• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gaat BMW motoren leveren aan Fiat en GM?

Auteur: robbie, gepost 29 februari 2008 om 11:16 – 83 Reacties

BMW Motor

In de Duitse media doet het sterke gerucht de ronde dat BMW aan het onderhandelen zou zijn met Fiat en General Motors over de levering van motoren en transmissies. Op die manier zou BMW een aardig centje bij kunnen verdienen en door de stijgende productie kunnen ook de kosten voor BMW dalen. Want BMW is namelijk bezig met een groot programma om kosten te besparen en daar zou het verkopen van motoren aan derden prima binnen passen. Er zijn ook nog steeds plannen om op bepaalde vlakken samen te gaan werken met aartsrivaal Mercedes.

Het zal je niets verbazen dat alle betrokken partijen de geruchten ontkennen, maar waar rook is, is vuur. Momenteel heeft BMW al een gezamelijk motorenprogramma met PSA. Het is nog niet bekend welke motoren Fiat en GM af zullen gaan nemen van BMW, maar persoonlijk denk ik niet dat het zal gaan om de dikke 6 en 8 cilinders maar eerder om de wat kleinere diesels en benzinemotoren.

Of zou je straks rond kunnen rijden in een Fiat Panda met een M3 motor? (via: Automotive News)

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Video: politieachtervolging BMW X1 gaat door tuinen
    Video: politieachtervolging BMW X1 gaat door tuinen
  • BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
    BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
  • BMW M3 xDrive
    BMW stopt met het leveren van de M3 en M4 [update]

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Fiat, GM

Vorig bericht: « BMW M3 Cabrio, de uwe vanaf 116.740 euro
Volgend bericht: De Giugiaro Quaranta Concept in volle glorie »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rossi zegt

    29 februari 2008 om 11:18

    Denk eerder dat BMW diesels van Fiat gaat gebruiken dan andersom. Zo geweldig zijn de diesels van BMW namelijk niet.

    Login om te reageren
  2. AMG zegt

    29 februari 2008 om 11:18

    De motoren van BMW zijn wel zeer zuinig en krachtig!

    Login om te reageren
  3. LC zegt

    29 februari 2008 om 11:19

    Dat is niet eens zo’n gek idee een Fiat met M3 vermogens. ;)

    Login om te reageren
  4. mark zegt

    29 februari 2008 om 11:19

    @Rossi

    Doe mij maar een 335d

    Login om te reageren
  5. Delta HFan zegt

    29 februari 2008 om 11:20

    doe mij dan die 500 met een M5 motor maar ;)

    Login om te reageren
  6. Rick dos zegt

    29 februari 2008 om 11:25

    Citroën gaat ook BMW motoren gebruiken…

    http://www.motorauthority.com/cars/bmw/citroen-to-use-bmw-engines/

    ….de verwachting is dat de C5 e BMW motoren gaat gebruiken.

    Daarbij heeft de Opel Omega al eens gebruik gemaakt van de 2.5 diesel BMW motor. Dezelfde motor die toen ook geleverd werd in de x25tds.

    Login om te reageren
  7. Lema zegt

    29 februari 2008 om 11:29

    Indd rickdos, jij kent je wereld.

    “Koekegoeie” motoren. Onverwoestbaar (naar normen van die tijden natuurlijk)

    Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    29 februari 2008 om 11:31

    Bob Lutz steekt zijn respect voor BMW ook niet onder stoelen of banken ..
    hij heeft bij BMW gewerkt en is nooit negatief over BMW geweest ..

    Login om te reageren
  9. Mpower zegt

    29 februari 2008 om 11:34

    @Rossi

    Mag ik hieruit concluderen dat je nog nooit in een BMW (diesel) gereden hebt?
    Kijk even in dit overzicht van engine of the year en let dan even op hoevaak BMW hierin voorkomt, dus de logica dat BMW Fiat motoren gaat gebruiken lijkt me vrij onwaarschijnlijk. http://en.wikipedia.org/wiki/International_Engine_of_the_Year

    Login om te reageren
  10. robbie zegt

    29 februari 2008 om 11:38

    @Rick dos, Citroën is natuurlijk ook onderdeel van PSA ;)
    Die motoren worden gebruikt in de 207, 307 en bij MINI.

    Login om te reageren
  11. StormRAM zegt

    29 februari 2008 om 11:40

    @ LC: zeker geen gek idee, maar dan kunnen ze bij Abarth wel inpakken, net nu dat zo lekker is opgestart :). Misschien dat zij overwegen om de M3-motor te kopen :P

    Login om te reageren
  12. Alwood zegt

    29 februari 2008 om 11:44

    nou… ben benieuwd of ze dan ook nieuwe configuraties gaan maken :P Alleen maar zesinlijn wordt ook saai! :P

    het is wel zo dat vooral de 3L zescylinders mooie blokken zijn (en de 4L M3 V8) de normale V8’en en Diesels van bmw zijn niet zo bijzonder.

