
Want poeh, als we het over snel kilometers maken hebben, staat deze Mercedes best wel hoog.
Het was weer fijn, in de baas z’n tijd een beetje door Marktplaats bladeren op zoek naar een occasion die de moeite van het schrijven waard was. En ja, die hebben we gevonden. Het lijkt een heel gewone auto, maar er is iets speciaals mee aan de hand.
De Mercedes E300 de estate ‘Luxury Line’ line heeft namelijk 386.913 kilometers op de klok. Dat is op zichzelf al veel, maar deze occasion heeft het in twee jaar gedaan. Ja echt, bijna 4 ton in twee jaar. Met dezelfde eigenaar ook nog. Die de nodige liters diesel in de tank heeft moeten gooien, want dat goedje is het enige dat hij lust.
Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
Op 7 april 2023 werd hij op kenteken gezet, dat betekent dat hij gerekend met de datum van vandaag (8 december 20250 hij 976 volledige dagen heeft rondgetuft. Als we de kilometerstand delen door het aantal dagen, dan heeft deze Benz ruim 346 kilometer per dag afgelegd, 7 dagen per week en schrikkeljaar incluis.
Maar wacht, het wordt nog scherper, leerde autobloglezer Reimon ons. Hij zei hieronder in de comments: “Om de prestatie nog wat scherper te stellen; de auto is op 8-7-2025 gevrijwaard en sindsdien in bedrijfsvoorraad. Dus de kilometers zijn tussen 7-4-2023 en 8-7-2025 gereden. Dat zijn 823 dagen en daarmee 470km per kalenderdag. Wauw.”
Hoe de auto is gebruikt, staat niet bij de advertentie. Wij denken zelf dat hij in dienst is geweest bij een taxibedrijf dat dagelijks lange ritten reed. Van Maastricht naar Schiphol en terug, bijvoorbeeld. Of als directie-auto, zoiets. Maar mocht je deze occasion persoonlijk kennen, dan zijn we zeer benieuwd.
Dus wil jij een zo goed als nieuwe Mercedes E300 Estate met 306 pk, ga dan naar Marktplaats en sla je slag voor slechts 17.750 euro. Je buren zullen denken dat je een heel goede nieuwe baan hebt.
En dat is het belangrijkste, toch? ;-)





Dit zijn wel indrukwekkend veel kilometers ja. Zo’n auto zou eens door klokje rond moeten gaan, plus eens in de motor kijken. Heel benieuwd of de slijtage meevalt of tegenvalt.
Mee eens. Ik verwacht overigens dat er technisch gezien niet heel veel aan de hand hoeft te zijn; dit zijn hoogstwaarschijnlijk vrijwel allemaal snelweg kilometers. Je ziet bij dit soort km-standen wel vaak meer steenslagschade op het front, de motorkap en de voorruit als typische ‘slijtage’. Ook het zitmeubilair is bij Mercedes niet meer zo onkwetsbaar als drie, vier generaties geleden.
Ik zou het nog wel aandurven.
Dat dus. Die motor is altijd warm geweest. Slijtage is nihil want deze diesels draaien bij 2000tpm bij 120-130km/u. Ideaal dus. Ook relatief weinig starts gehad enz. Dus deze loopt denk ik zonder problemen naar t dubbele of meer. In deze uitvoering ook alle opties..dus prima als je de komende jaren een diesel zoekt voor 40-60k p/jr
EDIT: Check, overheen gelezen, dankje!
EDIT: Alleen een kniesoor let daarop
Om de prestatie nog wat scherper te stellen; de auto is op 8-7-2025 gevrijwaard en sindsdien in bedrijfsvoorraad. Dus de kilometers zijn tussen 7-4-2023 en 8-7-2025 gereden. Dat zijn 823 dagen en daarmee 470km per kalenderdag. Wauw..
Mooie auto, maar hij heeft in die km’s wel de nodige schade opgelopen. Vooral die schade linksachter is een lelijke. Dat levert een hoop spuitwerk op.
Zo te zien een taxi geweest aangezien hij na 1 jaar al APK gekeurd is. Wel goed bezet geweest ;)
Meeste km´s na 1 jaar dat ik al heb gezien in de werkplaats is 280.000km.
Een Renault trafic.
Bedoeld om chauffeurs op en af te rijden.
Soort van loodswezen. Die taxi´s doen ook ongeveer 220.000km op een jaar.
Is deze taxi überhaupt wel gestopt om passagiers in en uit te laten stappen?
22,5k, geen 17,5. Ding lijkt extreem geleefd. Pak een gemiddelde Poolse Trafic, die doen allemaal ook probleemloos 200k per jaar. Na twee jaar eruit, door naar het oosten.
Als jij er 22,5 voor wil betalen vinden ze dat bij die dealer vast geen probleem.
Ga jij er ook voor betalen als je hem wilt kopen want dat is de prijs inclusief btw
Dit is helemaal geen luxe uitvoering. Geen luxe stoelen. Geen luxe geluidsinstallatie. Geen stoel koeling. Achterbank verwarming ontbreekt. Eerder basis uitvoering
Ben ooit wel eens bij een taxibedrijf geweest wat van Limburg naar Schiphol reed. Ook met Mercedessen. 300km heen en weer. Dat reden ze meerdere keren per dag. Wagens deden 2 ton per jaar.
Ik zei toen al tegen ze dat dat ideale wagens waren om gebruikt te kopen. 4 jaar oud met 8 ton in snelweg-kilometers. Dingen koelden nooit af.
Dit zal ook wel zoiets zijn.