
Hallo, hier eventjes een update van de Lada WTCC fanclub. Zoals jullie misschien wel weten maakt Lada sinds vorig jaar het WTCC onveilig met de 110 WTCC. Met onder andere Nederlander Jaap van Lagen achter het stuur. En om de BMWtjes en Leonnetjes van deze wereld nog beter de baas te kunnen zal er vanaf komend weekend geraced gaan worden met een nieuwe auto.
Want in Porto zal namelijk de gloednieuwe Priora WTCC zijn debuut maken met BTCC veteraan James Thompson achter het stuur. Jaap van Lagen en Kirill Ladygin zullen nog in de oude 110 aan de start verschijnen en pas over 2 races (Oschersleben) de beschikking krijgen over een Priora.
Overigens is de Priora geen compleet nieuw model. Het is feitelijk een sterk gefacelifte versie van de 110. Onder de motorkap ligt een 2 liter blok dat zijn roots nog heeft liggen bij Opel/GM. (via: jaapvanlagen.nl & gpupdate.net)

PS Wist je trouwens dat de Priora er ook als station is?





wens ze alle suc6. dit is een leuke aanvulling. bovendien is de C20XE (2 liter blok) van GM/Opel oerbetrouwbaar.
Heftige bak.
het had slechter gekunt hij oogt wel om serieus genomen teworden maar of dat in de praktijk zo is zien we nog wel
wat een onwijze pornobak :o Meer lada w00t!
Ik vind de velgen best mooi. Daar houdt het voor mij ook wel op.
Uiterlijk blijft belangrijk, maar hier wordt ik toch niet opgewonden van…
Best wel dapper moet ik zeggen…:)
Nice wheels :)
Maar dan ligt er eigenlijk het zelfde 2.0 blokkie in als van de chevy’s die daar ook rijden toch?
Dat is ook het bekende 2.0 opel/GM blok.
Vind de concurentie er beter uitzien!
Beetje Subaru Impreza achtig. Niet slecht. :)
Nu nog winnen.
@ Merry
volgens mij heeft chevy de nieuwe types ecotech blokken van opel.
de oudere C20XE blokken komen uit de manta/kadett/astra GSI & calibera
Vette wielen :P
@Laue, volgens mij ligt in de Cruze nog steeds het C20XE blok. In elk geval in het WTCC. In de straatversies wordt die motor voor zover ik weet niet gebruikt. Volgend jaar komen er waarschijnlijk compleet nieuwe motorregelementen voor het WTCC en daarom mocht Chevrolet de oude motor nog een jaartje gebruiken.
woot idd wat een mooi bakkie. Die velgen zijn trouwens echt heel lekker. Iemand een idee wie die geleverd heeft? Ik hou wel van die underdog merken die in de motorsport winnen van BMW’s en dergelijke
Die C20XE blokken zijn erg goed wat betreft mogelijkheden qua tuning.. Net zoals de Ford Duratec blokken tegenwoordig. Er is N/A een goeie 300pk uit te halen, wat dan ook regelmatig gebeurt in de racerij.
Hier een interessant artikel erover:
http://www.sbdev.co.uk/History_files/History_EngineTechVauxhallXE.htm
Gave wielen! Wel grappig als je verschil ziet met een standaard Priora als je op die link klikt van de stationwagon. Wat een verlagings en verdikkingskitje met een paar frisse kleurtjes al niet kan doen voor het uiterlijk.
Robbie wat gaan die regels worden?of is dat nog niet bekend?
Ik dacht namelijk dat ook de Benzine motoren een turbo mochten hebben en dat dus de diesels en benzine motoren de zelfde druk en in/uitlaten mochten hebben.
Dat zou pas wat zijn lekker 350PK of meer uit die blokken persen op die straten circuits!
@Merry, dat weet ik (helaas) niet precies. Maar heb er een tijdje iets over gelezen, de details herinner ik me niet meer precies.
beetje terug naar wat de impreza was, een relatief goedkoop wagentje met een dikke motor. (de 4WD en rallyprestaties even terzijde)
Ik meende al dat ik afgelopen weekeinde dit ding voorbij zag komen toen ik zapte tussen de flavorwave turbo en RTL-GP.
Gelukkig heb ik de hele aflevering van de flavorwave uit kunnen kijken
@ Merry
Lees net dat ze een standaard motor invoeren voor 2011, een 1,6 turbo blok.
