Harde cijfers zijn niet voorhanden, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de Aston Martin Rapide niet zo’n succes is als het bedrijf had gehoopt. Reeds volgend jaar komt er een update/facelift, waarbij de V12 een stukje versterking schijnt te krijgen.
De eerste Rapide zagen we al in 2006 in conceptvorm, dus je zou haast denken dat de auto al vrij lang onder ons is. Niets is minder waar: de introductie vond plaats op de IAA van 2009, en de verkoop begon in Nederland in 2010. Onder de kap van deze sjieke botsauto ligt in 100% van de gevallen een 5,9 liter V12, die 476 pk en 600 Nm levert.
Ondertussen zijn op de Nürburgring de eerste (afgeplakte) testexemplaren van de facelift verschenen, en de geruchten willen dat deze dezelfde 573 pk/620 Nm sterke V12 als de Vanquish aan boord heeft. Maar zal dat de verkopen opstuwen?
Het antwoord hierop is: misschien. De meeste Rapides worden in China verkocht, en daar wil men een V12. Aleen weten we ook dat CEO Ulrich Bez de mond vol heeft van downsizing, terwijl ons ironisch genoeg tegelijkertijd het ene na het andere V12-model om de oren komt vliegen. Zou het niet veel slimmer zijn om een Rapide met een V8 uit te rusten? Het lijkt aardig te werken voor Bentley, waarom dan niet voor Aston Martin?
Toen we bovenstaande eens aan onze bronnen bij Aston Martin voorlegden werd dit niet ontkend, nee, er werd juist wat ongemakkelijk gekucht terwijl er enkele stiltes vielen. Zijn we hier iets op het spoor? Erg onlogisch zou het niet zijn.
Momenteel heeft Porsche het rijk alleen met de Panamera: de Rapide is te duur, en de Quattroporte loopt op zijn allerlaatste benen. Een beetje tegenstand zou niet verkeerd zijn, toch?
darkpluisje zegt
Ik snap dat toch niet… Ik zou voor dat geld altijd liever een rapide hebben als een bentley; en ook veel liever een quattroporte als een panamera
fant zegt
@darkpluisje: Precies! Het is mij een raadsel waarom deze auto geen enorm succes is. Als ik het geld had zou ik de Panamera en de Quattroporte laten staan en een rapide halen!
lambo4all zegt
@fant: als je je wat meer verdiept had dan zou je zien dat de rapide VEEL EN VEEL duurder is dan de QP en panamera. in nederland zelfs bijna 100.000 euro. terwijl je er geen ruk meer voor krijgt.
fant zegt
@lambo4all: Dan zou ik nog liever een jaar lang in een Fiat Panda rijden om die 100.000 bij elkaar te sparen dan een Panamera halen.
jrk68 zegt
@fant: Bovendien is het verschil slechts 62k.
fant zegt
@jrk68: Nou, kijk, hoef ik maar een ruim half jaartje in een Panda te rijden! :D
BMW316i zegt
@fant: Ik ben een groot fan van AM, maar de rede dat de Rapide geen succes is, is volgens mij omdat de auto achterin echt heel krap is. Zelfs een kind van 12 zit niet ruim. De concurrentie is simpelweg een stuk groter. Daarbij komt dat de Rapide geen totaal nieuwe auto was, maar een verlengde DB9. Op die basis kan er blijkbaar geen grotere auto gemaakt worden die ook nog kan rijden zoals een AM dat hoort te doen.
fant zegt
@BMW316i: http://image.motortrend.com/f/28187462+w786+ar1/2010-aston-martin-rapide-back-seats.jpg Volgens mij kan een 12 jarige daar lekker zitten hoor :) Op plaatjes (wat natuurlijk geen 100% zekerheid geeft, maarja) lijkt het heel weinig te schelen met de Panamera.
Een DB9 achterbank, dát is krap :P Dan moet je je kinderen eerst hun benen amputeren voor ze mee kunnen.
