• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi TT is goedkoper, maar nog steeds te duur

Auteur: machielvdd, gepost 26 maart 2021 om 10:13 – 43 Reacties

Audi TT instapper

De instapper van de Audi TT is terug. Reden voor een feestje? Nou nee.

Het is mooi dat Audi nog altijd de TT in het gamma heeft. Helaas is er geen hond die de auto ook daadwerkelijk koopt. Niet in Nederland in ieder geval. Vorig jaar werden er welgeteld 8 stuks verkocht. En in 2019 en 2018 waren de verkoopcijfers niet heel veel beter.

Wat daarbij ongetwijfeld een rol zal spelen is de prijs. Waar je de originele TT nog voor minder dan €40.000 kon krijgen, moest je tot voor kort minstens €62.000 neertellen om een nieuwe TT te bemachtigen. Dit model smeekt dus om een goedkopere instapper.

Die was er eerst ook, in de vorm van de 40 TFSI met 197 pk. Die was echter al snel weer uit de prijslijsten verdwenen. Nu is er goed nieuws: Audi heeft het TT-gamma opgefrist en de instapper is weer terug. Althans, dit lijkt goed nieuws.

Als je verwacht dat de TT nu een stuk goedkoper wordt, moeten we je helaas teleurstellen. De 40 TFSI is namelijk alleen in de dikke Pro Line S-uitvoering te krijgen. Daardoor kost de instapper alsnog €60.995 en in Roadster-vorm zelfs €64.165. Daar schieten we dus niet veel mee op. De échte instapper was de kale 40 TFSI, die voor €50.000 in de prijslijsten stond. Helaas is die versie in 2019 alweer geschrapt.

Audi TT instapper

De Pro Line S-uitvoering is dus een stuk duurder. Wat krijg je daar voor terug? Onder meer een verlaagd sportonderstel, sportstoelen en een S Line-exterieur. In het binnenste vind je de Audi Virtual Cockpit, MMI Navigatie Plus, Audi Sound System en meer. Leuk allemaal, maar voor die 10 mille extra heb je ook een nette TT van de eerste generatie.

Bij de concurrentie ben je overigens niet veel goedkoper uit. De BMW Z4 sDrive20i, die precies evenveel vermogen heeft, is weliswaar wat goedkoper, maar dan heb je ook een minder rijk uitgerust exemplaar. Prijzen van zustermodel Toyota Supra beginnen pas bij €63.000, maar dan heb je wel meteen 258 pk.

  • BMW Z4 sDrive 20i: €54.477
  • Audi TT 40 TFSI Pro Line S: €60.995
  • Toyota Supra 2.0: €63.695

Aangezien de TT niet heel veel goedkoper is geworden is er niet al te veel veranderd in de positie ten opzichte van de concurrentie. Het ziet dus niet naar uit dat de Audi TT met deze ‘instapper’ nu opeens wel een succes gaat worden. De opvolger zal ongetwijfeld beter verkopen, want dat wordt – jawel – een elektrische cross-over.

Ook interessant!

  • nieuwe gave lakken
    Nieuwe gave lakken voor dikke kleine Audi's
  • TT RS Heritage is eerbetoon aan Ur-quattro
  • Audi dealerschap onder water
  • Dit is dan écht de aller-allerlaatste Audi TT

Nieuwste artikelen

  • Gelekt: vermogen van BMW M2 xDrive valt tegen
  • Herrie maken met de auto? De politie houdt je in de gaten!
    Herrie maken met de auto? De politie houdt je in de gaten!
  • Bentley schokt met design van nieuw model
    Bentley schokt met design van nieuw model
  • Nederlandse overheid grootste dreiging voor stijgende benzineprijs
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, geld, roadster, TT

Vorig bericht: « Video: vrouw verliest totale controle over de auto
Volgend bericht: Bovag heeft de oplossing voor mega-achterstand bij CBR »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    26 maart 2021 om 10:32

    Tja, jammer wel, het blijft een wijs ding, maar ergens snap ik het wel. Als je moet kiezen tussen een TT of een knappe A3 S-line met de zelfde motor en onderstel alleen veel meer praktische bruikbaarheid is het niet gek dat de auto wat minder verkoopt.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      26 maart 2021 om 10:35

      Alleen heeft de TT nog 1 USP, het dak.

