbod is bijzonder mager. Kijk zeker ook even op Mobile.de voor het Duitse aanbod. Een ritje naar onze Oosterburen is peanuts vergeleken met de reis die op handen is.

Mercedes G-Klasse

Duitse onverzettelijkheid: Mercedes-Benz G-Klasse
Eigenlijk heeft Europa maar één antwoord op de Toyota Land Cruiser. Land Rover Defender zeg je? Ga maar eens aan oudgedienden bij de Landmacht vragen hoe de Land Rovers daar bevielen. “Goed, als ze het deden tenminste” is zeer waarschijnlijk het antwoord dat je zult krijgen. Defensie kocht al vrij snel Mercedes G 240D’s als vervanging voor de Land Rovers en zo’n oude G-Klasse met dieselblok is nog steeds een prima keuze. Let even op roest en de andere door collega @casperh aangedragen aandachtspuntjes en speur ook vooral de Duitse aanbieders even af. Jullie zouden in ieder geval niet de eerste zijn die een G-Klasse uitkiezen voor een wereldreis, deze meneer en wijlen-mevrouw deden er zelfs nog ‘iets’ langer over.

Nissan Patrol

Het Japanse alternatief: Nissan Patrol
Uit Japan kreeg en krijgt de Land Cruiser concurrentie van zowel de Mitsubishi Pajero als de Nissan Patrol. Vooral het Y61-model van laatstgenoemde is een prima alternatief voor de Toyota. Dit model werd gebouwd van 1997 tot 2010 en heeft net als de Land Cruiser zijn sporen in onherbergzame gebieden ruimschoots verdiend en mocht ook de Verenigde Naties als klant rekenen.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



135 reacties

Koop een boot.
Of een skelter.
@henkhupelschoten: de eerste was wel leuk…
Goed advies jongens! Keep up the good work 😀
Die G-Klasse: absoluut niet doen, tenzij je wilt sleutelen en teveel wilt betalen.

Waarom niet een Subaru Forester diesel? Betrouwbaar, voordelig en het rijdt ook nog eens lekker op het asfalt. All-terrain banden erop, wat bodemprotectie, imperiaal met daktent en daar ga je. Fijne reis!
@ihrte: een G klasse is juist een hele sterke auto. Ff de waterpomp vervangen uit voorzorg en je bent klaar om te gaan. Let wel op roest.
@lekbak: elke auto gaat natuurlijk een keer kapot, maar mijn ervaring is dat de G-Klasses net wat vaker gaan dan bijvoorbeeld de Toyota’s. Daarbij komt dat onderdelen voor een G-Klasse in de woestijn moeilijker verkrijgbaar (en duurder) zijn dan onderdelen voor Japanse soortgenoten.
@ihrte: een g klasse is wel ver bovengemiddeld betrouwbaar. Maar nog belangrijker is dat die gebouwd is voor misbruik en daar vooral goed tegen kan. Die subaru is wel een goede auto, maar niet gebouwd zoals een G.

De G is de op een na beste auto voor de klus, alleen de 70 serie is beter.
@lekbak:

Maar misschien gaan die lui helemaal niet op militaire missie ??
@lincoln: zeg ik dat dan? Ze willen wel van de bitumen af en dan is het prettig dat ze niet bang hoeven te zijn dat de boel onder de auto kapot gaat. Want daar is die G namelijk zo sterk.
@lekbak:

Om vervolgens weer helemaal blij te worden van een stuk asphalt inzicht op de TomTom ..
@ihrte: Als je een wereldreis wilt maken moet je er op rekenen dat je regelmatig onder de auto doorbrengt. Je kan natuurlijk niet verwachten dat je altijd maar een garage in de buurt hebt.
via Android app
@ihrte: wat dacht je van elektronica? Een G-klasse voor 2000 heeft amper elektronica dus iedere gek met een beetje technische kennis kan daaraan sleutelen.
@991gt3rs: lol de draadboom geeft nogal eens de geest. Daar sta je dan met kortsluiting. Slecht plan
@xiran: En dat weet ook elke Mercedes-Benz specialist, een van de ergste kwaaltje van een MB, de W124 heeft daar ook veel last van. Vaak is het al preventief vervangen. Als je een budget hebt van 15.000 dan koop je vast een G met een paar ton op de teller en dan is de kans er groot dat het al vervangen is.
@991gt3rs: de motorkant kost 1120 euro (uit mijn hoofd) ex montage. Met dat soort onderhoud gaat het hard met de15k.
@ihrte: Heb zelf een 240d en die is wereldkampioen “niet stuk gaan” Het is op z’n zachtst gezegd een poepargument…
@850t5r: dat jou 240d wereldkampioen is, wil nog niet zeggen dat het ook representatief is. Op z’n zachtst gezegd is het dus een poepargument.
@ihrte: Niet als je weet waar dat ding geweest is en waadvoor hij dagelijks gebruikt word. chassis is ijzersterk, motor idem en de techniek is simpel en makkelijk te repareren onderhouden.l als het nodig is.
Landcruiser all the way, die wagens zijn niet stuk te krijgen, ideaal dus voor een wereldreis
Dit is niet helemaal mijn segment, heb hier ook weinig verstand van. Mijn geliefde AB-collega’s kunnen je vast voorzien van een goed advies. Maar ik ben wel jaloers op de wereldreis die gemaakt gaat worden, te gek zeg! Alvast heel veel succes en plezier toegewenst!
Kijk, da’s mien merk.

Heb verschillende verhalen gehoord van Defender of G klasse rijders (en docu’s over gezien)… zeker goede auto’s, maar veel repareren onderweg, gezeik. Zeker zal het een mooie belevenis zijn waardoor je je auto gaat kennen en jezelf. Maar wil je dat je ECHT op de plek van bestemming komt zonder (al te veel) gezeik. Land Cruiser. Het best degene zonder al te veel electronica aan boord: de 60-70 en 80 series zijn voor deze keus weggelegd. Let wel op, sommige 80 series hebben wel electronica aan boord, sommige versies vrijwel niet en zijn nog grootendeels mechanisch (welke dit precies zijn, niet in verdiept, entschuldigung). Tegenwoordig worden er ook verscheidene 100 series gebruikt (waaronder de VN). Deze zijn natuurlijk wat luxer uitgerust, wat voor sommige mensen misschien fijner is, maar natuurlijk wel meer electronica. Een cursus voor dit soort reizen zijn trouwens ook te overwegen. Kan handig zijn.

Ik wil later zelf ook een vergelijkbare reis maken ”ooit”. Uiteraard in een Land Cruiser. Waarschijnlijk wel door Afrika.

Lijkt me echt een reis die echt de moeite waard is, in plaats van camping of hotel aan de cote d’azur :’).
Gloedjenieuwe Dacia Sandero Stepway.

Met alle respect naar zowel de vragende partij als Autoblog zelf, maar voor deze vraag zijn zó veel meer sites/fora te vinden. Daar zitten ervaringsdeskundigen die veel meer diepgang kunnen bieden per auto, motorblok, uitvoering, tips/beschikbaarheid/voor- en nadelen van accessoires, etc. Voornamelijk Australische/Noord-Amerikaanse, maar ik neem aan dat Engelse stof geen probleem is.

Vijf mille voor onderhoud en accessoires vind ik nog aan de lage kant overigens, hoewel het vervangen van de voorste stoelen een goede is. Ik ben heel benieuwd waar de keuze op gaat vallen, daar ik zelf ook het doel heb dit over enkele jaren te gaan doen #overland

Laatste vraag aan John: hebben jullie al nagedacht over een blog oid? Zoveel Nederlanders doen dit niet, het lijkt mij erg interessant om te volgen.
@phaeton: Ik zat bijvoorbeeld al te denken of diesel wel zo verstandig is. Ik heb de indruk dat benzine over de hele wereld toch wat meer verkrijgbaar is en diesel in sommige gebieden moeilijker te vinden is.
@jaapiyo: goed punt! Overal waar boten en vrachtwagens zijn, zijn diesels. Dus ik denk dat je overal wel diesel kunt krijgen.

