• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Futuristische Le Mans racer is lief voor het milieu

Auteur: Alwood, gepost 15 mei 2009 om 20:10 – 45 Reacties

Afbeelding Futuristische Le Mans racer is lief voor het milieuAfbeelding Futuristische Le Mans racer is lief voor het milieuAfbeelding Futuristische Le Mans racer is lief voor het milieuAfbeelding Futuristische Le Mans racer is lief voor het milieuAfbeelding Futuristische Le Mans racer is lief voor het milieuAfbeelding Futuristische Le Mans racer is lief voor het milieuAfbeelding Futuristische Le Mans racer is lief voor het milieuAfbeelding Futuristische Le Mans racer is lief voor het milieu

Le Mans maar dan anders
De autosport, het kan allemaal nog maar net. Er durven nog mensen naar te kijken en er durven nog autofabrikanten en sponsoren mee te doen. Echter worden er steeds meer liefhebbers als criminelen afgeschilderd. Het zijn een stel vernielzuchtige terroristen, die autosport-fans. Een Zwitsers bedrijf heeft nu een oplossing bedacht, een Le Mans racer die rijdt op elektriciteit.

Bij GreenGT zijn ze al hard aan het werk om het concept te realiseren. De auto waar op dit moment aan gewerkt wordt heeft nog een betrekkelijk herkenbaar uiterlijk. De techniek is als in geen andere Le Mans auto.

De belangrijkste bron van energie voor het racen wordt de zon. Op de auto zelf zitten ook panelen en de energie wordt in twee 30kW lithium-ion batterij pakketten opgeslagen. Voor de aandrijving zorgen elektromotoren met ongeveer 400pk en maarliefst 2000 Nm. In de aandrijflijn wordt nog steeds een versnellingsbak gebruikt om de motor zo effectief mogelijk te kunnen gebruiken. Een 0-100 sprint duurt minder dan vier seconden. De auto weegt uiteindelijk slechts 860kg en snelheden tot 275km/u zijn mogelijk.

Op het moment laat de techniek het nog niet toe om met de LMP1 mee te rijden. De verwachting is wel dat dat in een aantal jaar mogelijk is. Voor het huidige prototype zien de makers het liefst een (tijdelijke) groene raceklasse ontstaan.

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, le-mans, milieu, Racing, Techniek

Vorig bericht: « Balkenende doet Mille Miglia
Volgend bericht: Ferrari experience: beleef Italië vanuit een F430 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Feer22 zegt

    15 mei 2009 om 20:13

    sexy..ontzettend mooie lijnen moet ik zeggen..
    als deze echt komt wordt het smullen naar mijn mening :D

    Login om te reageren
  2. Fre zegt

    15 mei 2009 om 20:16

    hahah 2000 nm, benieuwd hoelang die versnellingsbak dat overleeft!

    Login om te reageren
  3. C6_R zegt

    15 mei 2009 om 20:17

    Voor diegenen die TE opgewonden raken van het geluid, of liever het gebrek daar aan, van de huidige diesel racewagens…

    Login om te reageren
  4. Ricky zegt

    15 mei 2009 om 20:17

    Absoluut mooie bolide!

    Ik denk dat het alleen zo stiiiiil wordt…

    Login om te reageren
  5. a_buis zegt

    15 mei 2009 om 20:17

    Dit reduceert de stofzuigerdiesels kwa geluid tot koffiemalers! ZOEOEOEOEOEOEFFFFF

    Login om te reageren
  6. Fre zegt

    15 mei 2009 om 20:17

    maar: wat is een autorace zonder brullende motoren, echt veel sensatie is er niet als die wagen tegen 275km/h komt ‘voorbijgezoemd’

    Login om te reageren
  7. jzaero zegt

    15 mei 2009 om 20:19

    Hij ziet eruit alsof die zo kan vliegen, ook al werken de vleugels juist in een tegenovergestelde kracht dan liftkracht.

