• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: klassiekers in Londen

Auteur: appeltje, gepost 8 juni 2011 om 14:30 – 29 Reacties

Aston-Martin V8 Vantage - Foto: Jim Appelmelk

Stel je een lijst voor van alle ècht heel bijzondere auto’s. Wat zou daar allemaal in te vinden zijn? Voor elke persoon is dit verschillend, voor mij zouden er voornamelijk auto’s in staan die heel moeilijk te vinden zijn. Dat komt gauw neer op de meest extreme supercars, enkele moderne rariteiten, en natuurlijk… Zeldzame klassiekers!

Aston-Martin DB4 MkIV

Zo nu en dan vragen mensen wat ik aan het doen ben en waarom. “Why I’m taking these pictures? Well, it’s a rare car. Do you know James Bond? He drove such a car”. Ik weet best dat 007 in een DB5 reed, niet in een DB4, maar voor de leek zijn dat dezelfde auto’s. Ik vind het zelfs interessant te weten welke serie het precies is. De eerste drie series zijn te herkennen aan een grote luchthapper op de motorkap. De eerste twee series hebben bovendien de simpele, smalle achterlichtunits, waar de derde, vierde en vijfde serie twee drievoudige ronde achterlichten heeft. De series IV en V hebben een “brievenbus” op de motorkap, die kleiner is dan de luchtinlaat van de eerste drie series. Series V heeft bovendien een iets langere wielbasis, een hoger dak, en de meeste hebben al de plexiglas koplampen die de DB5 ook heeft. Dat je het even weet…
De DB5 is door de vele James Bond films, waarin hij figureerde, onbetaalbaar geworden. Het exemplaar, dat in Goldfinger en Thunderball werd gebruikt, werd vorig jaar verkocht voor £2,3 miljoen. De rest van de DB5’s kost ongeveer £300.000. DB4’s worden aangeboden vanaf ongeveer £150.000, maar is nog steeds een ècht dure auto. Voor de DB6 geldt ongeveer hetzelfde; minder duur dan de DB4, maar nog steeds niet goedkoop.

Aston-Martin DB4 MkIV - Foto: Jim Appelmelk

Aston-Martin DB4 MkIV - Foto: Jim Appelmelk

Aston-Martin V8 en V8 Vantage

In 1967 was de DB6 nog maar halverwege zijn levensloop, maar Aston-Martin had al een geheel nieuwe designrichting gekozen in de vorm van de DBS, die James Bond natuurlijk meteen uit mocht proberen in “On Her Majesty’s Secret Service”. De auto leek al veel op de V8 zoals die vanaf 1972 zou worden gebouwd, alleen de neus was nog een groot verschil. Nog méér dan bij de DB4 zijn er verschillende series met verschillende uiterlijke en technische kenmerken, het belangrijkste verschil is het feit dat de auto op den duur met twee verschillende typen injectie èn met carburatie te verkrijgen was. Het blauwe exemplaar is een laat exemplaar uit 1986 met injectie en een maximum vermogen van 305 pk. Het bruine exemplaar is een Vantage uit de tweede serie, van 1984. De hobbel op de motorkap geeft genoeg ruimte voor carburateurs, aangezien Vantages nooit met injectie zijn geleverd. Het vermogen varieert van 375 tot 420 pk, afhankelijk van het bouwjaar, maar nog steeds zijn het log rijdende auto’s.

