
Twee generaties van Porsche uit de categorie ‘extraspeciaal’ op een Neerlands parkeerplaatsje: de 996 GT2 Clubsport naast een oranje 997 GT3. Zo zien we ze niet elke dag.
Om met de met de meest ervaren Porsche te beginnen: de 996 GT2 (hier in Clubsport-uitvoering) trekt 462 pk’s uit zijn 3.6-liter boxermotor. Dit bespoilerde en verlaagde scheurijzer spreekt nog steeds haalt een topsnelheid van 319 km/u, en dat is een fractie meer dan de turboloze 997 GT3 RS die ernaast staat, maar die moet het ook met minder vermogen (415 pk) stellen.
Het furieuze turbogeweld van de 996 of de rauwe donder die je bij een GT3 RS krijgt? Moeilijke keuze? Spotter @porsche911turbo2 kwam ze tegen en maakte DEZE PLAAJTES. Dus kiest u maar.
Autos zijn van 2 broers. Een GT3RS is toch wel erg lekker!
Doe mij die Porsche maar!
Lijkt op een meeting. Doe mij de turboloze GT3 RS maar, dat is fun ten top!
Voor mij de GT2 Clubsport… Maar wat is die bestickering aan de achterkant lelijk gedaan bij de typeaanduiding!! Effentjes een 3 jarige een gat laten knippen in de striping?!
@audir8v10: Het lijkt wel met een stift gedaan idd. Fail.
997 boven lelijke 996 anytime. Beide geïmporteerd en tegelijk op kenteken gezet waarschijnlijk gezien de bijna gelijke kentekens.
Saampjes geïmporteerd denk ik zomaar (zie kentekens).
@C70_99: grote kans inderdaad ;)
GT3 all the way. Vind die spiegeleieren aan de voorkant van de 996 maar niks.
“Dit bespoilerde en verlaagde scheurijzer -spreekt nog steeds- haalt een topsnelheid van 319 km/u,” <— Ik snap die zin niet helemaal.
@rrvliet:
idd, alleen al vanwege die koplampen zou ik nooit dit type 911 kopen.
Als ik mag kiezen: doe maar die donkergrijze links op de foto. Dat oranje is leuk voor een Porsche of andere auto uit de jaren ’70, moderne Porsches zie ik het liefste in wat meer subtiele, donkere kleuren.
@rrvliet: haha precies, de 996 is verpest door de koplampen
Kentekens zijn ook bijna het zelfde, leuk detail :)
GT3 RS natuurlijk. betere sound, atmosferisch, nieuwer, mooiere kleur alles
Die GT3 natuurlijk, staat precies zo 1/18 in mijn vitrine te glimmen. Een absolute droomauto. Ik kots op turbo. Ik ga noooooit meer een auto met turbo kopen. Ik fiets nog liever.
@midasracer: Ben toch benieuwd naar jou beredenering hiervan. Ik heb sinds kort een 1.8t passat uit 2003 en ik wil eigenlijk niks anders meer dan een turboblok. Voor dagelijks verkeer is zo’n laag toerenturbo echt ideaal..
@kevinh: Turbo’s zijn een kwetsbaar deel van de motor, zorgen voor veel hitte onder de motorkap en zijn dodelijk voor een mooi uitlaatgeluid. Ongetwijfeld handig voor diesels, maar als ik drukvulling zou willen, geef ikzelf de voorkeur aan een compressor. Want geen turbolag, geen hitte (behalve dan door de adiabatische compressie, maar niet door de uitlaatgassen) en er bestaat nog steeds de mogelijkheid tot een mooie brom in de uitlaat. Met name de lage tonen worden door een turbo geabsorbeerd en die maken het geluid van een auto nu net zo mooi “warm”. Ik ben bezig mijn autoblok van turbo naar N/A om te bouwen en ik verwacht alleen maar verbeteringen daardoor.
@midasracer: Jij hebt een auto met turbo voor ’00 gehad?
Niet te vergelijken met moderne turbo’s. En een mooi geluidje creëer je met een goed uitlaatsysteem.. Tenzij je een diesel hebt.
@jeffreym3: Ja zeg maar het jaar 0, nog met een oliegekoeld lager. Tegenwoordig hebben ze een watergekoeld lager en vaak ook nog met naloop. Maar vwb geluid blijft het lastig. Kijk maar naar de nieuwe M5, daar laten ze zelfs de lage tonen via imitatiemotorgeluid over de speakers gaan! En de Pagani Huyyaaria is het beste voorbeeld van hoe een turbo een mooi geluid vermoordt. Laatst was hier een filmpje over alle Pagani’s en hun motorgeluid. Zeer illustratief.
Doe mij de 996 maar. Gaat al meer richting klassieker.
GT3 zekerste weten, beter geluid, beter uiterlijk, betere kleur.
Liever iets minder pk met een turboloze motor, dan iets meer met een turbo.
Verder staat er nog een andere Porsche naast volgens mij ? Wel iets ouder maar toch.
@reistje:
Een 993 staat ernaast, nog de mooiste van allemaal. Zijn dus drie opeenvolgende generaties 911 op een rij, 993, 996 en 997…
@StijnB: Die donker grijze is een 997 (turbo?)
Maar inderdaad, die waterkokers das nix, een echte 911 is luchtgekoeld!
@cazzo993:
Ja, maar bedoelde die zwarte aan de andere kant (993).
Heb deze zaterdag ook gespot op een porsche meet in Den Dolder. Stonden naast een hele boel transe axles ook een paar elfjes.
Geef mij de linkse maar :)
Das wel nice, zet die linker (vergeet altijd welke 911 versie welke is) in irder geval, de 997
Ik neem ze beide gewoon.
GT3 RS!
Ach, ze staan dan ook voor de deur van de Porsche dealer in Beek ;-)