    Login om te reageren
  8. Ikwesley zegt

    15 mei 2009 om 20:21

    JE kijkt toch naar die programma’s zoals formule 1 en lemans ook voor het geluid?

    Nu komt er zon elektrisch ding cijfers zijn wel lekker maar het geluid NIET

    Login om te reageren
  9. Bram zegt

    15 mei 2009 om 20:28

    Hoeveel energie denken ze te gaan generen met die zonnepanelen, om 24 uur lang volgas rond te rijden? hebben ze die accu-pakketten soms ook opgeladen in die paar pitstops van luttele secondes? zolang er zich in de auto geen energie generator bevind die serieuze kW’s opwekt zie ik deze technologie nog niet succesvol worden.

    Maar ik kan het initiatief zeer waarderen en de auto ziet er ook ongelofelijk strak uit.

    Login om te reageren
  10. TTS zegt

    15 mei 2009 om 20:32

    dat moet een flink sterke versnellingsbak zijn met 2000 nm

    Login om te reageren
  11. RDS zegt

    15 mei 2009 om 20:36

    Leuk 2 accu’s van 30 KW kilo wat?

    2 keer 30 KW is 60KW of ongeveer 85 pk succes dan.

    Als het KW/h moet zijn zijn ze weer te snel leeg.

    vragen vragen…..

    Login om te reageren
  12. Thatsme zegt

    15 mei 2009 om 20:37

    @ TTS
    er zit toch geen versnellingbak in een electrische auto?:S
    Of heb ik iets gemist?:P

    Wel erg mooi ding :O
    mag zo van mij een rondje meerijden ;)

    Login om te reageren
  13. Citrofiel zegt

    15 mei 2009 om 20:38

    En hij heeft ook een eco-voorkant!
    Een groene, elektrische raceklasse is wel een leuk idee. Kunnen ze de zeikerds laten zien dat ze wel op het goede pad zijn, en de racefans kunnen wennen aan het idee.

    Login om te reageren
  14. Citrofiel zegt

    15 mei 2009 om 20:40

    @ Thatsme; Vijf letters: Lezen! “In de aandrijflijn wordt nog steeds een versnellingsbak gebruikt om de motor zo effectief mogelijk te kunnen gebruiken.”

    Login om te reageren
  15. EJS zegt

    15 mei 2009 om 20:51

    @Thatsme

    vaak wel, maar dan een CVT(Continu Variable Transmissie, ook te vinden in o.a. Daf..);)

    Login om te reageren
  16. WieAndersDasAuto zegt

    15 mei 2009 om 21:03

    Mooi als het ook op zo’n manier kan! Hopelijk wordt het systeem zo onderontwikkeld dat het gewoon perfect werkt. Dan kunnen de hippies niet meer zeiken ;)

    Login om te reageren
  17. Stefan-Venema zegt

    15 mei 2009 om 21:35

    Ja, dit is toch wel de toekomst.

    Login om te reageren
  18. johan zegt

    15 mei 2009 om 21:41

    Diesel, electriciteit… What’s next, loopwagens?

    Login om te reageren
  19. Foramen zegt

    15 mei 2009 om 21:42

    Ik vind het gaaf :) de elektrische aandrijving maakt het alleen maar gaver, en ondanks het elektrisch is, stil zal het zeker niet zijn ondanks waarschijnlijk iedereen liever een mooi motorgeluid zal willen horen.

    Login om te reageren
  20. lincoln zegt

    15 mei 2009 om 21:43

    wel makkelijk als je op de zon woont ..
    voor andere planeten ongeschikt ..

    Login om te reageren
  21. Laurens zegt

    15 mei 2009 om 21:44

    Voor mij meer het verleden: Scalectrix!

    Moet toch niet zo moeilijk zijn als die dingen in een rondje rijden om er een soort van botsauto stroomtoevoersysteem voor te ontwerpen.

    Niet dat dat zinvol is, overigens, rijden op stroom.

    Login om te reageren
  22. Dan zegt

    15 mei 2009 om 22:01

    Wat een fantastische auto zeg en ook (een beetje?) zuinig!

