
Nederlanders on a roll. Nadat Marcel van Vliet de eerste klassementsproef op zijn naam wist te schrijven was het gisteren de Rooy die het snelste was. Hiermee zette hij zijn concurrent Nikolaev (Ruski in een Kamaz, dus gevaarlijk) op drie minuten achterstand aan de finishlijn.
De 295 kilometer lange etappe naar het Argentijnse San Rafae verliep niet helemaal vlekkeloos voor onze medelanders. Zo viel Tonnie van Deijne uit wegens een Mitsubishi vol problemen. Maar goed, terug naar de trucks. Door de overwinning van gisteren heeft Gerard de Rooy de leiding gepakt, en zet Marcel van vliet daarmee terug naar een achtste plek in het klassement. Een totaaloverzicht van de stand bij de trucks vind je op Dakar.com. De Rooy heeft momenteel een voorsprong van 5:30 minuten op de Kamaz des Doods.
Extraatje: Foto’s van de auto waarmee Nasser Al-Attiyah de leiding pakte in het autoklassement.
En wat actiepics van de MINI X-Raid.
Da’s geen foto van de Rooy…
@rikkon: Check, aangepast.
@ricardo: en da’s een foto van de 1ste etappe… (of is dat misschien een ietsiepietsie muggezifterige miereneukerij? ;) )
@rikkon: Je bent scherp! Van de tweede etappe heb ik zo gauw nog geen persmateriaal gevonden, dan maar een ‘archieffoto’. 8)
@ricardo: flauw dat jullie niet spreken van een Nederlands-Belgish team.
http://www.destandaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120103_018
@White_Lightning: Tis zelfs een belg die voor de overwinning heeft gezorgd (Tom Colsoul)
De Nederlanders zijn sterk bezig… Overigens zijn er 3 klassementen zeker in Dakar? Motor, auto’s en trucks?
@xilver: Bijna goed: Auto, Motor, Vrachtwagen en Quad (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Dakar-rally)
@dunhozzie: Mmmm, de nederlandse en de engelse wiki spreken elkaar tegen, de engelse geeft aan dat quads een sub is van motor: http://en.wikipedia.org/wiki/Dakar_Rally#Vehicles_and_classes. Edoch, de site van dakar zelf geeft ook vier classes: http://www.dakar.com/dakar/2012/us/stage-3/rankings/overall-bikes.html (onderaan)
@dunhozzie: thx ;-)
Ze noemen dat ding van Gerard de Torpedo…. Onderhuids is hij identiek aan die van z’n teammaten. Alleen hij heeft een andere huif en cabine. Ik vind het geen gezicht eerlijk gezeg….
@Kvgorp: klopt, maar nu krijgt Gerard geen last van zijn zwakke rug, dus dan maar functionaliteit boven vorm
@Alex_79: Wat heeft dit met z’n rug te maken. Die vrachtwagen schud en hobbelt toch niet zo veel als een frontstuurcabine? (zoals @rickvanbuuren me wist uit te leggen)Of scheelt dat heel veel dat hij nu niet boven op de voor as zit?
@Kvgorp: volgenmij omdat je niet op maar achter de voorwielen zit plus dat hij een andere soort stoel of iets heeft
@the-budel-guy:

Zo zit hij er bij.
Ziet er best comfie uit
@Kvgorp: inderdaad in iedergeval een stuk beter dan hoe ze er in de kamazzzzzzz bij zitten daar zijn kneuzingen of bot breuken niet uit gesloten.
@Kvgorp: Ik vond het al raar want het leek meer op een Unimog en zal wel ietjes lichter zijn?
@Kvgorp: zo heet de stuuropstelling bij vrachtwagens. Met neus is torpedocabine, zonder neus is frontstuurcabine
@rickvanbuuren: Jep. Ik vind een Torpedoneus stiekem mooier als een frontstuurcabine. Heb je die nieuwe DAF XF 105 NT gezien? Hij gaat er echt komen. Het blijft geen concept! Schitterend!
OT: Gaaf! Gerard weer op 1. Hopen dat hij het volhoudt. Mooie Iveco. Beter voor zijn rug. En ze leren (nog) steeds bij. Weet je nog toen hij uitviel een paar jaar geleden? Hij sprong over een duin, de DAF viel te hard op de neus en toen flikkerde de cabine voorover er af. Volledig los. Einde race. Dat gebeurt hem niet nog eens.
@Freewarefreak: Die DAF torpedo gaat niet in productie…
is een 1 april grap van een belgische truckfan een paar jaar geleden ;)Is dus gewoon een keiharde photoshop!
En ja ik kan het weten, ik werk bij een DAF dealer.