    Login om te reageren
  13. Ramshoek zegt

    29 februari 2008 om 11:45

    Raar verhaal.
    FIAT heeft de afgelopen jaren een mooie naam opgebouwd met hun motoren. Het bedrijf GM FIAT Powertrain kende dan ook een serie motoren met een duidelijk FIAT signatuur.

    FIAT heeft zojuist een nieuwe Diesel motoren familie geintroduceerd in de vorm van een 1.6 Diesel en staat op het punt om 1.8 benzinemotoren met Turbo te bouwen (200 en 230 PK). De benzinemotoren gaan uitgerust worden met directe inspuiting en het MultiAir klepbedieningssysteem. Een systeem dat hetzelfde doet als BMW’s valvetronic, maar dan een stuk geavenceerder.
    Is zie een klein kansje dat de 2 liter diesels van FIAT vervangen gaan worden door die van BMW.

    Waar het wel eens om zou kunnen gaan is dat de FIAT motoren die nu door GM gebruikt worden (en waarvan bijvoorbeeld Opel zegt dat het hun eigen motoren zijn) vervangen gaan worden door de motoren van BMW. Opel heeft, met name op dieselgebied geen noemenswaardige historie (rijdt momenteel met FIAT en Isuzu motoren) en nu de scheiding van FIAT en GM is afgerond, zullen ze wellicht elders gaan kijken naar geschikte (diesel) motoren.

    Login om te reageren
  14. Rick dos zegt

    29 februari 2008 om 11:48

    @Lema

    Inderdaad.

    @robbie

    Klopt, maar de samenwerking met PSA was geënt op Peugeot en MINI. Daar werd Citroën buitengehouden.

    Het blijkt dus nu dat daar verandering in komt. En dus het einde van de samenwerking tussen PSA (zoals de link naar het topic aangeeft) niet klopt.

    Login om te reageren
  15. lincoln zegt

    29 februari 2008 om 11:53

    prettige bijkomstigheid is dat we straks elke BMW een omgebouwde Corsa/Agila kunnen noemen ..

    Login om te reageren
  16. K-Kalkan zegt

    29 februari 2008 om 11:53

    @ rossi; jij hebt zeker een hekel aan BMW?
    de 335d motor is echt een juweeltje, ik zie het probleem niet…?

    Login om te reageren
  17. Rick dos zegt

    29 februari 2008 om 11:54

    @Alwood

    “de normale V8′en en Diesels van bmw zijn niet zo bijzonder.”

    Vergis je niet, kijk bijv. naar de 123d en de nieuwe de V8 dubbele turbo.

    De samnewerking tussen GM en BMW is verigens niet helemaal nieuw. Zo gebruikt BMW automaten van GM die speciaal zijn gemaakt voor de 3 serie en X3. En daarnaast werken ze samen aan hun hybride project.

    Login om te reageren
  18. realist zegt

    29 februari 2008 om 12:03

    zo zie je maar dat alles onderling verhandelt word en overal aan te treffen is.
    en de domme freak consument maar maar vooroordelen hebben over dit of dat merk.
    commercie is het dat telt ,niets anders.

    Login om te reageren
  19. robbie zegt

    29 februari 2008 om 12:11

    @Rick dos, het einde van de samenwerking tussen BMW & PSA zou betrekking hebben op een eventuele volgende generatie motoren ;) De huidige motoren zijn al ontwikkeld en lopen een aantal jaren mee. Het is echter nog niet zeker of hier een vervolg aan gegeven zal worden.

    De huidige generatie motoren zal natuurlijk nog wel doorgebouwd worden, maar als we de woorden van Draeger goed interpreteren dan zal er in de toekomst niks meer gezamelijk ontwikkeld worden.

    Login om te reageren
  20. Chorizo zegt

    29 februari 2008 om 12:21

    Dat voorspelt, FIAT klanten zijn niet meteen gewoon om tussen de beurten in ook nog eens olie te moeten bijvullen, ik voorspel heel wat drooggereden FIATs en verbaasde chauffeurs naast vastgelopen blokken ;-)

    Login om te reageren
  21. Chorizo zegt

    29 februari 2008 om 12:22

    @realist
    Tjsa, het zijn bedrijven hé, geen autogek-communes.
    Anders zou BMW geen 3.7 miljard euro winst maken en dan mensen ontslaan om kosten te besparen.

