Mercedes C-Klasse W203 occasion aankoopadvies

Auteur: , 54 Reacties

Minder vierkant en een voorbode op de strakgelijnde E-Klasse die komen gaat, dat is de Mercedes C-klasse W203. Dat frisse uiterlijk maakt hem volgens sommigen tijdloos, zeker vergeleken met zijn voorganger. Helaas is dit geen probleemloze auto.

Mercedes C-Klasse W203 rood

De Mercedes C-Klasse W203 in het kort
In een nieuw millennium vindt Mercedes-Benz het tijd voor een nieuwe C-Klasse. Traditioneel besteedt Mercedes zeer veel tijd aan het testen van haar auto’s. Diesels hebben een flinke ontwikkeling naar common-rail technologie en turbo’s met variabele geometrie gemaakt. Motoren zijn in deze tweede generatie C-Klasse 4-, 5- of 6-cilinders. Auto’s met een handbak krijgen zes versnellingen, automaten doen het in het begin met één versnelling minder.

Viercilinders beginnen met een inhoud van 2 liter in de eerste bouwjaren. In 2002 wordt de instapper de C180 Kompressor. De 2 liter viercilinder instapper uit 2000 heeft nog 129 pk, met de C180 Kompressor twee jaar later groeit het ‘minimale’ vermogen al naar 143 pk.

Naast viercilinder lijnmotoren in de C180, C200 en C230 Kompressor zijn er zescilinders te vinden in de C240, C280 en C320. Diesels zijn er zowel als viercilinder (C200 CDI, C220 CDI), vijfcilinder (C270 CDI) en zescilinder (C320 CDI).

Tot zover de reguliere modellen, Mercedes heeft van de C-Klasse W203 ook een aantal zeer smakelijke AMG-uitvoeringen gemaakt, zowel benzine als diesel. De eerste AMG was de C32 AMG met V6 kompressor die volgde de V8 modellen van de vorige generatie C AMG op. De motor is een flink bewerkte versie van de C320. Met de facelift van de C-Klasse in 2004 werd de 354 pk sterke V6 Kompressor vervangen door een atmosferische V8 met 367 pk.

Bijzonderder dan deze twee benzine AMG’s is echter de C30 CDI AMG. Een hevig aangepaste vijfcilinder diesel in het vooronder haalt bij een inhoud van 3 liter een vermogen van 231 pk en een nog indrukwekkender koppel van 540 Nm. Op papier heeft de C30 CDI AMG meer tijd nodig om van 0 naar 100 km/u te accelereren (6,8 seconden), dan zowel de C32 AMG en C55 AMG die beiden 5,2 seconden nodig hebben voor een 0-100 sprint. In de praktijk beleef je er zeker net zo veel lol mee als een C32.

Als occasion
Je mag iedere kleur kiezen die je wil, als het maar grijs is. Dat lijkt het motto van Mercedes. Hoewel er enkele donker gekleurde modellen en zelfs een rode en witte te vinden zijn, kleuren Mercedes-klanten de auto overwegend zilvergrijs. Van C180 tot C55 AMG, station of sedan. Dat moet in ieder geval geen ‘breekpunt’ zijn bij het kiezen van een C-Klasse.

Bijzonderheden zijn veelal te vinden in de opties, wielen en vooral de staat van de auto. Er zijn modellen met gigantische kilometerstanden te vinden, maar ook exemplaren die net uit de showroom lijken te zijn gerold. Alles heeft natuurlijk zijn prijs.

Instappen kan vanaf iets onder de €3000,-. Verwacht voor die prijs geen ‘klassieke degelijke Mercedes’. De C-Klasse W203 heeft zijn problemen en betrouwbare auto’s voor dergelijke kleine bedragen zijn moeilijk te vinden. Daarbij kunnen onderhoudskosten hoog oplopen in de aanloop naar een volgende APK.

