• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Aston-Martin V8 Vantage (1993-2000)

Auteur: appeltje, gepost 6 februari 2009 om 13:30 – 42 Reacties

Aston-Martin V8 Vantage


Eigenlijk heb ik het al zo vaak gezegd, maar ik vind dat het wel gerechtvaardigd is om te herhalen: De V8 Vantage (1993-2000) vind ik zonder meer de meest beestachtige serieproductieauto die Aston-Martin heeft gemaakt. De V8 die voorin ligt is “gekieteld” door middel van twee compressors, waardoor het vermogen opeens met zo’n 67% toenam van 330 pk naar ruim 550…

De eerste keer dat ik een dergelijke machine tegen het lijf liep was voor zo ver ik weet een jaar of vijf geleden. Abraham Moszkowicz reed er destijds mee want toen was dit natuurlijk óók al zijn merk. De auto vergde in 1996, het bouwjaar van zijn exemplaar, een eenmalige investering van 713.000 gulden, om nog maar te zwijgen over verzekering, onderhoudsbeurten, en niet te vergeten de drankrekening. De twee ton zware mastodont van vierdriekwart meter jaagt er namelijk heel wat benzine doorheen, zo beschamend veel dat mijn “Alle auto’s 1996” het op n.b./100 km houdt. Het duurde tot 2006 voor ik er weer eentje tegen kwam, dit was een zogenaamde V600, het zilveren exemplaar. Ten opzichte van de oerversie met 557 pk was er 43 pk bij gekomen, en was het uitlaatsysteem aangepast. De koeling was verbeterd, er lag een nieuw model velgen onder waar de vernieuwde gigantische schrijven in huisden, want tweeduizend kilo 300+ kilometer per uur moet natuurlijk wel snel tot stilstand worden gebracht. Die versie is alleen in de periode 1998-2000 geproduceerd, naar schatting gaat het om enkele tientallen exemplaren. Van de meest gebruikelijke V8 Vantage zijn er uiteindelijk 239 gebouwd. In 1999 en 2000 werden er op basis van de V600 nog eens 40 Vantage Le Mans’en gemaakt, om de overwinning van 1959 te gedenken. Er zijn slechts 8 Vantage Volantes gemaakt, dus om de serie V8’en te completeren is er nog best veel te doen.

Aston-Martin V8 Vantage

Aston-Martin V8 Vantage

Aston-Martin V8 Vantage

Aston-Martin V8 Vantage

Aston-Martin V8 Vantage

Dit was de afsluiter voor de Aston V8-week, over twee weken is er aandacht voor de V12 modellen. Misschien vind je de DBS bijvoorbeeld wel de meest brute Aston ever… Voor wallpapers en/of andere verzoeken kun je mij een e-mail sturen, jim_appelmelk at yahoo.com. Vermeld voor wallpapers direct je resolutie, dat werkt sneller. Volgende week… Nog meer V8’s, nog meer Brits. Dan begint een tweedelige serie over de Arnage!

Ook interessant!

  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • Aston Martin Vantage grille
    Aston Martin Vantage grille issue opgelost
  • Aston Martin A3
    Aston Martin komt met gelimiteerde en speciale Vantage
  • Er komt een héle leuke versie van de Aston Martin Vantage

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, Gespot, v8vantage

Vorig bericht: « Robbie’s vrijdagmiddag Quiz, allemaal Chinees [bekend]
Volgend bericht: Seat Leon en Altea facelift »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mathijs zegt

    6 februari 2009 om 13:32

    mooie bak zeg!

    Login om te reageren
  2. Nielsi zegt

    6 februari 2009 om 13:32

    Beest!
    Nog nooit het geluk gehad om deze te spotten. :(

    Login om te reageren
  3. Gnermo zegt

    6 februari 2009 om 13:35

    Mooiste auto ooit gemaakt.

    Login om te reageren
  4. Peer zegt

    6 februari 2009 om 13:38

    Ongelovelijk mooi. Tezamen met de Continental T mijn favoriete auto uit de jaren 90. Wist niet dat er ook volantes van waren. Tevens was ik onbekend met de V600. Ik ken de Le Mans modellen, maar vind de grille en luchtinlaat in de flank daarvan geen vooruitgang.

    Login om te reageren
  5. Ollie zegt

    6 februari 2009 om 13:39

    Nog nooit een V8 Vantage Volante gespot? met 8 exemplaren is de kans aardig klein, dat geef ik toe…

    Login om te reageren
  6. thijs zegt

    6 februari 2009 om 13:39

    Wat een geweldige machine! Keep up the good work!

    Login om te reageren
  7. ivan zegt

    6 februari 2009 om 13:41

    appeltje, respect!!

    ik vind deze “gespot” onderwerpen meestal beter dan de rijtesten.

    keep up the good work!

    Login om te reageren
  8. Wim zegt

    6 februari 2009 om 13:48

    Yep, echt een beestachtige auto!