    Login om te reageren
  22. Chorizo zegt

    29 februari 2008 om 12:23

    ..al heb ik soms de indruk dat Alfa, Lotus en Citroën soms iets minder bedrijf en iets meer commune zijn dan the rest of them :-)

    Login om te reageren
  23. Rick dos zegt

    29 februari 2008 om 12:27

    @robbie

    Het is inderdaad maar hoe je samenwerking interpreteert. Samenwerken in ontwikkeling of samenwerking in de trant van fabrikant en klant (die in autoland even anders is dan supermarkt en consument).

    Het eerste kan inderdaad ten einde lopen waar het tweede net begint.

    Login om te reageren
  24. w0o0dy zegt

    29 februari 2008 om 12:30

    Het modellenprogramma van Fiat heeft vrijwel geen overlap met Bmw. Daarnaast hebben ze weer geavanceerde kleine turbo benzinemotoren. Het is dan ook niet logisch dat Fiat de kleinere benzine motoren van Bmw echt kan gebruiken. Voor diesels en benzine boven de 2liter misschien maar dan hebben ze het over alfa en lancia en niet over Fiat modellen denk ik.

    Login om te reageren
  25. Alfabruur zegt

    29 februari 2008 om 12:38

    Zou het niet kunnen dat Fiat motoren en TRANSMISSIES gaat inkopen bij BMW voor nieuwere achterwiel aangedreven Alfa Romeo’s?
    Alfa is nog steeds bezig om een achterwiel aangedreven 169 te ontwikkelen en er wordt zelfs gesproken van een achterwiel aangedreven 159 (of de opvolger daarvan). Alles zelf ontwikkelen wordt dan erg prijzig.

    Misschien weet Ilquadrifoglio heir iets van???

    Login om te reageren
  26. Pomoek zegt

    29 februari 2008 om 12:41

    Ik kan mij voorstellen dat BMW zijn motoren wil slijten aan andere autofabrikanten. Alleen is Fiat inderdaad de afgelopen 10 jaar een belangrijke speler geworden op motorengebied en niet onterecht. Mogelijk gaan de 2 partijen samenwerken waarbij Fiat de kleine en BMW de grotere motoren gaat ontwikkelen?

    Login om te reageren
  27. rgseidl zegt

    29 februari 2008 om 12:47

    BMW staat voor Bayrische Motorenwerke, dus het zou me niks verbazen als anderen interesse zouden hebben aan hun technologie. Met name snoepjes als de valvetronic, stratified GDI (uit de 335i) en de tweetrapse turbodiesels zijn van interesse. BMW wil uiteraard de stukkosten omlaag brengen door het produktievolume te verhogen.

    Het samenwerkingsverband met Citroen PSA werd overigens opgezegd, de geplande tweede motorfamilie voor 1.8-2.0L wordt niet ontwikkeld. De reeds geleverde motorfamilie tot 1.6L is weliswaar van hoge kwaliteit maar de investeringen in de JV bleken erg hoog: de personeelsstrukturen, IT systemen en ontwikkelingsmethodieken moesten eerst geintegreerd worden.

    Login om te reageren
  28. Audipower zegt

    29 februari 2008 om 12:51

    waarom zou Fiat lekkende olie slurpende diesels van BMW willen en zeker nu ze net een nieuwe 1600 Jtd hebben uitgebracht fiat verkoop juist haar diesels
    p.s. Fiat ga zo door gaat perfect

    Login om te reageren
  29. Chorizo zegt

    29 februari 2008 om 12:57

    @Alfabruur
    Zou goed kunnen, verhaal komt uit de Financial Times Duitsland en hierin staat dat het FIAT te doen is voor Alfa en Maserati. Best, zolang het maar over versnellingsbakken gaat. Als ze zandgegoten 6-in-lijns willen kunnen ze hun eigen mallen uit ’67 wel weer naar boven halen bij Alfa :-)
    @rgseidl
    Och joh? dus toch geen Boterham Met Worst?

    Login om te reageren
  30. LPJ zegt

    29 februari 2008 om 13:09

    Voor diesels gaat Fiat zeker niet aankloppen bij BMW. Daar hebben ze het met de JTD’s wel goed voor mekaar.

    Voor de 4 cilinder benzinemotoren ligt het iets anders, dat ze daarvoor zouden aankloppen bij BMW lijkt me nog niet eens zo’n heel gek idee.

    Login om te reageren
  31. DAT zegt

    29 februari 2008 om 13:29

    De Fiat M 500. ;)

    Login om te reageren
  32. Hilgert zegt

    29 februari 2008 om 14:17

    Ik denk dat het hier vooral over de 1.4, 1.6 en 1.6 turbo motoren die nu al door BMW en PSA gebruikt worden.