Mercedes C W203 Prijzen

Tussen €3000,- C-Klasses uit 2001 en puntgave €25.000,- AMG’s uit 2006 is natuurlijk nog voldoende keuze mogelijk. Leg voor een W203 ongeveer €9.000,- weg. Is het niet voor de aanschaf, dan kan je het overgebleven geld gebruiken voor reparaties. AMG-vraagprijzen liggen natuurlijk hoger, soms onterecht. Een C32 AMG koop je vanaf €12.000, een C55 AMG kost al snel €15.000,-. AMG’s lijden meer bij hoge kilometerstanden. Onderhoud is duurder, waarmee een uitgeleefde tweedehands eigenlijk niet te veel mag kosten. Voor je het weet ben je een nieuwe C63 kwijt aan reparaties.

AMG-modellen zoeken hun prijzen in ‘verzamelwaarde’. Ze zijn meer bijzonder, wat de prijs opdrijft. Een relatief waardevaste AMG heeft echter een niet te hoge kilometerstand en staat er piekfijn bij. Opzoek naar een C55 of C30 CDI AMG? Let er dan écht op dat het een net of héél goedkoop exemplaar is.

Een Mercedes C-Klasse voor minder dan €9.000,- kopen kan ook. Sportcoupé’s zijn meestal iets goedkoper. Anders is juist de voorganger, een W202, een aanrader.

Aandachtspunten
Dan de aandachtspunten. Mercedes heeft tussen 1996 en 2006 verschrikkelijk hard gewerkt aan de C-Klasse W203. Toen de auto in 2000 op de markt kwam ging dit echter niet probleemloos. De volgende jaren was Mercedes druk met het wegwerken van elektronische problemen en vooral ook het tegengaan van roest. Nog steeds is roest de grootste vijand van Mercedessen die net na de eeuwwisseling zijn gemaakt.

Verdere algemene aandachtspunten van een W203 zijn elektronica en onderstel. Er wil nog wel eens iet elektrisch mis gaan en de computers zijn erg gevoelig als men vaak de accu aan- en afkoppelt.

Wiellagers en rubbers in de ophanging zijn gevoelig. Al snel zal een C-Klasse hierdoor gaan rammelen. Dit maakt het niet direct een slechte auto maar dit (laten) repareren kan wat kosten met zich mee brengen. Veerpoten en draagarmen zullen los moeten en de auto dient opnieuw te worden uitgelijnd.

Op tijd olie, koelvloeistof, automaat- en remolie vervangen is belangrijk. Dit voorkomt eventuele problemen aan de motor en versnellingsbak. Remolie moet om de 2 jaar ververst en het liefst gespoeld worden. Automaten koelen vaak via de radiateur, olie stroomt door een apart kanaal. Gaat dit kanaal lek dan kan er koelvloeistof (van de motorkoeling) in de automaat komen, die op zijn beurt snel de geest zal geven.

Gloeibougies bij de diesels zijn belangrijk om te controleren. Benzinemotoren van het 1,8 liter kompressor-type kunnen vooral bij (te) rustig rijden last hebben van koolstof-ophoping. Roet verzamelt zich in en rond de kleppen. Symptomen hiervan zijn een hoog verbruik en soms onregelmatige motorloop. Controleer tot slot de koeling van de airconditioning. Compressoren kunnen lek zijn, aircopompen zijn niet al te sterk.

Conclusie
Oppassen geblazen. Kijk alle naden na, alle plekken waar onderdelen op de carrosserie gemonteerd zitten. Met name modellen van voor de facelift in 2004 zijn gevoelig voor roest. Tenzij de auto netjes zijn Mercedes onderhoudsschema’s bij een dealer heeft gevolgd kan je garantie op een rotte carrosserie vergeten. Motoren zijn over het algemeen goed, kunnen veel kilometers aan, maar hebben ook hun onderhoud nodig.

