
En als we toch bezig zijn: wat is dit voor Chinese auto in Nederland?
Krijg nou wat: we lopen al jaren te roepen dat de Chinese automarkt onze wellicht gaat inhalen. In meerdere opzichten is dat al lang gebeurd. Sterker nog: het wordt sinds recent duidelijk dat de EU het over een andere boeg moet gooien, of wij kunnen helemaal geen vuist meer maken tegen die Chinezen.
Importheffingen
Dus dat gebeurt nu en er worden importheffingen uitgedeeld aan in China gebouwde auto’s die hier worden verkocht. Tot wel 38,1 procent! Dat klinkt heftig, maar dat getal is variabel op basis van een paar factoren. In ieder geval betekent het dat Chinese automerken een plan moeten hebben om de auto’s hier te bouwen als ze ze hier willen slijten, omdat anders hun concurrentiepositie smelt als sneeuw voor de zon.

BYD
Toch wordt er nu een Chinese auto gespot op Nederlands grondgebied die duidelijk nog wél in China wordt gebouwd. Dit is namelijk een BYD Yuan UP. Deze is in China al onthuld als een kleine broer voor de Yuan Plus, wat dan weer is hoe de Chinezen ‘onze’ BYD Atto 3 noemen. Die zie je nog wel eens rijden en als er een kleinere (en goedkopere) versie van komt, heb je de Aldi-shoppende Nederlander al vrij snel aan boord. Logisch dus dat BYD hun mogelijkheden openhoudt door een gecamoufleerd model in Nederland te testen.

Maar ja, als deze BYD dan de volle 38,1 procent toebedeeld krijgt, blijft er niks meer van over. Dus die beoogde Europese fabriek van BYD kan voor het merk niet snel genoeg komen. (via Wilco Blok)
Waarom zien die banden eruit alsof ze al 15 jaar oud zijn?
Ik zie niet zo goed wat daar mis mee is, heel die auto ziet eruit alsof hij meer dan 15 jaar oud is,
Beetje lompe onhandige vormgeving. Veel te kleine wielen. Next.
Ik blijf het wonderlijk vinden hoe allergisch fabrikanten voor aerodynamische vormen zijn geworden. Wat een achterlijk blok weer.
Inmiddels is wel duidelijk dat je niet met het blote oog kunt beoordelen of iets aerodynamisch is of niet.
Makkelijk hoor. Ik kan met het blote oog beoordelen dat een prius of model 3 aerodynamischer is dan dit.
Of een golf, die is aerodynamischer dan een t-roc. Dat kan ik met het blote oog zien, en ik kan het opzoeken.
Esthetische strafpunten levert +33% extra importheffingen op voor de producenten. Dit soort negatieve blikafleiders kunnen een groot gevaar opleveren voor de volksgezondheid. Verzekeraars STA OP!
Wat een lieve wieltjes.
Ziet er uit al een vergeten bak afhaal nasi speciaal na 3 maanden achterin de koelkast.