    Login om te reageren
  23. EnzoR zegt

    15 mei 2009 om 22:41

    mooi design, alleen beetje raar die flapjes daar op de auto..

    Login om te reageren
  24. Buyck zegt

    15 mei 2009 om 23:02

    Wel da

    Login om te reageren
  25. KippieKnaus zegt

    15 mei 2009 om 23:05

    Hij is wel mooi. Het enige probleem is dat elektrisch niet beter voor het milieu is…

    Login om te reageren
  26. Donkervoort zegt

    15 mei 2009 om 23:33

    zo héé, stukje topdesign!
    beetje dezelfde designrichting als die Citroen GT-concept en de Mazda Furai, echt prachtig!

    Login om te reageren
  27. Orichy zegt

    15 mei 2009 om 23:50

    Kek bakkie, mooi “staaltje” van techniek, als het allemaal mag lukken.

    Het mooie hiervan is, daar moest ik gelijk aan denken, je kan hiermee mooi op “Zandvoort” blijven racen, in de toekomst. Kunnen zij in Bloemendaal en Zandvoort, niet meer zeuren over geluidsoverlast, die is er alleen nog van de racefans, de parkeeroverlast is te voorkomen, door in en onder de duinen een hele grote parkeergarage te bouwen. [Staat je bolide ook nog eens koel in de zomer en droog bij slecht weer.] Hebben wij ook geen nieuw racecircuit nodig, waar dan ook.

    Aan dat gebrek van geluid, zal ik wel snel wennen, er is altijd en overal al genoeg herrie. Lekker rustig kunnen genieten en toch verwent worden door mooie racebeelden, lijkt mij wel wat.

    Login om te reageren
  28. midi zegt

    16 mei 2009 om 00:17

    Aah zonnepanelen… En nu maar hopen dat de aarde 24 uur lang stilstaat tijdens de Le Mans race zodat er in de zon geracet kan worden.

    Maar serieus: een elektrische racewagen is natuurlijk wel positief, als men ergens een concept kan bewijzen dan is het wel op de racebaan. Maar zonnepanelen lijkt me niet heel realistisch. Denk bijvoorbeeld aan de solar race in australie: de zonnecel oppervlakte op die wagens is net voldoende voor een geinstalleerd vermogen gelijk aan een flinke stofzuiger.

    Login om te reageren
  29. ganryu zegt

    16 mei 2009 om 05:15

    Dat van die zonnecellen is leuk voor als je airco nodig hebt in de auto of misschien een turbo-boost bij inhaalpogingen.
    Ze kunnen vast wel een systeem bedenken om 20 (of meer) accu’s bij een pitstop te wisselen voor nieuwe opgeladen accu’s toch? Is dat een moeilijk concept om te bedenken?
    Nu alleen nog de regelgeving, kunnen ze vast iets toegeeflijker in zijn, net als bij de diesels.

    Login om te reageren
  30. AMGJunk zegt

    16 mei 2009 om 10:25

    elektriciteit.. goed voor het milieu??
    Hoe en waar gaat die electriciteit worden opgewekt dan? waarschijnlijk geen wind/zonne energie en wel helemaal geen kern energie ;)
    Want zoals hierboven al ergens staat, die zonnecellen op de auto zijn net genoeg voor een airco..

    Dus, gewoon weer de hippies blij maken, veel verkopen omdat iedereen er intrapt, en vervolgens een erg leuk/belangrijk onderdeel van de racerij verneuken voor de rest van de wereld. (verbrandingsmotoren en het daarbij horende geluid etc)

    Login om te reageren
  31. laulau zegt

    16 mei 2009 om 12:01

    zet er een diesel motor in en het is met vlagen de mooiste auto voor de le mans :)

    Login om te reageren
  32. BananaFlip zegt

    16 mei 2009 om 12:03

    Prachtig idee.
    Een geweldig mooie auto, sexy lijnenspel en gewoon übercool.
    En die elektroshit is natuurlijk wel heel erg lekker voor het koppel.
    2000 Nm!
    Wauw.
    Laat maar doorgaan, dat kan nog best een leuk waggeltje worden.