Waar je wel mee te maken hebt zijn kwaliteitsverschillen in de brandstoffen. Een benzinemotor die 95 moet hebben kan je niet maar even volgooien met 91. Terwijl een Dieselmotor met slechte diesel gewoon (nog) trager loopt. Dus ik zou wel degelijk een diesel kiezen. Ook in verband met de actieradius.
@phaeton: van ervaren overlandreizigers. Het kan met alle voertuigen. (Als je maar handig bent hahaha)

http://overlandsolutions.nl/?page_id=148
@garp: Helemaal waar! Een cursus offroad rijden en de basis van automechaniek kan geen kwaad. Die ervaren reizigers stappen niet op het vliegtuig als je midden in de Sahara met pech staat.
Misschien een idee, maar koop geen Nederlandse. Als je toch op wereldreis gaat kan je hem ook ergens anders kopen, maakt het aanbod groter, geen Nederlandse wegenbelasting etc,
@realhustler: leuk idee hoor, maar hoe dacht je in godsnaam de auto in een ander land te verzekeren en op naam te zetten als je op reis bent en dus in het buitenland geen vaste woon- of verblijfplaats hebt?
@bmwalpina: de Nederlanders achter overlandsolutions.nl reden met een Defender op Zuid-Afrikaans kenteken. Dus het kan wel blijkbaar.
@bmwalpina: kan gewoon hoor, heb ik in canada gedaan. Op de site van ICBC staats zelfs dat je een hotel of hostel mag gebruiken als adres. je hebt daar geen apk of wegenbelasting bij een tweedehands auto betaal je wel 10% belasting over het koop bedrag maar je spreekt altijd met de vorige eigenaar af om een lager bedrag aan te geven om wat te besparen.

dan was alleen de verzekering best duur om dat ik alleen korting kon krijgen als ik me schade vrije jaren kon aantonen in een officieel document in het engels. Ik moest dus gewoon het zelfde bedrag als een beginnend bestuurder aftikken.
@realhustler: kun je er ook nog een leuk stukje reis vanuit Zuid-Afrika naar Turkije aan vastplakken! ;)
Kijk, da’s nog eens een reis! Ik hoop qua werk en financiën ook ooit in de situatie te komen waarin ik zo’n prachtige wereldreis kan maken. Vooralsnog kijk ik jaloers toe en wens ik jullie veel plezier, John en vriendin!

Wat de auto’s betreft, ik heb persoonlijk een zwak voor de Mercedes G, maar ik moet ook eerlijk te kennen geven dat ik te weinig inhoudelijke kennis van deze wagens heb om echt een goed oordeel te kunnen geven over de betrouwbaarheid en dergelijke.
Ik zou de Land Rovers zeker niet vergeten. Dat ze bij Defensie zo slecht waren kwam vooral door Defensie zelf (die dachten dat ze het beter wisten dan Land Rover zelf). Kies een 200 of 300 TDI die zijn naar mijn mening het best en kijk meteen even bij de Disco 1 en 2. De reputatie voor de auto’s is niet zo goed maar ik kan je genoeg verhalen vertellen van probleemloze Land Rovers met een half miljoen op de klok, daarnaast kan ik je ook genoeg verhalen vertellen van Toyota’s, Nissan’s, Jeep’s en Mercedessen die na een ton al bij het grofvuil konden.

Maar welke auto je ook kiest voor allemaal gaat: Ze hebben allemaal onderhoud nodig en ze gaan allemaal een keer stuk (ook de Toyota’s) dus zorg dat je ze tijdens de reis goed bijhoud.
http://link.marktplaats.nl/m978923357?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=81650
@escort77: Lezen joh…Ze hadden het over betrouwbaar..
@escort77: Ik citeer uit de advertentie: “Let op! De auto wordt verkocht zonder camperopbouw. Staat geregistreerd als camper.”
@kliko: op de foto’s staan ook twee verschillende camper opbouw varianten.

