• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Ford Thunderbird “Classic Bird” uit 1956

Auteur: appeltje, gepost 9 december 2008 om 13:30 – 32 Reacties

1956 Ford Thunderbird


Het is eigenlijk niet zo’n vreselijk kostbare auto wanneer je het vergelijkt met de meeste auto’s die op met name woensdag te gast zijn. Een korte Google-actie leert dat in Amerika de prijzen tussen de 25 en 40 mille liggen (dollars), waar er zo nu en dan uitschieters richting de tachtig mille liggen. Toch is een spot als deze voor Nederlandse begrippen veel bijzonderder dan bijvoorbeeld een SLR of een Phantom voor het veelvoud van de prijs.


Ford Thunderbird 1956

Want hoewel er van de T-Bird in ongeveer deze vorm jaarlijks meer dan vijftienduizend werden gebouwd, zijn er maar weinig verscheept naar Europa. Dat is eigenlijk zo met bijna elke Amerikaanse auto, maar de Thunderbird springt wel boven al die Bel Airs en Skylarks uit. Dit is een icoon, net als bijvoorbeeld de Corvette, waar de Thunderbird een antwoord op was.

1956 Ford Thunderbird 'Classic Bird' - Foto Jim Appelmelk

Het is bijvoorbeeld te merken aan de huidige Ford Thunderbird dat juist dit model –de eerste generatie– zo geliefd is, want de retro-vormgeving is een grote knipoog naar de fifties. De vleugeltjes achterop waren erg typerend voor die periode, en groeiden tot 1959, daarna krompen ze weer. Het reservewiel op de achterkant was erg fraai, en zat alleen in 1956 op de achterkant gemonteerd. In 1955 en 1957 zat het gewoon achterin. Latere generaties zijn vierzitters, waar het de eerste drie jaren tweezitters betrof. Dat is ook een reden waarom deze generatie zo geliefd is.

1956 Ford Thunderbird 'Classic Bird' - Foto Jim Appelmelk

Natuurlijk wordt de auto aangedreven door een V8, leverbaar in de maten 4,7 en 5,1, en met vermogens van tussen de 193 pk en 300 pk. Later verschenen er natuurlijk nog krachtigere versies, zoals 355 pk uit 7,0 liter in 1960. Deze Thunderbird wordt ook wel “Classic Bird” genoemd. De huidige heet niet zonder reden “Retro Bird”. Die moet het trouwens doen met 252 pk uit een 3,9 liter V8, nog minder dan ruim vijftig jaar geleden!

1956 Ford Thunderbird 'Classic Bird' - Foto Jim Appelmelk
1956 Ford Thunderbird 'Classic Bird' - Foto Jim Appelmelk
1956 Ford Thunderbird 'Classic Bird' - Foto Jim Appelmelk
1956 Ford Thunderbird 'Classic Bird' - Foto Jim Appelmelk
1956 Ford Thunderbird 'Classic Bird' - Foto Jim Appelmelk

Wie nog vragen en/of opmerkingen heeft kan mij bereiken via mail. Morgen meer over cabrio’s!

Ook interessant!

  • Ford Bronco is nu nóg gaver
  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, Ford, Gespot, Klassiekers

Vorig bericht: « Jaguar eindelijk betrouwbaar? Al 2 recalls voor de XF!
Volgend bericht: Audi R8 V10, ook lekker in Ferrari rood »

Lees Interacties

Reacties

  1. Darahan zegt

    9 december 2008 om 13:34

    Die kleur vind ik een beetje jammer.. Verder een gave spot. Toch vind ik de 1968-70 landau-fordor een vettere Thunderbird.. Spot die maar eens Appeltje!

    Login om te reageren
  2. Pjotr zegt

    9 december 2008 om 13:34

    Mooie wagen, maar dat windschermpje: dat kan echt niet!

    Login om te reageren
  3. markieanta zegt

    9 december 2008 om 13:36

    wauw

    Login om te reageren
  4. robert zegt

    9 december 2008 om 13:39

    wallpapers plz!!!

    I like it very much

    Login om te reageren
  5. wapz zegt

    9 december 2008 om 13:43

    Is dat windschermpje aftermarket?

    Login om te reageren
  6. Markus zegt

    9 december 2008 om 13:56

    Mooie wagen, maar liever met het reservewiel in de achterbak. Dit doet me teveel aan een 4×4 denken.
    Is dat overdadig groen in het interieur ook standaard?

    Login om te reageren
  7. RubenBaeten zegt

    9 december 2008 om 14:02

    Idd een vreselijk fout windschermpje, verder een prachtexemplaar!

    Login om te reageren
  8. Emile_Benz zegt

    9 december 2008 om 14:05

    De T-bird uit ’58 vind ik anders ook niet verkeerd hoor…

    Login om te reageren
  9. Jordi zegt

    9 december 2008 om 14:06

    PRACHTIG! Mijn pa heeft een T-Bird uit 93 :D

    Login om te reageren
  10. Emile_Benz zegt

    9 december 2008 om 14:09

    … maar deze grill is toch beter:

    Login om te reageren
  11. C6.R zegt

    9 december 2008 om 14:11

    Prachtig! Die kleur ook heerlijk!

