
Begin deze maand schreven we over de zoek-de-verschillen-gefacelifte Audi TT. Prijzen hadden we toen nog niet, maar Audi heeft inmiddels bekendgemaakt hoeveel euro’s je minimaal moet overmaken om in de vernieuwde TT bij de dealer weg te mogen rijden.
Voor net geen 40K, 39.700 euro om precies te zijn, mag je het instapmodel komen ophalen. Dit is een TT met 160 pk sterke 1.8 TFSI turbomotor. De instap roadster met dezelfde motor, mag mee vanaf 42.500 euro. Oliestoken kan in de 2.0 TDI Quattro Coupé vanaf 50.100 euro. De prijzen van de overige versies houdt Audi nog even voor zich.
Het 2.0 TFSI blok heeft voortaan 11 pk extra en levert nu 211 pk vermogen, maar is tegelijkertijd 14 procent zuiniger geworden. Deze motor kennen we al uit de Golf GTI en de A4/A5. Goed voor een top van 245 km/h en een sprintje naar de honderd kan in 6,1 seconden. Kies je voor Quattro-aandrijving in combinatie met S-Tronic dan duurt diezelfde sprint 5,6 tellen. Een beetje verdrietig is Audi van mening is dat hiermee de 3.2 V6 met 250 pk overbodig is geworden. De V6 komt dan ook te vervallen.
Naar goed Duits gebruik, kun je je flink uitleven op de optielijst. Er is ook weer een Proline uitvoering met o.a. parkeerhulp, xenon verlichting, dvd navigatie en alarmsysteem. De prijzen daarvan worden nog bekend gemaakt. De auto is vanaf juli leverbaar.





Ligt dit aan mij of is dit eigenlijk helemaal niet duur? 160pk valt wel erg tegen moet ik zeggen maar goed, ik zal geen vergelijkingen met bmw gaan maken ;)
Cheers!!
@John: Wetende dat je die 160 PK 1.8TSI ruim over de 200 PK heen krijgt met een chipje van 700 euro is dat best interessant.
roadster ??!!
Een roadster moet achterwielaandrijving hebben!
@CSL:
dan koop je een MB,BMW,Mazda,Opel,enz
Even een foto van een Roadster:
)
met 211 pk in 5,6 sec naar de 100! dat is wel erg snel voor dat vermogen!
@Mr. X
Je hebt gelijk, erg snel. Ben benieuwd in hoeverre dit nog gecorrigeerd moet worden. Ik weet dat een Golf R niet zo aerodynamisch is als een TT, wat betreft gewicht zal het niet veel uitmaken. 59 PK verschil is echter aardig wat voor slechts 0,1s winst (R t.o.v. TT).
39.700 gedeeld door 50, dat is precies 794 knipbeurten voor de dameskapper, of 397 als er 100 Euro voor gerekend kan worden!
@Louis R.: Ik weet niet hoe duur jouw kapper is, maar als ik 50,- moet betalen voor de kapper doe ik het zelf wel met de tondeuse. Goed, als vrouw, met verfen etc. erbij kan ik het nog begrijpen maar voor een man is 50,- veel te veel.
@Louis R.: hahahah hele mooi calculatie
50k voor een 2.0 diesel is btw zwaar duuurrrrr
middenarmsteun is niet eens standaard ?!?!?
@Louis R.
Ze moeten natuurlijk nog belasting betalen he.
En als je van 42% afgaat. is dat toch gauw 1500 knipbeurten :)
Leuk, die mistlampjes van Renault (vorige Megane/Scenic)!
@ CSL
“1500 knipbeurten” :lol:
grappig dat de 211pk variant 5,6 naar de 100 kan.
Volgens Autoweek doet de 1293kg wegende Golf GTI met dezelfde motor er 7,4s over, wat realistisch er is.
En naar mijn weten weegt een TT hetzelfde en heeft detzelfde aandrijflijn/motor!!
Volgens mij is die 5.6sec de waarde van de TT-S
@ CSL
TT is een pak lichter (voorste subframe is van alluminium), en met DSG zal hij wel rond de 6s effectief zitten.
