
Concurrentie als in een andere Nederlandse vlag die wappert op het Formule 1-veld van 2022. In vorm van Nyck de Vies bij Alfa Romeo.
Het zijn toch weer behoorlijk interessante verschuivingen die plaats gaan vinden als het om F1-stoeltjes gaat. Kijkende hoe een groentje het in de Formule 1 doet is leuk, nog leuker is als het een Nederlander met talent is. Wat dat betreft kan Max concurrentie uit Nederland verwachten als het gaat om het nieuwe F1-seizoen.
Nyck de Vies naar Alfa Romeo
We hebben het over een potentieel stoeltje voor Nyck de Vries. Serieuze concurrentie op het veld is dat natuurlijk niet, want de Vries gaat mogelijk in 2022 voor Alfa Romeo rijden. Het Zwitserse raceteam zou met Valtteri Bottas en de Vries twee kersverse rijders voor het volgende seizoen hebben. Volgens GPToday.net heeft Nyck de Vries inmiddels zijn contract getekend bij Alfa Romeo.
Dat de Vries uit het juiste hout is gesneden heeft hij meerdere keren laten zien. Zo werd hij wereldkampioen in de Formule E in het seizoen 2020/2021. Daarvoor, in 2019, kroonde hij zich in kampioen binnen de Formule 2. Kortom, de F1-teams hebben deze talentvolle coureur van Nederlandse bodem al een tijdje in de smiezen. De Vries is niet voor niets reservecoureur bij Mercedes, al heeft de Nederlander tot op heden nooit als vervanger van Hamilton of Bottas tijdens een Grand Prix in actie hoeven komen.
Called it
Als De Vries inderdaad bij Sauber/Alfa gaat rijden, ben ik heel benieuwd hoe gaat presteren tegenover Bottas. Zowel in kwalificaties als tijdens de race.
@sportabgasanlage: Dat is ook het plan van Wolff. Kijken wat Nick doet T.O.V. Bottas. Zodra Hamilton zijn helm aan de wilgen hangt wordt Nick teamgenoot van Russell.
Dat zou wel mooi zijn, voor Nyck.
@megaturbopowerboost: jij geloofd zeker ook nog in Sinterklaas?
@megaturbopowerboost: alfa is een Ferrari team en geen Mercedes.!
Gaat nooit gebeuren..
Ze zijn op dit moment niet veel meer dan een Ferrari klantenteam. De bedrijven Alfa Romeo en Ferrari zijn zakelijk niet meer verbonden sinds Ferrari is afgesplitst van FCA wegens de Stellantis fusie.
Contracten in de F1 zijn daarnaast ook vrij vergankelijk, misschien gaat Sauber weer verder als Sauber, zonder Ferrari maar met Mercedes.
De F1 functie van Alfa is voor Stellantis wellicht overbodig nu Ferrari toch geen deel uitmaakt van de groep. Laten we niet vergeten dat het team nog steeds gewoon het oude Sauber is, met Alfa als titelsponsor.
Twee (oud)-Mercedes rijders bij Sauber is opvallend en misschien een voorteken voor een grotere ommezwaai. Wie het weet mag het zeggen.
Dat zou mooi zijn. Hoop dat hij wat potten kan breken in F1 al heb ik daar mijn twijfels bij als hij bij AR rijdt. Maar goed, volgend jaar nieuwe regels nieuwe kansen wellicht dat AR kan verrassen.
Zou wel mooi zijn als hij in ieder geval een carrière kan maken in F1. Hebben we volgend jaar twee Nederlanders op Zandvoort. Hopelijk krijgen we ook een goede aanwas van talenten zodat Nederlanders in de F1 een constante factor blijven zoals de Engelsen dat bijvoorbeeld ook hebben.
@Rick-dos: Een team bestaande uit twee Nederlanders, Donkervoort die de formule 1 in stapt, Gaastra of State of Art als kledingsponsor, RAAK als drankjessponsor en jaarlijks de GP van Zandvoort. Ow ja.. Vredestein die de banden levert?
Dromen mag.
Of we laten Spyker gewoon een F1 team kopen!
Oh wacht ff… :P
@dieseltor: Gaastra of State of Art?? Twee bijna failliete rode broeken producenten voor boven je bootschoenen. Ik heb zo’n vermoeden dat G-star meer in kas heeft om een F1 team te sponsoren. RAAK als drankjes sponsor is dan wel briljant!
@cloverleaf: Heineken, G-Star, Suit Supply, Christiaan van der Klaauw, FloraHolland, ennnnn Uniekaas… Hollands Glorie!
