
Deze mooie ingetogen Benz-zeldzaamheid is de definitie van een sleeper.
In 2002 presenteerde Mercedes-Benz’ powerdivisie met de C32 de opvolger van de C43 AMG. Het was een tijd waarin je nog aan het nummer kon zien hoeveel motorinhoud er onder de kap lag, omdat paarse broeken destijds nog niet doodsbenauwd waren klanten te verliezen als ze ondanks krimpende motorvolumes niet (in)consequent omhoog gingen met de nummering.
En zo kon het dat de C43 (met 302 pk sterke 4.3 liter V-8) uit eind jaren ’90 een opvolger kreeg in de W203-serie die C32 heette, die een 3,2-liter V6 met supercharger onder de kap had. Het standaardvermogen steeg van 218 pk naar een bizar lekkere 354 pk, terwijl het maximumkoppel met 450 Nm ook niet mis was. Dit alles werd redelijk bescheiden verpakt, dus als je er één tegenkomt moet je goed kijken.
Het getrainde oog van sjoerd95 had dit exemplaar in Delft gelukkig in de smiezen. Hij komt uit de tijd dat de Kompressor nog regeerde bij Benz, en AMG nog geen 40.000 auto’s per jaar afzette. Dit gaat geheid een klassiekertje worden. Check de foto’s op autojunk!
Update: en wat te denken van deze C43 met E55 W210 blok?
Blijft een schitterende auto, lekker onopvallend ook. In de tijd dat er nog geen matwraps en slecht passende velgen onder gemonteers werden.
Kwam later als C55 AMG (met 360pk/510Nm) en was er ook als C30 CDI AMG met 231pk en 540nm. En dan kon je die ook nog krijgen als Sportcoupe. Leuke auto’s.
@gtwillem: heb eind vorig jaar nog een C30 CDI AMG Kombi gespot. Echt een geweldig mooie wagen was dat. Geen idee of ie nog in Amsterdam staat.
OT: Erg puike exemplaar. Geniet altijd van je spots @sjoerd95!
Een 420cdi is nog meer een sleeper met chip 850nm gaat nergens meer ovee
@schellekens006: Een C420 CDI bestaat niet. Een E of S420CDI dan weer wel.
OT: Een prachtige wagen, lekker ingetogen maar toch een paar details zodat de echte kenners ‘m spotten! (+1 voor @sjoerd95). Voor de niet-kenners die denken dat het een C180 met AMG badge is, onderscheidt hij zich wel bij een snel stoplichtsprintje…
@123bat: staat toch geen C bij ik bedoelde de E 420 cdi :-)
@schellekens006: Dat was me niet duidelijk. Dan heb ik niks gezegd ;-)
@123bat: Naja dit stuk gaat over een C niet over een E of S dus geef jou gelijk. En anders is een 65 AMG, Brabus 800.000, nog wel meer sleper etc etc onzin toch….
Prachtig exemplaar, jammer dat de meeste van dit soort auto´s ten prooi vallen aan mensen die, tja, anderen altijd kunnen laten slagen voor hun theorie-examen…
Staat er bij mij een in de straat, zonder type aanduiding en dan valt het echt helemaal niet op,, hier staat het nog redelijk groot op de achterkant. Het is eigenlijk gewoon een mooie auto, maar ik blijf er toch wel het “taxi” gevoel bij hebben.
Wat mij meteen opviel waren de achterlichten van de S-classe. Volgens mij zijn de achterlichten nooit zo geleverd op de C-classe en zijn dit aftermarket neppers maar ik kan me vergissen.
MB kenners kom er maar in!
Verder erg net exemplaar al kon het te heet gewassen S-classe design me nooit echt bekoren.
@sketcher: Klopt zijn van een S-klasse, goed gezien!
@roberto: Ik had ff een snelle google gedaan en begreep daaruit dat ze niet uitwisselbaar zijn en dat dit aftermarket lichten zijn (waar kennelijk de LED’s van kapot gaan gebaseerd op de vele discussies)
Of zijn ze wel uitwisselbaar?
@sketcher: ’s achterlichten zijn inderdaad anders
@sketcher: klopt. Zijn aftermarket lampen. Ik zou altijd kiezen voor origineel, maar ik moet zeggen dat het erg meevalt (niet donkergetint of Leksusj loek.)
@sketcher: klopt
@sketcher: Klopt. Deze achterlichten zijn niet origineel… jammer
Puntgaaf, maar wel met “I wanna be an S-class” achterlichten
@Mercbenz: Past dus prima bij de rest van het “I wanna be an S-class design” Ik heb nooit gesnapt waarom elk model in de MB line-up een eigen identiteit mag hebben en de C-classe niet. Huidige is ook weer een look a like, in tegenstelling tot het model tussen de bovenstaande en de huidige, raaaaar.
Goh, ik hoef een keer niet naar autojunk om het stukje te lezen..
Gaaf bakkie hoor.
@norge: inderdaad. Dat vind ik het leuke aan AB: zij komen met een leuke auto van een mede AB spotter, en daar gaan we dan oeverloos over discussieren (ik moet het hier doen want mijn familie trekt het niet ;-))
Brute wagen, in rechte lijn echt ontaard snel.
Helaas heeft deze generatie C nog wel steeds last van het roestmonster.
Een 6-cilinder AMG…..heb dan liever zijn voorganger, een puntgave (roestvrije…) C43.
@gash: nee die roesten niet klopt !
Als “sleeper” betekent dat je er van in slaap valt dan is dat bij deze gelukt.
Hey joh, dat is mijn auto..
@leugenaar: je doet je naam weer eer aan :-)
Die uitlaat… Tja.. Gewoon 4 glimmers graag, t is n AMG
@scottishcarspotter2000: ja vond ik ook jammer op de 32AMG maar wel lekker snikkie
Er staat er 1 als estate bij mij in de straat. Leuke bak maar zou er nooit mijn eigen verdiende geld aan uit geven.
Voor mij is dit echt een droomauto. Toen ik net mijn rijbewijs had mocht ik dagelijks in een C180 Compressor rijden, wat ik al geweldig vond.
Tof ding. Alleen jammer dat er geen V8 inzit. Al heeft die minder vermogen, een achtcilinder in een kleine auto is gewoon geniaal. Daarom hou ik ook nog steeds van de tweede en derde generatie Audi S4.
Opzicht een mooie auto voor die leeftijd.
Zag er laatst een met lek gestoken banden en een groene mos-laag, echt zonde van z’n auto.
Schitterend, alleen jammer van die aftermarket achterlichten. Ik ben momenteel aan het kijken naar een mooie C200 kompressor uit 2006. De gebruikskosten voor een C32 of C55 AMG zijn mij toch net iets te hoog.
@pordon: verschil tussen een 4 of 6 pitter is nihil is mijn ervaring. Verbruik ligt wel een stukje hoger bij een onrustige tot wel zware voet.
Ha deze auto schijnt toch zo slecht te zijn? De 32 AMG? Ps deze heeft aftermarkt achterlichten.