Beetje ouwehoeren over de prijs zodat je geld over houdt voor die opbouw, of wat extra’s betalen en die camper opbouw meenemen.
@escort77: Vind het geen verkeerde keuze hoor. Maar dan wel met de camperopbouw.
@escort77: Ik zat ook aan iets dergelijks te denken. Iveco heeft op het gebied van robuuste busjes die net iets meer kunnen in de bergen of zwaar terrein een uitstekende naam
Ook o.a. VW en Mercedes hebben goede 4×4 busjes die met enig werk heel goed kunnen functioneren.

Kijk voor de grap ook eens op de specialistische sites voor avontuurlijke rijzen en je ziet heel veel van dit soort campers!
@escort77: volgens mij is dit zo gefotoshopt als het maar kan
@escort77: betrouwbaar? nee.
hoog op de wielen? nee.
makkelijk te reparen? nee.
Leuk geprobeerd…..Toyota Hiace….4×4, betrouwbaar maar ruimer en goedkoper dan de alternatieven van AB.Andere stoelen is wel aan te raden ..
@norge: die zal in Afghanistan vast in de smaak vallen bij de lokale warlord. Kan ie mooi een mitrailleur in de bak lassen ;-)
Leeeeeson Garp, staat Hiace, geen Hilux. :-/
@norge: wij hadden in Australie een hilux 4×4 met een camperopbouw via Apollo gehuurd! Fantastisch! Fraser Island etc aangedaan wat je normaal niet met een normale camper kan doen! Is het al #tbt ?
Land Cruiser =
Overal ter wereld te repareren
@spylegion: exact. Een niet te onderschatten voordeel. Zelfde is waar voor de HiLux.
Is een Discovery van de 3e generatie ook onbetrouwbaar? Want stel je je eens voor hoe comfortabel dat zou zijn! Deze op grijs kenteken heeft een zee van ruimte achter de voorstoelen. Richt je dat een beetje in en dan heb je de slaapzaal.

Verder zijn er ook andere merken te vinden op grijs kenteken, wat dus betekent dat de auto praktisch een laadbusje is. Tip!

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=279491795

Of anders deze
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=269432059
Leuke keuze! Ik zou gewoon gaan voor een mooie Mazda RX-8. Maakt het wel zo spannend.

Zonder gekheid: ga niet voor een SUV, op zich leuk, maar qua ruimte maak je wat concessies. Vergeet niet dat je dat wilt hebben op zo’n rit. De motor moet foolproof zijn, zonder te veel poespas, en onderdelen moeten voorhanden dan zijn.

Ik zou zelf voor een Toyota HiAce/HiLux gaan met 4wd: die staan flink hoger op de poten. Kun je ombouwen tot camper, zijn niet kapot te krijgen, en als het gebeurt: in elk land rijden ze nog rond.

