• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gerucht: Volkswagen verlaat WRC [updated]

Auteur: nicolasr, gepost 31 oktober 2016 om 20:58 – 24 Reacties

Baaibaaizwaaizwaai


Na Audi lijkt ook grote broer VW geen zin meer te hebben om rally’s te rijden.

De doorgaans goed ingevoerde bron Autosport.com weet het zeker, de Duitsers houden het voor gezien in het World Rally Championship. Ook al werd er afgelopen weekend met een flink getweakte Polo gewonnen in het kampioenschap, toch zou het avontuur zeer binnenkort voorbij zijn. Net als Audi zou ook VW zou zich meer willen gaan richten op de Formule E, of in elk geval iets anders wat een meer milieuvriendelijk imago heeft. Dieselgate anyone?

Autosport heeft geprobeerd het nieuws bevestigd te krijgen, maar rally-teambaas Sven Smeets zegt niets waar we wat mee kunnen. En je weet wat dat betekent, dan is het meestal waar. Lees maar.

“The news of Audi, of course I haven’t been involved.

“I also got the news like everybody else – I don’t know what is happening in Audi.

“But then the rumours [about Volkswagen] started straight away in Germany.

“This is one, not really motorsport person, who asked the question, but put in his story that Wolfsburg is in question.

“I don’t want to talk about these rumours or this speculation.”

Autosport denkt dat Volkswagen nog 1 seizoen in het WRC blijft rijden, maar er dan toch echt de brui aan geeft. En dan heeft dieselgate het volgende slachtoffer geëist. Toch zonde.

Met dank aan Jan-Willem voor de tip!

UPDATE: De kogel is nu definitief door de kerk. In het kader van bezuinigingen trekt Volkswagen zich terug als fabrieksteam uit het WRC en gaat de Motorsport-afdeling zich vanf nu focussen op het bouwen van raceauto’s voor klantenteams. Voor het seizoen 2018 komt er voor klanten onder andere een rally-Polo beschikbaar, gebouwd binnen de regels van het R5-reglement.

Ook interessant!

  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Volkswagen, volkswagen-dieselgate, wrc

Vorig bericht: « Lezersvraag: wat is jouw favoriete carquote?
Volgend bericht: Is dit de perfecte kleur voor de Audi Q5? »

Lees Interacties

Reacties

  1. licht zegt

    31 oktober 2016 om 21:11

    Elektrische auto’s zijn niet milieu-vriendelijk. Maar als je iets t vaak herhaalt, gaan mensen het ook geloven. Ik heb nu al medelijden met die congolezen die moeten wijken voor kobaltindustrie.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      31 oktober 2016 om 21:23

      @licht: Het scheelt dat je bij elektrisch rijden kan kiezen hoe veel milieu impact je energie heeft. Bij auto’s op olie kan dit niet.

      Ergste van petrochemische brandstoffen in het bijzonder Diesel is dat er gewoon relatief heel veel gifstoffen bij vrij komen. En dat auto’s gewoon in steden rijden. Die giftige uitstoot heb je bij elektrisch met groen opgewekte stroom niet, en bij grijze stroom beperkter en lokaler.

      Ook heeft de winning van delfstoffen voor accu’s een heel andersoortig milieu-impact dan van olie.

      Maar voor mij blijft het belangrijkste maatschappelijke argument om voor een elektrische toekomst te kiezen de keuze voor onafhankelijkheid van het meest agressieve, en meest criminele kartel ter wereld dat van de OPEC en Rusland.

      Login om te reageren
    • evian zegt

      31 oktober 2016 om 21:29

      @licht: Gelukkig worden ze wel steeds milieuvriendelijker in het productieproces en zijn ze tijdens het rijden wel erg goed voor het milieu (mits de stroom groen wordt opgewekt natuurlijk, maar dat is een kwestie van tijd). De verbrandingsmotor daarin tegen heeft weinig potentie meer en olie verbranden om alleen maar een bepaalde afstand af te leggen is voor mijn gevoel behoorlijk zinloos.

      Login om te reageren
      • marc94 zegt

        1 november 2016 om 00:12

        @evian: olie verbranden om afstanden af te leggenis zinloos?

        Ben je verdwaald dat je op autoblog bent beland?

        Login om te reageren
        • evian zegt

          1 november 2016 om 09:02

          @marc94: Toevallig ben ik wel een autoliefhebber en kan ik zeker genieten van een lekker roffel in de uitlaat als ik voor de fun met de motor over de dijken rijd. Autosport blijft ook beter met een motorgeluid, al ben ik bang dat dit over niet zo’n lange tijd tot het verleden behoort. Toch voelt het aardig zinloos om elke dag van A naar B en terug naar A te rijden en maar olie te verbranden. Dat is echte olieverspilling.

          Login om te reageren
      • roppp zegt

        1 november 2016 om 07:50

        @evian: daarom blijkt uit recent onderzoek dat de uitstoot van Mietzoebietsjies Outlander gigantisch hoog zijn, omdat alle natuurvrienden die met zo’n ding rijden vol gas op benzine gaan. Hoe dan ook zijn die dingen iig klimaatneutraal voor de portemonnee.