Zoekend naar een echt strakke C-Klasse W203 zijn tot slot bouwjaren best belangrijk. Ongeveer om de twee jaar heeft Mercedes updates doorgevoerd. Er is niet makkelijk één favoriet aan te wijzen. Als je de benzine erbij krijgt is een recente C55 AMG Kombi echter wel heel aantrekkelijk. Hier vind je het volledige aanbod aan Mercedes-Benz C-klasses.



54 reacties

Mijn aankoop advies, alle modellen met een V8.
@stirling: eh wat dacht je van een v6?
@forzaferrari: Te mager.
@stirling: luister voor de lol eens naar een F-Type
@forzaferrari: Dit gaat volgens mij over een mercedes.
@stirling: jouw eerste reactie is algemeen, dus reageer ik algemeen op jouw mening…
@forzaferrari: Hij was niet algemeen,
Ik heb liever een E-type serie 1, dan een Serie 3.
@stirling:
Zo hé, jij bent stoer.
Wat rij je zelf, Gazelle…?
@jrk68: Neen, ik heb een ouwe fiets, gekocht van een opa, het is een NL merk, maar ik ben het effe kwijt.
Ik heb nu geen zin om door mijn tuin dat hele eind te lopen, (waar mijn tuinhuisje staat) om te gaan kijken.
Ik dacht iets met cortina of ariston, pin me er niet op vast.
Kortom: Je moet maar durven.
Ik kan zo gauw geen auto uit die bouwjaren en klasse bedenken waar je makkelijker op leegloopt.
Je zal maar ff de aircopomp, wat elektronica, een handvol delen van het onderstel en een automaat mogen vervangen / reviseren – als je net hebt mogen lassen / vervangen / spuiten om de roestduivel te temmen.
Wij hebben Een c180 kompressor uit 2003. Staat nu 150.000 op en hebben eigenlijk alleen een keer problemen met de airco gehad. Rijdt voorderest nog heerlijk!
De eerste serie CDI’s zijn ook geen aanraders. Veel aanloop problemen gehad. Ten tijde van introductie vond ik het wel een mooi model. Is wel erg snel ‘oud’ geworden vind ik.
Blijft een schitterende wagen. Heb 4 jaar doorgebracht op de achterbank en de auto waar ik voor het eerst in heb gereden. Ben toevallig aan het kijken en hoop dat ik over een jaar een mooie C220 CDI van na de facelift kan kopen.
Vind het nog steeds een chique verschijning, jammer dat de bouwkwaliteit toch ietwat benz-onwaardig is..
De automaten van die generatie zijn echt verschrikkelijk. Dus als je op zoek bent, koop dan handgeschakeld.
@Dev: ik heb m’n vader er destijds nooit over gehoord. In vergelijking met de huidige automaten zijn ze inderdaad minder soepel maar onze C240 destijds was een heerlijke auto. Nooit problemen mee gehad, probleemloos in alle comfort met 200 op de cruise in Duitsland, lange ritten met de caravan naar Frankrijk. Alles probleemloos.
Een collega van me heeft een C55 AMG Estate. Dat gaat wel lekker!
Mijn buurman had deze, maar heeft hem na een hoop ellende weggedaan. Veel elektrische problemen, luchtmassameter stuk, etc. etc. En denk maar niet dat de mercedes dealer je korting geeft op de veel te dure onderdelen ( luchtmassameter 400 euro).
@gop1:
Ze waren inderdaad niet best maar de onderdelen prijzen zijn gewoon premium marktconform. Het is geen auto voor paupers, als je er netjes bij wil rijden heeft dat gewoon zijn prijs.
Overigens kreeg ik bij Mercedes wel een coulanceregeling, bij VAG lieten ze me gewoon stikken. Pas nadat het uitgebreid in de media aan bod was geweest krabbelden ze terug.
@jrk68: spijker op zijn kop reactie. Het is een Mercedes; dus gewild bij veel uiteenlopende types. Voer je consequent je beurten uit ( bij een dealer of specialist) en je hebt een prima auto. Roest probleem is niet gelogen maar auto net houden en net rijden scheelt een boel.

