Geely GC9: keurige Chinees op Volvo S80-basis?

Auteur: , 45 Reacties

Vorig jaar pakte Geely uit met een concept op het platform van de Volvo S80, de KC. Inmiddels is de Chinese topsedan klaar om later deze maand gepresenteerd te worden, en zo ziet hij er uit.

Geely GC9

Chinees autodesign staat niet stil, en Volvo-eigenaar Geely heeft serieuze aspiraties op zijn thuismarkt. Anderen mogen wezenloos klonen, Geely probeert met zijn luxemerk Emgrand een plekje te veroveren tussen alle westerse premium-import.

Mede hierom werd designer Peter Horbury vanuit Europa overgeheveld naar China, en deze zet werpt zijn vruchten af. De GC9 blijft redelijk trouw aan het KC Concept, en heeft dus nog steeds een vloeiende lange lijn, en een (behoorlijk) snufje Wraith in de bilpartij. Maar dat vergeven we de Chinezen.

Geely Emgrand GC9

Het interieur oogt uitstekend, met veel leer, een 8 inch touchscreen en een nette, strakke middentunnel. Ook is een head-up display (HUD) aanwezig.

Qua motorisering kan de Chinees kiezen uit een 1.8T met 163 pk, een atmosferische 2.4 met 162 pk, of een range-toppende 3.5L V6 engine die maximaal 245 pk levert. Deze motoren zijn gekoppeld aan een zestraps automaat. Of er ook een handbak is weten we niet, maar bij een auto die graag in de topklasse meespeelt ga je liever niet zelf poken.

De officiële onthulling van de GC9 volgt later deze maand, tijdens de Guangzhou Auto Show.




45 reacties

Lijkt wat op een Qoros…
Zeker de kont van de Wraith!

Maar serieus, we leven in 2014 en zij bouwen een 3.5L V6 met maar 245 pk?
@thomcarspotter: Ik snap niet, dat ze niet de oude motoren van Volvo overnemen
@thomcarspotter: ja, wat een heerlijk soepele motor zal dat zijn!

Veel vermogen is leuk maar een lekkere luie soepele motor past er veel beter bij.
@thomcarspotter: Renault had nog wat Espace en Vel Satis motoren over voor weinig ;)
@thomcarspotter:

Je hoeft niet overal 6000pk uit te halen om lekker te kunnen rijden.
Liever een 3.5 V6 met 245 pk dan een 1.4T met 245 pk.
@thomcarspotter: naar Europese maatstaven missichen achterhaald, maar naar Aziatische denk ik normaal. De Daihatsu van de familie heeft ook maar 90pk en 120nm uit een 1.3’tje. Volgens mij liggen de Vmaxen op de snelwegen in Azie ook lager.

Verder denk ik ook dat motoren voor de Aziatische markt meer getuned zijn op betrouwbaarheid dan op een nette 0-100 tijd. Om de max specs eruit te halen hoeft zo dan minder gewerkt te worden door de motor.

OT: gewoon een nette Chinees. Ik zie het wel zitten dat ze binnenkort een serieuze concurrent vormen voor de Koreanen/Japanners
De Geely Emgrand GC9? Wauw daarmee ga je indruk maken aan de borreltafel.
Ik ben bang dat Europa niet snel warm zal lopen voor een auto die de Great Wall of China Inspiration Hope QXZCGT34 Fastback Crossover 2.4 GLXi Luxury GTI heet en 12.000 euro kost. Het heeft de Japanners 25 jaar gekost, de Chinezen moeten nog beginnen. Succes daarmee.
@PeugeotGTI:

Inderdaad.

Het heeft de Japanners 25 jaar gekost

…….En de Koreanen slechts 15 jaar

……..Dus zullen de Chinese merken over een jaar of vijf hier hun opwachting maken.

De mythe van de auto is eigenlijk voorbij.