Aston-Martin V8 - Foto: Jim Appelmelk

Aston-Martin V8 - Foto: Jim Appelmelk

Aston-Martin V8 - Foto: Jim Appelmelk

Aston-Martin V8 - Foto: Jim Appelmelk

Aston-Martin V8 - Foto: Jim Appelmelk

Aston-Martin V8 Vantage - Foto: Jim Appelmelk

Aston-Martin V8 Vantage - Foto: Jim Appelmelk

Aston-Martin V8 Vantage - Foto: Jim Appelmelk

Bentley S2, S3 en S3 Mulliner Park-Ward Fixed Head Coupe

In 1949 begon Rolls-Royce met badge-engineering van de Bentley MkVI, die met Spirit of Extacy voorop als Silver Dawn op de markt werd gebracht. Het idee van badge-engineering bleef erin, wat enkele jaren later resulteerde in de Silver Cloud van Rolls-Royce en de S-Type van Bentley. De auto’s volgden niet helemaal dezelfde lijn aangezien Bentley de auto’s óók liet leveren met koetsen die Rolls-Royce niet liet bouwen, zoals de S1 en S2 Continental Mulliner Coupé. De afgebeelde S3 Mulliner Park-Ward Coupe echter leverbaar als Rolls-Royce, en bovendien óók nog als Drophead Coupe, een cabriolet dus. Het grootste technische verschil zit tussen de S1 en de S2, want in de S1 lag nog een 4,9 liter zescilinder-in-lijn waar de S2 een 6,2 liter V8 had. De laatste werd halverwege het Silver-Shadow tijdperk opgeboord tot 6,75 liter, dit blok wordt nog steeds gebruikt in Bentleys. Er werden 7.476 S’en gebouwd, waarvan 6.221 werden geleverd met de Standard Steel koets.

Bentley S2 - Foto: Jim Appelmelk

Bentley S3 - Foto: Jim Appelmelk

Bentley S3 - Foto: Jim Appelmelk

Bentley S3 - Foto: Jim Appelmelk

Bentley S3 - Foto: Jim Appelmelk

Bentley S3 - Foto: Jim Appelmelk

Bentley S3 Mulliner Park Ward - Foto: Jim Appelmelk

Bentley S3 Mulliner Park Ward - Foto: Jim Appelmelk

Bentley S3 Mulliner Park Ward - Foto: Jim Appelmelk

Jensen Interceptor II

De naam “Interceptor” dook al op in 1950 voor een met 4 liter zescilinder uitgeruste coupé en cabriolet. Aangezien van beide auto’s maar enkele tientallen exemplaren werden gebouwd, is het niet het model waar de term “Interceptor” mee wordt geassocieerd. In 1966 kwam het model dat de naam Interceptor bekender maakte. Dit was een multiculturele samenwerking met een koets uit Italië, waar de koets door Touring was ontworpen, en een motor uit de Verenigde Staten, van Chrysler. De Interceptor was leverbaar in drie series, en daarnaast waren er nog vier varianten. Er was een versie met vierwielaandrijving, de FF, noodgedwongen verlengd voor de benodigde extra techniek. Ook was er een versie met zes carburateurs, de SP, waarmee de motor 390 pk in plaats van de aanvankelijke 330 pk leverde. Er waren nog twee versies met open dak: een cabriolet en een versie met hardtop, waarvan de laatste de zeldzaamste is. Van de meest gebruikelijke versie, de Saloon, was derde serie veruit de meest voorkomende. Deze had zelfs 7,2 liter voorin. De afgebeelde auto is een MkII, hiervan zijn er 1.128 gemaakt.

Jensen Interceptor II - Foto: Jim Appelmelk

Jensen Interceptor II - Foto: Jim Appelmelk

Jensen Interceptor II - Foto: Jim Appelmelk

Jensen Interceptor II - Foto: Jim Appelmelk

Rolls-Royce Camargue

Op den duur heb je het meeste wel gezien. Wat is er dan nog ècht interessant? Modellen die het moeilijkste zijn om te vinden vormen dan nog een echte uitdaging. Dat zijn voornamelijk extreme supercars, rariteiten, en zeldzame klassiekers. Het was een aantal jaren geleden dat jullie een rode Camargue in een Wodaspoda zagen, nog steeds is en blijft het leuk om zo’n buitenbeentje te zien rijden. Rolls-Royce bouwt voornamelijk conservatief vormgegeven luxe auto’s die door-en-door Brits zijn. De Camargue is duidelijk herkenbaar als creatie van Pininfarina uit de jaren ’70, aangezien de Ferrari 365 GT/4 2+2 en de Fiat 130 Coupé in basis dezelfde vorm hebben. De Camargue is alléén een slag groter en massiever. Het was al enigszins ongelukkig gekozen om de auto door Pininfarina te laten vormgeven aangezien Rolls-Royce kopers daar niet op stonden te wachten, óók had de Camargue een nieuwprijs van f.300.000. Dit was bijna drie keer zo duur als een Silver Shadow, en daarmee ongeveer even duur als de enorme Phantom VI. De Camargue heeft nog steeds niet veel liefhebbers, en is dus relatief goedkoop.