      Login om te reageren
      • tvr1974 zegt

        26 maart 2021 om 12:02

        @Johanneke: die A3 is gewoon ook als cabrio verkrijgbaar.. dat weet je toch neem ik aan..

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 maart 2021 om 11:06

      De drang naar praktisch… Maar dit soort auto’s kies je niet voor de prestaties of het praktische, deze kies je omdat je ze mooi vind. En dan ben je bereid compromissen te nemen op praktische zaken. Als mensen zichzelf zo richting het gemiddelde blijven bewegen dan rijden we straks allemaal een Skoda Octavia Kombi als we jonger dan 35 zijn en als we ouder zijn een Skoda Kodiaq, uiteraard zo’n lelijke grijze.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        26 maart 2021 om 12:50

        Maar wat kan je er aan doen? Degenen met geld hebben te zwakke knieën of een te slechte rug voor een TT en kiezen een Q3/Q5. Het yuppenstel wat eigenlijk in de markt zou kunnen zijn voor een TT kiest waarschijnlijk alsnog voor een A3 wanneer men er achter komt dat deze in de (private) lease toch een flink stuk goedkoper is.

        Het zal me daarom ook niks verbazen als er amper tweedehands aanbod beschikbaar is voor die paar liefhebbers die er eentje gebruikt zouden willen hebben.

        Login om te reageren
  2. petroldrinker zegt

    26 maart 2021 om 10:38

    Pffft, 60K voor een kleine coupe met maar 190pk….

    Blijven leuke autos om te rijden, hebben 1e gen gehad met 225pk, maar ook die vonden wij al langzaam, wil niet weten hoe traag de 190pk moet zijn in een nog zwaardere carosserie….

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      26 maart 2021 om 11:08

      @petroldrinker: De 40 TFSI heeft geen quattro en is zo’n 200kg lichter dan de 1.8T met 225 pk.
      De opgegeven 0-100 is voor beide auto’s gelijk maar gezien de nieuwe auto DSG heeft zul je er in de praktijk wel ietsje sneller mee zijn in de meeste gevallen.

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        26 maart 2021 om 15:25

        Nu je het zo zegt idd, maar alsnog voor 60K een sportauto koop (nieuw), mag ik er vanuit gaan dat je een top model vd 1st gen toch wel echt geen moeite aan moet hebben…. maar ik denk dat dit vrij even op zal gaan….

        Login om te reageren
  3. s2000vtec zegt

    26 maart 2021 om 10:39

    Ik heb zo’n op de Golf gebaseerde TT nooit wat gevonden. In mijn beginjaren reed ik met m’n S2000 wel eens tegen een TT. Er waren toen 2 versies: 180 pk en 220 pk geloof ik. Ze scheten allemaal in hun broek voor de S2000 maar ze reden wel Audi !! Ik lach me altijd slap om imago en kuddegedrag.

    Login om te reageren
    • deeberton zegt

      26 maart 2021 om 11:18

      die VTEC kickte natuurlijk in

      Login om te reageren
    • padoempats zegt

      26 maart 2021 om 11:21

      Alleen de eerste generatie was echt volledig op het golf-platform gebaseerd. Nu nog maar een beetje, maar chassis is met alu-delen, wat de golf niet heeft, veel lichter en stijver gemaakt. Het is een beetje achterhaald om daar nog op terug te komen.

      En wat een vergelijk ook, S2000 met 240pk vs 180pk van de 1e generatie tt. In zijn segment wel een totaal andere auto.

      De S2000-rijders schijten nu 100 kleuren in hun broek als ze naast een TT-RS staan

      Login om te reageren
      • s2000vtec zegt

        26 maart 2021 om 12:31

        Tja, die vergelijking gaat natuurlijk mank. Het gaat om het geheel hoe het doordacht geengineerd is. Maar om in jouw straatje te praten: zet er een Honda NSX naast…..

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          27 maart 2021 om 11:15

          @s2000vtec: waar dan natuurlijk weer een heerlijk analoge Audi R8 naast kan staan. Het vergelijk tussen de sportieve modellen van Audi en merken als Honda gaat al jaren mank.