Alleen doen wij nog alsof.
@desjonnies: ik ben het met je eens, maar ben wel van mening dat de Chinese markt en omliggende landen die in ontwikkeling zijn en genieten van een toenemende welvaart aanmerkelijk belangrijker zijn dan de markt hier. Europa is zelfs voor bestaande merken al lang de belangrijkste markt niet meer. De Japanse en Koreaanse merken hebbben zich hier wel op gericht, maar nog meer op de VS, wat verklaart waarom deze merken qua materiaalgebruik en styling langer hebben achtergelopen op Europa. Dat de Chinezen deze kant op komen lijkt mij een feit, maar het betreft een andere ontwikkeling en strategie dan die van de Japanners en de Koreanen indertijd. Vergeet ook niet dat er al vele jaren geroepen wordt dat de Chinezen binnen no-time hier zouden zijn en dat is onwaar gebleken. Daarnaast showen de merken graag met al hun moderne gimmicks, maar zijn kwaliteit en afwerking nog lang niet op het niveau van de gevestigde orde. Het is ook nog maar de vraag binnen wat voor termijn China motoren gaat ontwikkelen die in lijn lopen met wat wij vanzelfsprekend achten.
@autoblaag: Misschien is het zo, dat de Chinezen er al zijn, als geldschieter, niet als zelfstandig autobouwer, wat ik trouwens ook toejuich! Wat de Chinezen en andere Aziaten misschien wel mooi vinden, werkt in Europa niet echt.
De Japanners en Koreanen zijn bereid geweest om veel, heel veel, te investeren, in het verhogen van de verkoopaantallen, door hun eigen ontwerp aan te passen voor de Europeaanse smaak. En met gedeeltelijk succes hebben de Chinezen gezien, dus dat moet anders, om geld te verdienen en toch te leren van de Europese smaak en kwaliteitsbeleving.
@PeugeotGTI: dan heb je het over het westen. Misschien willen ze deze China zelf op de markt zetten en daar kijken ze niet naar historie van merken.
@roppp:
Dat is niet waar, want de grote luxe merken uit Europa doen het supergoed in China. Als je daar echt geld hebt, rij je niet in een Chineze auto.
@roppp: alleen heeft het gros niet zoveel geld en dan geldt bijna hetzelfde als bij ons: de verstandigen kiezen de Skoda Suburb en de merkgeilen rijden voor hetzelfde geld in een kale A1.
@PeugeotGTI: Wat is het moeilijkst te begrijpen aan de volgende zin:
‘Volvo-eigenaar Geely heeft serieuze aspiraties op zijn thuismarkt.’
Of anders die erna: ‘Geely probeert met zijn luxemerk Emgrand een plekje te veroveren tussen alle westerse premium-import.’
Ze zijn helemaal niet van plan hiermee naar Europa te gaan. Chinezen kopen massaal Audi, BMW en Mercedes. Emgrand is bedoeld als Chinees alternatief voor Chinese klanten.
Ze hoeven niet naar Europa te komen, want daar zijn ze al: Geely’s submerk Volvo had in 2013 zijn hoogste NL marktaandeel ooit (5,83%).
@mout: Met dank aan de 190 pk V40 14% bijteller. Schitterende zet van Volvo. Nog 8 weken te bestellen met 14% bijtelling voor de komende 5 jaar. Hoorde het toevallig op de reclame in de auto op weg naar het werk. ;)
@Freewarefreak: Klopt, ja. Mijn halve wijk staat vol met plug-in hybrides van dit jaar, en met de fiscale electra-wondertjes van 2013.
Maar we moeten Volvo / Geely wel nageven dat er ook een breed modellenaanbod staat, dat goed ontvangen wordt, en ook na de komst van de Chinezen nog bekend staat als degelijk en veilig.
@mout:
Die zin is prima te begrijpen, zelfs door mij. Ik geef domweg mijn mening over hoe zo’n auto het in Europa zal doen. Of mag ik daar niet over speculeren? Ik zoek naar de relevantie van dit artikel voor Autoblog en Nederland. Wat de Chinezen uitvoeren op hun thuismarkt zal me absoluut worst wezen, er zijn al 10 miljoen miljard auto’s te koop daar waar niemand buiten China ooit van gehoord heeft.
@PeugeotGTI: nee bmw 328i klinkt geil….
Geen bronvermelding op Chinese auto’s?

[edit: lol, die site ript alleen maar en vermeldt zelf consequent geen bron]