Een Mercedes rij je niet voor een dubbeltje op de eerste rang.

En niet drie jaar je auto bij beun onderhouden en daarna bij Mercedes korting claimen.
Mijn aankoopadvies: koop geen Mercedes.
Wij hebben er een diesel gehad vanaf 2001 tot 2005, nooit 1 probleem mee gehad… was alleen wel wat krap achterin..
Ligt het altijd aan de auto of heeft de bestuurder ook iets te maken, met de kwaliteit?
@stirling:
Als je die vraag nog moet stellen heb je vast nog geen rijbewijs….
@jrk68: verklaar uw nader….
@jrk68: Hoezo, hij heeft gewoon gelijk. De vorige eigenaar is minstens zo belangrijk als de auto zelf. Als ik zie dat er rondom het contactslot veel krassen zitten en dat soort stomme dingen die mensen zelf veroorzaken, zegt dat voor mij genoeg over degene die ermee gereden heeft. Die auto hoef ik niet te hebben.
@gop1:
Nope, hij stelt gewoon een domme vraag, jij geeft gewoon het antwoord op de vraag.
Twee totaal verschillende dingen.
@jrk68: Mooie verklaring, succes met je “ik weet het beter”.
@gop1: onderdelen van MB zijn absoluut niet duur in het algemeen.
De luchtmassameter is daar idd wel een uitzondering op, maar een pierburg van 100 is net zo goed kwestie van even goed zoeken op internet.
Ik heb al veel onderdelen vervangen aan mijn SLK van 97 omdat ze gewoon door de tand des tijds wat minder mooi waren. Maar veelal waren de prijzen echt niet duur te noemen.
Hiervoor een E46 gehad en daar waren de onderdelen toch echt duurder.
De A en C klasse van rond 2000 zijn in mijn ogen de ster niet waardig. Vooral de roest is een groot probleem.
@W115: Misschien een klein oppertje! (: Na dat schandaal heeft Mercedes 30 jaar garantie gegeven op roestvorming. Wanneer jij je Mercedes bij een officiële mercedes dealer hebt gekocht (gebruikt of nieuw) dan krijg je een schadebedrijf toegewezen waar je hem kan laten repareren, dan wordt het volledige bedrag vergoed.
@lamborgfan: Zo nu en dan komt er nog wel eens een topic op het Mercedes – Benz forum daarover langs. Het komt nog regelamatig voor.
@lamborgfan:
Yep, dat is dus coulance.
De hand in eigen boezem steken, dat is niet alle Duitse merken gegeven….
@W115: Vergeet de E klasse w210 vooral niet!!
@bofkont:
Dat was elektronisch een nachtmerrie, net als de BMW 5 serie uit dezelfde jaren trouwens.
Beide gebruikte grotendeels dezelfde componenten.
Radio die er spontaan mee kapt en 5 minuten later plots herinnerd wat hij was, is nog zijn kleinste gremlin.
Ikzelf heb met zowat met alle auto,s die beschikbaar zijn,uit alle landen gereden c.q. eigenaar geweest.
Ik heb nooit grote problemen mee gemaakt, ik zal wel een geluksvogel op autobezit zijn geweest tot nu toe.
wat betreft de roest, ik ben er nogal in thuis gezien mijn werkgever en erkend mercedes benz ( MB ) dealer/garage is
let goed op de volgende criteria voor garantie:

-een aaneengesloten MB onderhoud is verplicht; dit houd in dat er minimaal 1 keer per jaar onderhoud is verricht aan het voertuig ( met een max overschrijding van 3000 km of 31 dagen te lezen op de klok van het dashboard ) bij een erkend MB service punt

– niet meer als 8 jaar na datum uitgifte garantiekaart ( vaak hetzelfde als de dag eerste tenaamstelling !internationaal! ) dit komt op de dag precies!!