    @Rick dos: Citroen gebruikt die PSA/BMW motoren al geruime tijd hun hun modellen.

    Login om te reageren
  33. Italiano zegt

    29 februari 2008 om 14:31

    downsizen is het toverwoord en Fiat is er al klaar voor, FPT is trouwens de grootste dieselfabrikant van de wereld, dus het zal eerder andersom zijn.

    Login om te reageren
  34. deltabelg zegt

    29 februari 2008 om 14:59

    het gaat vooral over grote motoren en hun aandrijflijn en geen diesels ofcourse waar fiat bij de top hoort qua technologie

    btw de 3.2 die van holden Gm is met berwerkte koppen door alfa

    heeft ook snoepjes als directe inspuiting en regelbare valve timing enz

    bmw heeft het moeilijk en ze willen hun miljarden inversteringen laten renderen…mij niet gelaten GM of BMW is kiezen uit twee evils…

    dat alfa maar vlug weer zijn eigen motoren maakt al is die kans klein…

    Login om te reageren
  35. Deepblue zegt

    29 februari 2008 om 15:25

    Dat wordt toch al gebeurd?
    als ik in een Mini rij en ik doe mij motorkap open dan staat er PSA/Peugeot HDi.

    Login om te reageren
  36. Us zegt

    29 februari 2008 om 15:48

    Italiaanse auto’s zijn shit. Kijk maar naar de restwaarde en hoeveel “oude” Italiaanse auto’s er nog rijden.

    De diesels die uit de FTP fabrieken rollen zitten o.a. ook in de Chrysler Voyager en de Dodge.. allemaal troep. Bij de 2 ton mag je het blok reviseren.

    Lijkt me een zeer goede ontwikkeling en vooruitgang voor de Italianen als ze Duitse techniek gaan overnemen.

    Login om te reageren
  37. Jimmie zegt

    29 februari 2008 om 16:02

    @Mpower, dat engine of the year is altijd zo nep. BMW sponsort het, verder hoeft er eigenlijk niks over gezegd te worden.

    Fiat is een pioneer in de common rail turbo diesels, ik zie niet in waarom zij die motoren af zouden nemen. Ook met benzine motoren gaat het prima zoals de kleine turbo blokken. Alfa is lekker met Maserati nieuwe V6’en aan het maken.

    GM zou best motoren af kunnen nemen, want daar draait alles op het moment niet zo lekker…

    Login om te reageren
  38. Jimmie zegt

    29 februari 2008 om 16:09

    @US, Italianen bouwen sinds jaar en dag al goede motoren en de grootste pareltjes komen ook uit Italie.

    Je loopt behoorlijk te bazelen, want een 2.5 en 2.8 diesel maakt Fiat niet.
    En bij Dodge zie ik ook geen 1.9 of 2.4 diesel blokken.

    Gewoon de eigen Amerikaanse troep die niet deugt…

    Login om te reageren
  39. Mr.Abarth zegt

    29 februari 2008 om 16:25

    @ US: “Lijkt me een zeer goede ontwikkeling en vooruitgang voor de Italianen als ze Duitse techniek gaan overnemen.”

    Je beweert dus dat de Italianen achter lopen? Heb je de laatste 100 jaar in een grot geleefd of zo?
    Lees de andere reacties maar door; Fiat is koploper wat betreft dieseltechniek.
    Dan wel niet hele dikke diesels, maar wel tot en met de 2,4.

    En als het al troep is, waarom hebben zoveel fabrikanten interesse in Fiat? Plus denk ik niet dat de ontwikkelaars van de moderne turbodiesels troep maken. Je bent zo iemand die de massa na-aapt. Je denkt vast ook nog dat alle Italiaanse auto’s roesten en olie lekken?

    Tip: koop eens een Italiaan, dan krijg je meer voor je geld dan bij veel andere merken.

    Login om te reageren
  40. hans zegt

    29 februari 2008 om 16:38

    Fiat is een topper op motorgebied en ook erg innovatief. BMW ontwikkelt alleen maar. Zie geen enkele vooruitgang in een kleine bmw motor in een fiat. En een bmw motor in een alfa is al helemaal heiligschennis. Met uitzondering van de GM tijd hoorden fiat/ alfa/ferrari motoren tot de top. En US doe maar wat research naar de gemiddelde levensduur van fiat’s, in een engels onderzoek bleken, in engeland, de gemiddeld oudste auto’s die rondreden fiats te zijn.

    Login om te reageren
  41. Us zegt

    29 februari 2008 om 16:42

    @Jimmie

    De Dogde/Chriysler heeft Italiaanse diesels die ook in de Alfa’s zitten.

