Gallery: Hoogtepunten uit BMW’s rijke toerwagenhistorie

Auteur: , 33 Reacties

Met de DTM-kampioenstitel 2012 op zak voert BMW ons terug in de tijd naar de voorgangers van de huidige BMW M3 DTM.

De directe voorloper uit het Deutsche Tourenwagen Meisterschaft dateert alweer van meer dan 20 jaar geleden: de M3 gebaseerd op de E30-serie, voorzien van de 2,5 liter viercilinder met het magnifieke aanzuiggeluid. Op de Techno Classica beurs in Essen stond de auto uit 1992 met de karakteristieke Warsteiner-bestickering.

Van nog verder terug in de tijd toonde BMW twee andere wagens uit de toerwagenracerij. De fameuze 3.0 CSL ‘Batmobile’ kreeg die bijnaam door het omvangrijke spoilerwerk vóór en achter. We kennen de auto vooral van de Europese circuits, maar BMW zette hem in de jaren zeventig ook in de Verenigde Staten in. Het exemplaar in Essen is er daar een van. Deze deed mee aan de IMSA-serie in 1974 en had de grotere 3,5 liter zescilinder die 430 pk levert bij 8.500 toeren. Eerdere uitvoeringen hadden een 3,0 liter motor.

Homologatie
De straatversie van de 3.0 CSL was bedoeld om de raceauto te kunnen homologeren en is zo’n 200 kilo lichter dan zijn niet-L broers. Dit type is hard op weg een gezochte klassieker te worden. Op de Techno Classica vonden we zowaar 3 puntgave exemplaren. Twee daarvan waren te koop, maar wel ‘ Preis auf Anfrage’, dus dan weet je het wel. De derde was van een BMW-clublid. Dat was een van de 167 stuks van de derde en laatste serie, gebouwd tussen 1973 en 1975, met de 206 pk sterke 3,2 liter zescilinder.

Van iets later datum is de BMW 320 Groep 5, waarmee de Beiers in 1977 de circuits onveilig maakten. Ook deze wagen blijft een icoon met zijn gigantisch uitgebouwde wielkasten. Daarin staan de wielen meer naast de carrosserie dan erin. En ze huisvesten radiateurs om de loeiende tweeliter viercilinder (300 pk bij 9.250 toeren!) op de juiste temperatuur te houden.

Deurkrukkengevechten
Zo bij elkaar staand vallen de enorme verschillen tussen de twee jongste DTM-auto’s extra op. De E30 M3 was nog gewoon een echte straatauto met een metalen carrosserie die best tegen een stootje kon tijdens het stevige deurkrukkenwerk dat de DTM in die jaren kenmerkte.

Met de carbon carrosserie van tegenwoordig lijkt de E92 M3 amper meer op het straatmodel waar hij van is afgeleid. De sinister matzwarte kampioensauto van Bruno Spengler is eigenlijk niets anders dan een silhouet op een dedicated racechassis. Opvallend zijn de getrapte wielkastranden en de vele extra flappen aan de voorzijde.

Aerodynamica
De doorontwikkeling van de aerodynamica heeft een belangrijk aspect van het racen weggenomen. Er is nauwelijks speelruimte om met de auto te stoeien. Je kan alleen de perfecte rijlijn volgen.

Rij je te dicht achter je voorganger, dan verlies je druk vóór en verlies je snelheid, of erger, de hele auto. Een beetje glijden of driften (of over de kerbstones springen!) zoals vroeger is er niet meer bij. Want net als bij een Formule-auto raakt de aerodynamica dan verstoord en door de dominantie van het spel der luchtgeleiding ben je zo’n DTM-racer dan al snel helemaal kwijt. Contact leidt onherroepelijk tot versplinterend carbon en wegwaaiende body’s.

Het DTM heeft tegenwoordig soms meer weg van treintje rijden dan van knokken op de baan. En da’s best jammer.

Met dank aan Robert en Maarten voor deze bijdrage!



33 reacties

Wel handig dat ze gedacht hebben aan een trapje, voor de kabouters die aan de motor sleutelen.
2,5 4-cyl? Ik was altijd in de veronderstelling dat het een 6-cyl. was/is?
@Bisazza: Nope de E30 M3 had een viercilinder. Op de E46 na blijf ik dat de lekkerste M3 vinden.
@berlinetta: helemaal eens! Maar de andere is de ‘nord’ 4-cyl blokken van Alfa. Rrrroaw :-)
@Bisazza: Één van de fijnst klinkende 4 cilinders ooit :)
http://www.youtube.com/watch?v=wwkDODWIb_o
http://www.youtube.com/watch?v=vap2nDUe27o
@michielh: zie boven
@michielh: Meteen ook het beste stukje rally met een M3 ooit. De beste vent kreeg zelfs nog teamorders ‘om het een beetej rustig aan te doen’. Briljant.
@Bisazza: de e30 325i 325e 323i en 320i zijn allemaal 6 cilinders, de e30 m3 is een 4 cilinder dit hebben ze zo bedacht omdat het blok korter is en dus veder naar achter geplaatst kan worden (voor een betere gewichtsverdeling) en het blok is lichter is.
Ben ik het of kan zo’n M3 e30 vandaag zo weer gebouwd en verkocht worden en zou het niet eens misstaan in het huidige verkeer? Ik bedoel, het ziet er niet gedateerd uit.

