
Deze week “gespot” staat in het thema van lastig te vinden modellen die met enkele tegenslagen alsnog hun weg naar mijn camera hebben gevonden. Waar ik de Diablo Roadster van dinsdag al een keer misliep, geldt precies hetzelfde voor de 300 SL Gullwing.
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing
Zo is deze bijzondere vleugeldeur gespot in zijn thuishonk geheten “Laren”. Zo nu en dan kom ik daar namelijk om auto’s op te wachten als een Bugatti T13 (gevonden), Nissan GTR (gevonden), en nog gezocht wordende EB110’s. Deze 300 SL Gullwing doemde begin dit jaar op in Laren, waar de auto vervolgens regelmatig doorheen reed. Op een-of-andere zondagmiddag had ik daar met een aantal mensen afgesproken, aan het eind van de dag reden we naar huis, en wat scheurde er op de andere weghelft voorbij, richting Laren. Inderdaad. Die dag had de auto gestaan in… In de P.C. Hooftstraat! Later bleek de auto elke zaterdag in Laren te parkeren, tenzij ik er zelf natuurlijk was. Aan het einde van de dag… Kwam hij nog even voorbij en heb ik er “ouderwets” achteraan gerend. Dat ziet er doorgaans belachelijk uit, maar gebeurt gelukkig minder vaak aangezien ik het meeste inmiddels wel ken. De 300 SL Gullwing ontstond uit de 300 SL die de Carrera Panamericana verreed. Verder wordt de auto gekenmerkt door het feit dat het één van de allereerste auto’s was met benzine inspuiting, in plaats van via carburatie. Er zijn overigens 1.400 exemplaren gemaakt, waarmee het geen extreem zeldzame auto is. Extreem duur is hij wel, reken op een ton of vier.
Mooie kleur groen
de mooiste auto aller tijden. wat een geweldig ding is dit!
Zo ongelooflijk mooi, deze auto. Ik heb niet of nauwelijks wat met Mercedes, maar van deze auto ga ik wel soppen moet ik toegeven. Het is heel apart, als je kritisch kijkt is het eigenlijk best een raar geproportioneerde auto, maar
mooi mooi mooi!
Kleur is erg goed idd, ipv het obligate zilver grijs. Maar ja, groene pijl, zo heette de snelle bensjes net weer niet.
Die dag had de auto gestaan in… In de P.C. Hooftstraat!
stond hij 2 keer IN de pc hooftstraat?
de kleur is niet mijn ding, te fifties :-)
DE mooiste auto allertijden vind ik het niet. Maar zeker één van de mooiste. Juist ook door de prachtige techniek die destijds zeer vooruitstrevend was. De SLR Gullwings waren technisch nog veel cooler. Met een 8 cilinder lijnmotor waar het vermogen niet via een vliegwiel aan het einde van de krukas werd afgenomen zoals bij een normale motor, maar via een tandwiel dat in het midden van de krukas was gemonteerd. Je zou dus haast kunnen zeggen dat het een dubbele 4 cilinder lijnmotor was.
Ook het omklapbare stuurwiel, om de instap te vergemakkelijken, vind ik ook een mooie vondst. Evenals de plaats van de brandstoftanks, in de dorpels om het effect op het rijgedrag te minimaliseren.
Auto’s zoals deze hebben terecht een iconische status. Ze hebben werkelijk wat toegevoegd aan de auto historie, waren gedurfd en innovatief. Een voorwaarde om de status van icoon te mogen verwerven.
De 300 sl (roadster) heb je in 2 verschillende varianten. De een met een aluminium carrosserie en de ander met een stalen. De eerst genoemde variant is heel bijzonder. Verder verschillende de 300 sl’s van elkaar afhankelijk van het jaar (koplampen anders)
Kun je d’r ff je e-mail adres bijzetten? ;) Die laatste foto… Mmm…
Klein (best wel groot voor een klein) detail: een oldtimer noem je niet ‘geil’! Da’s alsof je kickt op naakte oma’s ofzo… Iig niet doen!
echt een mega vette auto. Ik zou der graag een hebben voor mooi weer ;-)
Echt super, vooral die 2e foto waar de zon nog even reflecteerd op de oude maar mooie lak. Onwijs mooie kleur ook, echt een rijdend stukje autohistorie.
Hoe klonk ie eigenlijk? Ik heb er nooit 1 IRL gezien.
Het is en blijft een legendarische en mooie wagen :)
@ Appeltje: Heb laatst wat prijzen van die Gullwing bekeken en je moet voor een goede Gullwing eerder 5 à 6 ton neerleggen… In Duitsland, dat wel.
Er reed ooit een keer een zilvere EB110 naast ons in de tunnel, prachtige auto, ik hoop dat je er een keer een spot ;)
@ Bert
Het is dat ik tijd heb: Top Gear test. :P
schitterend zijn er ook wallpapers van te maken ??