    @Mr.Abarth
    Ik ben nog geen 100 jaar dus kan ook niet in een grot leven bla bla..Anyway.
    Het klopt dat Italianen goede technologien hebben ontwikkeld maar tis zo bagger in elkaar gezet dat het al in de showroom stuk is. Hahahahahaha.

    Het is nog niet zo erg als Amerikaanse auto’s…dus das wel een plus..

    Login om te reageren
  42. Rick dos zegt

    29 februari 2008 om 16:46

    @Hilgert

    Dat zou je denken gezien het gegeven dat BMW en PSA samenwerken. Ik kan echter niets vinden dat Citroën inderdaad al motoren van BMW/PSA (oftewel Prince motoren) gebruikt.

    Ik kon wel vinden dat de C4 de 1.4 gebruikt maar dat was pre-BMW. Dus voor zover ik weet en kan achterhalen is het Peugeot en MINI die motoren gebruiken uit de samenwerking.

    Als het anders is laat het me dan graag weten.

    Login om te reageren
  43. Pieter-Jan zegt

    29 februari 2008 om 17:13

    Valt goed samen het gerucht dat Alfa Romeo naar RWD zal overschakelen.

    Login om te reageren
  44. IlCuoreSportivo zegt

    29 februari 2008 om 17:32

    Alsof alfa ooit een bmw motor gaat plaatsen.
    Over mijn lijk alleszins.
    Zelfs ik (zuivere alfist) zal dan overlopen en een bmw kopen. Bmw zou wel willen natuurlijk. Maar merken die geen eigen idntiteit hebben (gm) zullen wel toehappen.

    Login om te reageren
  45. IlCuoreSportivo zegt

    29 februari 2008 om 17:46

    Blijkbaar ben ik hier de enige die er aanstoot aan neemt???

    En nee alfabruur,
    Voor de 169 wordt er gewerkt op basis van de maserati quattroporte.

    ’t Is toch volledig onlogisch dat fiat motoren zou gaan kopen bij een merk waar ze een afkeer van hebben zoals bmw.
    Na die ezelsstoot tegen de steen die GM heet zal dat toch zeker geen tweede keer gaan gebeuren. Dan zouden er trouwens geen modale Italiaanse motoren meer bestaan binnen de kortste keren….
    Straks krijg ik hier nachtmerries van vrees ik.

    Login om te reageren
  46. Chorizo zegt

    29 februari 2008 om 18:28

    @Ilcuore
    Kans dat er een BMW motor in een Alfa komt is zero.
    Want die weg gaat over meer dan één dood lijk..

    Login om te reageren
  47. Rick dos zegt

    29 februari 2008 om 18:46

    Als je dit

    http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle.aspx?AR=229662

    en dit leest

    http://www.motorauthority.com/cars/alfa-romeo/alfa-romeo-could-use-cadillac-rwd-platform/

    Dan begin je je af te vragen wat nog écht Alfa is. Als het platform en de motor van zijn concurrenten komt.

    Login om te reageren
  48. Chorizo zegt

    29 februari 2008 om 18:49

    Koop eens een woordenboek Engels-Nederlands zou ik zeggen, dan leer je wat “could” en “in talks” betekent

    Login om te reageren
  49. Chorizo zegt

    29 februari 2008 om 18:49

    Zoals “BMW in talks to use FIAT diesels”.

    Login om te reageren
  50. Rick dos zegt

    29 februari 2008 om 18:57

    Oogklepjes op knul? Geeft niet hoor…

    Login om te reageren
  51. dekster zegt

    29 februari 2008 om 19:09

    @Rick dos
    De passie, die is 100% alfa ;)

    Login om te reageren
  52. Stephan zegt

    29 februari 2008 om 19:24

    Rick Dos

    In je 1ste artikel staat juist dat het NIET doorgaat met landrover en jaguar, dit zou dus eerder het tegenoverstelde bewijsen van wat jij wilt bewijzen.

    En artikel 2 is ook uit de lucht gegrepen, omdat 1 duits autoblad het schrijft (Germany’s AutoBild is now reporting that Alfa could use Cadillac’s first-generation Sigma platform for its new cars ) maakt het nog niet de waarheid he.

    Een vrij slecht onderbouwde mening dus Rick Dos, valt me een beetje tegen.

    Login om te reageren
  53. Rick dos zegt

    29 februari 2008 om 19:30

    @dekster

    Kijk, en dat telt ook voor een hoop natuurlijk. ;)

    @Stephan

    Als de CEO van FIAT dit zegt:

    “But we would rather buy a suitable platform from one of our competitors to be more cost competitive. We have talks under way with different manufacturers, and I expect a final decision in January.”