          Login om te reageren
      • s2000vtec zegt

        26 maart 2021 om 12:58

        Er zijn nogal wat tests van geweest in die tijd: BMW Z4, Audi TT, Honda S2000. De Audi was er ook met 225 pk 4-wielaandrijving. Maar technisch gezien kwam deze auto niet op tegen een S2000. Wel qua mooi interieur: S2000 is een formule-1 achtige, doelmatige plek.
        Het is een marketing auto. Geen echte voorsprong door techniek.

        Login om te reageren
        • 911targa zegt

          27 maart 2021 om 09:53

          @s2000vtec Ik ben het deels met je eens. Maar om te zeggen dat Audi geen sportwagens kan maken en de slogan hol is, gaat te ver. De R8 heeft uitvoeringen die RWD zijn met veel vermogen. Kom daar maar eens om als BMW rijder. Daar is de freude am fahren ook ver te zoeken met hun FWD auto’s.

          Login om te reageren
          • lithiumion zegt

            27 maart 2021 om 12:10

            @911targa: R8 is ook niks anders dan een geassimileerde en ‘ge-downsizede ’Lamborghini, met iets andere koetswerk, dus dat vwb eigen sportieve ontwikkeling

            Login om te reageren
            • s2000vtec zegt

              27 maart 2021 om 12:51

              Inderdaad. En een vormgeving die weer typisch Duits is en mij niet echt aanspreekt.

              Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      26 maart 2021 om 11:23

      @s2000vtec: de eerste TT was toch een verfrissende stap van Audi, ook al hadden ze m gebaseerd op populaire techniek. Als ik zou mogen kiezen, zou ik ook direct voor een S2000 gaan, dat schijnt veel beter te rijden en heeft een pareltje van een motor!

      Login om te reageren
      • s2000vtec zegt

        26 maart 2021 om 12:35

        Dat rijdt zo mooi joh ! De S2000 is in 1995 al ontwikkeld (concept car). Heden ten dage is de stuurinrichting niet meer de beste maar het schakelen, de stijfheid van het chassis, de double wishbone wielophangingen, 50-50 gewichtsverdeling en de motor uiteraard behoren nog steeds tot de top ! En dat is bijzonder: 25 jaar geleden ontwikkeld.

        Login om te reageren
      • hehe zegt

        26 maart 2021 om 13:34

        @ouwedibbes83: Ik heb nooit in een TT gereden, maar ik neem aan dat VAG hem ook niet in het vaarwater van Porsche wilde positioneren.
        Het was toch een beetje de Cayman avant la lettre.

        Login om te reageren
  4. wimof zegt

    26 maart 2021 om 10:43

    In België heb je er 1tje voor 40460€ met wat korting zit je onder de 39000€

    Login om te reageren
    • padoempats zegt

      26 maart 2021 om 11:23

      Met 20000 euro korting zomaar 20460, geen geld

      Login om te reageren
  5. rollingstoned zegt

    26 maart 2021 om 11:09

    Het blijft vooral een dure Skoda.

    Login om te reageren
    • 917 Porsche + Audi zegt

      26 maart 2021 om 11:30

      @rollingstoned ; Was de azijn lekker deze morgen.

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        26 maart 2021 om 11:35

        Staat op hetzelfde platform als de Octavia hoor.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          26 maart 2021 om 11:49

          Yes, MQB. Motorophangingen, wielophangingen, schutbord, elektronica, allemaal gelijk. Maar het is een VW platform dat heeft je geliefde Skoda ook maar overgenomen.

          Login om te reageren
          • rollingstoned zegt

            26 maart 2021 om 12:58

            Ik heb helemaal niets met Skoda, VW en Audi. Porsche daarentegen… 😋

            Login om te reageren
            • 917 Porsche + Audi zegt

              26 maart 2021 om 15:54

              Even terug in de tijd, begin jaren70 in de racerij Porsche+Audi (917), hedendaags alle diesels in Porsche Panamera Cayenne Macan zijn van Audi fabricaat.

              Login om te reageren
        • padoempats zegt

          26 maart 2021 om 11:53

          MQB misschien ja, met het grote verschil van grotendeels aluminium frame ipv staat, wat hem lichter en stijver maakt

          Login om te reageren
        • s2000vtec zegt

          26 maart 2021 om 12:37

          En Golf, en is met een lineaal en wat bogen getekend door een Duitser. Daar raak je niet opgewonden van. Als er een S2000 naast staat kijkt niemand er meer naar. Toch kocht iedereen de TT vroeger en liet men in Europa een S2000 staan. Audi-imago in Europa + kuddegedrag ??