    Wel een ding op te merken, een typo, wel te vinden in de regel “gigantische schrijven in huisden”, gigantische schijven neem ik aan :)

    Login om te reageren
  9. Evert-Jan zegt

    6 februari 2009 om 13:54

    Geweldig.
    Ik heb afgelopen week genoten van de britse bolides op autoblog.
    Ben er bijna van overtuigd dat engelse auto`s toch een van de
    meest mooie (dan wel niet technische) auto`s van onze planeet zijn!

    Fantastisch!

    Login om te reageren
  10. Danny zegt

    6 februari 2009 om 14:05

    wat een mooie auto zeg
    mooier dan de V12 Vanquish.

    Login om te reageren
  11. BeQuietAndDrive zegt

    6 februari 2009 om 14:26

    Ooit een gezien in Monaco. Een beest :)

    Volgens mij had Ron Brandsteder (wie kent ‘m nog) er ook 1 trouwens.

    Login om te reageren
  12. Savipe zegt

    6 februari 2009 om 14:37

    heeft wat mee van de oude skyline, wat positief is als beest^^

    Login om te reageren
  13. Eddy Rocket zegt

    6 februari 2009 om 14:38

    Klopt, dit is een van de meest BRUTE Astons ooit gemaakt. Snelheden waren krankzinnig! Toch heeft de ouwde garde het nog steeds goed gedaan. Kijk naar XJ220, EB110, F40 en zelfs auto’s als Lotus Carlton, XJR, GMC typhoon.

    Login om te reageren
  14. glenn (aka citrofiel evil) zegt

    6 februari 2009 om 14:38

    Ik vind het geen ‘echte’ Aston, hij heeft meer weg van een oud Jaguar model.

    Login om te reageren
  15. BmwMPower zegt

    6 februari 2009 om 14:39

    Een van de mooiste frontjes :)

    Login om te reageren
  16. jeroen zegt

    6 februari 2009 om 14:40

    Ben ik de enige die dit model van sommige perspectieven mustang trekjes vind hebben?

    Login om te reageren
  17. Markus zegt

    6 februari 2009 om 14:43

    Een schitterende auto. Voor mij ook een van de weinige auto’s waarop het British Racing Green op staat. Zilver is niet erg mooi trouwens. En dan dat vermogen voor die tijd! Zelfs een F40 en een XJ220 redden dat niet (die laatste net niet trouwens, het is bijna gelijk).
    @ glenn: geen echte Aston!? Omdat het geen kloon is van alle andere Aston klonen die ze de laatste tijd uitbrengen?

    Login om te reageren
  18. Citrofiel zegt

    6 februari 2009 om 14:52

    Arnage! Ik kijk er nu al naar uit!

    O ja, en deze AM lijkt wel een musclecar… Wat een stance!

    Login om te reageren
  19. Peter 456 zegt

    6 februari 2009 om 14:57

    Mooi hoor, een icoon uit de Engelse auto historie. Als ‘klein jongetje’ kon ik hier nachten van wakker liggen……
    Respect overigens voor de prima ‘gespot’ serie van Appeltje. Uitstekende research en prettig leesbare toelichtingen.

    Login om te reageren
  20. Recky zegt

    6 februari 2009 om 15:04

    Ziet er lekker grof en spartaans uit! Ik vind dit persoonlijk meer hebben dan die uitgerekte modellen van nu

    Login om te reageren
  21. glenn (aka citrofiel evil) zegt

    6 februari 2009 om 15:06

    Markus: Als Aston de dag van vandaag een nieuw model uitbrengt met ongeveer hetzelfde gezicht als van een model dat al bestaat ===> dat noemen ze een familiegezicht :D

    Login om te reageren
  22. Bart zegt

    6 februari 2009 om 15:06

    De meest uitzonderlijke Vantage die ik ooit heb gezien was in de fabriek in Newport Pagnall zelf: een knalrose exemplaar, bestemd voor een Duitser die hem zijn dochter kado wilde doen op haar 18e verjaardag….. Dat moet in 1996 of daaromtrend geweest zijn. Deze wagen zag ik vorig jaar op Mobile.de met zeer weinig kilometers.

    Login om te reageren
  23. WieAndersDasAuto zegt

    6 februari 2009 om 15:09

    Wat een prachtige spot van een beestachtige auto! Deze kom ik helaas nooit tegen.

    Login om te reageren
  24. Een betere ontwerper zegt

    6 februari 2009 om 15:12

    Om eerlijk te zijn zie ik heel veel auto’s terug in dat ding, maar ik hoef em niet. Ik ben liefhebber van DB7 en nieuwer.

    Login om te reageren
  25. JD zegt

    6 februari 2009 om 15:13

    Schitterende auto… Alles wat ik van een auto zou willen.

    Login om te reageren
  26. BlueVFRank zegt

    6 februari 2009 om 15:13

    Dit blijft de vetste Aston die er is

    Login om te reageren
  27. Peer zegt

    6 februari 2009 om 15:17

    Ik onderschrijf de complimenten aan appeltje. Mooie foto’s en informatieve tekst. En gelukkig geen “kijk mij eens overal tegenaan schoppen”-attitude, zoals sommige geenstijladdepten die ook berichten plaatsen hier tentoonspreiden… Nee, echte passie!