    Dan begrijp je toch ook wel dat het platform in ieder geval niet van FIAT c.q. Alfa komt.

    Het tweede artikel geeft alleen maar aan wat er kán gebeuren.

    Login om te reageren
  54. Rick dos zegt

    29 februari 2008 om 19:32

    En gezien het feit dat GM en FIAT al eerder hebben samengewerkt. Lijkt het me niet eens héél onlogisch dat ze dan het platform van Cadillac zullen gebruiken.

    Login om te reageren
  55. Stephan zegt

    29 februari 2008 om 19:35

    En gezien ze zo vriendschappelijk uit elkaar zijn gegaan, GM en Fiat…..(kuch 2 miljard, kuch)

    En in je quote staat het woord ‘rather’, beter gezegd ‘liever’ Hij sluit dus niet uit dat er zelf iets wordt gemaakt.

    Volgens mij lijdt jij een beetje aan selectieve perceptie.

    Login om te reageren
  56. Chorizo zegt

    29 februari 2008 om 19:41

    Geen oogklepjes “knul”, ik kan Engels lezen en kan een hypothetische zin onderscheiden van een voltooide tijd. Weer het grote gelijk na aan het jagen?
    Nog steeds niet naar de psy geweest?

    Login om te reageren
  57. Rick dos zegt

    29 februari 2008 om 19:42

    Ik lijd aan selectieve perceptie…

    Het hele stukje:

    “We have a stunning design for the 169, and we know how to build a rear-drive platform for it,” Marchionne explained. “But we would rather buy a suitable platform from one of our competitors to be more cost competitive. We have talks under way with different manufacturers, and I expect a final decision in January.”

    Dit wil zeggen dat ze het wel kunnen maar om kostenefficiënter te werken opteren ze voor een platform van hun concurrent.

    Login om te reageren
  58. Chorizo zegt

    29 februari 2008 om 19:52

    Nu je het zegt, nu zie ik het ook : ” We have a shit design and BMW is the best bla bla Alfa will now buy BMW engines because BMW is great bla bla”

    Zo lees jij het toch hé?

    Login om te reageren
  59. Rick dos zegt

    29 februari 2008 om 19:55

    LOL! :)

    Ja, precies. Whatever…

    Login om te reageren
  60. Ilquadrifoglio zegt

    29 februari 2008 om 19:55

    @ Alfabruur

    Alfa Romeo en Maserati gaan helemaal niets gebruiken wat van BMW afkomstig is…

    Login om te reageren
  61. Stephan zegt

    29 februari 2008 om 19:55

    Ja, en ik ken je meteen vertellen dat elk merk dit zou doen als ze hier significant mee kunnen besparen. Vandaar ook de selectieve perceptie. Als jij iets kan vinden wat je kan interpreteten als ‘anti alfa’ dan doe je dat ook.

    Of moet ik nu zo beginnen: “BMW heeft het slechtste voor met zijn medewerkers, ze ontslaan er 8.000” of deze “BMW in financiele problemen, om kosten te besparen werken ze samen met peugeot”

    Je leeft echt in je eigen wereld, en je interpreteert toch alles zoals je het zelf wilt (geen probleem verder) maar val de reeële mensen er aub niet mee lastig.

    Login om te reageren
  62. Rick dos zegt

    29 februari 2008 om 19:58

    @Stephan

    Maak het persoonlijk. Zie je gelijk het failliet van je argument.

    Login om te reageren
  63. Stephan zegt

    29 februari 2008 om 19:59

    Of deze, een nog veel mooiere: “BMW biedt nu een nog matiger gemotoriseerde 3 serie aan, met maar liefst 122 pk wil BMW nu ook de klanten bespelen die alles behalve een fijn rijdende auto willen”

    Login om te reageren
  64. w0o0dy zegt

    29 februari 2008 om 20:24

    Wat ik nog niet heb gehoord…… eigenlijk zijn alle motoren en versnellingsbakken van BMW gemaakt voor achterwielaangedreven auto’s…. Als…..het Fiat concern idd gebruik gaat maken van motoren van BMW dan moet dat wel voor de grotere modellen zijn (dus eerder Alfa/Lancia dan voor de Fiats, of het moet om de grotere modellen van Fiat gaan (Croma en een SUV of zoiets….)

    Een samenwerkingsverband kan ik me wel voorstellen…. net zoals bij de deal met GM kun je het onderblok en een boel andere zaken delen en toch wel (deels) je eigen identiteit behouden. En laten we wel wezen, liever compenenten van BMw dan de meuk van GM. Ook zouden zaken als motormanagement en het inlaat systeem ontwikkelen goed samen gedaan kunnen worden…

    Maar goed ik denk dat de duitse journalisten weer een “deutschland über alles” terugval hebben gehad. Ze hebben natuurlijk ook fucking grote problemen als die Co2 normen ook voor de duitse merken gaan gelden… zelfs voor BMW ziet het er dan niet echt geweldig uit….. Want al die 6 cilinders en v8 modellen en de dikke diesels hakken er erg in als je op 140gram gemiddeld uit moet komen.

