• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Geely GC9: keurige Chinees op Volvo S80-basis?

Auteur: sir_smokalot, gepost 10 november 2014 om 09:03 – 45 Reacties

Geely GC9


Vorig jaar pakte Geely uit met een concept op het platform van de Volvo S80, de KC. Inmiddels is de Chinese topsedan klaar om later deze maand gepresenteerd te worden, en zo ziet hij er uit.

Chinees autodesign staat niet stil, en Volvo-eigenaar Geely heeft serieuze aspiraties op zijn thuismarkt. Anderen mogen wezenloos klonen, Geely probeert met zijn luxemerk Emgrand een plekje te veroveren tussen alle westerse premium-import.

Mede hierom werd designer Peter Horbury vanuit Europa overgeheveld naar China, en deze zet werpt zijn vruchten af. De GC9 blijft redelijk trouw aan het KC Concept, en heeft dus nog steeds een vloeiende lange lijn, en een (behoorlijk) snufje Wraith in de bilpartij. Maar dat vergeven we de Chinezen.

Geely Emgrand GC9

Het interieur oogt uitstekend, met veel leer, een 8 inch touchscreen en een nette, strakke middentunnel. Ook is een head-up display (HUD) aanwezig.

Qua motorisering kan de Chinees kiezen uit een 1.8T met 163 pk, een atmosferische 2.4 met 162 pk, of een range-toppende 3.5L V6 engine die maximaal 245 pk levert. Deze motoren zijn gekoppeld aan een zestraps automaat. Of er ook een handbak is weten we niet, maar bij een auto die graag in de topklasse meespeelt ga je liever niet zelf poken.

De officiële onthulling van de GC9 volgt later deze maand, tijdens de Guangzhou Auto Show.


Ook interessant!

  • Waan je een koning in deze achtpersoons Volvo occasion
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

China, emgrand, geely, hud, s80, sedan, Volvo, wit

Vorig bericht: « Duitsers uren in rij voor spotgoedkope benzine
Volgend bericht: Belgische onderzoekers: ‘elektrische auto is een fijnstofbom’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. mrniesoe zegt

    10 november 2014 om 09:08

    Lijkt wat op een Qoros…

    Login om te reageren
  2. thomcarspotter zegt

    10 november 2014 om 09:12

    Zeker de kont van de Wraith!

    Maar serieus, we leven in 2014 en zij bouwen een 3.5L V6 met maar 245 pk?

    Login om te reageren
    • Mika_Hakkinen zegt

      10 november 2014 om 09:31

      @thomcarspotter: Ik snap niet, dat ze niet de oude motoren van Volvo overnemen

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      10 november 2014 om 10:35

      @thomcarspotter: ja, wat een heerlijk soepele motor zal dat zijn!

      Veel vermogen is leuk maar een lekkere luie soepele motor past er veel beter bij.

      Login om te reageren
    • Thomas20vt zegt

      10 november 2014 om 11:05

      @thomcarspotter: Renault had nog wat Espace en Vel Satis motoren over voor weinig ;)

      Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      10 november 2014 om 14:27

      @thomcarspotter:

      Je hoeft niet overal 6000pk uit te halen om lekker te kunnen rijden.
      Liever een 3.5 V6 met 245 pk dan een 1.4T met 245 pk.

      Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      10 november 2014 om 19:19

      @thomcarspotter: naar Europese maatstaven missichen achterhaald, maar naar Aziatische denk ik normaal. De Daihatsu van de familie heeft ook maar 90pk en 120nm uit een 1.3’tje. Volgens mij liggen de Vmaxen op de snelwegen in Azie ook lager.

      Verder denk ik ook dat motoren voor de Aziatische markt meer getuned zijn op betrouwbaarheid dan op een nette 0-100 tijd. Om de max specs eruit te halen hoeft zo dan minder gewerkt te worden door de motor.

      OT: gewoon een nette Chinees. Ik zie het wel zitten dat ze binnenkort een serieuze concurrent vormen voor de Koreanen/Japanners

      Login om te reageren
  3. PeugeotGTI zegt

    10 november 2014 om 09:16

    De Geely Emgrand GC9? Wauw daarmee ga je indruk maken aan de borreltafel.
    Ik ben bang dat Europa niet snel warm zal lopen voor een auto die de Great Wall of China Inspiration Hope QXZCGT34 Fastback Crossover 2.4 GLXi Luxury GTI heet en 12.000 euro kost. Het heeft de Japanners 25 jaar gekost, de Chinezen moeten nog beginnen. Succes daarmee.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      10 november 2014 om 09:49

      @PeugeotGTI:

      Inderdaad.

