• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot op woensdag: the lost episodes

Auteur: autoblogger, gepost 24 mei 2006 om 11:32 – 30 Reacties

Gespot!

Ook deze woensdag is het weer raak! Sommige mensen zeggen dat hij op straat leeft en organen verkoopt om filmrolletjes in te slaan, wij weten alleen dat z’n naam Appeltje is…



We geven snel het woord aan de meester zelf:

Deze week besteed ik aandacht aan modellen die dat naar mijn idee tot nu toe nog te weinig hebben gekregen, kortom, de vergeten modellen.


Audi A8 W12

Bij A8 W12 zullen de meeste mensen denken aan het huidige type, dat altijd wel ergens in de P.C. Hooftstraat aan te treffen is. Van de vorige generatie is er echter ook een W12 uitgebracht, zij het helemaal op het laatste moment. De S8 was al een hele tijd in productie en na een paar jaar dezelfde A8 is er meer behoefte aan een face lift dan aan een model met een nog grotere motor. Je zult de auto daarom ook maar heel weinig aan treffen, de kans dat je een Rolls-Royce Phantom tegen komr bijvoorbeeld, is al heel vel groter. Tot nu toe heb ik nog maar twee exemplaren gezien van deze generatie A8 W12.

Audi A8 W12 - Foto © Jim Appelmelk
Audi A8 W12 - Foto © Jim Appelmelk


Rolls-Royce Flying Spur

Bij “Flying Spur” zullen de meeste mensen wellicht denken aan één van de huidige vierdeurs modellen die Volkswagen onder de naam van Bentley op de markt brengt, overigens met dezelfde W12 als in de huidige A8 W12. De naam werd echter ook al gebruikt voor een jaren ’50 Bentley met speciale carosserie, en in 1994 werd de naam nogmaals gebruikt voor deze Rolls-Royce. Het is zelfs de de allersnelste echte Rolls-Royce, de huidige is immers gewoon maar een BMW die wat groot is uitgevallen. Er ligt een 6,75 liter V8 van ongeveer 380pk onder de kap, voor huidige maatstaven toch niet bijzonder veel, maar de auto komt er behoorlijk vlot mee uit de voeten.

Rolls-Royce Flying Spur - Foto © Jim Appelmelk
Rolls-Royce Flying Spur - Foto © Jim Appelmelk
Rolls-Royce Flying Spur - Foto © Jim Appelmelk
Rolls-Royce Flying Spur - Foto © Jim Appelmelk


Daimler Century

Daimler is al geen erg populair merk, de Century is al helemaal een onbekend model. Het is een jubileumuitgave van Daimler om het 100-jarig bestaan te vieren, en is gebaseerd op de verlengde Double Six uit die tijd. De auto was onder andere herkenbaar aan het speciale model verschroomde velgen en kleine logo’s op de spatborden met het Century embleem erop. Dit embleem was ook terug te vinden op de tapijtjes in het interieur. In totaal zijn er 100 of 200 van gemaakt, afhankelijk van de bron die je raadpleegt…

Daimler Century - Foto © Jim Appelmelk
Daimler Century - Foto © Jim Appelmelk
Daimler Century - Foto © Jim Appelmelk
Daimler Century - Foto © Jim Appelmelk


OSI Ford

OSI was een Italiaans bedrijfje dat zich bezig hield met het ontwerpen en bouwen van carrosserieën. Zo is er ook een Alfa-Romeo verschenen die een OSI opbouw had, maar die werd dramatisch slecht verkocht. Dat was overigens ook niet zo’n mooie auto als deze Ford. Het is overigens een Duitse Ford, in die tijd (1967), werden Fords namelijk ook in Engeland, Amerika en frankrijk vervaardigd, elk land met hun eigen modellengamma. Er lag een V6 in die voldoende vermogen leverde, verwacht dan ook niet meer dan dat. Als OSI niet failliet was gegaan, waren er zeker meer dan de werkelijke 2200 exemplaren van verkocht. Ik vind het zelf een beeldige auto, met de komst van www.klassiekergespot.nl hoop ik er in de toekomst nog wat meer te leren kennen.

OSI Ford - Foto © Jim Appelmelk
OSI Ford - Foto © Jim Appelmelk
OSI Ford - Foto © Jim Appelmelk
OSI Ford - Foto © Jim Appelmelk
OSI Ford - Foto © Jim Appelmelk


Audi RS6 Sedan

Een andere Audi die mijns insziens te weinig aandacht heeft gekregen is de RS6 Sedan. De RS6 Avant is razendpopulair onder mensen die ongeveer anderhalve ton te besteden hebben aan een ruime familieauto, dit is echter de enige sedan die ik heb gezien. Voor de Mercedes E55 AMG, een vergelijkbaar model, ligt dat juist omgekeerd! Veel sedans en weinig combi’s. het zal wel iets met bekendheid te maken hebben, want ik vind hem stukken mooier dan de E. Er ligt een beul van een motorblok in het vooronder, een 450pk V8 Biturbo van 4,2 liter.