    Login om te reageren
  65. Wollie zegt

    29 februari 2008 om 20:59

    De Fiat 500 zit BMW duidelijk hoog. Ik denk dat ze daarom Fiat een loer proberen draaien door GM te doen overstappen van Fiat naar BMW. Dat zou een flink stuk van de Fiat inkomsten wegnemen. Ook voor GM is dit een interessante deal, zij kunnen nu misschien een betere prijs bedingen bij BMW dan wat ze aan Fiat betaalden. De verliezer zou in dit geval Fiat zijn.
    Hopelijk gaat dit scenario zich niet voltrekken. Fiat is momenteel perfect bezig, en ze brengen het ene pareltje na het andere uit. De nieuwe 1.6 diesel (euro 5) is van wereldklasse. Daar kunnen ze bij BMW wel iets van leren.
    En binnenkort komt daar nog de Fiat 2-cylinder bij. De verwachtingen zijn ook hier hooggespannen.
    Of zou Fiat alsnog iets uit de brand weten te slepen ? B.v. die 2-cylinder aan BMW slijten ? BMW had toch plannen voor een “kleine” Mini ?

    Login om te reageren
  66. bmw zegt

    1 maart 2008 om 01:13

    De motoren van Fiat zijn zo degelijk, zuinig en vooruitstrevend dat het op korte termijn gewoonweg ondenkbaar is dat ze motoren van BMW zouden kopen. En voor die mens hier op autoblog die loopt te zeggen dat Fiat op niks trekt: die kritiek is ondertussen al zo belegen dat het lachwekkend wordt dat mensen hier nog mee komen aandraven. Leef dus maar verder in je eigen wereldje ;-)

    Login om te reageren
  67. CSL zegt

    1 maart 2008 om 01:55

    Als ik het goed bekijk, dan snap ik niet waarom niet elke automerk zijn motorblokken gewoon bij BMW haalt. Beter kan gewoon niet.

    Login om te reageren
  68. Italiano zegt

    1 maart 2008 om 09:42

    @us, je weet echt niet hoe het zit, chrysler had voor bepaalde modellen motoren van VM en de laatste tijd de truttediesels van Merc.
    Dat je de weg kwijt bent blijkt ook al door je voorliefde voor duitse zogenaamde grundliche shit wat staat voor smakeloze gedrochten die veel te duur zijn.

    Login om te reageren
  69. lincoln zegt

    1 maart 2008 om 10:07

    als ik dit zo lees allemaal ..
    kan ik wel begrijpen dat er geen nederlanders een hoge functie bekleden bij autofabrieken ..
    wat een zelf-ingenomen gezeik allemaal ..

    BMW is WEL de maatstaf in de hedendaagse industrie .. producten .. marketing .. winst .. ontwikkeling ..
    hoe blind kan je zijn om dat te ontkennen ..

    Login om te reageren
  70. Stephan zegt

    1 maart 2008 om 13:38

    Lincoln, als je zegt dat bmw de maatstaf is, probeer dat dan ook te onderbouwen. Aan losse ongefundeerde uitspraken heb je namelijk zo weinig.

    Login om te reageren
  71. lincoln zegt

    1 maart 2008 om 14:31

    @Stephan .. beetje parels voor de zwijnen .. denk je ook niet ??

    Login om te reageren
  72. Stephan zegt

    1 maart 2008 om 14:36

    Ik denk dat jij je uitspraak niet onderbouwt, meer niet.

    Login om te reageren
  73. deltabelg zegt

    1 maart 2008 om 14:37

    @US

    ik heb hier een alfa 155 staan van 93 en die is blanco gekeurd maw geen enkele opm omtrend de wagen…

    ik zie meer oude alfa’s rondrijden dan oude vw’s hoor in verhouding tot de verkochte cijfers.

    ik heb een cherokee 4.0 gehad tot 280 000km gereden zonder enig probleem

    ik denk dat die vooroordelen nu eindelijk eens mogen verdwijnen…

    Login om te reageren
  74. mashell zegt

    1 maart 2008 om 15:19

    “BMW is WEL de maatstaf in de hedendaagse industrie .. producten .. marketing .. winst .. ontwikkeling .. hoe blind kan je zijn om dat te ontkennen ..”
    Hoe blind kun je zijn om dat te beweren? Het is toch duidelijk dat Porsche op die punten de maatstaf is?