Ook al is het een bijzonder zeldzame auto..
Ik vind hem Niet mooi. misschien ook omdat ik niks met Mercedes heb..
En al helemaal als je bij de Mille Miglia loopt en er dan op eens 5 op een rij staan:S.. nou dan heb ik al helemaal geen gevoel meer van een bijzondere vehicle.. doet u mij maar iets engels…:P
ho, dat ging niet goed. Nog een keer: oja, kan me dat nog wel herinneren. Jammer dat we die toen gemist hadden. Ik moet hem nog steeds een keer spotten ;)
Zag dit jaar een zilvergrijze roadster op Terschelling op orgineel nederlands kenteken met een blauwe, stoffen kap. Erg mooi, al is de Gullwing nog mooier…en reken eerder op 550.000 euro, de roadster sowieso.
S’werelds eerste supercar…. Goh, wat is er eigenlijk toch veel veranderd na die tijd. :D
Zal eens wat foto’s maken van de collectie van de haveneigenaar.
Hij heeft naar mijn weten 2 á 3 gullwings en een cabrio versie daarvan.
Bezit trouwens nog 20 andere oldtimers van Mercedes.
GEIL!!! en niet eens zo duur, had hem veeeeel duurder verwacht!! wie er een wil hebben? ons buurland heeft er nog een aantal staan. zelfs in de beste kleur die er is:
http://www.autoscout24.nl/AllImages.aspx?id=bergzzlsfqst
@bashjuh
Die rode Gullwing… die had ik niet zo mooi verwacht. Jammer van mijn bescheiden budget anders had die direct een nieuwe eigenaar gevonden.
@bashjuh
Gek is dat. Op die foto’s van die duitse autohandelaar zien ze er ineens heel ordinair uit. In tegenstelling tot dat in het wild rijdende exemplaar.
Zal wel een kwestie van niet te veel poetsen zijn??
Super mooie wagen zo in dat ‘groen’!!
@ bashjuh: Daar staan wel mooie bakjes percies bij die handelaar… :o check die laatste foto met die 3 Z8’s :d
@gregbem,
kijk de laatste foto van die zilvere (de 4 na laatste foto), links staat een ferrari, rechts staat een bugatti!!
even linkje zoeken naar de dealer?
Best vette auto hoor en die vleugeldeuren ook :-O maar wat mij nu pas opvalt is dat ik de achterkant helemààl niet mooi vind :-S
*slik* ze hebben bij die zaak 8 Z8’s te koop staan!!!
http://www.autogalerie.de/
leuke handelaar.. zou elke dag rondjes gaan rijden in iets uit eigen showroom (L)
Schitterend!! De mooiste en meest charismatische auto ooit gebouwd. Daar kan geen E-type, Dino of zo aan tippen.
De opvolgers blijven de beste auto’s ter wereld. Sportief en comfortabel.
Een wunderschöne auto, dat is zeker.
Je moet altijd het toeval aan je kant hebben. Zowel een 300SL Gullwing als een EB110 heb ik wel gezien! :P
zekers een icoon maar mooi? nee.
breng zon model vandaag de dag uit en ze zeggen oh heeft oezbekistanverweggiestan ook een auto gebouwd.
het enigste wat de auto mooi maakt is dat ie zon icoon is en als je er een zou hebben dat iedereen er naar zou kijken en foto’s maken.
maar meer om het feit dat het zon oude klassieker is die je verder nooit meer tegenkomt. niet omdat ie mooi is.
ik heb er trouwens al jaren lang een model auto van die bijna net zo oud is als de echte auto zelf. van vader op zoon gekregen.
het mooiste dat ik aan die auto vind is dat het 1 van de bekendste klassiekers is verder niks.
lelijke rammelbak. snap niet wat mensen hier zo mooi aan vinden.
@bashjuh,
Als je ff goed verder had gelezen op die site had je ook kunnen zien dat de “Gullwings” allemaal replica shit uit de VS is…nix origineel Mercedes :evil:
Reed deze zomer nog achter een zilvergrijze aan op de E40… Moest je me eens horen krijsen van blijdschap!
Ik vind dit echt een prachtige auto, zo vreselijk stijlvol, atypisch maar toch geen kitch. Knap kleurtje trouwens, maar zal misschien gaan irriteren op den duur.
€ 169.000 is echt een heel stuk minder dan gedacht en door sommigen hier beweerd. Daar klopt toch iets niet?
Aha, ik heb al door wat er niet klopt: het bouwjaar! Namelijk 1992. Dikke nep dus!
BOUWJAAR: 1956!!!!!
INGEVOERD: 02-06-08
215 PK
APK: N.V.T.
POEPKLEUR
Deze zag ik in semptember met de motorkap openstaan op de Prinshendrikkade. Kon ik hem wel mooi bekijken, want dit is ZO’N mooie auto!
Echt wat een prachtige auto !
Qua design mischien wel de mooiste auto aller tijden.
