Gespot: Renault Sport Spider in Nederland

Auteur: , 51 Reacties

Kijk, dit is een Renault Sport Spider. Een vergeten roadster die Renault in de jaren 90 bouwde.

Renault Sport Spider

Deze Renault staat in tegenstelling tot de Mégane niet op iedere straathoek. In de 1995 kwam het cabriotje dat veel wegheeft van een concept voor twee jaartjes op de markt. Het was de eerste stap van Renault om het merk een extra vleugje sportiviteit te geven. Uiteindelijk zijn er zo’n 3000 van gemaakt.

Spotter madjuice kwam er één tegen op Nederlands kenteken. Een geïmporteerd exemplaar weliswaar, maar toch vrij uniek. De 930 kilo wegende roadster heeft een 2.0 motor met 150 pk onder de kap en is gebouwd van aluminium en plastic-composiet. Een dak wordt niet meegeleverd, dat is dan wel een beetje onpraktisch.

De Renault-kleuren geel en grijs staan hem niet slecht, een opvallend leuk autootje voor zijn tijd. We zetten hem maar even in het zonnetje, deze vergeten youngtimer!



51 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
mooi design voor een bijna 20 jaar geleden! Ik had 2005 ook geloofd!
Ik heb een model ervan, van papa gekregen, toen hij nog bij renault werkte
@tt123: toevallig een blauw grijze?
Geinig
3 Januari 1997, de avond voor de Elf-Stedentocht, ’t Zaailand, Leeuwarden. Twee idioten rijden het plein op in een Renault Spider. Ik wandel/wankel samen met mijn beste maat naar zijn kot en vraag me af wat die mafketels bij -10 in een auto zonder dak aan het doen zijn.

Toen de volgende week de Autovisie op de mat plofte werd mijn vraag beantwoord. Die twee idioten waren Ton Roks en (waarschijnlijk) de cameraman van Autovisie en maakten een Renault Spider/Elfstedentocht special. Respect!
@Vincegail: Dat kan ik me nog herinneren. En er zat geen verwarming in zo’n auto!
@midasracer: nee. Maar ik heb een keer mee mogen rijden in zo’n ding en met die motor kort achter je rug en de warmte die daar af komt is een kachel echt wel de laatste optie die je nodig hebt in dat ding…
Het eerste jaar zat er zelfs nog geen voorruit op, alleen een soort luchthapper. Later werd het voorruit een optie.
Is dit het exemplaar die Olav Mol schade reed tijdens het afgelopen City Racing in rotjeknor?
Leuk ding inderdaad. Renault heeft wel vaker ‘vreemde’ auto’s gemaakt die later gewilde hebbedingetjes zijn geworden. De Renault Wind gaat er ook zo een worden.
@Original_Arnoud: De Wind? Nee daar geloof ik niets van. De verhoudingen van die auto zijn helemaal zoek.
Volgens mij hadden de meeste geen voorruit, of is deze demontabel?
Ik wist niet dat ze ook met voorruit waren geleverd. Ik dacht altijd dat ze alleen zo’n spoilertje hadden die de rij wind over de inzittende heen bewoog. Dat vond ik wel een gaaf concept maar in de praktijk zal het wel niet werken.
@Kvgorp: Je bent me voor. Ik wou net gaan zeggen dat je voor de NL wegen wel reden had de optie ‘voorruit’ aan te vinken.
En pas later geleverd mét voorruit, daarvoor was het vliegen happen of een integraalhelm op. Inderdaad, je zou niet zeggen dat dit een 20 jaar oude auto is.
En dan noemen ze dat gebakje van een paar jaar terug ‘Renault Wind’!
Die naam zou beter hebben gepast bij deze spider.
2 jaar geleden, liep ik eens voor een onderdeel bij de lokale Renault dealer binnen.

Toen stootte ik ook op een Renault Sport Spider, die om een of andere reden daar toen geëtaleerd werd. Heb toen een foto genomen, en heb deze nu eens ge-upload voor het artikel:

http://oi43.tinypic.com/34p10jr.jpg
Erg toffe, zeldzame wagen. Zeer bijzonder dit. Topspot hoor, chapeau!
Zalige wagentjes. Ben ooit eens gaan praten met iemand die er eentje had.

Ik vroeg hem waar ik er zo eentje zou kunnen vinden, hij antwoorde dat er er een vlak voor m’n neus stond (de zijne).
Toen vroeg ik hem wat me dat zou gaan kosten, hij antwoorde dat die niet te koop was.
Dus vroeg ik hem waar ik een exemplaar kon vinden dat te koop was en wat dat dan ongeveer zou kunnen kosten, hij antwoorde dat het zou kosten wat ik ervoor wilde geven en dat naargelang dat bedrag er misschien wel eens eentje te vinden zou zijn.