    Maar ontopic. Ik juist dat het wel om de wat grotere motoren gaat en niet de kleine diesel pruttelaars. Alfa, Lancia, Opel hebben 6 cilinders (zowel benzine en diesel) nodig in hun top modellen maar de aantallen zijn te klein om zelf te ontwikkelen. Als je dan een 6 cilinder wilt inkopen is BMW toch wel de beste keus (engine of the year, every year). De Opel Omega is toch ook leverbaar geweest met een BMW 6 cilinder diesel?

    Login om te reageren
  75. Stephan zegt

    1 maart 2008 om 15:28

    Vandaar dat alfa een eigen 3.0 V6 diesel gemaakt heeft…..

    Login om te reageren
  76. lincoln zegt

    1 maart 2008 om 15:40

    @mashell .. porsche heeft zijn zaakjes goed voor elkaar .. misschien een beetje te goed ..
    en fiat heeft met z,n jtd,s ook een sterke troef in handen ..
    maar ontwikkeling ..
    vergeet niet dat BMW door innovatie heel veel patenten in zijn zak heeft ..
    en vooral het waterstof verhaal is nog niet ten einde ..
    en zolang BMW in handen is van de familie Quandt zullen ze ook niet snel last hebben van gelukzoekers of lastige overheden ..

    het zal jullie toch niet ontgaan zijn dat elke autofabrikant met een schuin oog richting BMW kijkt .. en dat BMW elke keer het miktpunt is voor de concurentie ..

    maar dat is nu het geval .. 10 jaar geleden was mercedes dat .. en over 7 jaar is ?? ?? misschien wel Tata de grote jongen .. zo werkt dat ..

    Login om te reageren
  77. heidekonijn zegt

    1 maart 2008 om 16:38

    @lincoln
    Maatstaf van ontwikkeling van de hedendaagse industrie… kerel, weet je wel dat je op een blok van een seventies BMW 2002 een kop van een eighties M3 kan zetten? Dat de 6 in lijn nog steeds de zelfde casting gebruikt van de CS 3.0l tot de vorige generatie drie serie?
    Nee dus, dat weet je niet.
    Dat BMW veel patenten in zijn zak heeft kun je ook mooi vergeten, want alles vanaf VANOS hebben ze buitenshuis laten ontwikkelen, het grootste deel door een klein bedrijfje in Aken. En die houden de patenten mooi zelf.
    Wat die waterstof zeven serie betreft, die rijdt nu al 25 jaar rond en heeft nog nooit te koop gestaan. Zo kunnen we het allemaal.

    Van zelfingenomen gesproken..

    Login om te reageren
  78. lincoln zegt

    1 maart 2008 om 17:01

    @heidekonijn .. nee .. dat wist ik niet .. nu wel .. dus ik voel me vanaf nu een beter mens ..
    thanks for the info .. not ..

    Login om te reageren
  79. lincoln zegt

    1 maart 2008 om 17:07

    @Heidekonijn .. sorry .. dat was verschrikkelijk flauw ..
    maarrrrrr ik denk niet dat fiat met BMW spullen aan de haal gaat ..
    maarrrrrr ik denk dat een samenwerking met GM wel in het verschiet ligt ..
    en ik denk nog steeds dat er veel fabrikanten jaloers op BMW kunnen zijn ..
    met of zonder de zelfde casting ..

    Login om te reageren
  80. SQB zegt

    1 maart 2008 om 21:59

    Stond in het oorspronkelijke bericht niet dat BMW in onderhandeling was met GM en Fiat over motoren en transmissies? Met in het achterhoofd dat Fiat motoren leverde aan GM, is het dan niet het meest voor de hand liggend dat BMW motoren gaat leveren aan GM en transmissies aan Fiat — of aan beide?

    Login om te reageren
  81. RND zegt

    2 maart 2008 om 19:30

    das niks dan hoor je een trotse duitsee aan komen en dan komt er zoon stom italiaantje aan rollen

    Login om te reageren
  82. Hilgert zegt

    19 maart 2008 om 12:54

    @Rick-dos: met vertraging, maar je hebt helemaal gelijk gelijk. Citroen gebruikt (nog) geen Prince motoren.

    Login om te reageren
  83. standard zegt

    10 juli 2009 om 19:14

    wat zou fiat diesels van bmw gaan kopen ?
    de diesels van fiat / alfa romeo zijn 2x sterker als die van bmw hoor .
    precies dat ze die olieslikkers van bmw in een alfa romeo gaan leggen .
    als dat ooit gebeurt rij ik nooit meer met een alfa rond , over mijn lijk

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North