FrieslandCampina voor de podiumceremonies.
De coureurs krijgen standaard een andere naam bij het team. Zo rijden er in de F1 voortaan standaard een Petje pitamientje en een Pietertje.
John de Mol volgt het team 24/7 voor zijn nieuwe show RaceTopia: Road to Glory.
Van Gaal als teambaas mag ook niet ontbreken.
@rubenpriest. Wie is Nick de VIES?
Het ongewassen broertje van Nyck de Vries.
Nyck. 😂
Off topic, gasley en tsunoda beide nog jaar bij AT
Gasly willen ze niet kwijt uiteraard, die is erg goed bezig. Zijn 4e plek op Zandvoort was ook gewoon weer klasse.
Tsunoda verbaast me een beetje, die heeft eigenlijk niks laten zien maar wellicht speelt de Honda goodwill nog een jaartje mee.
Dat RB de spartelende Perez nog een jaartje houdt is begrijpelijk met de flinke regelementswijzigingen op het oog, maar als Gasly zo doorgaat zit die in 2023 weer in die Red Bull.
Volgend jaar wordt een overgangsjaar voor Red Bull en Honda. Hoewel ze dan officieel uit de sport zijn teruggetrokken, blijft Honda wel aan Red Bull verbonden. Ze gaan Red Bull personeel de fijne kneepjes van het vak bijbrengen en zullen ook nog helpen bij de bouw van de motoren. Red Bull is er dus alles aan gelegen om Honda nog even te vriend te houden.
@harrie: Tsunoda was sowieso onderdeel van de RBR / Honda motoren-deal. Die blijft nog wel een jaartje.. gelukkig valt er nog een hoop te verbeteren/leren voor hem
“Daarvoor, in 2019, kroonde hij zich in kampioen binnen de Formule 2.”
Klopt. Maar het jaar ervoor 4e achter Russell, Norris en Albon.
2019 was Latifi 2e en Schumacher 12e. Latifi heeft zich ingekocht in de F1 en daar is niemand echt van onder de indruk. Schumacher heeft z’n pa en oom mee en breekt vooralsnog ook geen echte potten.
Dus dat resultaat in de F2 is wat mij betreft niet super veel waard.
Maar ik laat me verrassen, hoop dat hij flink gegroeid is en uiteindelijk goed mee kan in de F1 voor de komende jaren.
Allereerst nog maar eens afwachten of het gerucht waarheid wordt.
4e worden achter deze jongens, dan ben je niet automatisch een pannenkoek hoor. Nyck heeft ook flink wat kampioenschappen die te winnen waren, gewonnen. Vergeet vooral niet dat hij als F2 rookie al 7e is geworden in 2017, flink wat hoger dan Albon en Norris. In mijn ogen gaan deze 3 gelijk op. Russell wordt wel een coureur van de buitencategorie, dunkt mij.
*hangt Fryslan boppe sjaal en muts weer aan de kapstok en zet Fryslan klompen buiten voor de deur*
Ik denk dat dit toch te voorbarig is. Andere media geven Guanyu Zhou de meeste kans voor het 2e Alfa zitje. We zullen het zien.
@beetec: Alleen die muppet van een Lawrence Barretto van F1.com noemt Guanyu Zhou als voornaamste kandidaat. Vrijwel alle andere media melden dat het gaat tussen Nyck de Vries en Antonio Giovinazzi, waarbij die laatste mogelijk als veldvulling zou dienen en in 2023 vervangen wordt door Theo Pouchaire.
@Edge: geen idee. Ik las het op grandpx.news. Zhou zou 30 miljoen meebrengen. GPblog linkt de Vries nu weer aan Williams.
Nee, Hij staat onder contract bij Mercedes. AR is een Ferrariteam. De enige kans die Nick maakt zou bij Williams zijn.
Klopt. Alfa Romeo sponsort het oude Sauber, zij verlaten Sauber en gaan HAAS sponsoren. Sauber stapt af van Ferrari motoren en gaat Mercedes motoren gebruiken. Dit scenario is de afgelopen weken meermaals in de media voorbij gekomen en ik ga ervan uit dat dit zo is.
Even los van of het nou Nyck is of iemand anders, als je in zowel de Formule 2 als Formule E kampioen wordt verdien je gewoon een stoeltje in de F1. Wat moet je anders nog doen om in de koningsklasse te komen.
Het wordt gewoon hoog tijd dat er wat dor hout met pensioen gaat om nieuwe coureurs een kans te geven
Max krijgt serieus concurrentie van George Russel, volgend jaar om de WK titel.
Krijgt Nyck wel een fijne collega!