
We zijn nog maar een paar maanden onderweg, maar de geldkraan staat al flink open!
We hebben het er al jaren over en sinds 1 juli van dit jaar was het dan echt zover. Sinds die dag wordt er in meerdere Nederlandse steden consequent gehandhaafd op zero-emissiezones. Bestelwagens of vrachtwagens die niet voldoen aan de emissieregels lopen direct kans op een boete.
De waarschuwingsperiode is in verschillende gemeenten voorbij. Wie het niet goed geregeld heeft, is de pisang en gaat betalen. En flink ook. De boetes zijn namelijk niet mals; 120 euro voor een bestelwagen en 310 euro voor een vrachtwagen die niet aan de eisen voldoet.
Sinds de invoering van de zero-emissiezones zijn er 29.536 boetes uitgeschreven in Nederland. Dit hoge aantal is mede te verklaren doordat verschillende gemeentes de recidivetermijn vanaf september verkortte naar twee dagen. Dit betekent dat een bestuurder al na 48 uur opnieuw een boete kan krijgen voor dezelfde soort overtreding. Daarmee komt de boetepot uit op een bedrag tussen de € 3,5 miljoen en € 9,2 miljoen. Het daadwerkelijke aantal zal ergens in het midden liggen.
Rotterdam is Nederlands Kampioen milieuzoneboetes
In Rotje Knor werden de meeste ondernemers gesnapt. 14.021 van hen kregen een dikke boete nadat er bijna 28.000 waarschuwingen werden verstuurd. Den Haag staat op een keurige tweede plaats. In de Hofstad hebben oude dieselrijders nu al 4.646 keer de bruine poeplap mogen trekken omdat ze in het centrum kwamen. Zou onze koning Willy daarom zijn ouwe A8 TDI hebben ingeruild voor een hybride op benzine?

De stad waar ze auto’s het allermeeste haten, doet het nog best goed eigenlijk. Amsterdam deelde pas 663 boetes uit. In de gemeenten Amersfoort, Delft, Groningen, Haarlem en Nijmegen zijn nog geen boetes uitgedeeld. Daar wordt later pas gestart met het beboeten van vieze voertuigen in de binnenstad.
Maar ja, de regels zijn glashelder. Sinds 2025 mogen bestelbussen en vrachtwagens die nieuw zijn op kenteken alleen nog met uitstootvrij aandrijving binnen zero-emissiezones. Bestaande voertuigen krijgen een overgangsregeling, maar alleen onder strikte voorwaarden. De meest vervuilende voertuigen, op diesel of benzine, zijn al uitgesloten.

En daar steekt meteen een groot probleem op. Vooral kleine ondernemers kunnen zo’n elektrische bus niet betalen en zijn dus veroordeeld tot het betalen van flinke boetes. Of ze kiezen ervoor om maar helemaal niet meer in de grote steden te komen, zij hebben werk zat en de bewoners zoeken het maar lekker uit met hun verstopte wc. Bedank de overheid maar.
En weet je, ik zou het nog begrijpen ook.





Lekker de ondernemer op hoge kosten jagen, die rijdt met zijn busje de stad, parkeert m, haalt zn klusbus leeg en gaat aan de gang om vervolgens om half vier smiddags weer de stad uit te rijden,….
Laten we TataSteel is sluiten, de kanker-gif-wolken die uit die fabriek komen is tien keer zo erg dan een paar bestelbussen bij elkaar. dat een ah of jumbo bezorgbus of postnl bussen electrisch rijden snap ik nog, zo ook de persoonsvervoerbussen electrisch. maar die paar transporters beboeten is ronduit belachelijk.
Die ondernemers hebben vijf, zes jaar de tijd gekregen om zich hier op voor te bereiden, dus als die nu boetes pakken zeg ik: eigen schuld.
Waar ik het wel mee eens ben is dat we ons land een dienst zouden bewijzen als we Tata Steel zouden sluiten. Natuurlijk doet dat pijn in die regio, gelet op de werkgelegenheid, maar dit bedrijf lapt al
jarendecennia alle vergunning- en milieuregels aan hun laars, leveren het overgrote deel van hun productie door aan het buitenland, sluizen hun winsten vervolgens door naar de verliesgevende zusterbedrijven in het VK en durven dan nog met droge ogen om onze overheid 2 miljard euro aan subsidies te vragen ‘om te vergroenen’, zonder daarbij garantie op succes te kunnen beloven…Oh, en we zijn dan ook in een keer van het stikstofslot af én we houden een mega hoeveelheid aan aardgas over en kunnen de omwonenden in de omgeving ook eindelijk weer een gezonde toekomst gunnen.
Dat je er 5 jaar op kunt voorbereiden, wil nog steeds niet zeggen dat je zo’n dure elektrische bus kunt betalen.
Ach, wat zeur ik, ik wil toch niet in A’dam zijn.
Niet alleen dat, sinds wanneer kan je een EV bus kopen waar je hetzelfde kan meenemen als een Transporter, Vito, Vivaro of welke andere bus de klusser graag gebruikt? Volgens mij pas heel recent.
Enkel weer een extra tax in communistisch NL. De rekening wordt snel doorgestuurd naar de consumenten. Bedrijven betalen geen tax. Enkel mensen betalen tax. No such thing as a free lunch (Friedman).
Communistisch? Bedrijven betalen geen tax? Wel belasting…
De rekening voor de klus die je als consument wil laten doen wordt gewoon 120 euro per dag duurder. Dat of je kan niemand vinden om het te doen. Wordt wel wat als je de factuur ziet :
Materialen : 1000
Manuren : 600
reservaat-tax : 120
Mijn werkgever wilt (voorlopig) niet aan de elektrische bedrijfswagens om meerdere redenen.
Onder andere gewicht want met mijn huidige bus + betimmering + gereedschap + materialen zitten we al bijna aan het maximale laad gewicht.
Voor nu kunnen we opdrachten in Rotterdam nog uitvoeren maar zodra onze wagens Rotterdam niet meer in mogen gaan we de opdrachten daar niet meer aannemen.