Of ben ik gewoon te verliefd op deze auto dat ik er gewoon niet echt kritisch naar kijk….
@Rick-dos: de e30 is zooo jaren ’80, mooi laten daar!
@Rick-dos:
Wat mij betreft wel. Hopen dat de M2 weer wat van die klasse krijgt.
Liever een mooi uitgebalanceerde rijdersauto dan zo’n raar powerhouse als de 1M.
@jrk68: volgens de autojournalisten is de 1m een van de fijnst rijdende auto’s van dit moment en doet het terugdenken aan de e30 m3. Is dus iets meer dan een raar powerhouse zoals jij het noemt
@ghj13:
Volgens diezelfde “journalisten” is die anders erg listig in het grensbereik.
Funauto ja dus, mooi uitgebalanceerde rijmachine? Niet echt, of driften moet je hobby zijn.
@jrk68: Denk dat je de 1M tekort doet als je ‘m alleen een driftmachine noemt. De auto heeft aangetoond dat het z’n mannetje kan staan tegen gerenommeerde rijdersauto’s. V.w.b. listig in z’n grensgebied; welke auto is niet listig in z’n grensgebied? De vraag is alleen hoever ligt die grensgebied? Bij deze auto ligt die vrij ver waardoor het niet alleen een funauto is maar ook een echte rijdersauto.
@Rick-dos: Als je Peter Kox mag geloven, dan is zo’m 1M inderdaad knap listig zodra je er een circuit mee wilt ronden. Een ‘gewone’ M3 staat wat dat betreft zijn mannetje stukken beter…

http://www.youtube.com/watch?v=68c3HvssMxU

Versus:

http://www.youtube.com/watch?v=MzcX6pNpEoI

Al haalt de 1M wel een snellere rondetijd…
@Rick-dos: ja precies, hij laat de concurrenten ver achter zich, Porsche Cayman, Lotus Europa, volgens topgear het enige nadeel dat het navischerm te ver weg is..;)
Ik ben een paar maanden geleden naar een DTM race wezen kijken op spa. Daar halen ze elkaar ook zelden in op het rechte stuk, gelukkig zijn er veel spots waar je ze wel kunt zien inhalen.
Hier een mooi filmpje over de DTM waarin de E30 veelvuldig voorkomt: http://youtu.be/Gw-AxiVqihM
@vierwielert: fantastisch filmpje idd! Vind de retrospective video’s van deze uploader (DTMEnthousiast) ook heel erg mooi!
Een 2 liter 4-cylinder met 300 pk. Niet slecht voor eind jaren 70. Zal wel lekker lang meegaan zo’n blok ;-)
o.k. .. dus dit zijn alle hoogtepunten ..

mwhahahahahahaha ..
Die driekleur-streep, was dat nu de huisstijl van BMW, van de Motorsport, of van nog wat anders?
@mout: Motorsport.
@mout: De blauwe kleur staat voor BMW ( Beieren ).
De rode kleur stond destijds voor Texaco ( het brandstof- oliemerk ), die werkten nauw samen met de motorsport afdeling van BMW.
En als je dan rood met blauw mengt, krijg je: paars!
Dat symboliseerde de samenwerking tussen Texaco en BMW. Later moest Texaco uitgekocht worden voor de rechten van de rode kleur omdat de samenwerking in de motorsport stopte en doopte BMW de rode kleur naar BMW Motorsport.

En vanwaar de M, de krachtigste letter van het alfabet?
De /// deed denken aan een M en zo was BMW M Motorsport GmbH geboren.
@pivo: Dankjewel!
Grappig, dat bij Alipna het kleurenschema altijd ‘heilig’ is gebleven, waar BMW en M een stuk minder trouw zijn gebleven aan hun kleuren. Maar ja, dat heb je als het een samenwerking moet verbeelden – die kan stuk.
Ik ken nog iemand die exact zo’n ding als op de foto te koop heeft.
@sacha:

zoooooo .. mag ik je handtekening ??
@lincoln: ja hoor, jij wel.
@sacha: Wat kost zoiets?
@quattromeister: goeie vraag. Het is dat ik geen interesse in aankoop heb anders had ik het eens gevraagd.
BMW geil vandaag ofzo?
@volvaudi: Niks mis mee toch? Mooi merk met een prachtige racing pedigree.
Waar is de 635? Eén van de mooiste BMW’s ooit! En ook mee getourwagenracet!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).