          Login om te reageren
          • dijan zegt

            26 maart 2021 om 15:24

            S 2000 ,heb je niks anders te melden als dat jouw Honda het beste ,het fijnste ,het snelste is dan mag je van mij wat minjderen.

            Login om te reageren
          • lithiumion zegt

            27 maart 2021 om 12:16

            @s2000vtec: een golf is een akelig dood gestylde en van elke vorm van creatieviteit verstoken, extreem uitgemelkte en van oorsprong(damals en er was eensch) italiaans design. Ontworpen in een tijd dat VW lef toonde, omdat het faillissement boven hun hoofd hing en daarom een briljante moesten noodsprong maken.

            Login om te reageren
      • s2000vtec zegt

        27 maart 2021 om 12:52

        Hij heeft natuurlijk gelijk.

        Login om te reageren
  6. rikus zegt

    26 maart 2021 om 11:59

    Oke.. Maar welke Audi is niet te duur?

    Login om te reageren
    • mout zegt

      26 maart 2021 om 12:04

      Au die
      doet zeer

      Login om te reageren
      • s2000vtec zegt

        26 maart 2021 om 12:38

        Er wordt ook veel op Audi’s verdiend. Ze zijn te duur voor wat je er vor krijgt maar iedereen wil ze……

        Login om te reageren
        • rollingstoned zegt

          26 maart 2021 om 13:04

          Tja, het is vooral een statussymbool. Mensen zijn daar nu eenmaal gevoelig voor. Ik heb ook liever een S2000 ofzo 😊

          Login om te reageren
        • 917 Porsche + Audi zegt

          27 maart 2021 om 10:27

          @s2000vtec;Hoeveel Honda kom je dagelijks tegen, je ziet het merk nog nauwelijks.

          Login om te reageren
          • s2000vtec zegt

            27 maart 2021 om 12:50

            Dat geldt alleen voor Europa. De rest van de wereld zie je veel Honda’s. Het is het 7e automerk op de wereld. In NL staat het misschien op plek 25. Het allergrootste motorfietsen merk van de wereld (Honda) ontbreekt in NL zelfs in de top 10 tegenwoordig. De Honda buitenboordmotor (boten) behoort tot de beste en dat geldt ook voor de grasmaaiers. Het merk maakt de meeste verbrandingsmotoren ter wereld.
            Daarnaast heeft het ook een straalvliegtuig welke 30% minder brandstof verbruikt dan de concurrentie.
            De Europeaan weet dat gewoon niet en Honda laat Europa links liggen want het is alleen maar een lastig continent met de steeds wijzigende regelgevingen.

            Login om te reageren
          • s2000vtec zegt

            27 maart 2021 om 12:53

            Vergeet ook niet dat de Honda CRV ook de meest verkocht ‘SUV’ in z’n klasse is op de wereld !! Hier in NL sterven ze uit.

            Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 maart 2021 om 13:49

      De e-tron, die is een stuk goedkoper dan z’n directe concurrent BMW iX en groter dan de gelijk geprijsde Mercedes GLC en Jaguar iPace.

      Login om te reageren
  7. ghost zegt

    26 maart 2021 om 13:52

    De eerste generatie blijft imo toch ook de leukste generatie.

    Login om te reageren
  8. gezondverstand zegt

    26 maart 2021 om 21:40

    ^de eerste generatie werd niet voor niets een kappersauto genoemd, Een stoere auto die eruit zag als een watje. Die zou ik nog niet voor niks willen.
    De nieuwste TT lichting is imo wel geslaagd. Alleen jammer van de prijs maar dat vind ik bij elke Audi.

    ^^ een S2000 die pas met 7500 toeren zijn max koppel haalt van maar amper 200nm dat rijdt in de dagelijkse praktijk toch stom vervelend. Dan heb ik toch 10x liever de TT turbomotor met 300nm bij 1500rpm ook al zou die het verliezen op snelheid als er gewedijverd wordt met die S2000 (als dat al zo is ….)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North