Check dit verhaal:
http://www.hiacehobo.com/p/van-specs_9.html

Succes met de keuze!
@gtwillem: great minds think a like.
@gtwillem: Mooie opties, een budget van 15k is echter gewoon te weinig voor een auto voor een reis als deze. Iedere japanse 4wd met een vooroorlogse diesel is uitermate geschikt voor zo`n reis, echter zijn de juiste uitvoeringen van deze wagens, helemaal als je deze nog moet gaan ombouwen, veel duurder dan 15k.
@gtwillem: Je vergeet de luidruchtige stickers en een zelfgemaakte boombox voor de Afrika beats
AMG G63 (ofzo) 6×6
@jeppie: aangezien je toch lang weg bent kun je daar je hypotheek wel opzetten
@dirkiii: t is ongeveer de zelfde grote…
Koop een hilux en laat daar zelf kap over de openlaadbak bouwen.
Andere optie de G-klasse 4×4^2. Staat goed hoog op zn poten.
Defensie is natuurlijk niet voor niets net over naar de voortréffelijke VW Amarok.
En over de prijs is de laatste tijd best leuk te babbelen!
@mout: voor het op de weg gebruik ja. Defensie heeft niet voor niks nog steeds de G klasse voor het echte werk.
@lekbak: amarok rijd heerlijk op de weg idd. Voor in het terrein kies ik voor de G puur omdat zij robuster is en vele vele maar dan ook vele malen verder komt. En een benz 290GD vervangen doe je niet zomaar, een amarok kan het niet iig. Hilux was betere optie geweest
@rossi46audi: is die amarok niet die pick up waarbij de laadbak doormidden is gelast en verlengd omdat ie anders niet aan de fiscale regels voldoet?
@danmar: hoe las je iets doormidden? Ik doe dat vaak met een slijptol
@rossi46audi: Scherp (bedoel niet die slijptol). Maar goed, je begrijpt wat ik bedoel, neem ik maar aan.
@rossi46audi: wij rijden hier in Namibië met veel plezier Amarok, incl 4×4 in de duinen. Zou hem wel laten verhogen (weinig “ground clearance”) en betere banden op zetten. Reparatie onderdelen gaan misschien lastig zijn in bijv Afganistan…?
Grappig ik reed net op de a4 achter precies zo’n landcruiser van de topicfoto.
4wd is overrated, voor een ‘gewone’ wereldreis is 2wd genoeg mits je goede banden en bodemvrijheid hebt. Heb zelf in noord-, midden- en zuid amerika rondgereden met een mercedes diesel sedan van ’70, niet vooruit te branden maar wel comfortabel en betrouwbaar. Plus, een oldtimer maakt het een stuk leuker ;)
@100pk: ik wil nog een keer met een w123 station een lange reis maken. Lijkt me een geweldige ervaring. Wel in mijn ééntje. Kom je altijd een hoop mensen tegen en als je wilt heb je ook rust aan je kop.
@lekbak: heerlijk toch, zou zo weer gaan. Mijn ervaring is wel dat het lekker is als je een beetje af kunt wisselen met rijden, de afstanden kunnen groot zijn en de infrastructuur (of wat daarvoor door moet gaan) is soms iets vermoeiender om op te rijden dan we hier gewend zijn :p
@lekbak:

Moet alleen ..
Dat is nu eenmaal de essentie van een wereldreis ..
@100pk: deels gelijk. Het hangt er maar net vanaf welke wegen je “kiest”. Helaas heb je soms geen keuze. En dan is een low gearing in 4×4 best handig. Want tractie houden op “zeep” is geen sinecure.
Zelf door zuidelijk Afrika (Namibië, Botswana, Zuid-Afrika) geploeterd met een Nissan King Cab. Is wat anders dan een Patrol, simpeler, zuiniger en kleiner. Pick-up chassis met een speciale camperunit achterop. Ding was geweldig, lage gearing, differentiëlen, alles erop en eraan. 2,5 ton door mul zand, rivieren, rotsen, maakte allemaal niets uit. Alles bij de hand, ’s nachts genoeg ruimte, overdag geen onhandelbaar bakbeest. Ideaal!

http://www.kapstadt.de/explore/images/kea4wddce_480.jpg
@PeugeotGTI: Nice setup.
Doe ze de groeten bij IS
Doe benz is geen 240 gd maar een 290gd 95pk 5cilinder diesel. Werkt altijd zelfs door de verkrachtende omgang van militaren
Simpel ..

Nissan Terrano 2.7 diesel intercooler ..
Voor 5 rooitjes heb je een hele nette ..
Dingen lopen als een klok want distributie tandwielen ..
@lincoln: Da’s waar.
Maar mán, wat een bak herrie aan je kop, zeg!
En ik maar denken dat de techniek in mijn auto ‘agrarisch’ is…
@mout:

Je mist idd een 6de versnelling ..
En een beetje zoekerig op hoge snelheden ..