Over die Iveco; bijkomend voordeel is dat het gewicht meer naar het midden zit (cabine is niet bepaald licht) dus je heb ook een veel betere gewichtsverdeling :)
@smoked: Ik weet inderdaad niet of het tot een grootschalige serieproductie gaat komen. Heb het maar van horen zeggen, “inside info” vanuit de truckerswereld, veel van mijn vrienden zijn truckchauffeur.
Maar dat het een 1 april “photoshop grap” was is onzin. Deze truck bestaat wel degelijk. Firma Jansen B.V. uit Son heeft hem in de vloot en volgens hun website hebben ze zelfs een tweede in bestelling staan. Deze worden gewoon gemaakt door DAF zelf in Eindhoven.
Dat moet jij als DAF man dan ook weten! Know your facts! ;) Hier staat hij voor het PSV stadion in Eindhoven.
@Freewarefreak: Ik heb niets met vrachtwagens, mijn vader en broer wel. Goeie voeding voor een groep 7 spreekbeurt vroeger waarbij ik leerde over torpedo en frontstuur :) Die DAF zegt me dan ook niets..
Nu VW weg is neemt Mini gelijk de plek in, ik zou me toch echt schamen als particulier met je Mitsubishi, alleen Mini bakt er nog niks van in de echte WRC..
@The360box: zijn ook verschillende teams hè. Die Dakar-Mini is gewoon een BMW X3 XRaid met een andere carrosserie, en ze hebben er vorig jaar al een mee laten rijden om te testen.
@Alex_79: Daar had ik ook al een vermoeden van natuurlijk, BMW>Mini. Maargoed, die X3 deed het ook niet zo puik vorig jaar vandaar.
@The360box: moet je kijken wat een geld er in het mini fabrieks team zit. En waar de lancers het mee moeten doen. En alsnog worde de mini’s het knap lastig gemaakt door de hummers. Mooie concurentie beter als vorig jaar, toen de volkswagens alles wonnen. Sterkte voor de 2e moter rijder die een zware crash heefd gemaakt. Hoop dat hij het overleefd. Het is wel mooi om te zien dat bij de eerste 5 motoren 3 ktm’s en een husqy zitten.
@bartjuh: Klopt, wat dat betreft is Dakar net Formule 1. Geld is alles. Waarom was VW afgelopen jaren zo oppermachtig? Onbeperkt budget. Alard Kalf heeft het wel eens laten zien op TV. IEDERE nacht bouwen ze de Touareg bijna nieuw op. IEDERE nacht weer. Daar kun je niet van winnen zo.
Mooi dat onze truckers het altijd goed doen, maar op de motor en in de auto mogen ze nu ook wel wat laten zien! Jammer van van deijne trouwens, want die kan dit normaal gesproken erg goed!
Nasser heeft de laatste etappe gewonnen, maar Peterhansel heeft nog de leiding in het autoklassement…
Nasser Al-Attiyah heeft automatische drukregeling op zijn banden. Dat zie je ook niet veel in Dakar, maar wel reuze handig!
Goed gereeden . Waarom niets over de Belgen ?
@bass: Moeten we je dat uitleggen?
@The360box: Gezien het redelijk grote aantal Belgen op deze site misschien wel, ja. ;-)
Pa de Rooy blijft echter toch de koning van Dakar truckers!!! Effe Ari Vatanen in een Peugeot proto je achterkant laten zien… Met een Daf!!! ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=L2Xar-CD6MM
@Rohrl-fan: Niet normaal hè? Wow! Maar nu kan dat toch niet meer? Ik dacht dat de trucks max 160 kunnen i.v.m. een limiter? Zo niet, correct me! ;)
@Freewarefreak: volgens mij is het nu 150 en volgend jaar 140
@Rohrl-fan: Epic filmpje, wat ik persoonlijk een mooier detail vind is dat de film helikopter niet harder kan en voorbij gereden wordt door een twin engine 1200pk Daf.
@E34M5Touring: Inderdaad. Die Daf was dan ook een echt monster! Ook zalig blijven de beelden van de groepsstart waar de Rooy als enigste truck tussen stond.
Tegenwoordig mogen de vrachtwagens idd niet meer zo snel, maar ik weet jammer genoeg niet hoe snel ze nu juist mogen tegenwoordig.
@Rohrl-fan: Heeft te maken met veiligheid en snelheden door bewoonde gebieden. Het ging gewoon te hard (beetje vergelijkbaar met Group B Rally). Het mooie is dat de De Rooy op een gegeven moment gewoon 3e algemeen stond. Een unicum in de Dakar. De Daf Twin ging over de 200 op zand, als je met die snelheden een motorrijder over het hoofd ziet….
@Rohrl-fan: http://www.youtube.com/watch?v=fjpaFjLer8A&feature=related
@bass omdat jy de enige bent die in belgen geinteresseerd bent.
@nelly0183: ben jij die baas? pff