• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Delahaye 135M

Auteur: appeltje, gepost 16 januari 2009 om 13:30 – 30 Reacties

Delahaye 135M - Foto Jim Appelmelk


Na gisteren het verlangen naar een Bugatti in het rijtje “Franse automobielhistorie” te hebben ingevuld, is er vandaag nòg een dag voor iets bijzonders uit deze eigenwijze autocultuur. Kritiek op de Bugatti T23 was dat hij te simpel was. Compenseert deze Delahaye genoeg?

Voor 23 mille was hij van jou. Dat was het prijskaartje van de 135M in 1949. Het chassis althans, want een koets werd extern gebouwd door één van de vele carrosseriebouwers. In dat jaar is ook de afgebeelde 135M Cabriolet gebouwd. Vòòr de tweede wereldoorlog was Delahaye één van de beroemdste Franse automerken als het ging om de bijzondere modellen, net als Bugatti en Delage. Merken die zich eveneens bogen over de bouw van luxe, maar ook sportieve auto’s. In 1937 en 1951 won Delahaye zelfs de rally van Monte Carlo. Helaas was er na de tweede wereldoorlog helaas geen belangstelling meer voor zo’n klein duur merk, wat ook gold voor Bugatti en Delage. De productie van de 135M, die in 1936 al was gestart, werd nog een paar jaar na de tweede wereldoorlog doorgezet, maar in 1954 werd het merk overgenomen door Hotchkiss, een vergelijkbaar Frans merk dat eveneens niet meer lang te leven had na de tweede wereldoorlog. De afgebeelde auto is een 135M met een cabriolet koets, aanzienlijk meer waard dan een dichte versie. Een ruwe schatting voor de waarde is een kwart miljoen euro. Dan heb je een heel erg bijzondere en aparte auto, en destijds was hij ook nog snel. Voorin huist een zescilinder in lijnmotor van 3,6 liter, die ongeveer 95 pk kon leveren, maar tot 135 pk kon komen met drie carburateurs. De 135M zoals afgebeeld heeft er één. Na ongeveer 2.000 exemplaren viel het doek voor dit model, een groot aantal voor Delahaye-begrippen.

Delahaye 135M - Foto Jim Appelmelk
Delahaye 135M - Foto Jim Appelmelk
Delahaye 135M - Foto Jim Appelmelk
Delahaye 135M - Foto Jim Appelmelk
Delahaye 135M - Foto Jim Appelmelk
Delahaye 135M - Foto Jim Appelmelk
Delahaye 135M - Foto Jim Appelmelk

Voor vragen, opmerkingen, en suggesties kun je me altijd een e-mail sturen! Graag tot volgende week, dan begint er een trilogie over naoorlogse Aston-Martin’s.

Ook interessant!

  • Gespot - BMW 'M2' Cabrio
  • Gespot: een monsterlijke Porsche 911 Cabrio
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, delahaye, Gespot, Klassiekers

Vorig bericht: « Robbie’s vrijdagmiddag Quiz, India [bekend]
Volgend bericht: Alfa dealer Sam van Lingen kopje onder? »

Lees Interacties

Reacties

  1. jOnas zegt

    16 januari 2009 om 13:40

    Deze is niet mijn ding, de neus lijkt nergens op naar mijn mening

    Login om te reageren
  2. Race_Kees zegt

    16 januari 2009 om 13:41

    Wat een prachtige wagen, als ik ooit dictator werd op een middelgroot Caribisch eiland dan wist ik het wel…

    Login om te reageren
  3. koen zegt

    16 januari 2009 om 14:03

    Helemaal goed, appeltje. Volgende keer een Talbot Lago T150 C SS en je bent de koning!

    Login om te reageren
  4. JanJansen zegt

    16 januari 2009 om 14:10

    Appeltje, leuke reportage! Weer eens wat schoonheid op AB.

    @ jOnas
    Hier een raceauto van Delahaye:
    http://www.jaylenosgarage.com/video/video_player.shtml?vid=927801
    Ik vermoed dat als je deze ook niet mooi vindt je maar weer verder moet gaan om een Koreaans barrel te pimpen

    Login om te reageren
  5. Xiphos zegt

    16 januari 2009 om 14:10

    erg mooie auto, ook erg origineele nummerplaat die de vorm van de bumper volgt :D

    Login om te reageren
  6. VLS54 zegt

    16 januari 2009 om 14:11

    Machtig ding zeg! Keep on spotting, want het wordt steeds leuker!