Audi RS6 sedan - Foto © Jim Appelmelk
Audi RS6 sedan - Foto © Jim Appelmelk
Audi RS6 sedan - Foto © Jim Appelmelk
Audi RS6 sedan - Foto © Jim Appelmelk
Audi RS6 sedan - Foto © Jim Appelmelk


Skoda Octavia RS

Het leek de heren bij Volkswagen wel een leuk idee om wat sportiviteit toe te voegen aan submerk Skoda. Ze hadden het immers al afgeholpen van een dubieus oostblokimago, dus dan maken we er meteen maar even een hippe bak van. Dat er veel mensen zijn die zich nu aangetrokken voelen tot de standaard-Skoda’s is door de zeer sterk gestegen prijs/kwaliteit verhouding niet zo gek, maar het had me toch wel verbaasd als de Octavia RS een denderend succes werd. Met 200pk is het een redelijk vlotte auto, maar tuner Abt vond het –terecht- een veel te kleine manege, dus kwamen er 70 paardjes bij voor de opgevoerde versie.

Skoda Octavia RS - Foto © Jim Appelmelk
Skoda Octavia RS - Foto © Jim Appelmelk


Ford Scorpio van de koningin

Dit is niet de eerste auto die je verwacht te spotten als je rustig door je eigen buurtje heen wandelt. Een paar jaar geleden stond de auto dan toch voor het concertgebouw, een heuze one-off! Ik heb medelijden met de koningin dat ze in zo’n lelijk gedrocht moet rondrijden, waar heeft ze het aan verdiend? Het is een verlengde en verhoogde Ford Scorpio die wellicht gepantserd is, je weet het maar nooit. Verwacht daarnaast geen bijzondere features van de auto.

Ford Scorpio Koningin - Foto © Jim Appelmelk
Ford Scorpio Koningin - Foto © Jim Appelmelk
Ford Scorpio Koningin - Foto © Jim Appelmelk


MG ZT V8

Een teleurstelling was de productie van de sportieve lijn van Rover, met een MG badge. Ze zien er nog enigszins stoer uit maar zijn verder niet de meest spannende auto’s die je je kunt voorstellen. De V8 met 260pk is dan zelf nog het snelste model! Daaronder zit ook nog een model met 190pk. Ik heb het een redelijk dubieus model gevonden met naar mijn idee een redelijk bepertke doelgroep. Je zult hem heel erg weinig tegen komen, aangezien ale alternatieven in veel opzichten beter zijn. Voor mensen die graag een De Waard tent mee nemen naar de camping is er ook nog een stationcar.

MG ZT V8 break - Foto © Jim Appelmelk
MG ZT V8 break - Foto © Jim Appelmelk
MG ZT V8 - Foto © Jim Appelmelk
MG ZT V8 - Foto © Jim Appelmelk


Mercedes SL600

Een model dat niet door veel mensen herkend zal worden als een erg bijzonder model is de SL600. Hij heeft immers hetzelfde uiterlijk als de SL350 en de SL500, afgezien van de velgen en de labels. Toch is het een erg zeldzame auto, totaal ondergesneeuwd door de zeer populaire SL55 AMG. Die ziet er immers stukken beter uit en is ook nog eens 9 mille goedkoper! De SL600 zul je ongeveer 8 keer zo weinig zien als de AMG. Waarom het model op de markt is gekomen is mij een raadsel. Anderzijds is het voor mij weer een interessant doelwit, want er zijn er niet veel van.

Mercedes SL600 - Foto © Jim Appelmelk
Mercedes SL600 - Foto © Jim Appelmelk
Mercedes SL600 - Foto © Jim Appelmelk
Mercedes SL600 - Foto © Jim Appelmelk


Volkswagen Passat W8

Zoals veel duitse merken, leek het ook volkswagen een leuk idee om op basis van een redelijk standaard model een opgefokte versie te maken. Audi heeft immers de S4, dus waarom geen snelle Passat? Ook dit model is overigens begrensd op 250 km/u, dat is nou eenmaal een handelsmerk van de Duitse topmodellen. De motor levert een maximum vermogen van 275pk bij 6000 toeren per minuut. De auto is overigens heel subtiel geblevenl; geen grote uitbouwen of stoere voorbumpers, alleen een set snelle velgen en vier best bescheiden uitlaten. Er zijn maar erg weinig mensen die honderdduizend gulden over hadden voor deze auto, dus let heel goed op als je er dolgraag eens eentje wilt spotten.