BMW316i zegt
@fant: Ik heb achterin gezeten en ermee gereden, orima auto verder, maar het is echt erg krap. Je hoofd moet je als je achterin zit in de C-stijl proppen (en ik ben maar 1,85 meter lang)….Als je een keer kans ziet moet je ’t maar proberen :)
Vanquish zegt
@fant: De QP is veel mooier! Die is tenminste mooi vormgegeven, terwijl een rapide maar een uit elkaar getrokken DB9 lijkt.
sjon zegt
@darkpluisje: …liever een Rapide hebben DAN een Bentley…liever een Quattroporte hebben DAN een Panamera
Arnoud zegt
@darkpluisje:
Ik zou juist veel liever een Bentley rijden dan een Rapide. Vanwege het imago dat verbonden is aan Bentleyboys. Rijk, stijlvol en een tikje ondeugend. Bentleyboys die oud worden kopen een Aston Martin. Wanneer ze hun rust gevonden hebben maar toch een snelle, dure auto willen hebben.
En ik verkies ook een Panamera boven een Quattroporte. Die is veel beter in het snelle zakensedan zijn dan de Italiaan. Alle prestaties die de Maserati kan leveren gecombineerd met betrouwbaarheid.
Benz65 zegt
Rapide te duur? Duur is toch premium en dus meer verkopen?
lambo4all zegt
@Benz65: toch is bijna 100.000 euro voor precies niks meer dan een QP of panamera erg veel geld. ik zou wel weten!
house zegt
Ik vind de Rapide een van de mooiste autos ooit, begrijp niet dat mensen een Panamera boven een Rapide kiezen.
dutchiehd zegt
@house: prijs.
E550 zegt
@house: Goedkoper en minder onderhoud.
j00rs zegt
Hoorde er afgelopen zaterdag nog een starten bij Kroymans. Wat een geweldig geluid! Maar ik vind het uiterlijk niet echt geslaagd eigenlijk. Ik zou voor de Quattroporte gaan.
zion88 zegt
@j00rs: ja hea, het uiterlijk is niet helemaal 100% ik vind persoonlijk, dat de auto een te smalle achterkant heeft.
jrk68 zegt
Voor de Nederlandse markt zou een V8 de verkopen kunnen opstuwen maar de vraag is natuurlijk wegen die paar auto’s die hier verkocht worden op tegen de ontwikkelings kosten.
Wij zijn nu eenmaal van ondergeschikt belang voor de producenten van dit soort auto’s.
Megakix zegt
@jrk68: van 1 naar 2 verkochte exemplaren….is ook ‘opstuwen van de verkoop’ ;)
CapsLock zegt
@Megakix: Sterker nog, dat is het verdubbelen van het aantal verkochte exemplaren!
fant zegt
@CapsLock: Hmm, nu je het zegt, 1×2 is inderdaad 2 O_o wow!
bsxc2 zegt
1. woord: Shooting Brake,kunnen ze met de CLS en de Panamera station meedoen.
mrbones zegt
Misschien de prijs verlagen. Een panamera of een quattroporte zijn echt een stuk goedkoper.
b0ss zegt
Ik vind het vrij logisch waarom de Panamera zoveel beter verkoopt. Iedereen hier schaart de Panamera zonder enige aarzeling in het rijtje tussen de Quattroporte’s en Rapide’s. En dat terwijl de Panamera slechts €100.000 kost, de Quattroporte bijna het dubbele (€187.000) en de Rapide zelfs bijna het driedubbele (€281.000). Waarom zal je dan voor 3x zoveel betalen voor een auto, als je een ‘vergelijkbare’ auto voor een derde van de prijs kunt hebben.
PS Natuurlijk snap ik zelf ook wel dat de Panamera zoveel goedkoper is omdat deze o.a. slechts een V6 heeft.
jrk68 zegt
@b0ss:
Ik heb het even uit gezocht en een vergelijkbare Panamera kost 218k.
Dan te weten dat de Panamera 75gr/km minder co2 de wereld in braakt en het prijsverschil is voor een groot deel verklaard.
Een Panamera van 100k is weinig meer dan een Skoda Superb met een andere body.
RoT___ zegt
@b0ss: Bedenk je even dat de €100k de diesel met slechts 250pk betreft. Voor een vergelijkbare versie zal je denk ik al uit moeten gaan van de GTS, welke meteen fors duurder zal zijn.
AlwinH zegt
@b0ss: De Panamera en Rapide prijzen zijn lastig te vergelijken. Je moet in ieder geval niet naar alleen de basisprijzen kijken.