Ik kan em me niet herinneren als herriebak iig ..
En heb altijd een soort spijt van de verkoop gehad ..
@lincoln: simpel.

Trabant, heb je helemaal geen last van distributie.
@lincoln: Nog simpeler: SsangYong Musso, ken je m nog? Dingen kosten nu geen drol en zijn betrouwbaarder dan een Zwitsers zakhorloge.
Als het voor Richard Hammond werkt (zie Afrika special van TopGear)

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=279591210
Voor 15k kan ik ze nog een mooie recente Mitsubishi Pajero verkopen, die van ons is van 2007 met net 120dkm ofzo op de teller en jullie raden het al, de auto is tekoop!!
Top 10 lijstje van expeditionportal: http://expeditionportal.com/top-10-used-overland-vehicles/

Mijn eigen keus zou zijn om een pick up met slide in camper unit. Slaap je goed (ook als het koud is), binnenzitten als het regent(toch wel lekker als je 18 maanden weggaat), makkelijk koken, waterreservoir etc.. En gewoon 4×4 met genoeg hoogte.
voorbeeld: http://dreamlife.com/travel-leisure/recreation-outdoors/camping/four-wheel-pop-up-camper-hawk-model/
@gyor: Ik kijk namelijk om de panamericana te gaan doen in zoiets….
BMW E39 525TDS Touring Clarkson deed het weliswaar met een 528i in Afrika, maar ik denk dat je beter een diesel kunt hebben in die gebieden. ;)

Een E34 kan ook. Wil je perse Allradantrieb, dan zit je gebonden aan benzine in de vorm van de E34 525ix Touring. Achterbank plat (of eruit) en je hebt zeeën van slaapruimte.
Nissan navara?
Mitsubishi pajero.
Ik rijd er nu al 4 weken mee door de jungle. Niet kapot te krijgen, comfy en kwaliteitsvol.
En als m’n geheugen werkt zijn de oudere versies dat ook.
@Hupke: het groene hart?
een Pigot 504 natuurlijk
@baasbas:

Ben blij dat er nog mensen zijn die ECHT verstand hebben van auto’s !

En ik ben oude Peugeots zo’n beetje overal ter wereld tegen gekomen !

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/Stott_Hall_Farm_(RLH)_2009-08-13.JPG
Ga in ieder geval voor iets japans
Een Kangoo 4X4 grijskentekending ..
Kan je toch ook aardig uit de voeten ??
@lincoln: Dat is een verdomd goed alternatief! Eenvoudige techniek, niet te zwaar, flink wat ruimte, veel ombouw/inbouw materiaal voor te krijgen.

Ik begrijp niet waarom het een grote 4×4 moet zijn, eigenlijk.
@lincoln: en we hebben een winnaar!
Ik heb zelf net een reis van 9 maanden acther de rug van Canada naar Mexico met de de auto. Heb daar in canada een Nissan pathfinder uit 1989 gekocht voor zon 600 euries en dan nog eens 300 euries tegen aangegooit voor wat onderhoud en om een bedplatform achterin te bouwen. Deze wagen heeft het gewoon gered en in de 25.000+ km die we samen mee maakten heeft hij me op de meest geweldige plekken gebracht mt zn lage giering.

Het hoeft dus niet per sé zo duur te zijn, nu ben ik zelf ook wel monteur en had ik eventuele probleempjes die voor hadden kunnen doen zelf vaak kunnen oplossen maar dat was dus helemaal niet nodig geweest.

nadeel van zon goedkope auto is natuurlijk dat je inlevert op comfort en betrouwbaarheid.

voordeel is dat je extra geld overhoud voor leuke dingen of voor een langere reis, maar voornamelijk mocht de pleuris toch uitbreken dan koop je ter plekke een nieuwe auto en rijd je weer lachend veder.