Weer een geweldige oplossing van de Fia, eerst diesels toelaten, dan raar vinden dat ze het niet eens worden over de verschillen tussen de benzine en diesels en dan maar een standaard motor gaan gebruiken. Maak dan een aparte klasse voor de diesels, misschien ook iets voor le mans ? of schaf die diesels weer af.
http://www.rtl.nl/(/sport/rtl_gp/wtcc/home/)/sport/rtl_gp/components/wtcc/nieuws/2009/06_juni/25/articles/090625_wtcc_motoren.xml
vanaf 2011 moeten alle merken dezelfde 1.6 turbo benzine motor gebruiken. Yokohama zal bandenleverancier voor alle wagens worden. Tot 2011 kunnen deelnemers huidige motoren blijven gebruiken
@Laue, waar staat dat dan?
whaa!! 1 zetel!! straks beginnen ze nog met die japanse bentleyfakers
Ik ben benieuwd hoe Lada gaat presteren. Hij hoeft niet per se moeders mooiste te zijn, hij moet juist BMW voor schut zetten ;)
Niet gek voor een Lada..!!
Lijkt nog steeds heel erg op de 110 als je niet naar de lichtunits kijkt. En dat 2 literblok werd geloof ik ook al een aantal races in de 110 gebruikt. Daarvoor hadden ze nog een motor uit een Kadett ofzo
Als je vlug over die onderste foto kijk zie ik er het neusje van de suzuki swift in. Leuke wagen :D
@Machoman, dat is ook niet zo vreemd. Want het is namelijk een sterk gefacelifte versie van de 110 (zoals ik ook schrijf). En ze gebruiken nog steeds die motor uit de Kadett hoor ;) Het blok is alleen verder ontwikkeld zodat er iets meer vermogen uit komt.
De Priora is dus een ge-update 110. Dus de Priora WTCC is ook slechts een ge-update 110 WTCC. Behalve het uiterlijk schiet Lada dus eigenlijk weinig op…
Die turbo-downsizing nonsense begint me langzamerhand echt de keel uit te hangen. Dat ze het in straatauto’s gebruiken kan ik nog begrijpen.. -lekker zuinige blokken met flinke trekkracht onderin- maar uit de racerij moeten ze wegblijven. Touring Cars moeten brullen als een idioot. Veeel toeren, grommend aanzuiggebrul, snerpende uitlaten.. dát willen we horen! Niet die gedempt zoemende turboblokjes. En dan ook nog standaardmotoren.. wat is daar nou weer de lol van? De FIA maakt de autosport echt kapot.
Oké beetje overdreven stukje misschien, maar over een jaar of 25, als iedereen elektrisch rijdt, gaan we die brute sound nog missen. Gelukkig hebben we de Youtube filmpjes dan nog…
@Citrofiel, onderhuids zal er (waarschijnlijk) echt wel het nodige aangepast zijn. Als het alleen maar om de ‘vorm’ ging dan hadden alledrie de coureurs wel gelijk een nieuwe Priora gekregen ;)
In elk geval is de Priora “iets” aerodynamischer gevormd dan de baksteen vorm van de 110.
@ Robbie; Maar daarvoor had het uiterlijk niet veranderd hoeven worden aangezien de basis hetzelfde is, dus vind ik het maar een slappe update. En het doet me denken aan de ‘vernieuwing’ van de Mondeo in de BRL.
:roll:
@Citrofiel, ik denk niet dat je een WTCC auto kan vergelijken met een silhouet racer zoals de BRL auto’s.
een standaard motor in 2011. Nou is het al niet heel erg interessant met 2 merken die er echt toe doen + 1 die leuk meedoet (Chevrolet Korea). Maar je hebt dus kans dat BMW / VAG zegt: standaard motor, we bouwen onze eigen motor of dikke doei! Als 1 van de 2 weggaat, is het eigenlijk over. We zullen zien.
@ robbie; Natuurlijk kan dat niet, ik zei alleen dat het me eraan doet denken: Wat slappe uiterlijke aanpassingen om de auto moderner te maken, maar ondertussen nog steeds een oude basis hebbende. Jij bent wel echt een Lada-fan zeg… Ook lid van de club? :P
@Citrofiel, natuurlijk ben ik lid van de Lada club :D
Waarom krijgt die gare Thompson nou meteen weer de nieuwe Priora? Van Lagen niet, terwijl hij al een jaar prima resultaten behaald met de oude Lada.
Rijdt ie op Vodka?
Heftig!
Als die de weg opmocht, had ik ‘em gekocht!
Idd beetje Impreza looks, maar stukken beter dan die oude Lada.. die was echt prut!
@Robbie: je hebt gelijk, ik werd even op het verkeerde been gezet door de zin: ….zal namelijk de gloednieuwe Priora WTCC zijn debuut maken…
Ik heb ze in mei nog gezien in Valencia WTCC. Ze hadden toen nog een Lada 110 en daar gingen veel mee mis, vooral door de Opel motor.
mooie photoshop!!
!
Nog een paar foto’s van de nieuwe Priora :D
en hebben we de Safety Car ook gezien dit weekend? Hij reed welliswaar in de weg, maar daar is ‘ie voor aangenomen. Het was ook een Priora (met veel onboard beelden!)