    Login om te reageren
  28. JoostH zegt

    6 februari 2009 om 15:59

    Hessing heeft er eentje te koop staan. tonnetje op de teller en 85.000,- Koopje :)

    http://hessing.awdvoorraad.nl/s7bd7ecd22c7329d8c52757b7558ae1f3/voorraad/details/?sid=1192781

    Login om te reageren
  29. marruk zegt

    6 februari 2009 om 15:59

    Ahhhhh Arnage-day, zin in volgende week in over 3 weken, een goed vooruitzicht Jim!

    Login om te reageren
  30. Alexander zegt

    6 februari 2009 om 16:08

    Waar anders dan in Londen :P

    Login om te reageren
  31. edgar zegt

    6 februari 2009 om 16:36

    Echt een lelijke bak!! deze modeljaren waren echt een dieptepunt in AM’s geschiedenis :-( ziet er dus niet uit! liever een echt oude aston( en niet austin zoals veel jongetjes zeggen)

    Login om te reageren
  32. Jordi zegt

    6 februari 2009 om 17:41

    Beetje Mustang vormen he>?

    Login om te reageren
  33. Shenkie zegt

    6 februari 2009 om 18:09

    Deze auto is echt prachtig en tijdloos. Naar mijn mening wel een échte aston, omdat dit een auto is die aan de de verwachtingen wat betreft AM voldoet, namelijk heel snel en toch comfortabel. Samen met de Continental/ Azure de mooiste auto van de ’90.

    Login om te reageren
  34. brennie zegt

    6 februari 2009 om 18:13

    lijkt veel op een Nissan GT-R 34 niet ?

    Login om te reageren
  35. Solstice zegt

    6 februari 2009 om 19:33

    Dit is pas een AUTO. Even subtiel als het zetten van een piercing met een moker, maar zo ongelooflijk stijlvol (Moszkowicz reed er één, wat moet ik nog meer zeggen? ;) ). Gloriedagen (tevens nadagen?) van het Engelse handwerk en vakmanschap. De huidige Astons zijn schoonheden, maar dat handmade gevoel is er toch een beetje af…

    Login om te reageren
  36. mashell zegt

    6 februari 2009 om 19:38

    Ik weet het niet, Ik vind deze auto op bepaalde plekken mooi, stoer en indrukwekkend. En het is natuurlijk een echte hand gebouwde Aston (geen serie product als de DB7). Maar toch, als je er mee rijd denk ik dat je te toch te vaak hoort: “Hee, een Opel Manta, die hebben we lang niet meer gezien”.

    Login om te reageren
  37. hupke zegt

    6 februari 2009 om 19:45

    Precies niet veel van gemaakt.

    Login om te reageren
  38. kowalsk zegt

    6 februari 2009 om 21:16

    Ben ik dan de enige die dit niet mooi vind? Het ypische AM-golfje in de grille past totaal niet bij de rest van de voorkant, het zijruitje na de B-stijl is raar groot, de achterlichten lijken wel beplakt met aftermarket-troep… Nee, geef mij maar de moderne Aston Martins. Behalve de áller modernste natuurlijk ;)

    Login om te reageren
  39. Davidov zegt

    6 februari 2009 om 21:21

    Ohh, wat is deze toch uber…..beestachtiger dan de huidige Astons.

    Login om te reageren
  40. autobandventieldopje zegt

    6 februari 2009 om 21:53

    Waanzinnig gave auto’s…die Engelse versie (kenteken M77nogwat) stond altijd in Amsterdam-Z (in een garage uiteraard..eigenaar heeft nu een nieuwe Alfa 8C (helaas met verkeerde velgen ..zal ongetwijfeld wel een keer gespot worden door deze en gene..Ik maak er i.i.g geen foto’s van.. deze garage staat overigens vol met erg mooie auto’s ..kzeg niet waar , maar er staan regelmatig paparazzi te fotograferen..ben zelf ook wel ’s gefotografeerd in een leuk autootje..nee niet in een Fiat Pinda o.i.d.
    O, ja voor iedereen die dit op een Mustang vindt lijken…precies andersom ..de Mustang lijkt op de Aston…maar daar kan over gediscussieerd worden..

    Login om te reageren
  41. Volvo_440_turbo zegt

    7 februari 2009 om 10:34

    Indertijd vond ik hem lelijk, maar nu eigenlijk wel bruut…

    Smaken verschillen blijkbaar naarmate je leeftijd verhoogd, dat is bijvoorbeeld de reden dat ik geen tattoo laat zetten :p

    Login om te reageren
  42. AutoGeek zegt

    7 februari 2009 om 11:13

    Ik vind hem prachtig, ik vind hem meer stijlvol dan de V8 Vantage van nu moet ik zeggen, terwijl die toch ook wel heel lekker is :D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North