
Waar de 300 SL Gullwing schijnbaar het hoogst haalbare was, wat betreft het spotten van klassieke Benzen op de openbare weg, bleek niets minder waar te zijn toen deze SSK uit de verte opdoemde. Aan het eind van de jaren ’20 en het begin van de jaren ’30 moest deze auto het opnemen tegen auto’s als de Bentley 4,5 Litre Supercharged. In 1931 reed de SSK zelfs de legendarische Mille Miglia.
Mercedes-Benz SSK
Ze zijn voorzien van een 7,1 liter zes-in-lijn die in dit geval 190 pk op schaal bracht, en bergen koppel. Dit dankzij de befaamde techneut Ferdinand Porsche, die zich aan het begin van de vorige eeuw al richtte op het ontwikkelen van auto’s. Al in 1910 had hij een auto ontworpen die hoog scoorde in de Prince Henry Trial, een toenmalige race. Zijn zoon werd later wereldberoemd met de Käfer, die het bijna haalde als Auto van de twintigste eeuw.
Wat misschien in je op zou kunnen komen is dat het om een replica gaat. Daar is een dergelijke auto wegens zijn krankzinnig hoge waarde (vele miljoenen euro’s) namelijk nogal gevoelig voor. Het woord “replica” is niet heel ongepast, aangezien er maar vier SSK’s origineel zijn gebleven door de decennia heen. De rest is gecrashed, maar uit onderdelen zijn ongeveer 100 “replica’s” gebouwd. Semireplica’s dus eigenlijk, elk alsnog heel erg kostbaar (sommige rond de miljoen euro). Het is dan ook zo’n typische auto voor Pebble Beach en Villa D’Este, waar het exemplaar van Ralph Lauren (één van die vier geheel originele!) in 1993 en respectievelijk 2007 Best of show won.
tja rdw geeft een mercedes ssk aan maar ik weet niet of dit wel een echte is
WOOT, mooie kar zeg! Topspot appeltje! :D
wat doet die iatalianse vlag daar op ein deutscher :?:
Kijk die achterlichte raar
Ligt het aan mij, of is deze auto echt vies?
Beetje een baas uithangen in dat apparaat.
@ yanktank
Mille Miglia?
Deze “Black Bear”en de Gullwing waren vorige week zaterdag in Naarden-vesting te zien en vele anderen gouwe ouwe race klassieker. Heel tof!!
De eigenaar (ben even zijn naam kwijt) heeft veel meer zeer leuk ‘speelgoed’.
Volgens mij stond deze SSK ook op de Techno Classica.
Vet! Mooie spot, moet echt vet zijn zo’n ding langs te zien komen.
Volgens mij zijn die achterlichtdingen opgebouwd uit een chroom stuk met 3 cirkels erin, waarvan de middelste ook een Mercedesster heeft. Kan zo effe geen plaatje vinden ervan…
@HDM,
dat klopt wat jij zegt!
Wat een mooie spot! Mooi dat mensen nog met die oude wagens rijden!
ziet er jammer genoeg wel maar stoffig en vuil uit vind ik…
Geheel terrecht het beste als laatste.. Ziet er wel een tikkie vies en stoffig uit maar dat is zo te verhelpen..
Mooie auto. Heb “vroegah” nog een bouw model gehad van deze auto. Uren zitten plakken, schilderen, etc. Tsja… dat ik dat toen leuk vond… zou er nu geen geduld meer voor op kunnen brengen. Zou niet eens weten waar dat ding is… denk gesneuveld gedurende verhuizingen…
als dit echt één van de originele is dan is dit de top spot van het jaar.
ik wist niet dat er eigenaren waren die hier echt nog mee reden.
ik heb een 1:18 cmc ervan. de 1:1 moet geweldig zijn.
bedankt appeltje!
Ik ga er vanuit dat het een real one is.
De wagen is terug te vinden op http://www.autoartcollection.com
Gezien de Quote notering van de eigenaar (dorpgenoot) hoeven we niet te twijfelen of hij genoeg credietwaardigheid heeft voor een dergelijk vehikel.
Avast geeft alarm bij’t klikken op de link hierboven… aanstellerij van mijn scanner of serieus ‘gevaar’?
Geweldige auto.Met een compressor dacht ik zo.
dit is gewoon de bak zuig hier maar eens een puntje aan in je nieuwe supercar dit zijn de auto’s waar het om draait
De K staat toch altijd voor Kompressor, volgens mij vanaf de 540K…
Mijn vader is chauffeur op een camion ge weet wel met zunne toeeeter derop. Ook une Mercedes, maar dan veel groter als dees.
Doe niet zo raar Jan-Henk, mijn vader is al 23 jaar dood.
de K van SSK staat Kurz = race versie van de normale SS uitvoering
nee K staat voor Kurz…. kort n het duits…
Wat een motorkap hè… Immens!
Dit is een echte.
Deze auto is afgelopen week ook op mijn werk geweest.
tevens heeft die auto de mile miglia gereden.
Appeltje: komt hier nog ’n wallpaper van deze wagen?
Ik heb qua uiterlijk helemaal niks met auto’s uit deze periode, maar wat een heerlijke spot om tegen aan te lopen! Mooi hoor. En helemaal super dat er nog gewoon in gereden wordt, het zal vast geen aangename rit zijn dus ook nog eens een liefhebber. Soms komt geld wel op de juiste plaats terecht ;-)
Prachtige spot! Je maakt autoblog (-gers) trots Jim! ;)
@ august,
bij mij doet avast hetzelfde :S
Goed om te zien (en te weten) dat deze auto nog echt wordt gebruikt waar hij voor gemaakt is: rally’s rijden. :D
zijn dat nou gigantisch grote trommelremmen?
Om even alle twijfel weg te nemen: Het is geen echte SSK.
De eigenaar heeft hem laten bouwen in Argentinië bij Pur Sang op basis van onderdelen. (Hier komen ook de nagemaakte Bugatti’s vandaan.) Van een deel van de onderdelen wordt geclaimd dat deze van originele S, SS dan wel SSK Mercedessen zijn. Alles bij elkaar heeft het dus niets met een originele SSK te maken.
Ik twijfel er niet aan dat de eigenaar genoeg geld heeft, zoals Jochen zegt, maar de 10 – 15 miljoen die nodig zijn om een originele te bemachtigen heeft hij voor deze niet uitgegeven.
@P.C.
Hoe weet je dat?
Ik ben bij laatst op bezoek geweest bij de heer FvH. En volgens mij is dit geen replica! En trouwens replica’s zijn uitgesloten van deelname aan de Mille Miglia…..
ik heb deze gisteren (19 sept 2009) gespot in beuningen.
hij had ook aardig het gas erop, contstant aan het inhalen
echt een heel mooi ding! en een machtig geluid
SSK’s zie je zelden origineel (alleen in musea?), wat vaker voorkomt is dat de langere versie (SS) wordt ingekort. Neemt niet weg dat het dan nog een erg kostbaar autootje blijft ;)