
Eigenlijk heb ik het al zo vaak gezegd, maar ik vind dat het wel gerechtvaardigd is om te herhalen: De V8 Vantage (1993-2000) vind ik zonder meer de meest beestachtige serieproductieauto die Aston-Martin heeft gemaakt. De V8 die voorin ligt is “gekieteld” door middel van twee compressors, waardoor het vermogen opeens met zo’n 67% toenam van 330 pk naar ruim 550…
De eerste keer dat ik een dergelijke machine tegen het lijf liep was voor zo ver ik weet een jaar of vijf geleden. Abraham Moszkowicz reed er destijds mee want toen was dit natuurlijk óók al zijn merk. De auto vergde in 1996, het bouwjaar van zijn exemplaar, een eenmalige investering van 713.000 gulden, om nog maar te zwijgen over verzekering, onderhoudsbeurten, en niet te vergeten de drankrekening. De twee ton zware mastodont van vierdriekwart meter jaagt er namelijk heel wat benzine doorheen, zo beschamend veel dat mijn “Alle auto’s 1996” het op n.b./100 km houdt. Het duurde tot 2006 voor ik er weer eentje tegen kwam, dit was een zogenaamde V600, het zilveren exemplaar. Ten opzichte van de oerversie met 557 pk was er 43 pk bij gekomen, en was het uitlaatsysteem aangepast. De koeling was verbeterd, er lag een nieuw model velgen onder waar de vernieuwde gigantische schrijven in huisden, want tweeduizend kilo 300+ kilometer per uur moet natuurlijk wel snel tot stilstand worden gebracht. Die versie is alleen in de periode 1998-2000 geproduceerd, naar schatting gaat het om enkele tientallen exemplaren. Van de meest gebruikelijke V8 Vantage zijn er uiteindelijk 239 gebouwd. In 1999 en 2000 werden er op basis van de V600 nog eens 40 Vantage Le Mans’en gemaakt, om de overwinning van 1959 te gedenken. Er zijn slechts 8 Vantage Volantes gemaakt, dus om de serie V8’en te completeren is er nog best veel te doen.





Dit was de afsluiter voor de Aston V8-week, over twee weken is er aandacht voor de V12 modellen. Misschien vind je de DBS bijvoorbeeld wel de meest brute Aston ever… Voor wallpapers en/of andere verzoeken kun je mij een e-mail sturen, jim_appelmelk at yahoo.com. Vermeld voor wallpapers direct je resolutie, dat werkt sneller. Volgende week… Nog meer V8’s, nog meer Brits. Dan begint een tweedelige serie over de Arnage!





mooie bak zeg!
Beest!
Nog nooit het geluk gehad om deze te spotten. :(
Mooiste auto ooit gemaakt.
Ongelovelijk mooi. Tezamen met de Continental T mijn favoriete auto uit de jaren 90. Wist niet dat er ook volantes van waren. Tevens was ik onbekend met de V600. Ik ken de Le Mans modellen, maar vind de grille en luchtinlaat in de flank daarvan geen vooruitgang.
Nog nooit een V8 Vantage Volante gespot? met 8 exemplaren is de kans aardig klein, dat geef ik toe…
Wat een geweldige machine! Keep up the good work!
appeltje, respect!!
ik vind deze “gespot” onderwerpen meestal beter dan de rijtesten.
keep up the good work!
Yep, echt een beestachtige auto!
Wel een ding op te merken, een typo, wel te vinden in de regel “gigantische schrijven in huisden”, gigantische schijven neem ik aan :)
Geweldig.
Ik heb afgelopen week genoten van de britse bolides op autoblog.
Ben er bijna van overtuigd dat engelse auto`s toch een van de
meest mooie (dan wel niet technische) auto`s van onze planeet zijn!
Fantastisch!
wat een mooie auto zeg
mooier dan de V12 Vanquish.
Ooit een gezien in Monaco. Een beest :)
Volgens mij had Ron Brandsteder (wie kent ‘m nog) er ook 1 trouwens.
heeft wat mee van de oude skyline, wat positief is als beest^^
Klopt, dit is een van de meest BRUTE Astons ooit gemaakt. Snelheden waren krankzinnig! Toch heeft de ouwde garde het nog steeds goed gedaan. Kijk naar XJ220, EB110, F40 en zelfs auto’s als Lotus Carlton, XJR, GMC typhoon.
Ik vind het geen ‘echte’ Aston, hij heeft meer weg van een oud Jaguar model.
Een van de mooiste frontjes :)
Ben ik de enige die dit model van sommige perspectieven mustang trekjes vind hebben?
Een schitterende auto. Voor mij ook een van de weinige auto’s waarop het British Racing Green op staat. Zilver is niet erg mooi trouwens. En dan dat vermogen voor die tijd! Zelfs een F40 en een XJ220 redden dat niet (die laatste net niet trouwens, het is bijna gelijk).
@ glenn: geen echte Aston!? Omdat het geen kloon is van alle andere Aston klonen die ze de laatste tijd uitbrengen?
Arnage! Ik kijk er nu al naar uit!