      Het heeft de Japanners 25 jaar gekost

      …….En de Koreanen slechts 15 jaar

      ……..Dus zullen de Chinese merken over een jaar of vijf hier hun opwachting maken.

      De mythe van de auto is eigenlijk voorbij.

      Alleen doen wij nog alsof.

      Login om te reageren
      • autoblaag zegt

        10 november 2014 om 11:39

        @desjonnies: ik ben het met je eens, maar ben wel van mening dat de Chinese markt en omliggende landen die in ontwikkeling zijn en genieten van een toenemende welvaart aanmerkelijk belangrijker zijn dan de markt hier. Europa is zelfs voor bestaande merken al lang de belangrijkste markt niet meer. De Japanse en Koreaanse merken hebbben zich hier wel op gericht, maar nog meer op de VS, wat verklaart waarom deze merken qua materiaalgebruik en styling langer hebben achtergelopen op Europa. Dat de Chinezen deze kant op komen lijkt mij een feit, maar het betreft een andere ontwikkeling en strategie dan die van de Japanners en de Koreanen indertijd. Vergeet ook niet dat er al vele jaren geroepen wordt dat de Chinezen binnen no-time hier zouden zijn en dat is onwaar gebleken. Daarnaast showen de merken graag met al hun moderne gimmicks, maar zijn kwaliteit en afwerking nog lang niet op het niveau van de gevestigde orde. Het is ook nog maar de vraag binnen wat voor termijn China motoren gaat ontwikkelen die in lijn lopen met wat wij vanzelfsprekend achten.

        Login om te reageren
        • Orichy zegt

          10 november 2014 om 17:46

          @autoblaag: Misschien is het zo, dat de Chinezen er al zijn, als geldschieter, niet als zelfstandig autobouwer, wat ik trouwens ook toejuich! Wat de Chinezen en andere Aziaten misschien wel mooi vinden, werkt in Europa niet echt.
          De Japanners en Koreanen zijn bereid geweest om veel, heel veel, te investeren, in het verhogen van de verkoopaantallen, door hun eigen ontwerp aan te passen voor de Europeaanse smaak. En met gedeeltelijk succes hebben de Chinezen gezien, dus dat moet anders, om geld te verdienen en toch te leren van de Europese smaak en kwaliteitsbeleving.

          Login om te reageren
    • roppp zegt

      10 november 2014 om 09:59

      @PeugeotGTI: dan heb je het over het westen. Misschien willen ze deze China zelf op de markt zetten en daar kijken ze niet naar historie van merken.

      Login om te reageren
      • PeugeotGTI zegt

        10 november 2014 om 11:48

        @roppp:
        Dat is niet waar, want de grote luxe merken uit Europa doen het supergoed in China. Als je daar echt geld hebt, rij je niet in een Chineze auto.

        Login om te reageren
      • roppp zegt

        10 november 2014 om 18:24

        @roppp: alleen heeft het gros niet zoveel geld en dan geldt bijna hetzelfde als bij ons: de verstandigen kiezen de Skoda Suburb en de merkgeilen rijden voor hetzelfde geld in een kale A1.

        Login om te reageren
    • mout zegt

      10 november 2014 om 10:54

      @PeugeotGTI: Wat is het moeilijkst te begrijpen aan de volgende zin:
      ‘Volvo-eigenaar Geely heeft serieuze aspiraties op zijn thuismarkt.’
      Of anders die erna: ‘Geely probeert met zijn luxemerk Emgrand een plekje te veroveren tussen alle westerse premium-import.’
      Ze zijn helemaal niet van plan hiermee naar Europa te gaan. Chinezen kopen massaal Audi, BMW en Mercedes. Emgrand is bedoeld als Chinees alternatief voor Chinese klanten.
      Ze hoeven niet naar Europa te komen, want daar zijn ze al: Geely’s submerk Volvo had in 2013 zijn hoogste NL marktaandeel ooit (5,83%).

      Login om te reageren
      • Freewarefreak zegt

        10 november 2014 om 11:39

        @mout: Met dank aan de 190 pk V40 14% bijteller. Schitterende zet van Volvo. Nog 8 weken te bestellen met 14% bijtelling voor de komende 5 jaar. Hoorde het toevallig op de reclame in de auto op weg naar het werk. ;)

        Login om te reageren
        • mout zegt

          10 november 2014 om 11:49

          @Freewarefreak: Klopt, ja. Mijn halve wijk staat vol met plug-in hybrides van dit jaar, en met de fiscale electra-wondertjes van 2013.
          Maar we moeten Volvo / Geely wel nageven dat er ook een breed modellenaanbod staat, dat goed ontvangen wordt, en ook na de komst van de Chinezen nog bekend staat als degelijk en veilig.