– bij schade die aanwezig is op het desbetreffende deel word aftrek gedaan van het bdrag wat MB vergoedd ( aan het schadeherstel bedrijf )

– bij geen aaneengesloten onderhoud ( zie hierboven ) kan er nog een gdeeltelijke vergoeding zijn, de rest dien je zelf te betaln

– bij vroegere schade die niet gerepareerd is door een erkend MB schadebedrijf kan afkeur plaatsvinden. indien dit wel bij en MB schade bedrijf gerepareerd is dienen facturen overlegd te worden metMB

kritische punten W203 c klasse:
– bovenstijlen portieren
– onderzijde deuren bij de zwarte lijst onderaan
– wielkasten compleet ( voor en achter! )
-aansluiting bumper en scherm ( voor en achter )
– achterklep bij de ”bak” waar het kentekenplaat gemonteerd is
-motorkap bij bevestigging grille

misschien een leuke bijdrage aan het artikel :)
grappig.dat die v8 in de amg exact hetzelfde aantal pk’s heeft als de v8 in de 550i e60 van bmw. ook een atmosferisch blok.
Heb een zwarte C240 uit 2002 gehad. Leuke herinneringen aan de auto en vrijwel nooit problemen gehad.
Nog wat aandachtspuntjes bij een W203:

– De tank bestaat uit twee helften waar een mechanisme het brandstofniveau gelijk houdt. De ene helft is aangesloten op de tankvulopening, de andere helft gaat naar de motor. Vooral bij pre-facelift (<2004) auto's komt het voor (en dit is een algemeen bekend ding aan 203's) dat het mechanisme niet meer werkt. Daardoor kan je auto stilvallen alsof hij geen brandstof meer heeft (en dus ook niet meer start), terwijl je Kombi-Instrument cluster gewoon nog 1/4 of zelfs nog 1/2 aangeeft. Mercedes heeft zo rond de facelift dit euvel verholpen.

– Voornamelijk bij preface modellen kunnen fittingen van de diverse lampen doorbranden waardoor dat licht het dus niet meer doet. Mocht je lampjes hebben vervangen maar werkt het nog steeds niet, dan is dit dus een van de meest waarschijnlijke mogelijkheden.
Ja, deze auto’s zijn leuk aan het worden.
Mooie uitrusting voor weinig geld.
Kut artikel met zeer beperkte woordenschat. 90% van het artikel gaat over AMG modellen die lang geen 10% van de productie uitmaakten.
@fortuna: enorme aandeel AMG interesse is inderdaad jammer, je leest weinig over een 180320 benzine of de CDI’s (rijd zelf een C200 CDI en de 200 en 220’s zijn meest geziene varianten).
Ik heb een C320 AMG. Al sinds 2001 dat ie net uitkwam, rijdt nog hartstikke goed!
Ik ben de trotse eigenaar van een W203 C 200 Kompressor Sedan Automaat van 2004 (facelift). Ik ben nu ongeveer twee jaar eigenaar en heb er +-35.000km mee gereden. Ik moet zeggen dat ik er nog geen bijzondere kosten aan gehad heb buiten regulier onderhoud. Heb bij de 140.000 mijn automaat laten spoelen, dat is in ieder geval het meest kostbare geweest.

Ook vind ik het pluspunt, in ieder geval bij een face-lift, dat je nog steeds meer luxe hebt dan de meeste auto’s van nu. Daarmee bedoel ik; navigatie met kaartweergave voor heel Europa, automatische airconditioning, telefoon, cruise controle, elektrisch verstelbare stoelen enz enz.. (de meeste van deze ‘opties’ zijn zelfs standaard) Acceleratie valt wat tegen met een C 200 Kompressor maar ik ben pas in Duitsland geweest waar ik makkelijk 200 km/u kon rijden (3600 TPM). Top 230 km/u. Het verbruik ligt bij mij ongeveer op 1 op 11, echter rij ik veel korte afstanden.