O ja, en deze AM lijkt wel een musclecar… Wat een stance!
Mooi hoor, een icoon uit de Engelse auto historie. Als ‘klein jongetje’ kon ik hier nachten van wakker liggen……
Respect overigens voor de prima ‘gespot’ serie van Appeltje. Uitstekende research en prettig leesbare toelichtingen.
Ziet er lekker grof en spartaans uit! Ik vind dit persoonlijk meer hebben dan die uitgerekte modellen van nu
Markus: Als Aston de dag van vandaag een nieuw model uitbrengt met ongeveer hetzelfde gezicht als van een model dat al bestaat ===> dat noemen ze een familiegezicht :D
De meest uitzonderlijke Vantage die ik ooit heb gezien was in de fabriek in Newport Pagnall zelf: een knalrose exemplaar, bestemd voor een Duitser die hem zijn dochter kado wilde doen op haar 18e verjaardag….. Dat moet in 1996 of daaromtrend geweest zijn. Deze wagen zag ik vorig jaar op Mobile.de met zeer weinig kilometers.
Wat een prachtige spot van een beestachtige auto! Deze kom ik helaas nooit tegen.
Om eerlijk te zijn zie ik heel veel auto’s terug in dat ding, maar ik hoef em niet. Ik ben liefhebber van DB7 en nieuwer.
Schitterende auto… Alles wat ik van een auto zou willen.
Dit blijft de vetste Aston die er is
Ik onderschrijf de complimenten aan appeltje. Mooie foto’s en informatieve tekst. En gelukkig geen “kijk mij eens overal tegenaan schoppen”-attitude, zoals sommige geenstijladdepten die ook berichten plaatsen hier tentoonspreiden… Nee, echte passie!
Hessing heeft er eentje te koop staan. tonnetje op de teller en 85.000,- Koopje :)
http://hessing.awdvoorraad.nl/s7bd7ecd22c7329d8c52757b7558ae1f3/voorraad/details/?sid=1192781
Ahhhhh Arnage-day, zin in volgende week in over 3 weken, een goed vooruitzicht Jim!
Waar anders dan in Londen :P
Echt een lelijke bak!! deze modeljaren waren echt een dieptepunt in AM’s geschiedenis :-( ziet er dus niet uit! liever een echt oude aston( en niet austin zoals veel jongetjes zeggen)
Beetje Mustang vormen he>?
Deze auto is echt prachtig en tijdloos. Naar mijn mening wel een échte aston, omdat dit een auto is die aan de de verwachtingen wat betreft AM voldoet, namelijk heel snel en toch comfortabel. Samen met de Continental/ Azure de mooiste auto van de ’90.
lijkt veel op een Nissan GT-R 34 niet ?
Dit is pas een AUTO. Even subtiel als het zetten van een piercing met een moker, maar zo ongelooflijk stijlvol (Moszkowicz reed er één, wat moet ik nog meer zeggen? ;) ). Gloriedagen (tevens nadagen?) van het Engelse handwerk en vakmanschap. De huidige Astons zijn schoonheden, maar dat handmade gevoel is er toch een beetje af…
Ik weet het niet, Ik vind deze auto op bepaalde plekken mooi, stoer en indrukwekkend. En het is natuurlijk een echte hand gebouwde Aston (geen serie product als de DB7). Maar toch, als je er mee rijd denk ik dat je te toch te vaak hoort: “Hee, een Opel Manta, die hebben we lang niet meer gezien”.
Precies niet veel van gemaakt.
Ben ik dan de enige die dit niet mooi vind? Het ypische AM-golfje in de grille past totaal niet bij de rest van de voorkant, het zijruitje na de B-stijl is raar groot, de achterlichten lijken wel beplakt met aftermarket-troep… Nee, geef mij maar de moderne Aston Martins. Behalve de áller modernste natuurlijk ;)
Ohh, wat is deze toch uber…..beestachtiger dan de huidige Astons.
Waanzinnig gave auto’s…die Engelse versie (kenteken M77nogwat) stond altijd in Amsterdam-Z (in een garage uiteraard..eigenaar heeft nu een nieuwe Alfa 8C (helaas met verkeerde velgen ..zal ongetwijfeld wel een keer gespot worden door deze en gene..Ik maak er i.i.g geen foto’s van.. deze garage staat overigens vol met erg mooie auto’s ..kzeg niet waar , maar er staan regelmatig paparazzi te fotograferen..ben zelf ook wel ’s gefotografeerd in een leuk autootje..nee niet in een Fiat Pinda o.i.d.
O, ja voor iedereen die dit op een Mustang vindt lijken…precies andersom ..de Mustang lijkt op de Aston…maar daar kan over gediscussieerd worden..
Indertijd vond ik hem lelijk, maar nu eigenlijk wel bruut…
Smaken verschillen blijkbaar naarmate je leeftijd verhoogd, dat is bijvoorbeeld de reden dat ik geen tattoo laat zetten :p
Ik vind hem prachtig, ik vind hem meer stijlvol dan de V8 Vantage van nu moet ik zeggen, terwijl die toch ook wel heel lekker is :D