          Login om te reageren
      • PeugeotGTI zegt

        10 november 2014 om 11:46

        @mout:
        Die zin is prima te begrijpen, zelfs door mij. Ik geef domweg mijn mening over hoe zo’n auto het in Europa zal doen. Of mag ik daar niet over speculeren? Ik zoek naar de relevantie van dit artikel voor Autoblog en Nederland. Wat de Chinezen uitvoeren op hun thuismarkt zal me absoluut worst wezen, er zijn al 10 miljoen miljard auto’s te koop daar waar niemand buiten China ooit van gehoord heeft.

        Login om te reageren
    • series2 zegt

      10 november 2014 om 20:37

      @PeugeotGTI: nee bmw 328i klinkt geil….

      Login om te reageren
  4. Esprit_de_Flandre zegt

    10 november 2014 om 09:16

    Geen bronvermelding op Chinese auto’s?

    [edit: lol, die site ript alleen maar en vermeldt zelf consequent geen bron]

    In het zwart ziet ie er trouwens veel beter uit…

    Login om te reageren
  5. GerbenN zegt

    10 november 2014 om 09:18

    Geen verkeerde auto maar helaas gewoon ‘net niet’

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      10 november 2014 om 09:26

      @Breitling1993: Hij heeft een beetje last van het VW Vento syndroom… Wielen niet in verhouding met de carrosserie.

      Login om te reageren
  6. stationcar zegt

    10 november 2014 om 09:24

    Ziet er geinig uit, maar dat touchscreen ligt zo verzonken dat je wel hele krommen handen moet hebben om die goed te bedienen lijkt me.
    Beter dit dan een 1 op 1 kopie van een bestaand model. Ik meen in het interieur overigens nog wel de nodige Volvo dingetjes te zien zitten? Een stuur enzo…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 november 2014 om 09:57

      @stationcar: is het wel een touchscreen? Er is ook een MMI/i-drive achtige controller met het grappige radi en medi er naast.

      Login om te reageren
      • stationcar zegt

        10 november 2014 om 10:24

        @mashell:
        Ja inderdaad, lijkt onlogisch dat het een touchscreen is, mmm.

        Login om te reageren
  7. tupperware zegt

    10 november 2014 om 09:24

    We kunnen nu wel belachelijk doen over die Chinezen maar dat deden de simpletons van de jaren 70 ook over de Japanners.
    Beter lijkt het mij om dit met argusogen te volgen, reken er maar op dat de Chinezen minder tijd nodig hebben dan de Japanners en Koreanen om hun stempel op de markt te drukken..

    Login om te reageren
  8. dirkiii zegt

    10 november 2014 om 09:26

    Doet me een beetje denken aan een Kia optima

    Login om te reageren
  9. gevorgsh zegt

    10 november 2014 om 09:49

    Ik vind dat de motoren voor hun grootte maar weinig power bieden

    Login om te reageren
  10. carlo zegt

    10 november 2014 om 09:53

    Beetje hypnotiserende grill, ik ben mooi, ik ben mooi, als je wakker wordt ben ik mooi !

    Login om te reageren
  11. seja zegt

    10 november 2014 om 10:04

    Het navi-scherm komt zo uit een bmw 5, de ledverlichting onder de sierstrips idem, en de middenconsole is mercedes E – achtig… Niets vernieuwends, enkel de bestaande succesformules overgenomen…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 november 2014 om 11:22

      @seja: dat bieden wat de klant wil voor een aantrekkelijke prijs, klinkt als een goed idee.

      Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      10 november 2014 om 12:08

      @seja: en de houtaccenten achterop de voorstoelen komen van de Audi A8.

      Login om te reageren
  12. dragspert zegt

    10 november 2014 om 10:19

    Best een mooie auto op het eerste gezicht. Jammer dat de afwerking zó beroerd is, dat het op de foto’s al duidelijk slecht is. Naad van voorbumper naar de motorkap is scheef, stuurbekleding zit er slordig op, de achterklep is 3mm te lang waardoor die niet netjes aansluit in de lijn van het achterscherm. Het leer op de stoelen zal ook wel van kippen gemaakt zijn. Het zit er ook niet echt netjes omheen.