    Login om te reageren
  12. Joah zegt

    9 december 2008 om 14:14

    Zo hoort ie te zijn ;)

    Login om te reageren
  13. Richard Brunsveld zegt

    9 december 2008 om 14:36

    Lol, paar weken geleden stond z’n ding in Maastricht, maar ik dacht dat hij toch niet bijzonder was dus ben ik maar iets anders gaan spotten..

    Login om te reageren
  14. Jesper zegt

    9 december 2008 om 14:38

    @ Joah: Elvis is al een tijdje dood hoor ;)

    Login om te reageren
  15. Stijn zegt

    9 december 2008 om 14:46

    En dan vinden sommige mensen de Panamera lelijk…

    Login om te reageren
  16. T-Bird zegt

    9 december 2008 om 14:53

    Die eerste is veruit de mooiste, maar dit is toch geen originele kleur??

    Login om te reageren
  17. Klassiekerrally zegt

    9 december 2008 om 15:07

    De spaakvelgen zijn nog tot daar aan toe, maar -inderdaad- dat windschermpje! Dat kan echt niet op een klassieker.
    En kom me nou niet aan met ‘wind in de nek’ of nog erger: ‘haar door de war’. Koop dan geen (klassieke) cabrio!

    Watjes… ;)

    Login om te reageren
  18. Chrisy76 zegt

    9 december 2008 om 15:07

    @ Stijn

    Ja inderdaad.. dus?

    Login om te reageren
  19. Solstice zegt

    9 december 2008 om 15:10

    Wat een heerlijk kleurtje! Toch moet ik zeggen dat ik de ’55er mooier vind, dat wiel achterop verpest de lijn van de auto nogal. Ook die spaakwielen (was dat een fabrieksoptie in die tijd?) vind ik te ‘Brits’ voor deze auto. Trouwens, hoewel het op de foto slecht te zien is, de uitlaten zijn heel mooi in de achterbumper verwerkt bij deze auto’s. :)

    Login om te reageren
  20. volvoT5 zegt

    9 december 2008 om 15:20

    252PK uit een 3,9 liter is trouwens ook niet slecht, en dat 50 jaar geleden… zijn ze in de VS het motoren bouwen verleerd in de tussentijd?

    Login om te reageren
  21. Lustigson zegt

    9 december 2008 om 15:20

    Prachtig. Wel ’n beetje jammer van het windscherm. Doe dan zo’n ouderwetse pet op, dat past beter.

    Login om te reageren
  22. smeck zegt

    9 december 2008 om 15:51

    hehe geweldig!

    kreeg toevallig vandaag een oud Thunderbird schaalmodelletje van mn oma waar k als kind altijd mee speelde :D

    Login om te reageren
  23. Brammer zegt

    9 december 2008 om 16:23

    @ volvoT5

    Dat is de laatste generatie die die motor heeft he.. niet die van 50 jaar geleden :p

    Login om te reageren
  24. Lennard zegt

    9 december 2008 om 18:05

    1962 was de mooiste Thunderbird

    Login om te reageren
  25. Bob zegt

    9 december 2008 om 19:11

    @volvot5 .. toen had men nog geen mileurestricties, reed men met gelode benzine en hogere octaangehalte.

    Volvo stopte ook met het bouwen van degelijke auto’s na de 740 …

    Login om te reageren
  26. lincoln zegt

    9 december 2008 om 19:29

    weet niet of ik het hard op kan zeggen ..
    maar 56 was toch echt een veel beter Oldsmobile jaar ..

    Login om te reageren
  27. Citrofiel zegt

    9 december 2008 om 20:31

    Verschrikkelijk mooie plaatjes appeltje! Misschien ligt het aan de kleur, of aan de belichting (schaduw), of een combinatie, maar de foto’s zijn uitzonderlijk mooi gelukt!

    Login om te reageren
  28. 9000cse zegt

    10 december 2008 om 02:46

    @ Emile_Benz

    Schei toch uit! Veel te veel MB-gaas!;)

    Login om te reageren
  29. 9000cse zegt

    10 december 2008 om 02:48

    @ Emile_Benz

    Sorry! Ik krijg m’n smilies niet goed meer geplaatst.

    Login om te reageren
  30. cas zegt

    10 december 2008 om 16:15

    wat een beautie, fantastische kleur, mooiste model T-bird ooit

    ben niet zo van de yanks maar deze…

    Login om te reageren
  31. Wheels & Chrome zegt

    24 april 2009 om 10:59

    De reden dat er meer pk’s in een motor zaten in de jaren 50/60 kwam omdat men toen het aantal pk’s aan de krukas meete. In de jaren zeventig werden alle vermogenverbruikers meegerekend. Dus van aircocompressoren, tot aandrijfassen. Een 1972 Cadillac ging van 345 aan de krukas naar 220 aan de achteras…… Zoveel vermogen was het dus ook weer niet……

    Login om te reageren
  32. martin 56er eigenaar zegt

    24 mei 2009 om 21:26

    leuke spot, zie je zeer weinig.
    de velgen zijn niet orgineel, waarschijnlijk ook te breed want normaal zitten er nog skirts achterop. de dop die op het reservewiel te zien is is de orginele.
    de kleuren zijn wel orginele thunderbird kleuren.
    bezit zelf een witte die voorheen ook deze kleur had, maar is in de states overgespoten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North