Bij een Porsche vink je zo 100k aan opties aan voor een beetje leuke uitrusting, terwijl een Rapide voor de basisprijs al veel completer is. Daar moet je echt je best doen om er nog 15k aan opties bij te vinken.
( en dat is ook precies waarom ik graag zaken doe met Aston Martin… het kost wat maar dan krijg je ook wat.)
tomleeuw zegt
Ik snap best wel waarom dit model faalt.
Omdat het geen sportauto of fun auto is (voor mij wel maar voor de echt rijke hebben gewoon meer auto’s dan 1)is dit dus een soort daily driver, en laat een AM nou een hele slechte en onbetrouwbare daily driver zijn. Dan heb je aan een Porsche of Bentley een stuk meer. Dit zijn pas echt betrouwbare/snelle en als Bentley zeer comfortabele snelwegvreters waar je ook mee bootschappen kan doen.
Als je een AM wil om lekker mee te raggen of indruk wil maken koop je gewoon geen Rapide, maar elke willekeurige andere met 2 deuren.
Om dezelfde rede is een quattroporte ook een redelijke faal.
lambo4all zegt
@tomleeuw: de QP is aleles behalve en faal! maserati maakte mede dankzij d QP voor het eerst sinds 30 jaar weer winst!
tomleeuw zegt
@lambo4all:
Nou misschien is de QP voor Maser best een succesvol model, maar een echte verkoop hit is het niet. 5 in NL vorig jaar
jrk68 zegt
@tomleeuw:
Ja want Nederland is de grootste en belangrijkste markt op deze aardkloot.
Als je zo gaat lullen is er in deze klasse maar 1 model succesvol en dat is de Fisker Karma.
lambo4all zegt
@tomleeuw: maar nederland is ook het slechtste land dat je kan uitkiezen om een ferrari-engine sedan te verkopen. je loopt helemaal leeg op de 76 soorten belasting hier, ben nu 2 dagen in zwitserland en heb er al meerdere zien rondrijden.
rodger zegt
@lambo4all: ja en Zwitserland is idd wel een goed voorbeeld… Daar hebben ze geld als water en een zeer geil belastingklimaat
bigbrabo zegt
@rodger: eten langs de weg daar is wel asociaal duur.
RoT___ zegt
@tomleeuw: De Panamera zal denk ik zelfs nog een betere cruiser zijn, daar de Continental GT slechts twee deuren heeft.
Hupke zegt
@tomleeuw:
QP zie ik hier in België nochtans veel en met veel bedoel ik bijna evenveel als dat er (nieuwe!) A8, S en 7 serieus rondrijden. Misschien net iets minder maar veel minder zal het niet zijn.
mepdenepper zegt
De oorzaak is vrij logisch hoor. Het is simpel weg geen bijzondere auto. Het is een gaat wel coupe met 2 deuren extra welke te duur is.
norge zegt
Een dikke acht cilinder zou wel goed voor de verkopen zijn,gooi er gelijk een electrische stoelmotor tegen aan en je hebt een hippe hybride.
geengeldvooreennieuwe zegt
in China geven ze nu eenmaal de voorkeur aan verlengde limousines. Hoop niet dat AM dit ooit gaat doen, want de Rapide is een ontzettend mooie auto
utr1984 zegt
Lekker makkelijk roepen altijd he. “Ik zou ‘m zeker kopen, dan maar ff doorsparen”. Totdat je ermee gaat rijden en merkt dat je te weinig krijgt voor wat je extra moet bij betalen. En de Quattroporte? Die is nu echt te oud…
Rapide lijkt inderdaad veeeeel te veel op een DB9. AM komt niet meer weg met allemaal dezelfde looks.
Lucb zegt
Ik denk dat de hoge prijs het succes van deze auto beperkt. Een V8 in deze auto zou een mooie optie zijn. En ik denk dat een diesel ook nog niet zo’n slecht idee is.
tvr1974 zegt
Persoonlijk denk ik dat als ze echt een statement willen maken en de aantallen flink op willen schroeven ze eens naar een dikke diesel moeten kijken. Mensen die van Aston Martin houden hebben er vaak een RR oid bij en de nieuwste TDV8 zou met wat fine tuning en optimalisatie een behoorlijk fijn blok zijn voor deze auto met de juiste versnellingsbak erachter.. Overigens zou de V8 supercharger ook een extra stap in de goede richting zijn met meer vermogen, meer koppel en minder verbruik en uitstoot… Ben benieuwd wat er komen gaat want als er zo meteen een nwe Quattroporte verschijnt zullen ze toch echt met een reactie moeten komen.