Volkswagen Passat Station W8 - Foto © Jim Appelmelk
Volkswagen Passat Station W8 - Foto © Jim Appelmelk
Volkswagen Passat Station W8 - Foto © Jim Appelmelk

Ook interessant!

  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem
  • Gespot - Prachtige DeTomaso Pantera
  • Gespot: een Alpina D3-buikschuiver

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

A8, abt, Audi, Bentley, daimler, Gespot, octavia, passat, Rolls-Royce, rs6

Vorig bericht: « Lotus Exige S op video
Volgend bericht: Stop-start systeem voor BMW »

Lees Interacties

Reacties

  1. Fons zegt

    24 mei 2006 om 11:54

    Leuk weer! Maar die Mercedes SL600 was stiekem toch al behandeld?

    Login om te reageren
  2. christoff zegt

    24 mei 2006 om 12:04

    amai jully koniging. die kan toch wel iets beters gaan halen. voor de rest vond ik de RR en de audi RS6 heel mooi.

    Login om te reageren
  3. skaffa zegt

    24 mei 2006 om 12:41

    ik heb de koningin ook een keer gezien in dat… “ding”
    ik word nog liever gezien in een fiat multipla

    Login om te reageren
  4. silasse zegt

    24 mei 2006 om 13:17

    die rs6 is echt wel ‘af’

    Login om te reageren
  5. Erikje zegt

    24 mei 2006 om 13:57

    Leuk!

    By the way,

    Die Scorpio van Bea heeft wel een Cosworth-blok onder de kap.
    Is waarschijnlijk ook geen overbodige luxe met zo’n slagschip…

    Benieuwd naar volgende week!

    Login om te reageren
  6. Rob zegt

    24 mei 2006 om 14:08

    Leuke aankondiging ook op Stig-manier :p.

    Login om te reageren
  7. Mark zegt

    24 mei 2006 om 15:03

    Die W8 zal wel een keer gejat zijn, getuige het 1-tje. Grote kans.

    Login om te reageren
  8. Nelson zegt

    24 mei 2006 om 15:57

    wat betekent dat 1-tje dan?

    Login om te reageren
  9. JeffreyG zegt

    24 mei 2006 om 16:14

    ik heb ze allemaal al gezien
    en het zijn niet echt indrukwekkende auto’s als je kijkt naar uiterlijk
    wel als je kijkt naar de prijs en prestaties
    beide zijn hoog

    Login om te reageren
  10. Benny zegt

    24 mei 2006 om 16:21

    En nog is die passat een saaie wagen.

    Login om te reageren
  11. dekster zegt

    24 mei 2006 om 16:24

    trekt appeltje al die foto’s zelf? wrm maakt hij de nummerplaat bij die rs6 onherkenbaar en bij de rest niet?

    Login om te reageren
  12. Erikje zegt

    24 mei 2006 om 16:27

    Dat 1-tje heeft niks te maken met diefstal van de auto.
    Het is de duplicaat-code van het kenteken.
    Het betekent alleen dat er voor dit kenteken een nieuw kentekenbewijs is aangevraagd.

    Login om te reageren
  13. PRF zegt

    24 mei 2006 om 16:30

    Pikant is dat het stuur van de audi aan de verkeerde kant zit…

    Login om te reageren
  14. Emiel zegt

    24 mei 2006 om 17:24

    nummerbord is GB…

    Login om te reageren
  15. Jan-Jaap-Karel-Kees zegt

    24 mei 2006 om 17:33

    Prachtig. Maar ik denk dat je de MG te kort doet, Autovisie heeft alleen maar lof voor de dikke Amerikaanse V8 die erin ligt.

    Login om te reageren
  16. pinoo zegt

    24 mei 2006 om 17:35

    de ford scorpio van dat type is denk ik de meest lelijke auto die ze ooit gemaakt hebben. verder wel gave auto’s, ik neem de rs6!

    Login om te reageren
  17. Valetparker zegt

    24 mei 2006 om 21:15

    Die MG rijdt en klinkt echt fenomenaal! Ik bijna alle auto’s echt gestuurd en er zitten wel juweeltjes tussen! Ik wist van veel ook niet dat ze zo exclusief waren, ik zie ze wekelijk op mijn werk. Bea en de Iso/Osi zijn er natuurlijk niet zo vaak maar de rest (nou ja Skoda ook niet) wel

    Login om te reageren
  18. Superkoerier! zegt

    25 mei 2006 om 00:34

    Mooi dat ze die Passat W8 zonder badges hebben gelaten. Van sommige dingen moet je gewoon in stilte genieten.