Rolls-Royce Camargue - Foto: Jim Appelmelk

Rolls-Royce Camargue - Foto: Jim Appelmelk

Ook interessant!

  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • Gespot - Aston Martin Cygnet doet staarwedstrijdje met een Smart
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • Aston Martin Valkyrie is ein-de-lijk af

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, Aston-Martin-V8, Bentley, db4, Gespot, interceptor, jensen, Klassiekers, mulliner, Rolls-Royce, v8vantage

Vorig bericht: « Zo werkt Forza Motorsport 4 (inclusief Jeremy Clarkson)
Volgend bericht: Deze BMW M3 Sedan is de nieuwe Ring Taxi »

Lees Interacties

Reacties

  1. petermb zegt

    8 juni 2011 om 14:33

    ‘Appeltje’ is onze held, geweldige plaatjes weer!

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      9 juni 2011 om 12:16

      @petermb: spot on! klassiekers in londen, van engelse makelaardij

      Login om te reageren
  2. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    8 juni 2011 om 14:48

    Wat is die Aston V8 en-profil toch een beauty…
    KUNST!

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      8 juni 2011 om 15:20

      @Svenska_Aeroplan_AB:
      Bwa nee, lijkt dan net een Mustang…

      Login om te reageren
      • babbaloerie zegt

        8 juni 2011 om 15:37

        @StijnB: Net alsof dat iets slechts is…

        Login om te reageren
        • StijnB zegt

          8 juni 2011 om 15:40

          @babbaloerie:
          Niet als je een goedkope Amerikaanse muscle car bent, indien je een stijlvolle Brit wil zijn…
          Naast een DB4,5,6 of zelfs 7 is dit toch de vreemde eend in de bijt.

          Login om te reageren
  3. iLoveStinger zegt

    8 juni 2011 om 14:51

    mooi artikel appeltje. 1 detail: de ‘db5’ in James bond was een gemodificeerde Db4.

    Login om te reageren
    • iLoveStinger zegt

      8 juni 2011 om 14:54

      @iLoveStinger: dan heb ik het over een gemodificeerde DB4 mkV vantage, zat in Goldfinger.

      Login om te reageren
  4. karaya zegt

    8 juni 2011 om 14:52

    een vantage een log rijdende auto?

    die auto was in z’n tijd zo’n beetje het snelste wat je kon kopen.

    misschien moet je maar eens kijken wat james may over de vantage heeft te vertellen.

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      8 juni 2011 om 15:01

      @karaya:
      Herinner je nog het duel tussen zijn Rolls en de 600 W100 van Jeremy? May wordt snel enthousiast over Engelse wagens, helaas niet steeds terecht…

      Login om te reageren
  5. DonEmilio zegt

    8 juni 2011 om 15:14

    Op die Interceptor na mooie auto’s.

    Login om te reageren
  6. Hupke zegt

    8 juni 2011 om 15:17

    Dat wit staat die interceptor toch echt niet.
    Leuke auto’s verder.

    Login om te reageren
  7. Simpson zegt

    8 juni 2011 om 15:34

    mooie spots, met de interceptor wat mij betreft bovenaan (alleen wel een ander kleurtje)

    Login om te reageren
  8. baasbas zegt

    8 juni 2011 om 15:37

    Voor mij de blauwe AMv8 maar.. als het moet :)
    De Vantage niet, die is mij te ‘druk’..

    Login om te reageren
  9. As_long_as_it_is_fast zegt

    8 juni 2011 om 16:34

    Hoe heerlijk is die artikelfoto? Geweldige auto dat! Zou ik zo kopen, doet me overigens wat denken aan Eleanor. Autofanaten weten waarover ik het heb. ;)

    Login om te reageren
  10. majinstar zegt

    8 juni 2011 om 17:53

    Die V8 Vantage is zo bruut ! Echt een geile auto.

