
Het is eigenlijk niet zo’n vreselijk kostbare auto wanneer je het vergelijkt met de meeste auto’s die op met name woensdag te gast zijn. Een korte Google-actie leert dat in Amerika de prijzen tussen de 25 en 40 mille liggen (dollars), waar er zo nu en dan uitschieters richting de tachtig mille liggen. Toch is een spot als deze voor Nederlandse begrippen veel bijzonderder dan bijvoorbeeld een SLR of een Phantom voor het veelvoud van de prijs.
Ford Thunderbird 1956
Want hoewel er van de T-Bird in ongeveer deze vorm jaarlijks meer dan vijftienduizend werden gebouwd, zijn er maar weinig verscheept naar Europa. Dat is eigenlijk zo met bijna elke Amerikaanse auto, maar de Thunderbird springt wel boven al die Bel Airs en Skylarks uit. Dit is een icoon, net als bijvoorbeeld de Corvette, waar de Thunderbird een antwoord op was.

Het is bijvoorbeeld te merken aan de huidige Ford Thunderbird dat juist dit model –de eerste generatie– zo geliefd is, want de retro-vormgeving is een grote knipoog naar de fifties. De vleugeltjes achterop waren erg typerend voor die periode, en groeiden tot 1959, daarna krompen ze weer. Het reservewiel op de achterkant was erg fraai, en zat alleen in 1956 op de achterkant gemonteerd. In 1955 en 1957 zat het gewoon achterin. Latere generaties zijn vierzitters, waar het de eerste drie jaren tweezitters betrof. Dat is ook een reden waarom deze generatie zo geliefd is.

Natuurlijk wordt de auto aangedreven door een V8, leverbaar in de maten 4,7 en 5,1, en met vermogens van tussen de 193 pk en 300 pk. Later verschenen er natuurlijk nog krachtigere versies, zoals 355 pk uit 7,0 liter in 1960. Deze Thunderbird wordt ook wel “Classic Bird” genoemd. De huidige heet niet zonder reden “Retro Bird”. Die moet het trouwens doen met 252 pk uit een 3,9 liter V8, nog minder dan ruim vijftig jaar geleden!





Wie nog vragen en/of opmerkingen heeft kan mij bereiken via mail. Morgen meer over cabrio’s!





Die kleur vind ik een beetje jammer.. Verder een gave spot. Toch vind ik de 1968-70 landau-fordor een vettere Thunderbird.. Spot die maar eens Appeltje!
Mooie wagen, maar dat windschermpje: dat kan echt niet!
wauw
wallpapers plz!!!
I like it very much
Is dat windschermpje aftermarket?
Mooie wagen, maar liever met het reservewiel in de achterbak. Dit doet me teveel aan een 4×4 denken.
Is dat overdadig groen in het interieur ook standaard?
Idd een vreselijk fout windschermpje, verder een prachtexemplaar!
De T-bird uit ’58 vind ik anders ook niet verkeerd hoor…
PRACHTIG! Mijn pa heeft een T-Bird uit 93 :D
… maar deze grill is toch beter:
Prachtig! Die kleur ook heerlijk!
Zo hoort ie te zijn ;)
Lol, paar weken geleden stond z’n ding in Maastricht, maar ik dacht dat hij toch niet bijzonder was dus ben ik maar iets anders gaan spotten..
@ Joah: Elvis is al een tijdje dood hoor ;)
En dan vinden sommige mensen de Panamera lelijk…
Die eerste is veruit de mooiste, maar dit is toch geen originele kleur??
De spaakvelgen zijn nog tot daar aan toe, maar -inderdaad- dat windschermpje! Dat kan echt niet op een klassieker.
En kom me nou niet aan met ‘wind in de nek’ of nog erger: ‘haar door de war’. Koop dan geen (klassieke) cabrio!
Watjes… ;)
@ Stijn
Ja inderdaad.. dus?
Wat een heerlijk kleurtje! Toch moet ik zeggen dat ik de ’55er mooier vind, dat wiel achterop verpest de lijn van de auto nogal. Ook die spaakwielen (was dat een fabrieksoptie in die tijd?) vind ik te ‘Brits’ voor deze auto. Trouwens, hoewel het op de foto slecht te zien is, de uitlaten zijn heel mooi in de achterbumper verwerkt bij deze auto’s. :)
252PK uit een 3,9 liter is trouwens ook niet slecht, en dat 50 jaar geleden… zijn ze in de VS het motoren bouwen verleerd in de tussentijd?
Prachtig. Wel ’n beetje jammer van het windscherm. Doe dan zo’n ouderwetse pet op, dat past beter.
hehe geweldig!
kreeg toevallig vandaag een oud Thunderbird schaalmodelletje van mn oma waar k als kind altijd mee speelde :D
@ volvoT5
Dat is de laatste generatie die die motor heeft he.. niet die van 50 jaar geleden :p
1962 was de mooiste Thunderbird
@volvot5 .. toen had men nog geen mileurestricties, reed men met gelode benzine en hogere octaangehalte.
Volvo stopte ook met het bouwen van degelijke auto’s na de 740 …
weet niet of ik het hard op kan zeggen ..
maar 56 was toch echt een veel beter Oldsmobile jaar ..
Verschrikkelijk mooie plaatjes appeltje! Misschien ligt het aan de kleur, of aan de belichting (schaduw), of een combinatie, maar de foto’s zijn uitzonderlijk mooi gelukt!
@ Emile_Benz
Schei toch uit! Veel te veel MB-gaas!;)
@ Emile_Benz
Sorry! Ik krijg m’n smilies niet goed meer geplaatst.
wat een beautie, fantastische kleur, mooiste model T-bird ooit
ben niet zo van de yanks maar deze…
De reden dat er meer pk’s in een motor zaten in de jaren 50/60 kwam omdat men toen het aantal pk’s aan de krukas meete. In de jaren zeventig werden alle vermogenverbruikers meegerekend. Dus van aircocompressoren, tot aandrijfassen. Een 1972 Cadillac ging van 345 aan de krukas naar 220 aan de achteras…… Zoveel vermogen was het dus ook weer niet……
leuke spot, zie je zeer weinig.
de velgen zijn niet orgineel, waarschijnlijk ook te breed want normaal zitten er nog skirts achterop. de dop die op het reservewiel te zien is is de orginele.
de kleuren zijn wel orginele thunderbird kleuren.
bezit zelf een witte die voorheen ook deze kleur had, maar is in de states overgespoten.