Heb zelf met de oude 2.0 TFSI TT gereden en die voelde echt wel sneller aan als de Golf V GTI (met dezelfde motor).
alhoewel die volgens de Audi site een 0-100 tijd heeft van 5.4 sec.
@Stijn
Ik heb even gekeken het scheelt 20kg.
Dus 20liter minder brandstof en je bent even snel als een golfje.
De tt zal wel iets sneller naar de 100 gaan met hetzelfde lompe bestuurder doordat je meer grip hebt met 4×4 en daarnaast schakelt de dsg gewoon was sneller.
Maar de tussenacceleratie zal bijna niets schelen.
@ CSL
Als ik het gewicht van de Golf V GTI en TT 2.0 TFSI 200 pk (de twee wagens waarmee ik vroeger gereden heb) opzoek (autoweek.nl) komt ik toch echt 1322 kg en 1260 kg uit…
Iets meer als 20 kg en een verschil dat ik toch kon waarnemen…
Volgens autoweek/RDW:
Golf 2.0 TSI GTI 1293 kg massa leeg
TT 2.0 TFSI quattro 1360 kg massa leeg
TT Coupé 2.0 TFSI 1260kg massa leeg.
Dus ik had toch ongeveer gelijk zo te zien!!
33kg zie je niet echt terug in acceleratiecijfers..
Maar als je de quattro hebt zul je die 100kg wel voelen. Zowel tijdens het remmen, insturen accelereren etc…
@ CSL
Dat is de Golf VI, ik had het over de Golf V, en daarvan weegt de GTI echt wel 1322 kg. Met de nieuwe GTI heb ik nog niet gereden, ook natuurlijk nog niet met de vernieuwde TT trouwens (dus kan over de nieuwe versies geen vergelijk maken). In Belgische autobladen zette de TT 2.0 TFSI 200 pk toch steeds (met DSG) nette prestaties neer (6,4 naar 100). Dus denk dat een goede 6s (6,2 ofzo) met de nieuwe echt wel mogelijk moet zijn.
Ik heb het normaal niet zo voor Audi’s, maar blijf de TT een toppertje vinden. De 2.0 TFSI zet keurige prestaties neer en verbruikt relatief weinig. Het interieur is zéér knap en goed afgewerkt en het exterieur valt mee (niet de mooiste wagen ter wereld maar ook niet de lelijkste). Tevens is het een leuk rijdende voorwieltrekker (integenstelling tot de eerste TT) en is de koffer nog ruim. Een bruikbare, snelle en knusse sportcoupé!
@stijn
ja oke, maar ik had het over de nieuwe die door autoweek getest was. Het scheelt bijna niets meer in gewicht en daarom zet ik er mijn vraagtekens erachter. Ze zullen wel allemaal na ontvangst richting de chipboer gaan. Maar in standaard uitvoering is die 5,6sec naar de 100 moeilijk te geloven.
@ CSL
Dat gaf ik ook grif toe, 5,6 no way. Maar denk wel dat een goed ingereden exemplaar (met DSG) een 6,2 ofzo (een stuk sneller als 7,4 dus) moet kunnen neerzetten.
de tt 2.0 tfsi kan wel zo snel zijn omdat hij 350nm,quattro EN S-tronic heeft
een gti met dezelfde motor heeft ‘maar’ 280nm en je kan geen 4 wiel aandrijving hebben op een gti, daarnaast is de tt misschien iets lichter dus rond de 6 sec zou makkelijk lukken als de gti6 het in 6.9sec kan
Voor dat geld koop ik liever een X1.
@majinstar: :O een X1…? Zo’n mislukte creatie van BMW? Echt waar? Ik vind de TT ook niet het boegbeeld van schoonheid maar een X1? Mijn hemel, brrrr… die auto geeft mij echt rillingen over m’n rug. Gelukkig maakt de nieuwe 5 een hoop goed.
@ jeanclaude
Ik zou gaan voor de versie zonder quattro, denk dat het hoge gewicht hiervan de tractievoordelen gaat wegwerken. Maar zoals ik al aangaf gaat de 2.0 TFSI goede prestaties moeten kunnen neerzetten
@jeanclaude
de TT met 350nm,quattro EN S-tronic is 70kg zwaarder dan de Golf GTI en 100kg zwaarder dan de standaard TT Tfsi.
