Gespot: Bentley Turbo RT & RT Mulliner (1997-1998)

Auteur: , 10 Reacties

Hoewel het in 1997 gedaan was met de Bentley Turbo R, heeft men nog geprobeerd een opvolger te maken voordat de Arnage gelanceerd werd. De Turbo RT is nog een fractie krachtiger en sportiever, maar of het echt een succes te noemen is, is nog de vraag.

De allerlaatste versie van de hele reeksBoxies” was de Turbo RT. Na een succesvolle start van de Turbo R in de jaren ’80 kreeg de New Turbo R het al iets moeilijker, want daarvan werden maar 1.366 exemplaren gebouwd, speciale versies daargelaten. De Turbo RT had de taak om populaire reeks af te sluiten. Standaard werden de auto’s voorzien van een lange wielbasis, maar twee exemplaren werden hiermee uitgerust. Deze versie is voorzien van de aandrijving van de Continental T, wat inhoudt dat hij ongeveer 400 pk tot zijn beschikking heeft. In grote lijnen lijkt de auto het meeste op de Turbo R, de vijfspaaks 17 inch wielen die al eerder onder de Turbo R Sport te vinden waren zijn hier standaard.

Een overtreffende trap werd de Turbo RT Mulliner, die voorin zelfs 426 pk had liggen en voorzien was van roosters in de zijschermen en in het geval van het Nederlandse exemplaar zelfs op de motorkap. Recht van voren is de auto direct te herkennen aan de luchtinlaten onder de voorbumper, overgenomen van de Continental SC. Merk een typisch Engels stijlkenmerk op: de koelroosters in de zijschermen verschilden per exemplaar, men had blijkbaar nog wat “restonderdelen” te verwerken.



10 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Iemand zit met z’n hoofd nogal veel bij ouwe Bentleys. Drie artikelen in een week maar liefst.
Bah die chromen velgen, past totaaaaaal niet bij een Bentley
Toch leuk om te zien hoe auto’s die er vrijwel allemaal hetzelfde uitzien (voor een leek) toch vrij veel verschillen van elkaar. Ik zou ze niet uit elkaar kunnen houden.
Ik vind de zwarte Bentley, met de Engelse platen, erg mooi. In het blauw wordt het gelijk een ouwe lullen auto.
Voor mij de ‘spijltjesgrill’ maar met lakkleur frame, alstublieft dankuwel.
Oké, nu heb ik het wel gehad met oude Bentleys. Tijd voor iets anders, Appeltje!
Niks mis mee met deze pre vag bently’s!!
Laat maar komen heerlijk dikke wagens.
Ondanks dat ze allemaal op elkaar lijken zien deze er een stuk mooier uit dan die in eerdere artikelen! Maar waar het verschil ligt? Geen idee!
@alassad: Omdat deze laatste versies een lichte facelift hebben gehad. De grille is iets lager (of eigenlijk is de bumper iets hoger gezet) en dat geeft een wat ander gezicht. Ook zit er bij de oudere versies een chroomstrip op de motorkap en zonder die strip ziet het er ook wat moderner uit. De Mulliner heeft dan nog een kleinere achterruit.

En de modernere velgen helpen ook wat voor het totale beeld.
Tja, persoonlijk kan ik er niet genoeg van krijgen, van die Boxies.
De enige Bentleys die voor normale stervelingen te betalen zijn. Stoer in al hun vierkantheid, met de elegantie en de stroomlijn van een atoombunker, het gewicht van een klein model olifant en de onverzettelijkheid van een stormram. I love them!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).