Overigens hoort deze auto natuurlijk niet genoemd te worden met tegenhanger “Porsche”. Dat is echt een stap lager. Wel natuurlijk mag deze met Jaguar XJ, Bentley, enz vergeleken worden.. maar een Porsche hiermee vergelijken.. nope.
levivdw97 zegt
Als ik het geld zou hebben zouden de verkoopcijfers allang omhoog zijn gegaan.
jeanclaude zegt
Een coupe met 2 deuren extra heb je tegenwoordig al in de vorm van een Passat CC, ik denk dat dat het probleem is van deze auto, een Audi A7/Mercedes Cls ziet er voor 9 van de 10 mensen even sjiek uit als die Aston Martin Rapide. (dan heb ik het over de mensen die niet al teveel om auto’s geven, danwel verstand van hebben)
Lucb zegt
@jeanclaude: En met een A7 of CLS ga je ook eerder naar een cliënt.
TT225man zegt
Tsja, ben grote AM fan, maar het is vlees noch vis deze Rapide. Vindt trouwens een Panamera ook niets, maar die is idd zo aantrekkelijk geprijsd, dat je die als alternatief voor de zoveelste saaie A8, 760i of S600 kan zien.
In artikel staat trouwens een fout: de nieuwe V12 Roadster heeft nog de “oude” V12 die ook in de V12 Vantage en DBS zit, en die heeft 517 PK en 570 Nm als specs (en heeft oa nog geen pingelsensor).
b0ss zegt
@jrk68
En waar bazeer jij op dat de Panamera Turbo S van €218.000 het meest te vergelijken valt met een Rapide? (afgezien van de prijs…)
De Panamera Turbo S is met zijn geblazen V8 een echte sportwagen met 4 deuren die met een sprint van 3,8 seconden op de 100 zit. De Rapide is met zijn (ongeblazen) v12 meer een snelle cruiser (5,3 seconden).
Ik denk dat de Panamera S met zijn ongeblazen V8 toch dichter bij de Rapide zit, en deze is nog altijd een kleine €150.000 goedkoper.
@RoT__
Voor €102.000 heb je ook een benzine V6 ;) qua motor is deze natuurlijk totaal anders dan de Rapide. Het ging mij meer om het imago van de auto.
jrk68 zegt
@b0ss:
Om de simpele reden dat die qua prestaties en uitrusting het dichtst bij elkaar zitten.
Die 1,5 sec sneller naar honderd is wat mij betreft puur een academisch gegeven, 1 keer proberen in dit land en je hebt een cbr cursus aan je broek.
En een walvis van 2ton een sportwagen noemen?
Get a life het zijn beide grote sportieve sedans waarvan de Aston er ook als zodanig uitziet.
b0ss zegt
Overigens vind ik zelf de Rapide veruit het mooiste van de drie. Ook snap ik waar de hoge prijs vandaan komt en dat een V8 met minder uitstoot daarbij een hele hoop zal schelen.
imba zegt
Tja… Je betaalt de hoofdprijs en niet eens een derde zit achter…
pagani86 zegt
Bestel nooit via het internet een Aston Martin Rapide…. Een letter verkeerd en je krijgt een skoda Rapid… Leg dat maar eens uit aan je vrouw.
AlwinH zegt
“… dat deze dezelfde 573 pk/620 Nm sterke V12 als de Vanquish en V12 Roadster aan boord heeft.”
FYI: de V12 Vantage Roadster krijgt nog de “oude” 510pk motor.
Het lijkt mij waarschijnlijker dat de Rapide juist een dikkere V12 krijgt, niet een V8.
Maar wie weet op termijn.
E34M5Touring zegt
@AlwinH: Als de prijs maar niet verder omhoog gaat daardoor. In mijn ogen HET struikelpunt van de Rapide. Jammer hoor, dat vind ik dan wel weer een nette auto, maar je ziet ze hier echt nooit en in het buitenland kom ik ze ook niet echt vaak tegen.