En nog een ding ook al had hij 1000nm dan zou die alsnog niet sneller naar de 100 zijn gegaan. Mischien voor je gevoel maar niet op de teller ;)
Anders zou een Audi R8 313 pk en maar liefst 4.500 Nm koppel 1sec naar de 100 moeten gaan en niet 4.8sec.
@CSL: 4500nm koppel?
ziet er goed uit,vooral die roadster ziet er erg lekker uit
U wilt een TT-facelift? Koop gewoon TT-S bumpers, monteer ze en tadaaaa een nieuwe Audi TT FL. Pretty f*cking gay!
@CSL
Ik heb in beide gereden, de 2.0 tfsi zonder tfsi en de tdi met quattro. Inmiddels rij ik bijna anderhalf jaar in de tdi met quattro variant. Ik kan je vertellen dat de quattro enorm veel meer voordelen heeft mbt accelaratie en heeft die 100kg makkelijk op… je knalt echt keihard weg zonder wielspin. De 2.0 tfsi zonder quattro heeft echt bergen tractie verlies en onderstuur. Ik was gelijk verkocht door de quattro. De klap die je krijgt door bij stilstand op te trekken of hem gewoon keihard de bocht in te hoeken…
De TT heeft allemaal voordelen ten opzichte van de golf. Veel betere aerodynamica, lager gewicht, betere gewichtsverdeling (space frame), ander vermogensopbouw ondanks dezelfde motor… daar zit hem het verschil.
Vrouwenbak, maar omdat er een Audi logo is vinden alle fappers het weer mooi.
Dit is toch de facelift van de S2 Coupe? Ik zie de verschillen ook niet :? Typisch Audi, maarja dat geeft ook niet, als de techniek maar vooruit gaat.
is dit de topic ‘in welke auto zou je wel/niet opgebaard/dood (gevonden) willen worden’?
nou bij deze dan…
@ Skier.
Wacht maar af met de X1. Toen de 5GT op de markt kwam vond niemand het wat, maar ik zie er wekelijks genoeg van rond rijden op de weg. Mijn opmerking was sarcastisch. Ik vind Audi typisch een merk dat leuk is om te zien, maar niet om te hebben.
Hmm wel een leuke wagen, maar ik zie wel niet veel verschil :)
Is meestal het geval bij de facelifts van Audi… (en andere merken….) ;)
audi tt, bee em wee z4, maakt echt helemaal 3 keer niks uit. als je het belangrijk vindt dat andere mensen je toch een beetje zielig vinden, dan zijn beide automobielen een prima keus.
geinig dingetje, alleen die TT RS is echt over-powered, wanneer je die laat chippen trek je alle 911jes eruit, en een bmw m3 ook nog wel
@willie
…ik vraag me af waar jij in rijdt. Ik vermoed een Prius.
Wat een kinderachtige reactie, zeg! Omdat jij zulke mooie auto’s als een TT, SLK, Boxer of Z4 niet kan betalen en je leven totaal mislukt is door of een te dure Frisia financiering of een stukgelopen huwelijk wil niet zeggen dat andere mensen niet mogen genieten van iets wat zij zelf mooi vinden, ongeacht wat jij van vindt. Get a life, looser!
@qboy: zou het kunnen dat jouw beschrijving van mij vooral op je zelf slaat?
maar ik leg het je nog wel een keer uit waarom ik niet zo gecharmeerd ben van beide automobielen.
de looks:
de tt kan qua design niet tippen aan zijn voorganger. en die z4 die is werkelijk te lelijk voor woorden met z’n rare vouwen en een achterkant die voor geen meter bij de rest past.
het imago:
beide auto’s hebben nogal een hoog wannebee gehalte, “close but no sigar”.
@willie
Audi TT of BMW Z4, allebei veel beter en mooier dan dat gedrocht waar jij in rijdt….
Koop eerst zelf een echte auto en lever daarna pas comentaar op over wannabee gehaltes e.d.!
@qboy: blijf vooral genieten van de autootjes die je mooi vindt. vanaf nu weet je waarom anderen je ietwat meewarig aan kunnen kijken.
Nette prijs, maar een goed aangekleed exemplaar loopt waarschijnlijk al richting de 50 mille.