Wat is het toch een prachtige auto die 300SL Gullwing. Het is dat ik niet genoeg geld heb om een te kopen en te onderhouden anders had ik hem allang gekocht.
de eerste productiewagen met DIRECTE INJECTIE, niet zomaar injectie…
Mooi ding, maar wat een kleur. Bah bah bah. Ik zou er wel een willen, in zilver met blauwe of rode stoelen. :)
Toen maakte Benz nog mooie autos .. persoonlijk vind ik de cabrio er wat mooier uitzien.
SCHITTEREND!!!
Prachtige kleur!
Een droom van een auto met een geweldig geluid.Geen alledaagse kleur trouwens
auto bij die duitse dealer is verre van origineel: motorblok is niet origineel, er zit zo te zien zelfs rembekrachtiging op.
Leuke auto, om naar te kijken. Het rijden is iets anders. De cabine is slecht geisoleerd waardoor het na een kwartiertje vlammen 50 graden is in de cabine. Rijd niet echt fijn. De open versie is daarentegen beter geisoleerd en rijdt fantastisch !
Ik vind de 300sl veel te overrated. Gewoon omdat er wat techniek in zit… ik vind het een lelijk hok.
Als er een Mercedes mooi is, is het deze wel. Wow.. Zilver is alleen mooier
Absolute schoonheid. Altijd al mijn favoriet geweest.
Hier ergens in de buurt reed een rode rond, zal er es naar uitkijken.
@ de vlaeminck
Je schrijft:
“Klein (best wel groot voor een klein) detail: een oldtimer noem je niet ‘geil’! Da’s alsof je kickt op naakte oma’s ofzo… Iig niet doen!”
Ander klein detail: Wacht maar eens af, totdat jij zelf 87 bent en in het bejaardenhuis de verkeerde deur opendoet! Dan wordt het of kicken of je afvragen wat je nou eigenlijk vergeten bent en hoe dat ook alweer ging……… Hoe zat dat ook alweer? :roll:
@ mx5/rx8owner
Als kleine jongen zag ik in 1956 de eerste Gullwing, spiksplinternieuw, in Venlo. En ik kan je verzekeren: Open mond van verbazing en bewondering. Het was trouwens verbazingwekkend, hoeveel bijzondere auto’s je in die tijd daar al kon bewonderen. Duitsers kwamen toen massaal inkopen doen in de grensstreek, omdat er bij hun nog niet zo’n groot aanbod was. En Venlo was daarom zo belangrijk, omdat het goed bereikbaar was voor het hele Ruhrgebied, dat na de oorlog economisch het sterkst van heel Duitsland groeide.
Maar wat nog meer indruk op mij maakte was de auto van mijnheer Ebus, één van de toenmalige directeur/eigenaars van het expeditiebedrijf Frans Maas: Een Facel Vega 500 HK. Toen die man die auto echt eens de sporen gaf, dacht ik dat mijn Eroba-fietsje onder mijn kont smolt.
En hoe langer ik aan die tijd terugdenk, hoe interessanter ik hem begin te vinden. Wat waren auto’s toen bijzonder.
@ 9000cse
Ik snap niet wat je bedoelt of hoe je erbij geraakt, maar ik wil het wel snappen! Leg het aub even opnieuw uit…
@ de vlaeminck
Je zegt, dat je oldtimers niet “geil” mag noemen, omdat dat lijkt of je op naakte oma’s kickt. Nou, dat blijkt in de praktijk best voor te komen, dat kicken op oma’s. Vooral door anticairs. ;)
@9000cse.
We mogen hieruit concluderen dat je ondertussen al opa bent? :P
Ik begrijp je punt.
Prachtige auto’s vol met chroomdetails. Dat is meteen de reden waarom ik oldtimers mooi vind. Het oog voor detail zie je tegenwoordig nauwelijks terug(er zijn uitzonderingen).
Ik heb dezelfde auto een tijd terug in de winkelstraat van Vianen gespot. Had toen helaas geen camera bij me
Ik vind het een mooie auto om eens te zien, maar om nu te zeggen dat het echt een briljant prachtige auto is…. eeeh, nee :P
Bovendien schijnt zo’n gullwing te rijden als een zwijn…
Maar het concept van gullwing-deuren is echt prachtig!
@ 9000sce
Ah, zo bedoel je! Wel, de interesse in klassiekers komt door veel meer dingen dat gewoon appeal: je moet pedigree hebben, een mooie of net niet mooie geschiedenis hebben,… Tja, hoe leg je dat uit? Klassiekers zijn iig heel iets anders dan hedendaagse auto’s. Om te begeren, om te onderhouden, om over te praten, om te zoeken, om mee te rijden,…
Maar een klassieker kan je niet ‘geil’ noemen, of mss is dat omdat ik nooit een auto ‘geil’ noem…
nou voor 660.000euro ben je de nieuwe eigenaar.