AlwinH zegt
@E34M5Touring: Klopt, de Rapide is stevig duur. Maar de kwaliteit en afwerking ligt dan wel op een hoger niveau dan een Panamera. En je hebt wel een V12 ipv een V8, toch een hele andere ervaring.
Maar dat je ze niet zo vaak ziet zegt niet zo veel. Ik bedoel, hoe vaak zie je sowiezo een Aston, Ferrari om Lambo op de weg? (tenzij je in Laren woont…)
Ik ben trouwens toch al verbaasd over de aanname van sir_smokalot dat de Rapide het niet zo goed doet. Waar is dat op gebaseerd?
Ik heb juist het idee dat het best een succes is. Er zijn er toch al aardig wat verkocht in Nederland. Niet zo gek want het is een geweldige auto. Het is niet *mijn* favo Aston (ik heb geen behoeft aan extra zitplaatsen), maar hij rijdt (en klinkt!) fantastisch.
sir_smokalot zegt
@AlwinH: Voornamelijk vanwege het feit dat de uitbestede productie in Oostenrijk weer naar het VK is gehaald.
Bovendien zit er sinds 2007 (ruim 4.000 verkopen) geen groei (integendeel) in de totale verkoopcijfers, ondanks de toevoeging van de Rapide.
AlwinH zegt
@sir_smokalot: Maar dat de productie weer terug naar Gaydon ging is toch al heel lang geleden? Ik vond dat zelf juist een goeie zet, alle productie in Gaydon lijkt mij veel efficienter. Ik zag daar nu niet direct een teken in dat het slecht ging…
Anyway, aan mij zal het in ieder geval niet liggen, ik heb mijn steentje bijgedragen :-)
E34M5Touring zegt
@AlwinH: Ja wel een V12 maar de Turbo V8 van Porsche is sneller en schoner. En qua afwerking en kwaliteit heb je bij Porsche ook wel topniveau. Voordat je dit als Pro Panamera ziet, ik vind het een hondslelijk ding en zou in die prijsklasse nog niet voor zo’n ding gaan al was ie gratis. Maar (ik weet het Top Gear Qoute maar toch) volgens mij vragen ze er zoveel voor juist omdat het een Aston is. Niet omdat ie zoveel beter/sneller/ruimer is dan de concurrentie. En dat hopeloos verouderde Volvo navi systeem vind ik echt niet kunnen in die prijsklasse. Ik weet niet of dat inmiddels vervangen is door de Garmin variant (tenminste afgaand op de afbeeldingen van het startscherm zou ik zeggen Garmin)? Eerlijk is eerlijk, ik vind het echt een fraai model en die achterstoelen zijn echt kinky gaaf maar hij slaat op een paar punten wel een beetje de plank mis.
AlwinH zegt
@E34M5Touring: Ze zijn al een tijdje over op Garmin. Volgens mij heeft de Rapide zelfs nooit het oude systeem gehad…
E34M5Touring zegt
@AlwinH: Ja zeker wel. Zelfs nog een punt van kritiek in de road test van Top Gear. Wellicht is het na enige tijd geupgrade maar het heeft er wel degelijk ingezeten.
We gaan het meemaken, hij is in ieder geval in mijn ogen een upgrade waard.
sir_smokalot zegt
Scusi, dat klopte inderdaad niet. Heb het verwijderd.
baasbas zegt
Een andere motor gaat de Rapide niet populairder maken… Hij is gewoon te lang, het oogt niet goed. Hij wordt pas populair als ze hem korter maken en die achterste twee deuren weghalen…
:roll:
E34M5Touring zegt
@baasbas: You could be on to something there…..
baasbas zegt
@E34M5Touring: Het heeft me niet losgelaten. Ik had het idee dat ik er wat mee moest doen. Dus ik heb een foto geshopped.
Voor:
Na:
De verhoudingen kloppen nu opeens wel! Veel beter imho
E34M5Touring zegt
@baasbas: Ik ben het helemaal met je eens. Ik zou hem zo kopen. Goede shop ook, moet je wat mee doen….
kickass zegt
En dat terwijl hij zo mooi is en nog praktisch ook.