    Login om te reageren
  13. 406_v6 zegt

    10 november 2014 om 10:31

    Voor een “Chinees” zeker geen slechte start lijkt me…. hier en daat lijkt er qua afwerking en maatvoering nog wat te doen, maar over het geheel zeker geen slechte poging.
    En die motoren?? Tsja, de gemiddelde chinees heeft nog maar weinig auto’s gereden, is wat dat betreft niet zo verpest als de gemiddelde europeaan, dus die zal met 245 PK uit een 3,5L V6 best tevreden zijn. Zou ik ook zijn als ik zo’n lekkere natuurlijk aangezogen V6 kon krijgen in m’n auto ipv die downsized 4,3 en 2 cylinder met zo’n turbo er op.

    Login om te reageren
  14. 123bat zegt

    10 november 2014 om 10:39

    Dash van een 5-serie, deurpanelen achter van een Lexus LS en de achterkant van de stoelen uit een Audi A8. Qua exterieur vind ik ‘m bijzonder goed gelukt!

    Login om te reageren
    • n54coupe zegt

      10 november 2014 om 11:09

      @123bat: Geen wonder dat China alle Europese automaatschappijen grote boetes geeft voor te dure onderdelen.
      Die hebben ze allemaal nodig om Chinese auto’s betaalbaar te kunnen bouwen.

      Login om te reageren
  15. Tuono zegt

    10 november 2014 om 10:43

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  16. Design_Driven zegt

    10 november 2014 om 10:52

    Helemaal niet slecht, maar het logo is natuurlijk nog steeds een rip-off van Cadillac.

    Vooral het interieur ziet er netjes uit. Niets speciaal maar wel gewoon netjes en een eigen gezicht. Opvallend kleine voor en achter lichten trouwens voor een Chinees, de voorkeur gaat vaak uit naar grotere. Ik ben benieuwd of dit aanslaat in China.

    Login om te reageren
  17. baasbas zegt

    10 november 2014 om 11:32

    Ja ik vind het ontwerp lelijk, maar het is dan ook gericht op een andere markt. Technisch is het een S80, dus dit rijdt gewoon prima. Een ander jasje tekenen en hij kan zo hier de markt op… Ze zijn er bijna…

    Login om te reageren
  18. meepinz zegt

    10 november 2014 om 11:47

    Niemand die aan een Jaguar XF moet denken ?

    Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      10 november 2014 om 12:17

      @meepinz:
      Nee. Voor XF ripoffs hebben we de Tesla model S al.
      De XF heeft een hele gladde zijkant, deze juist een met scherpe lijnen en vouwen. Hooguit zit er in de kont nog wat overeenkomst, maar dan vind ik de Mazda 6 hier nog meer op lijken.

      Login om te reageren
  19. knipperlichtje zegt

    10 november 2014 om 12:13

    Rijdt als een S80, dus het zal lekker comfi en verfijnd zijn. Het exterieur vind ik wel mooi, doet mee een beetje aan de accord denken, maar jatwerk is het niet. Het design van het interieur ziet er serieus maar toch creatief uit en heeft een paar dingetjes van de europese topklasse ‘geleend’. Conclusie: ik zou (afgaande van de foto’s) inmiddels liever chinees dan koreaans rijden, hebben ze snel voor elkaar gekregen!

    Login om te reageren
  20. carmasterr zegt

    10 november 2014 om 14:34

    Best een leuk ding.
    Een mooi vloeiend ontwerp zonder echt duidelijk elementen te lenen van andere wagens.

    Ik denk dat we sowieso wat sneller aan het vergelijkingsmogolen gaan zodra we horen dat ie Chinees is. Die reputatie hebben ze inmiddels ruimschoots verdiend.
    Maar soms is het handig je vooroordelen even naast je neer te leggen.
    Als ik niet beter wist zou ik zo geloven dat dit de nieuwe Hyundai, Kia, of een iets verouderde Honda was.

    En dat is al een hele stap in de goede richting.

    Login om te reageren
  21. snorrie11 zegt

    10 november 2014 om 16:23

    Mooie vak! Alleen de motorkeuze is nogal beperkt. 245pk uit een 3.5 liter V6 is niet veel.

    Login om te reageren
  22. Orichy zegt

    10 november 2014 om 17:49

    Toch wel handig dat Volvo ontwerp van een paar jaar geleden, het heeft een werkelijk model op geleverd voor Geely. Leuk voor ze, laten zij daar lekker “hun” wereld mee veroveren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North