    Login om te reageren
    • Jokkebrok zegt

      8 juni 2011 om 22:51

      @majinstar: Ben ik helemaal met je eens ;)

      Login om te reageren
  11. janklaassen zegt

    8 juni 2011 om 18:52

    Dit waren de designlijnen van auto’s. Klaar.

    Login om te reageren
  12. rufctr01 zegt

    8 juni 2011 om 19:09

    De AM V8 werd ook gebruikt in The Living Daylights. Deze film was volgens mij ergens in 1987 op het witte doek te aanschouwen.
    En als ik het goed heb was daar een AMV8 en in het begin zelfs een AM V8 volante te zien.

    Login om te reageren
  13. Tommy2 zegt

    8 juni 2011 om 22:07

    Leuke combo met die klassieke Bentley en moderne Quattroporte.

    Login om te reageren
  14. Jokkebrok zegt

    8 juni 2011 om 22:51

    Wat een lekker ding, die V8 vantage :shock:

    Login om te reageren
  15. Nv zegt

    9 juni 2011 om 00:04

    Ik moet zeggen niet zo’n speciale spots eigenlijk voor london, ik ben daar een weekendje geweest en heb daar ook een rolls Camargue, db5 gezien en nog veel meer gezien (geen klassiekers dan). En ik was dan nog op stap met geen autofanaten dus echt extreem spotten kon ik dan nog niet doen.

    Login om te reageren
  16. mout zegt

    9 juni 2011 om 00:14

    ik zie onder de comments ook niet veel enthousiasme voor de Camargue.
    En eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom je een Britse comfort mastodont met een scherpe Italiaanse coupé zou willen kruisen.
    Die jaren had Pininferina lijnen die ik meer bij Bertone vind passen. – Al zou die een zo laag mogelijk front hebben ontworpen. Volvo 780 of 245, of Fiat X 1/9, of later de Citroën XM, bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
  17. pier zegt

    9 juni 2011 om 01:04

    Fraaie plaatjes! Vooral die V8 Vantage is the bomb

    Login om te reageren
  18. Kvgorp zegt

    9 juni 2011 om 08:13

    Wat doet dat bloemetje in die grill van die Rolls. Dat zie je best veel in Londen vooral bij die taxi’s weet iemand dat?

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      9 juni 2011 om 11:55

      @Kvgorp: Het is een klaproos (poppy) ter herinnering aan de slachtoffers aan het eind van de Eerste Wereldoorlog in Frankrijk. De klaproos was het symbool van die oorlog. Klaprozen groeien namelijk perfect op omgewoelde stukken aarde waar verder alles dood is. En dat soort grond was er voldoende rond de loopgraven waar gedurende 4 jaar vijandige troepen op een korte afstand van elkaar hadden gezeten.
      Ze worden gedragen van begin november tot Remembrance day, op 11 november. Die dag kan je vergelijken met wat wij op 4 mei gedenken.

      Login om te reageren
  19. Duell zegt

    9 juni 2011 om 11:48

    @Kvgorp dat is een Poppy Flower.
    http://www.poppy.org.uk/

    Ter herinering van de gevallenen in de oorlogen.
    Orgineel komt het van de 1WO toen de Papaver veel groeide in Vlaanderen.
    http://www.plantaardigheden.nl/aardig/aardigheden/klaprozendag.htm

    Ontopic,

    Wou die Rolls Camargue is en blijft een hele gave wagen.
    Mischien ook wel omdat hij niet zo opvallend als Rolls is.

    Login om te reageren
  20. Kvgorp zegt

    9 juni 2011 om 15:51

    Aha ik wist dat het wel iets bijzonders zou zijn bedankt Pallas en Duell

    Login om te reageren
  21. yerrie zegt

    9 juni 2011 om 17:44

    Zo’n bruine Vantage V8 heeft van denk ik 1978 tot 84 bij mijn pa stil gestaan in de garage (autobedrijf) en toen kwam de eigenaar hem toch nog ophalen. ) ;
    Dat ding is toen gerestaureerd in de Uk (ik dacht bij AM zelf, kan dat ?) maar in ieder geval heeft ie de auto 3 weken na restauratie totallos gereden op de brienenoord brug

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North