
Gas geven en remmen, het gaat niet altijd goed. Bijvoorbeeld met Toyota’s. De techniek was niet zonder meer feilloos, in veel gevallen had de bestuurder problemen en ongelukken kunnen voorkomen. Dat gebeurde niet, er ontstond verwarring. Men wist niet meer welk pedaal nu diende om af te remmen en welke om te accelereren. De oplossing komt uit Japan.
Dit concept is al 20 jaar oud. Toen bedacht Masuyuki Naruse het na zelf de ‘normale’ pedalen door elkaar te hebben gehaald. Het idee is eenvoudig. Je kan altijd direct remmen omdat de voet er al op staat. Het gas schakelt uit zodra het rempedaal ingedrukt wordt. Doordat de twee bewegingen sterk van elkaar verschillen is het bijna onmogelijk de twee door elkaar te halen. Bovendien roept een paniek-reactie vaak op tot ‘stampen’, bij dit systeem druk je dan altijd de rem in.
Verwarring schijnt in Japan overigens heel normaal te zijn. In 2009 leidde het tot bijna 6.700 ongelukken, waarbij 37 doden vielen en met 9.500 verwondingen tot gevolg. In de VS wordt gesproken over ’tienduizenden’ gevallen.
Misschien dat dit concept na de Throttle Gate meer publiciteit en aandacht kan verwachten. In Japan en Zweden rijden er al test-auto’s rond. Aan de andere kant kunnen ‘mensen’ natuurlijk ook gewoon leren autorijden.
Een leuk middagje heel-and-toe oefenen is er in ieder geval niet meer bij. Ik voorspel ook een hoop ergernis in het begin omdat je toch je voet even laat rusten op de rem en vervolgens je aandrijving er mee uit scheidt. Misschien moet autorijden juist weer moeilijker worden zodat minder mensen een examen halen. De mensen die wel kunnen rijden, doen dat vervolgens ook beter. En de files lossen op! (bron: NYtimes)





Nee bedankt
hele tijd gedraait staan met je voet veroorzaakt echt pijn in je enkels
geen goed idee doe maar gewoon 1 voor rem en 1 voor gas
Lijkt me niet gemakkelijk om dan een constante snelheid te houden. Zal misschien met een beetje oefenen beter gaan, maar hard sturend in een bocht incl. glad pedaal (regen) en de voet schuift naar rechts?
Het examen moeilijker of auto’s duurder.
De enige oplossingen.
@Hupke: gexamen moeilijker = ok
maar auto duurder, ga terug met je brommer rijden aub
OT; gewoon leren autorijden aan de andere kant
Doet mij denken aan de uitvinding, van de terug trap rem op een eenwieler…….
Hoe dom moet je zijn om te onthouden dat gas rechts zit en rem in het midden, doe het anders als de coureurs, als je niet hoeft te koppelen je linker voet bij het rempedaal zetten…
Je hebt nog steeds een enkele schrikseconde en een remweg. Dus door dit concept zullen er echt niet minder aanrijdingen zijn…..
Het zal behoorlijk wat training vergen en vreemd aanvoelen voor degenen die anders gewend zijn, maar het lijkt me een prima mogelijkheid.
Ergens heeft ie wel een punt, je voet is namelijk altijd op het rempedaal. Het scheelt kostbare tijd die je normaal gesproken besteed aan het optillen van je voet van het gas en op de rem stampen.
Hoe het in de praktijk werkt? Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Of koop gewoon een Renault Scenic uit 2003-05, geen rem pedaal nodig, aan een gas pedaal heb je alleen genoeg..
@toyotaprius: Sommige heftruck’s hebben dat, er zit wel een rem op maar die heb je niet echt nodig. Als je het rempedaal los laat remt ie automatisch bij en nog redelijk hard ook. Het is eigenlijk wel een goed idee.
@RDS: Maar de vertraging is der maten dat de heftruck stil komt te staan of echt alleen vaart mindert?
Vooral met heftrucks kan ik het goed begrijpen, vooral in de omgevingen waar ze opereren dien je snel te kunnen reageren. Zelf heb ik bij DHL gewerkt en daar waren de ongelukken geen uitzondering. En op zo’n depot of gateway, lag een ongeluk altijd op de loer.
@toyotaprius: hehehe xD
OT: Wtf? :P Is het een skelter geworden ofzo :P
Stupid. Er zijn toch betere systemen te bedenken als je over pedalen-aanpassing praat.
rotfl @toyotaprius
ot: lijkt me niet zo fijn in de file.
benieuwd hoe het is om er mee te rijden… en opzich is er iets voor te zeggen denk ik..
maar geef mij maar gewoon 3 pedalen!…
Voor en achteruit in een pedaal ken ik wel maar dit is weer nieuw. Andere optie is gewoon handgas, werkt ook prima en dan kan je met 2 voeten tegelijk op het rempedaal stampen.