Zulke dingen zijn nietmeer te koop, die zijn ondertussen van verzamelaars en je mag blij zijn als je er nog eens eentje te zien krijgt.
@Hupke: heb je serieus interesse, of ben je gewoon benieuwd naar de waarde? Dat laatste zou trouwens niet erg zijn hoor.
@escort77:

Niet genoeg interesse want dan had ik er al lang een gehad,… maar voor de juiste prijs in de juiste staat… op een zwak moment.
Vanaf dat ik er eentje zie zit het weer weken aan een stuk in m’n hoofd. Gelukkig (of spijtig) genoeg spelen m’n ouders dan altijd de voice of reason. Ik ben wel nog nooit actief op zoek gegaan naar zo’n sport spider om te kopen.

Ooit ga ik me eens niet kunnen inhouden en dan doe ik dat wel, de vraag is alleen wanneer. Tenzij als er zo’n andere ‘perfecte’ wagen op de markt komt, mss dat de 4C dat is.
Grappige invalshoek voor de foto: als je snel kijkt lijkt ’t wel de voorkant van de auto.
een exemplaar met voorruit, ze zijn ook geleverd zonder.
Weet nog steedsniet waarom deze auto vierpedalen heeft.. extra voetsteuntje ?
Jammer dat deze een voorruit heeft, zonder zijn ze nog net iets leuker.
Caspers de oude jag dealer van Groningen had hem ook. Een stuurwerk auto die misschien wel een echte collectable is
Aha, deze stond ook een tijdje bij JD Customs.
Ik blijf het, zeker zonder ruit, een leuk ding vinden.
De chassis werden in dezeldfe fabriek gemaakt als de Elise chassis, met als opmerking dat deze chassis gelast i.p.v. verlijmd zijn.
Ze zijn ook een aantal jaren ingezet als cupauto, daar zijn er ook de nodige gesneuveld.
Het wordt hoog tijd dat Renault weer eens zoiets geks op de markt zet, misschien onder de Alpine vlag?
Caterham komt immers ook met iets dat hier mee te vergelijken valt, al ligt de motor daar voorin.
Deze auto’s werden tegelijk gebouwd met de Lotus Elise in dezelfde Deense aluminium fabriek. maar de Lotus was een gelijmde monocoque, de Renault een gelast buizenframe. Lotus engineers vonden dat wel grappig, hun productielijn stil en als een operatiekamer, die van Renault een partij herrie en rondvliegende vonken. En natuurlijk was de Renault 200kg zwaarder. Dapper van Renault, maar zelfs nog onpraktischer dan een Caterham en vanwege het gewicht minder dynamisch.
Er zijn er nog wel een aantal in Nederland hoor. Met de RTC houden we registers bij van vele sportieve Renaultmodellen en de Sport Spider uiteraard ook. Zie hier het kentekenregister:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?f=108&t=28239
ben gewoon eventjes aan het denken, maar kan het niet zijn dat de voorruit wegschuift?
Super gaaf zo’n Sport Spider! Ooit een keertje meegereden met eentje zonder voorruit toen ik nog auto’s poetste bij een Renault dealer..

Was een blauwe met bijpassende blauwe helmen.
Heerlijke auto dit. Zo een stond ook op de Franse auto dag dit jaar in Culemborg.
deze man werkt (of heeft vaak een afspraak) in het hoge noorden (Heerenveen)
rijdt wel vaak voor ons bedrijf langs…. heeft trouwens ook een hele lekker sound
Heb in Nijmegen en Maastricht een blauwe zien rijden.
Nadeel van die wagens is,dat ze helemaal geen dak hebben en die rolbeugel is ronduit lelijk.
De locale Renault Dealer had er destijds 2 staan. Eentje heeft hier een hele tijd in de omgeving rondgereden. Gaaf blok. Superfel, die 2.0l 16v. Helemaal in de Clio Williams.
In emmen rijd er 1 rond die origineel nl is. 54-gk-dx
@thijs1000000: Wou ik net zeggen :P Kom hem vrij regelmatig tegen hier in Emmen. Vind het zelf een vreselijk gedrocht, maarja.
@thijs1000000: niet orgineel nl. Datum eerste toelating : 11-12-1998
Eerste afgifte NL : 02-01-2001
@thijs1000000: dat is die hierboven staat en te koop staat op Autoscout.
Ooit 2 rondjes meegereden op Zandvoort in een opgepepte Spider met 180 pk en slicks.
Man man, wat een zijdelingse acceleratie en remkracht zat er in dat karretje, 6 puntsgordels een absolute must. Ik zie m’n pa nog groen en geel uitstappen… na slechts luttele minuten g-kracht geweld.
Misschien een idee om een nieuwe te maken? Zo om de twintig jaar…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).