• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Geen kunststof kentekenplaten voor Nederland

Auteur: CasperH, gepost 18 december 2013 om 18:59 – 13 Reacties

Rustig maar, geen plastic kentekenplaat!


Minister Schultz van Haegen heeft besloten: er komen geen fraudegevoelige kunststof kentekenplaten in Nederland.

Dat meldt de Bovag. In een brief aan de Tweede Kamer stelt Schultz dat de kuntstof kentekens niet aan de “essentiële gebruikseisen van kentekenplaten” voldoen. “Ze zijn eenvoudig na te maken, omdat de tekens niet in reliëf worden geperst in de plaat maar erop worden geprint. Toelaten van dergelijke kentekenplaten zou zeer waarschijnlijk inhouden dat het aantal vervalste kentekenplaten toeneemt in Nederland. Ook kan de folie op termijn loslaten met gevolg dat de plaat niet meer detecteerbaar is voor ANPR-camera’s. Dat is vanzelfsprekend zeer ongewenst.”

Over dat laatste kunnen we discussiëren natuurlijk maar de discussie over makkelijk te kopiëren kentekenplaten loopt al geruime tijd. Bijvoorbeeld bij problemen als het tanken zonder betalen worden vaak vervalste kentekens gebruikt. Schijnbaar is het dus al niet heel ingewikkeld om valse kentekenplaten te laten maken maar in ieder geval wordt het nu dus niet makkelijker gemaakt. De invoering van de omstreden RFID chips zou een betere oplossing kunnen zijn maar de invoering daarvan is “een zaak van een lange adem” aldus de Bovag. Tot die tijd adviseren zij om vooral de kentekenplaten deugdelijk vast te laten zetten bij het autobedrijf. Lezen jullie mee, politie Meppel?

Ook interessant!

  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland
  • Video: niet duurzaam plastic zakje in duurzaam Nederland
  • Bugatti Chiron Pur Sport aangekomen in Nederland
  • Gespot - De groenste Porsche van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

bovag, kenteken, melanie-schultz-van-haegen

Vorig bericht: « Max Verstappen sloopt baanrecord bij Formule 3 debuut
Volgend bericht: Video: levensgrote rijdende auto gemaakt van LEGO »

Lees Interacties

Reacties

  1. batman zegt

    18 december 2013 om 19:12

    Zolang ze maar geflitst kunnen worden, toch Minister Schultz?

    Login om te reageren
  2. michal zegt

    18 december 2013 om 19:19

    Ze moeten opzouten met die chips te gaan willen plaatsen in het kenteken. Zo kan de belastingdienst je nog beter controleren waar je rijdt, door de chips te volgen. Dit lijkt net het communisme en de privacy is ook niet meer zoals het was. Een pot nat de regering van tegenwoordig.

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      18 december 2013 om 19:29

      @michal: zakelijke rijder? Ik vind dat die wel een chip mogen hebben.
      Dat is nu eenmaal goedkoper dan ambtenaren bij de ikea neerzetten op 2e paasdag, kost mij namelijk ook geld.

      Login om te reageren
      • michal zegt

        18 december 2013 om 19:37

        @awesome: nee, ik ben een autoliefhebber, met een golf 1.6 voor dagelijks gebruik en daarnaast voor de fun een golf 4 r32 en een bmw z3. Ik heb graag privacy….

        Oo jaa… Daarnaast ben je zometeen nog verplicht om een kenteken met chip te betalen van een X bedrag. Doe je dat niet, krijg je nog een boete ook. Ze moeten stoppen alles uit te melken.

        Login om te reageren
        • c-ad zegt

          18 december 2013 om 19:40

          @michal: Zo te lezen kan je ’t wel betalen.

          Login om te reageren
          • awesome zegt

            18 december 2013 om 20:44

            @c-ad: want? Omdat hij 3 auto’s heeft? Uitgezonderd de R32 vallen de aanschafprijzen reuze mee.

            Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    18 december 2013 om 20:44

    en kentekenplaten van marsepein ..
    mag dat wel ??

    of ga je daar ook een brief over schrijven ..

    Login om te reageren
  4. rob68 zegt

    18 december 2013 om 21:27

    Haha, metalen platen…..Ouwerwets…

    Login om te reageren
  5. potver7 zegt

    18 december 2013 om 21:42

    Goeie beslissing denk ik. De huidige platen zijn diefstalgevoelig (zie valse, gestolen platen bij benzinediefstallen), maar die vervangen door fraudegevoelige platen zou niet zinvol zijn. Iets met regen en drup…

    Wat het voordeel zou zijn van RFID chips in kentekenplaten snap ik niet zo, die kun je alleen van dichtbij uitlezen als de auto stilstaat. Voor de belastingdienst levert het weinig tot niks op lijkt me, die checken gewoon de kentekens bij de Ikea en MacDonalds en hebben niet zoveel aan die chip. En de politie heeft aan de huidige combi van kenteken/merk/model/lakkleur/diefstalregistratie genoeg handvatten om vast te stellen of een bepaald kenteken bonafide is.

    Login om te reageren
  6. gop1 zegt

    18 december 2013 om 23:09

    Kentekenplaten verhogen het brandstofverbruik doordat ze de aerodynamica verpesten. Ook hun gewicht zorgt voor een toename van het verbruik. Niet goed voor het milieu, afschaffen dus. Want daar gaat alles om.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      19 december 2013 om 00:04

      @gop1: daarom hebben die Ferrari’s natuurlijk die sticker kenteken platen, voor het verbruik :-)

      Login om te reageren
    • midasracer zegt

      19 december 2013 om 11:12

      @gop1: Gewicht valt wel mee, hij is van aluminium. De toegenomen luchtweerstand is inderdaad een groot probleem. De emissietesten voor certificatie en windtunnelmetingen worden altijd zonder kentekenplaat gedaan. Dat geldt ook voor de controle op scherpe delen en de voetgangersveiligheidstesten. Hierbij laat men dummies op de neus stuiteren en meet de inslag op o.a. het been. Beetje vreemd dat men zo een indrukbare bumper goedkeurt waar vervolgens weer een metalen plaat op moet worden geschroefd. Geen voorste kentekenplaat of een kentekenplaatsticker zou heel wat verbrijzelde knieen en benen schelen.

      Login om te reageren
  7. erce zegt

    19 december 2013 om 12:09

    over het topic plaatje. Mooi voor Doe dat hij kalm is zeg… (facepalm)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North