Het is een vaak voorkomend verhaal dat je regelmatig hoort in kroegen en op feestjes: “Die gestolen auto’s verdwijnen toch allemaal naar het buitenland!” Nou, dat klopt in sommige gevallen ook wel. Dubieus is echter dat een aantal van deze auto’s daar weer een nieuw leven krijgt als leasebak.
Dit probleem komt vooral voor in de Baltische Staten (Estland, Letland en Litouwen). Auto’s die in Duitsland, België en in ons land worden gepikt kunnen daar relatief makkelijk weer als ‘legaal’ worden verkocht. Een aantal verzekeraars in Letland heeft inmiddels aan de bel getrokken over deze situatie.
Hoewel de Baltische Staten lid zijn van de Europese Unie en zich sinds kort ook moeten houden aan de Verdragen van Schengen (en dus politie-informatie moet delen met andere deelnemende landen) is het toch moeilijk om de auto’s op te sporen. Dit omdat gestolen auto’s daar eerst worden omgekat. Daarna worden ze door steelgespuis op automarkten gedumpt en voor relatief weinig geld aangeboden. “Helaas is het normaal geworden dat leasemaatschappijen het toestaan om auto’s te leasen, die van diefstal afkomstig zijn. Ze verdienen er geld mee.” Aldus Aleksandrs Djomins van onderzoeksbureau Sia Info Riga. (bron: telegraaf)
Megakix zegt
Ha, als je op mobile.de kijkt, dan zijn de auto’s uit die staatjes nog een stukje goedkoper dan die uit Duitsland…ik zeg, dit verhaal klopt helemaal !
AMGknul zegt
ja ook in landen als bulgarije enzo
Dave zegt
LOL
Bas zegt
Dus ze zijn dief van hun eigen portomonnee.
Dus…hoe kun je de leasemaatschappij de fles op laten gaan?
Laat haar de eigen materialen stelen en zichzewlf rijk rekenen.
Makkelijker kan de hele toko haast niet de kloten op gaan!
Vreddy_B zegt
@Bas: Hoezo naar de kloten gaan?
De auto’s worden goedkoop aangekocht maar gaan voor catalogus prijs in de lease?
Verder is het niet verassend. En het feit dat hier niks mee gebeurd zeg ook wel hoe het daad werkelijk met de EU gesteld is.
Die Bruine zegt
Mijn Octavia RS is in Litouwen teruggevonden. Duurde vervolgens nog eens ZES maanden voordat deze werd vrijgegeven door de rechter daar. De “eigenaar” in Litouwen claimde de wagen. Zo zie je maar, zelfs Justitie in dat land, of moet ik zeggen de rechterlijke macht, spoort niet!
jeezyweezy zegt
@Die Bruine: zo werkt het in NL ook hoor, als je iets koopt voor een prijs die niet heel erg laag is, heb je als ‘heler’ helaas ook rechten… vreemd maar het is zo. Als je iets koopt voor een veel te lage prijs heb je natuurlijk geen poot om op te staan.
vitorio zegt
@jeezyweezy, een ‘heler’ is iemand die gestolen goed doorverkoopt, de kerel die jouw gestolen auto koopt voor een reele prijs (en ter goeder trouw) heeft wettelijk (maar ook moreel) gezien niks fout gedaan, en kan in principe best aanspraak maken op de auto
Sciurida zegt
@vitorio: wat? Dus als mijn auto zonder braaksporen (populair de laatste tijd) gejat wordt, dan mag ik zelf een hele nieuwe gaan afrekenen? Wat is dat voor rare kut regel! Sowieso vind ik dat er veel te weinig wordt gedaan aan autodiefstal. Ga eens een keer bij de grens Venlo-Duitsland staan, dan pik je ze er zo uit, maar nee hoor; ‘we zijn een Schengen-land’. Dan wordt het mss tijd dat men inziet dat de EU helemaal niet goed is voor iedere lidstaat, maar alleen voor de pauperstaten waar men niet met de vingertjes van onze spullen kunnen blijven! Het wordt tijd voor een burgeronitiatier voor meer grenscontroles op baltische/poolse/balkan kentekens!
g. Bert zegt
@Sciurida: ja, als er geen sprake is van heling (goederen worden tegen veel te lage prijzen verkocht, de koper kan ervan uitgaan dat er iets niet klopt), dan is de koper vervolgens gewoon de eigenaar van het product. De eerste eigenaar kan hier niet veel aan doen, enkel verhaal halen bij diegene die het product gestolen en verkocht heeft. Hij is immers de schuldige, de nieuwe koper heeft een marktconforme prijs betaald en treft geen blaam. In het eerste opzicht opmerkelijk dat de originele eigenaar zijn spul zo moeilijk terug kan krijgen, anderzijds heeft de 2e koper ook niets misdaan…
Jokkebrok zegt
Bron: Telegraaf. ooohhhhhh, dan zal het wel meevallen…
mashell zegt
Dus voor die auto’s geldt, eens een leasebak altijd een leasebak.
majinstar zegt
Beetje oppoetsen, kilometer teller even digitaal terug draaien en voilá klaar is kees. Leasesletjes verdienen dit. :D
Stijnson zegt
Ik kijk nog wel eens op auto24.ee Dat is een autosite zoals autoscout24.nl
Als ik die prijzen zie van hele vette bakken dan sta je versteld. Net zoals deze auto. BMW 530 Xdrive diesel Wit M-pakket uit 2009 met ongeveer 64000 km. Iets meer dan 36000EURO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
http://www.auto24.ee/kasutatud/auto.php?id=762790
graafWillem zegt
Natuurlijk is dit waar. Ook een win-win situatie voor de lease-bedrijven.
De Duitsers zeggen niet voor niets:
“Heute gestohlen, morgen in Polen”
Kunnen wij nu van maken “en overmorgen terug als lease-bak”.
Ik dacht dat we met EU belastingen die landen al op de been hielden.
Zeker niet genoeg. Nou ja, dan onze auto’s ook maar.