    Login om te reageren
  19. jan zegt

    25 mei 2006 om 02:09

    leuke aankondiging
    leuke fotos
    die passat w8 en rs6 zijn echt great.
    was die passat er ook in sedan? en had die 4motion?denken jullie dat er van het huidig model een w8 gaat komen?

    Login om te reageren
  20. Pieter-Jan zegt

    25 mei 2006 om 10:44

    Jan, neen, geen nieuwe W8. De vorige was al afgelast voor die generatie ten ende kwam. En de nieuwe Passat gebruikt nu het subframe van de Golf, dus kan enkel dwarse motoren huisvesten.

    Het was wel een technisch interesante motor. Maar ook een beetje overbodig. Een oplossing waar er geen probleem was.
    Door plaatsgebrek zat er bijvoorbeeld ‘droge’ olie smering op. Iets wat je normaal alleen op de allersportieveste vind. Ook uit plaatsgebrek had de V8 een platte krukas, zoals een Ferrari V8. Iets wat normaal voor extra vibraties zorgt, maar laat de motor sneller in toeren klimmen (heeft geen counterweights nodig). De W8 had echter meerdere ‘balance shafts’, waardoor het voordeel dan weer verdween.

    Er zijn er 11.000 gebouwd.

    Login om te reageren
  21. wiezieboy zegt

    25 mei 2006 om 10:52

    die mercedes sl600 von ik wel cool, spijtig dat em geen AMG koetswerk eeft.geef mij maar den zt v8 en rs6!

    Login om te reageren
  22. Ptr zegt

    25 mei 2006 om 11:58

    passat is er ook als sedan en 4 motion.

    http://www.ptr-design.nl/Afbeelding(239).jpg

    Login om te reageren
  23. AX lover zegt

    25 mei 2006 om 14:56

    De Scorpio van Bea is een Two-off, want ze heeft namelijk twee identieke auto’s! Met hetzelfde kenteken. Zowel een AA-kenteken als een normaal burger-kenteken!!

    AX lover

    Login om te reageren
  24. luciano zegt

    26 mei 2006 om 11:48

    ik word dan toch liever in de beakoets rondgereden dan zelf in een multipla. Geef mij trouwens ook liever de sl 55 ipv de sl 600. Die auto is ook meer gemaakt voor de veelal oudere (50+)mensen die die prijs kunnen betalen. Die geven de voorkeur aan een kalme lage toeren motor.

    complimenten voor de foto`s stiggie huh appeltje

    Login om te reageren
  25. Appeltje zegt

    26 mei 2006 om 15:12

    @Jan De Passat W8 is er ook als Sedan, heb ik ook nog een keer gefotografeerd.
    Het kenteken van die RS6 is trouwens verwijderd omdat de eigenaar niet zo te spreken was over mijn enthousiaste fotografeer-actie.
    @Wiezieboy Ik heb de SL600 trouwens laatst nog gezien geheel in SL65 AMG trim, met anthracietgrijze velgen, vier uitlaten en performance pack dus, maar ik had liever een originele SL600 voor in dit stuk.

    Login om te reageren
  26. Alwood zegt

    1 juni 2006 om 17:26

    is trouwens vlakbij hier een passat W8 knalblauwe sedan, helaas nog nooit echt zien trekken maar ik zie hem ook altijd binnen de bebouwdekom…

    Login om te reageren
  27. audi _A6 boy zegt

    12 augustus 2006 om 22:41

    doe mij de audi rs6 maar,wat een stoere bak echt heel gaaf.

    Login om te reageren
  28. slk55 amg zegt

    21 oktober 2006 om 13:12

    hé die volkswagen w8 was van mij! haha, eerst word mijn slk gespot op autogespot.nl, en nu zie ik hier tot mijn grote verbazing mijn vormalige w8 staan. dat 1tje op het nummerbord kwam doordat het kenteken een keer gestolen was.

    Login om te reageren
  29. nick zegt

    4 april 2009 om 08:38

    nep uitlaten denk ik dat die sl600 heeft….

    Login om te reageren
  30. rolf zegt

    12 februari 2010 om 13:03

    Die scorpio van de koningin heeft trouwens net zoals mijn scorpio wagon een 2.9 ltr 24 v COSWORTH blok dus als je zegt verwacht verder geen features…..!!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North