        Login om te reageren
        • evian zegt

          1 november 2016 om 09:06

          @roppp: De plug-in hybridisch zijn ook slechts een overstap fase van de ICE naar de volledige elektrische auto. Autofabrikanten kunnen de inkomsten en marketing uit de plugins ook goed gebruiken om te transformeren naar volledig elektrische auto’s en hebben zo wat meer tijd om hun kennis op orde te brengen.

          Ik ben het wel met je eens dat de regeling in Nederland niet helemaal perfect heeft uitgepakt, maar ze hebben wel de elektrische auto geïntroduceerd aan het Nederlandse wegennet. Dus een volledige faal wil ik het ook niet noemen.

          Login om te reageren
      • oranje123456789 zegt

        1 november 2016 om 14:22

        @evian: Evian, kut water zonder inhoud noch smaak. Point made bdmm tss.

        Login om te reageren
        • evian zegt

          1 november 2016 om 16:12

          @oranje123456789: Goed verhaal, lekker kort ook.

          Login om te reageren
    • stfu zegt

      1 november 2016 om 09:40

      @licht: een ICE auto is veel minder efficient en duwt uitlaatgassen direct je longen in. Je hebt geen keus in hoe je brandstof in je auto komt, terwijl dat met EV’s wel kan.

      Login om te reageren
  2. mrrallycross zegt

    31 oktober 2016 om 21:16

    Slim als ze de formule en gaan. Gaan ze racen tegen hun eigen merk. Of schrijven ze 4 audi auto’s in?

    Login om te reageren
  3. misterdrogba zegt

    31 oktober 2016 om 21:20

    Dus VAG gaat ipv merken afstoten zich terugtrekken uit de racerij, een goed idee want daar zijn de kostenposten ook enorm natuurlijk.

    Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      31 oktober 2016 om 21:47

      @misterdrogba: ze verplaatsen alleen hun aandacht naar millieuvriendelijkere motorsport

      Login om te reageren
  4. martinus zegt

    31 oktober 2016 om 21:26

    Elektrisch racen is de toekomst!
    – F1 is al jaren hybride.
    – Formule-E lijkt ook elk jaar als sport te groeien.

    Login om te reageren
  5. ahs1979 zegt

    31 oktober 2016 om 21:44

    De top man van het WRC VW team is inmiddels al gestart bij McLaren.

    Login om te reageren
  6. rob5nismo zegt

    31 oktober 2016 om 22:06

    En richt zich volledig op formule E???

    Login om te reageren
  7. bimmert zegt

    31 oktober 2016 om 22:37

    Hoezo is dit zonde, die wrc bakken zijn tegenwoordig allemaal grotendeels gelijk, alleen de koets en de coureur zijn anders.

    Login om te reageren
  8. michaelb zegt

    1 november 2016 om 07:08

    Boeiend. WRC is niets meer met de huidige koekblikken

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    1 november 2016 om 11:03

    Toch jammer. Leverde een mooie straatversie op. Vraag maar aan @ghost.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      1 november 2016 om 17:09

      @dutchdriftking: zeker! Wellicht stijgt de waarde als dit bericht klopt. Winst maken op een auto? Gaat het dan toch lukken? Haha!

      Login om te reageren
  10. gregorius zegt

    1 november 2016 om 11:43

    Rally is top als toeschouwer.
    Rally was ook top op het moment we 10 kanalen op tv hadden, geen internet en weinig live sport. Want een weekend rally leent zich uitermate goed voor een samenvatting van een uur.
    In 2016 werkt dat niet meer, alle info komt al naar je toe en niemand kijkt nog een uur naar de tv voor Rally, terwijl er 20 minuten reclame tussen zit.
    Daarnaast is de aantrekkingskracht van de auto’s ook weg. Een Polo 1.6 met 180 pk (= wegversie van dit ding) is leuk prive, maar het is niet iets waarvan je droomt. Zeg 20 jaar geleden was een Impreza of een Evo met 250 pk of een Escort Cossie met 220pk wel zo’n beetje het ‘leukste’ wat je kunt krijgen en kon het concurreren met een M3 of 190 2.5.
    Dus wat moet je er nu nog mee? Weinig.
    Resultaat: minder interessant als TV sport = minder exposure = minder interessant.
    Dus ja, ik snap wel dat VAG naar andere klassen aan het kijken is.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      1 november 2016 om 17:06

      @gregorius: een polo 2.0 met turbo en 220pk is de homologatie van dit ding. Niks geen 1.6 met 180pk, de GTI misschien met 1.8 en 192pk maar die is in geen enkele zin te vergelijken met de polo R WRC Street.

      Login om te reageren
  11. ericc zegt

    1 november 2016 om 17:09

    En hun deelname in de Dakar? Ook nog in 2017?

    Login om te reageren
  12. mrxsara zegt

    1 november 2016 om 20:19

    Ze zijn bang dat Citroën ze volgend jaar weer afmaakt in de Wrc met de nieuwe C3

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North