In het zwart ziet ie er trouwens veel beter uit…
Geen verkeerde auto maar helaas gewoon ‘net niet’
@Breitling1993: Hij heeft een beetje last van het VW Vento syndroom… Wielen niet in verhouding met de carrosserie.
Ziet er geinig uit, maar dat touchscreen ligt zo verzonken dat je wel hele krommen handen moet hebben om die goed te bedienen lijkt me.
Beter dit dan een 1 op 1 kopie van een bestaand model. Ik meen in het interieur overigens nog wel de nodige Volvo dingetjes te zien zitten? Een stuur enzo…
@stationcar: is het wel een touchscreen? Er is ook een MMI/i-drive achtige controller met het grappige radi en medi er naast.
@mashell:
Ja inderdaad, lijkt onlogisch dat het een touchscreen is, mmm.
We kunnen nu wel belachelijk doen over die Chinezen maar dat deden de simpletons van de jaren 70 ook over de Japanners.
Beter lijkt het mij om dit met argusogen te volgen, reken er maar op dat de Chinezen minder tijd nodig hebben dan de Japanners en Koreanen om hun stempel op de markt te drukken..
Doet me een beetje denken aan een Kia optima
Ik vind dat de motoren voor hun grootte maar weinig power bieden
Beetje hypnotiserende grill, ik ben mooi, ik ben mooi, als je wakker wordt ben ik mooi !
Het navi-scherm komt zo uit een bmw 5, de ledverlichting onder de sierstrips idem, en de middenconsole is mercedes E – achtig… Niets vernieuwends, enkel de bestaande succesformules overgenomen…
@seja: dat bieden wat de klant wil voor een aantrekkelijke prijs, klinkt als een goed idee.
@seja: en de houtaccenten achterop de voorstoelen komen van de Audi A8.
Best een mooie auto op het eerste gezicht. Jammer dat de afwerking zó beroerd is, dat het op de foto’s al duidelijk slecht is. Naad van voorbumper naar de motorkap is scheef, stuurbekleding zit er slordig op, de achterklep is 3mm te lang waardoor die niet netjes aansluit in de lijn van het achterscherm. Het leer op de stoelen zal ook wel van kippen gemaakt zijn. Het zit er ook niet echt netjes omheen.
Voor een “Chinees” zeker geen slechte start lijkt me…. hier en daat lijkt er qua afwerking en maatvoering nog wat te doen, maar over het geheel zeker geen slechte poging.
En die motoren?? Tsja, de gemiddelde chinees heeft nog maar weinig auto’s gereden, is wat dat betreft niet zo verpest als de gemiddelde europeaan, dus die zal met 245 PK uit een 3,5L V6 best tevreden zijn. Zou ik ook zijn als ik zo’n lekkere natuurlijk aangezogen V6 kon krijgen in m’n auto ipv die downsized 4,3 en 2 cylinder met zo’n turbo er op.
Dash van een 5-serie, deurpanelen achter van een Lexus LS en de achterkant van de stoelen uit een Audi A8. Qua exterieur vind ik ‘m bijzonder goed gelukt!
@123bat: Geen wonder dat China alle Europese automaatschappijen grote boetes geeft voor te dure onderdelen.
Die hebben ze allemaal nodig om Chinese auto’s betaalbaar te kunnen bouwen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Helemaal niet slecht, maar het logo is natuurlijk nog steeds een rip-off van Cadillac.

Vooral het interieur ziet er netjes uit. Niets speciaal maar wel gewoon netjes en een eigen gezicht. Opvallend kleine voor en achter lichten trouwens voor een Chinees, de voorkeur gaat vaak uit naar grotere. Ik ben benieuwd of dit aanslaat in China.
Ja ik vind het ontwerp lelijk, maar het is dan ook gericht op een andere markt. Technisch is het een S80, dus dit rijdt gewoon prima. Een ander jasje tekenen en hij kan zo hier de markt op… Ze zijn er bijna…
Niemand die aan een Jaguar XF moet denken ?
@meepinz:
Nee. Voor XF ripoffs hebben we de Tesla model S al.
De XF heeft een hele gladde zijkant, deze juist een met scherpe lijnen en vouwen. Hooguit zit er in de kont nog wat overeenkomst, maar dan vind ik de Mazda 6 hier nog meer op lijken.
Rijdt als een S80, dus het zal lekker comfi en verfijnd zijn. Het exterieur vind ik wel mooi, doet mee een beetje aan de accord denken, maar jatwerk is het niet. Het design van het interieur ziet er serieus maar toch creatief uit en heeft een paar dingetjes van de europese topklasse ‘geleend’. Conclusie: ik zou (afgaande van de foto’s) inmiddels liever chinees dan koreaans rijden, hebben ze snel voor elkaar gekregen!
Best een leuk ding.
Een mooi vloeiend ontwerp zonder echt duidelijk elementen te lenen van andere wagens.

Ik denk dat we sowieso wat sneller aan het vergelijkingsmogolen gaan zodra we horen dat ie Chinees is. Die reputatie hebben ze inmiddels ruimschoots verdiend.
Maar soms is het handig je vooroordelen even naast je neer te leggen.
Als ik niet beter wist zou ik zo geloven dat dit de nieuwe Hyundai, Kia, of een iets verouderde Honda was.

En dat is al een hele stap in de goede richting.
Mooie vak! Alleen de motorkeuze is nogal beperkt. 245pk uit een 3.5 liter V6 is niet veel.
Toch wel handig dat Volvo ontwerp van een paar jaar geleden, het heeft een werkelijk model op geleverd voor Geely. Leuk voor ze, laten zij daar lekker “hun” wereld mee veroveren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).