Nu moet ik wel zeggen dat ik werkzaam ben bij een Mercedes-Dealer, en mijn auto ook altijd door dit bedrijf onderhouden is. Hiermee bevestig ik wat hierboven al wordt beschreven, en eigenlijk bij iedere occasion van toepassing is, dat (dealer danwel specialistisch) onderhoud gewoon erg belangrijk is.

Roest is inderdaad een probleem bij non-facelift modellen, maar wil je een fijne, luxe en betrouwbare auto kun je gerust een W203 kopen :)
Als je een goede advocaat heb kan je gerust een Mercedes kopen, want die roest garantie zijn ze echt niet zo makkelijk in!
@norge: dat is bij allen merken zo. Ford heeft precies dezelfde voorwaarden. Logisch ook eigenlijk zo kunnen ze optijd ingrijpen en worden in theorie dure reparaties voorkomen.

Veel auto’s uit die tijd kampen trouwens met roest omdat toen overgeschakeld werd naar verf op waterbasis. Deze is veel minder sterk dan de oude en zorgde voor veel problemen, nog eigenlijk.
Ik heb het nooit echt een mooie auto gevonden. Hij leek mij altijd een beetje een te s klasse wannebe. Doe mij dan maar een 190!

heb verder niets met Mercedesaar die ster op de kap is toch altijd iets bijzonders.
Heb zowel het model uit 1998 (C280 handbak) en een uit 2003 (C320 benzine) een tijd onder me bips gehad. En dat waren geweldenaren, niet de meest snelle 6-cilinders, maar wel een heerlijk geluidje en comfortabel als de pest. Daarna de nieuwere uit 2008 gereden (230 6 cilinder) en dat vond ik toch een heel stuk minder.
Een mooie wagen is het, maar niet veel bijzonders. Het is geen future classic of droomauto, gewoon een mooi gevormd A naar B mobiel.
Zelf heb ik niet de nijging van er eentje te redden al zal ik waarschijnlijk wel eens glimlachen als ik binnen 20 jaar iemand met eentje zie rondtoeren.
Dit type heeft vaak al roest net zoals zijn grote broer de e klasse. Snap niet van zo’n duur merk dat zoiets voorkomt.
Op de spatborden, vaak de voorschermen en de achterklep.
Mijn pa heeft nu 7 jaar een C200 cdi uit 2002. Ik moet zeggen dat hij erg comfortabel is op de lange stukken, prima reiswagen. Wel is hij een keer onder garantie in Dld bij de deuren helemaal opnieuw gekit. De auto roest ook bij de wielkasten en onderaan de deuren, dit is opnieuw gespoten maar komt vanzelf weer terug. Het is een fijne auto, niet goedkoop in onderhoud, maar die roest kan echt niet!
Wij hebben een jaar een C200 Kompressor gehad. Ik vond het zelf een fijne auto, en er zit nog een leuk geluid in. Helaas hadden we en Classic en geen Avantgarde, anders hadden we ‘m nog wel gehouden. Nu dus ingeruild ipv een auto erbij. In Duitsland kan je voor 5-6k al een nette vinden met niet al teveel op de klok (+-150k). De 200 kompressor is vlot genoeg en toen ik er mee op vakantie was, was het goed te doen.
Ik vind deze aankoop adviezen een prima initiatief van Autoblog. Deze W203 heeft me nooit echt aangetrokken, het niet de mooiste, zowel in- als exterieur. De kwaliteit was ook op punten Mercedes onwaardig.

Ik zou toch liever voor de huidige C klasse gaan en dan desnoods voor de facelift van 2011. Ik weet dat deze een stuk duurder zijn, maar het model spreekt me veel meer aan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).