Ik ga over een paar weken weer naar australië, waar ik eerst een paar maandjes ga werken en dan weer hetzelfde beginnen. autotje kopen ombouwen en rondtrekken.
voor deze keer kijk voornamelijk naar toyota’s 70’s (of ook wel troopcarries / troopies) genoemd en 80 series. dat is net wat ruimer dan dat pathfindertje van me, maar natuurlijk sta ik altijd open voor wat op mn pad komt
Lekker licht en basic houden, netzoals je bepakking.
Ga gewoon voor een Suzuki Samurai.

https://media.ed.edmunds-media.com/suzuki/samurai/1994/oem/1994_suzuki_samurai_convertible-suv_jl_fq_oem_1_300.jpg
@jack_abarth: Ja, want niks slaapt lekkerder dan een Samurai.
@ikbenmnzus:

Had ik niet zien staan. Maar gewoon klein tentje meenemen voor alleen het slapen, net zo gemak.
@jack_abarth: Well de LWB dan hoop ik? maar net zo goed neem je een vitara
Een alfa! http://dargletodargle.com/
@arkenbout: Ze willen nederland iniedergeval nog uitkomen lijkt me.
Unimog!
Altijd leuk een bericht op autoblog over de HZJ landcruiser.
Ik bezit er zelf 1 en heb daar al vele plezierige reizen me kunnen maken. Ik heb er ook een review over bijgehouden http://www.autoweek.nl/autoreview/27457/toyota-hzj-78-4×4-camperbestelbus .
Een wereld reis is altijd een dure aangelegenheid. Als je de financiële middel heb koop gewoon een goede stevige 4×4 met weinig of geen elektronica . Geef geen overdreven geld uit aan een lier, verstralers en meer van die extra`s. Het allerbelangrijkste is wel om de auto, van welk merk dan ook, niet te overbeladen….. Ik zie veel overlanders met gebroken vering, chassis die schuren en oververhitten motoren bij rijden in het zand.
@hzj78: een LED bar is bij ’s nachts rijden in de wildernis geen overbodige luxe hoor…
Lada Niva?
Een VW T3 syncro. Je kan in vrij wel elk land aan stukken geraken. Ruimte genoeg voor slaap plek. Goede wegligging door motor achteraan. Betere offroad capaciteiten dan die je verwacht van een VW Transporter.
Hoe veilig wil je aankomen?? Iran? Afghanistan? Auto moet dus een bermbommetje kunnen hebben.. Nou dan blijft er niet veel keus over.. Een Hummer(leger uitvoering) of een van die andere pantservoertuigen die hier laatst voorbijkwamen zijn dan eigenlijk de enige juiste keuzes. Succes
@tvr1974: Ben je beter af met een Casspir, Mamba of een van de varianten daarop. Hummers waren nou niet echt van huis ontworpen om goed tegen bermbommen te kunnen.
@lekbak: niet op reis durft??? Ik durf te wedden dat ik meer reis als jou! Dat gezegd hebbende; Afghanistan is nog steeds zeer onveilig. Een vriend van mij, marinier, heeft er onlangs 9 maanden gezeten en in die periode is een maat van hem door een bermbom zijn beide benen kwijt geraakt. Hadden ze niet in een gepantserd voertuig gezeten was ie er helemaal niet meer geweest. Verder wil hij nog wat onveilige landen door.. Mijnen/bermbommen enz enz zijn slechts enkele dingen waar je rekening mee dient te houden. Ik zou me zeker even verder verdiepen in de route, want die reis om de wereld is ook op een veiligere manier te doen.. Nb dan zou ik denk ik voor de Toyota 4.0 diesel gaan. Auto die mij nooit in de steek heeft gelaten(en dat ding had meer dan 400.000 mijl) op de teller.
@tvr1974: de leukste dingen beleef je als je je niet te druk maakt over mogelijke gevaren. Gewoon gaan en genieten, als je niet terug komt heb je pech gehad maar dan heb je wel geleefd. Klinkt erg cliché maar zo zie ik het wel.
De Ssangyong Musso, wie kent m nog. Ongelofelijk betrouwbare dieselmotor van Mercedes, ladderchassis en nog redelijk comfortabel te noemen. Bijkomend voordeel: ze kosten geen drol, voor €2500 heb je al een nette. Heb je nog wat centen over om hem aan te passen met evt een lier of imperiaal.
t3 heeft de moter onder je pook dacht ik. wat een klereherie
een 32 watt xenon verstraler is een must trouwens.
Als het geen 4×4 moet zijn:

Citroën evasion 1,9td, de mijne verkocht op 365000km. Rijdt nog steeds rond en heeft me nooit echt in de steek gelaten, heb altijd kunnen blijven rijden.

Achterste stoelen er uit (klik, klik, klik) en dubbele bodem er in voor bagage en je kan er zo een matras in kwijt om te slapen. Een volle tank (90l tot aan de tankdop) brengt je 1200km ver en het blok is onverwoestbaar, zelfs met gebrekkig onderhoud.

De vering en stoelen zitten erg prettig, ik heb er jaren veel reisplezier mee gehad
Je vindt ze vandaag voor twee keer niks, je houdt dus nog veel geld over voor een supergrondig onderhoud en wat tjoening zo nodig.
@tjorque:

Top suggestie .. Had ik nooooit opgekomen ..
@tjorque: we have a winner.
Mercedes ml270 cdi of 400cdi
Neem de eerste generatie hilux… Die zijn pas echt niet stuk te krijgen. #Topgear
Een willekeurige Japanse terreinridder van 20 of meer jaar geleden. Al dan niet als pick-up.
Puur op basis van de wereldwijde beschikbaarheid van de onderdelen: Toyota. Dus zeker niet de G-klasse nemen. En verder: vermijd zo veel mogelijk de nieuwere modellen met te veel electronica. Want daar kan je in de middle of nowhere slechts zelden een oplossing voor verzinnen.
Peugeot

what else ?

http://images.forum-auto.com/mesimages/158060/404_Sahara.jpg
@desjonnies: dan moet de reis in Marokko beginnen om er zo eentje te vinden… ?
BINGO !!!!!!!!!!!
– Benz
– Geprepareerd
– Woestijnklaar
– Comfortabel
– Redelijke prijs
– Saudisch kenteken lekker goedkoop !

http://bringatrailer.com/2015/11/04/saudi-desert-spec-1991-mercedes-benz-300se/
Mijn advies: een Subaru Outback of Forester. Hou hem volledig standaard, setje AT banden eronder, niet overbeladen met spullen die je niet nodig hebt, en besteed het geld wat je hiermee bespaard (tegenover de aanschaf van een landcruiser of g-klasse) uit aan de trip zelf.

Mocht een Landcruiser toch de voorkeur hebben, dan heb ik nog een volledig geprepareerde HDJ80 te koop… (met extra reserve tank, lierbumper, dubbele reservewielen, snorkel etc.)
Heb recent zelf een auto voor hetzelfde doel aangekocht.
Oude politie bijstandswagen, iveco 40.10

https://www.youtube.com/watch?v=xDYjYteHeoo

Kan je perfect omvormen tot camper en is een robuste 4×4 met spers …
Toyota landcruiser of hilux. Niet zo comfortabel maar wel onverwoestbaar en (ook wel belangrijk) overal onderdelen voor te krijgen… Wat betreft de laadbak van de hilux: zet er gewoon een “canopy” op, doet in Zuid-Afrika iedereen…
De patrol en outback/forester zijn erg goed maar de landcruiser is toch echt meer degelijk…
Zoals ik al eerder vertelde ; als de VN er in rond wil rijden weet je dat het mega degelijk is..
op marktplaats staat een mooie; zoek op; Toyota Landcruiser 70 4.2 D 3D HT Lang HW 2002
Wat een geplan allemaal. Kies gewoon een auto met wat ruimte en goede speakers en je haalt de andere kant van de wereld echt wel. Voor heel wat minder dan iets van 15k.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).