    Login om te reageren
  33. Cantago zegt

    16 mei 2009 om 12:10

    Een Le Mans zonder geluid? Dat is als bier zonder schuim, kleur en alcohol!

    Wat een onzin weer dit, bah.

    Login om te reageren
  34. gschoots zegt

    16 mei 2009 om 12:45

    Lijkt me niet haalbaar, zonnecellen leveren absluut niet genoeg energie voor high performance racing. Ik geloof best dat je een race auto op electriciteit kunt laten rijden maar dan moet je een manier vinden om tijdens de pitstops de accu’s snel te vervangen, als je dat kunt oplossen dan denk ik dat je een heel eind komt…..

    Login om te reageren
  35. guzmann zegt

    16 mei 2009 om 12:52

    Hmm, interessant.

    Login om te reageren
  36. M-lover zegt

    16 mei 2009 om 13:11

    als deze auto er echt zo komt als ze hem voorstellen, jammie!

    Login om te reageren
  37. xjs678qr zegt

    16 mei 2009 om 14:14

    Geluid… Als je naast het circuit staat zijn oordopjes geen overbodige luxe als je geen gehoorschade wil oplopen… Tenslotte ga je voor het spectakel, en de banden etc zullen wel nog altijd lawaai maken vermoed’k ;)

    Login om te reageren
  38. racerx zegt

    16 mei 2009 om 17:53

    En na 1 rondje full throttle stil staan omdat de zonnepanelen niet genoeg energie leveren, nice! Dan moeten de oude vertrouwde kolencentrales er toch weer aan te pas komen om de reserve accu’s op te laden… Einde milieuvriendelijkheid.

    Login om te reageren
  39. ELB zegt

    17 mei 2009 om 00:17

    @ AMGjunk,

    Hippies kijken geen Le Mans. (Nou ga ik het krijgen….) En het opwekken mag dan nu nog vervuilend(er) zijn, veel hedendaagse autotechniek komt uit de racerij. Wist jij toch ook ;)

    Login om te reageren
  40. marcel zegt

    17 mei 2009 om 08:56

    Leuke auto, maar lief voor milieu?

    Nope!

    Denken jullie nou echt dat stroom zo schoon is? Ooit eens in de buurt van Aken geweest?

    En daar (er zijn er nog veeeel meer, maar deze is lekker dichtbij voor een weekendje Eco-toerisme) die enorme rookwolken uit zo’n enorme fabriek zien komen???
    Nou: daar word nou stroom gemaakt, uit bruinkool!

    O wat schoon die electrische auto’s….

    Laat je toch niet voor de gek houden; denk na!!!

    (ps; bruinkoolwinning enzo, Google daar eens wat op als je toch achter je PC zit!)

    Login om te reageren
  41. binkie zegt

    17 mei 2009 om 10:16

    Bloedmooi ding. Laat maar komen!

    Login om te reageren
  42. hanz zegt

    17 mei 2009 om 12:46

    nu nog een accu die 24 uur powerrrr levert en rijden met dat ding!

    Login om te reageren
  43. RenJie zegt

    17 mei 2009 om 15:44

    @RDS

    dat vroeg ik me ook al af… iemand die dat even kan uitleggen?

    30/60kW en 400 pk, 2000 Nm ?

    Login om te reageren
  44. RenJie zegt

    17 mei 2009 om 15:49

    @marcel

    gozer, alsof we dat nog niet wisten.

    Login om te reageren
  45. RenJie zegt

    17 mei 2009 om 15:53

    dacht je dat elektriciteit uit de lucht kwam vallen dan? Als je zo redeneert, dan kunnen we wel stoppen met leven. Nu wordt er toch wel ergens in een proces “bruinkool” verbrand, of het nou waterstof is of een pak accu’s.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North