    Login om te reageren
  7. Michiel_vd_Brink zegt

    16 januari 2009 om 14:16

    Het is wel goed om even te noemen dat deze Delahaye een carrosserie heeft van de Franse carrossier Antem. Delahaye had zelf geen eigen koetswerkafdeling en liet dus alle koetswerken door externe coachbuilders ontwerpen en bouwen.

    Zie hier meer foto’s van dit model: http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_gallery2&Itemid=50&g2_itemId=32525

    Login om te reageren
  8. Johnny Berra zegt

    16 januari 2009 om 14:20

    Dat kenteken zit er zo wel mooi

    Login om te reageren
  9. J.R. Booij zegt

    16 januari 2009 om 14:31

    Bij onze belastingontduikende vrienden in Mulhouse staat eenzelfde auto maar dan met een coupe-achtige koets van Antem, die is nog net even een tikkie bijzonderder. Maar deze mag er zeker ook zijn! (al is die scheefgeplakte lettercombi vooraan natuurlijk geen gezicht).

    Login om te reageren
  10. Markus zegt

    16 januari 2009 om 14:33

    @ Race Kees: misschien willen ze je op Curaçao of St. Maarten wel hebben, hoef je niet eens een taalcursus te volgen.
    On topic: hm, niet mijn stijl dit soort auto’s… de vormen uit die tijd spreken me niet aan, pas in de jaren ’50 en ’60 begint het feest.

    Login om te reageren
  11. Michiel_vd_Brink zegt

    16 januari 2009 om 14:42

    @ J.R. Booij: Yep! Dat is deze: http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_gallery2&Itemid=50&g2_itemId=32475

    Login om te reageren
  12. gr zegt

    16 januari 2009 om 14:43

    wat een facking mooie auto zeg! echt goud waard dit soort auto’s heerlijk!
    echt een hele botte auto!

    Login om te reageren
  13. J.R. Booij zegt

    16 januari 2009 om 14:47

    Michiel: Welk een schat aan informatie herbergt die hoek van het virtuele universum toch!

    Login om te reageren
  14. Jesper zegt

    16 januari 2009 om 14:50

    Geweldige spot weer appeltje!! Wat een schoonheid, al vind ik die met de blanke koplampen mooier dan de gele – niet rascistisch bedoeld ofzo hoor :P

    Ik moest ook ineens denken aan een Delage met een prachtige boat-tail, met teakhouten beslag nog, net als de huige RR drop-top. Zegt je dat iets?
    Zo ja, het liefst in het rood, op een gangbare maat zodat ik m op meerdere schermen kan zetten. Bij voorbaat dank :D

    Login om te reageren
  15. BmwMPower zegt

    16 januari 2009 om 14:52

    Wat kost zoiets nu?

    Login om te reageren
  16. cheetacars zegt

    16 januari 2009 om 15:10

    Mooie serie weer!!
    ik kan niet wachten tot volgende week :D

    Login om te reageren
  17. Karaya zegt

    16 januari 2009 om 15:23

    Misschien kan je ook eens kijken naar Voisin, die hebben een paar hele aardige auto’s gemaakt.

    Login om te reageren
  18. Ewout zegt

    16 januari 2009 om 15:28

    Wauw..

    Login om te reageren
  19. H zegt

    16 januari 2009 om 16:21

    veerbladen in het stuur, goed gevonden.

    Login om te reageren
  20. VonStroke zegt

    16 januari 2009 om 16:42

    De nummerplaat vooraan is niet meteen mooi aangebracht als je het mij vraagt. Daar bestaan elegantere oplossingen voor.

    Login om te reageren
  21. Vive la FRANCE! zegt

    16 januari 2009 om 17:48

    Aaaaaah! Ik smelt gewoon, wat een pracht van een auto! En dat kenteken!