Hoe langer je erover nadenkt – lees effe NY Times – hoe aardiger het wordt. Ik zou het heel graag eens uitproberen, want het aantal (oudere?) mensen dat in een schrikreactie volgas geeft is volgens mij heel, héél groot.
Als het verschil tussen een gaspendaal en een rempendaal te moeilijk voor je is, dan moet je gewoon gaan lopen ipv auto rijden.
@ikke: en het verschil tussen “pendaal” en pedaal..
Met zo’n ding voel je meteen gehandicapt.
Dit concept is al eens eerder gepresenteerd, maar met een andere (en mi betere) methode: daarbij geef je gas door het pedaal naar voren te kantelen, en rem je door met je hele voet te drukken. Zelfde idee, maar de beweging is een stuk makkelijker dan je voet te moeten draaien.
Waar slaat dit eigenlijk op, wat bereik je er mee, 1 stukje minder staal op de hele wereld, nee bedankt.
Enkel een rempedaal, gas geven via Cruis Control :)
exuses maar wat een waardeloos idee zeg je remmen zouden ten eerste tig keer sneller verslijten en bovendien vraag ik me af of de bedenkener hier van ooit al een auto heeft gereden , het is niet omdat je geen gas geeft dat je daarom wil remmen he !
Dit lijkt me helemaal niks, krijg je toch kramp in je poot. Maak dan gas en rem aan je stuur ofzo, ook niet super maar alles beter dan dit. Weet je wat, hou het lekker zoals het is.
Als dit ooit de standaard gaat worden, overweeg ik serieus om te kappen met autorijden.
@Svensson: Idd, het rijplezier gaat dan verloren… Zie nu al die automatische schakelbakken, de lol van autorijden verdwijnt en dan wordt het louter een vervoermiddel om van punt A naar B te gaan (akkoord, dit is wel de bedoeling van een wagen), zonder enig plezier. Merken als Ferrari, Bugatti, Lamborghini,… hebben dan gewoon geen nut meer om te bestaan, V8-motoren e.d. worden dan ook nutteloos…
Just learn to drive you f*cking morons.
nou en .. dit is echt niet revolutionair anders hoor ..
als je denkt dat dit systeem lastig is behoor je ook geen rijbewijs te hebben ..
@ lincoln
Als je het verschil tussen een gas en rem pedaal niet kent hoor je gewoon niet op de weg klaar.
Pedalen voor debielen. En m’n voet draaien voelt heel onnatuurlijk aan, lijk me moeilijk te doseren.
Italianen hebben al een vergelijkbaar systeem in hun auto;)
http://www.youtube.com/watch?v=ow24-c0swg4&feature=fvw
@GOD: is dat geen Italiaanse cruise control? ;) Ziet er best ernstig uit eigenlijk…
Okeeee…. Dus je kan niet meer beide tegelijk (nadeel in een aantal situaties)… Das zonde! Daarnaast geef je meestal gas, en de manier waarop je je been moet draaien lijkt me niet echt gezond… Als die vent nou eens gewoon leert waar de rem en waar het gas zitten! En dan samen met een hoop andere die niet kunnen rijden, want ik heb nog NOOIT problemen gehad!
Best raar dat vooral japanners gas en rem door elkaar halen. Juist zij zouden vanuit hun ooghoeken de pedalen in de gaten kunnen houden..
*sarcastische modus off*
Ik kan me niet voorstellen dat je dat door elkaar haalt. Enige wat ik eens heb gehad dat ik in de auto van mn vader reed, een automaat, en toen vol de rem intrapte. Ik wilde koppelen, maar dat gaat lastig met een automaat. Gelukkig reed ik langzaam en reed er niemand achter me.. Wel een goede les: ik leg nu in zijn auto mijn linkerbeen achter mn rechterbeen, dan kom ik niet in de verleiding om te koppelen.
Maar bij die Toyota’s, deed de rem het ook niet? Anders zet je toch de motor af en rem je.
Die vent had gewoon niet meer achter het stuur mogen kruipen.
binnenkort is er toch allemaal drive-by-wire shizzle te krijgen. mensen die het verschil niet weten tussen een gas en rempedaal mogen meer rijden.
Een kameraad van mij heeft ook wel eens gas gegeven toen die moest remmen. Ik zat naast hem. Behoorlijk ziek. Gelukkig was het rustig op de weg en is er niks gebeurd.
Hij is nu trouwens bezig om z’n rijbewijs te halen.
Heb het ook al meegemaakt. Ter mijner verdediging, het was een gehuurde bestelwagen, dus de pedalen zaten niet zoals ik gewend ben. Was tijdens parkeren dus traag. Ik had het snel door en greep naar de handrem!!!
Jammer genoeg zat die links ipv. in het midden…
Bye bye waarborg :(
Denk dat er meer ongelukken zullen ontstaan met het aanleren van deze methode dan dat er nu zijn met 2 pedalen.
Lijkt me overigens ook klote rijden.