    Login om te reageren
  22. Cerbera zegt

    16 januari 2009 om 17:48

    speaking of Delahaye…
    Ik heb deze ook altijd erg apart gevonden.Voornamelijk om de interieur kleurencombo..
    http://www.carclassic.com/stock.asp?Ref=BF40&Lang=en

    Login om te reageren
  23. lincoln zegt

    16 januari 2009 om 17:53

    donder alsjeblieft die rare platen eraf ..
    eerlijk .. hoeveel van die dingen rijden er nu in nederland ??

    juist .. redelijk herkenbaar dacht ik zo ..

    Login om te reageren
  24. Appeltje zegt

    16 januari 2009 om 19:29

    @ Michiel van den Brink
    Bedankt voor de informatie, ik was helaas vergeten destijds even te noteren waar de koets vandaan kwam, en gisteren kon ik het helaas niet meer traceren… Ze deden inderdaad alles extern, vandaar dat ze stuk voor stuk zo extravagant zijn.

    @ Jeroen Booij
    ZO hee, dat is echt een mooie wagen, mooier dan dicht aangezien het dak best veel bijdraagt aan de vormen…
    Oh ja, rijd je zelf trouwens nog in die Bond Equippe MkII? Ook wel echt een rariteit…

    @Jesper
    Ja, welke kleur koplampen heeft hij nou? Het ziet er zo vreemd uit, het is één exemplaar he… Lichtval? Wit vind ik zelf ook mooier, om af te zien van het woord ‘blank’.

    @BMWMPower
    ctrl F op “waarde” ;)

    @Karaya
    Oh ja, Voisin! Die bouwde ook wel weer echt typisch Franse auto’s, zo apart en mooi. Een paar jaar geleden was dat het thema van Concours d’Élegance Paleis het Loo, er stond toen een aantal van die auto’s. Prachtig! Maar… Echt onspotbaar…

    @Vonstroke
    Nummerplaat is van 1997, ik ben benieuwd hoe het er oorspronkelijk uitzag, met de originele platen (dit zijn klassiekerplaten voor imports)

    @Lincoln
    Goeie vraag, misschien nog wel enkele tientallen. Ze rijden alleen nooit rond maar staan in een collectie, denk ik. Zo is het voor wel meer auto’s, van de 23 Nederlandse F40’s zie je er ook bijna nooit eentje, om maar even een vergelijking te maken.

    Bedankt voor jullie reacties! Volgende week Britse auto’s. Of… Auto. Alleen Astons!

    Login om te reageren
  25. WieAndersDasAuto zegt

    16 januari 2009 om 19:40

    En weer een mooie spot! Al vind ik de Bugatti’s wat mooier, deze mag er zeker ook wezen :)

    Login om te reageren
  26. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    16 januari 2009 om 20:39

    Dat kenteken is wel apart!
    Misschien wel wat voor de Alfa’s…

    Symmetrie blijft altijd belangrijk aan een auto-ontwerp, daarom stoor ik me altijd aan die Alfa kentekenplaat.

    Zie hier, de oplossing!

    Login om te reageren
  27. Bob zegt

    16 januari 2009 om 23:56

    Een heerlijke auto eigenlijk. Ik hou wel van dit soort wagens. Nu nog ff de loterij winnen en de garage gaan bouwen op mijn landgoed.

    Login om te reageren
  28. carsofcoolhaven.nl zegt

    17 januari 2009 om 01:58

    Prachtig hoor! Al is dat voor-nummerbord natuurlijk een vlag op een modderschuit, nee, wacht, andersom… oh well, weg ermee in ieder geval.

    Wat een wagentje. Daar word je toch verliefd op? Ik heb een hekel aan hard werken, maar als ik zo rijk wordt dat ik dit soort auto’s kan gaan kopen, dat verandert de zaak toch wel…

    Login om te reageren
  29. Citrofiel zegt

    17 januari 2009 om 16:45

    Prachtig, een droomauto.

    Ik vrees dat het vergelijkingsmongolenvirus mij ook heeft aangetast, want van voren zie ik een Alfa, van achter een VW kever… :|

    Dat nummerbord kan mooier, vloeiender:

    Login om te reageren
  30. J.R. Booij zegt

    18 januari 2009 om 20:03

    Jim: de Bond is verkocht!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North