• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Giugiaro’s Lamborghini die er nooit kwam

Auteur: ricardo, gepost 23 juli 2011 om 10:16 – 31 Reacties

Giugiaro's Lamborghini die er nooit kwam

Maak kennis met de concept-auto die in de “race” was om de allereerste Lamborghini sportwagen ooit te worden.

De Italiaanse autokunstenaar Giorgetto Giugiaro begon zijn carrière op zeer jonge leeftijd bij Fiat, daar mocht hij als 17-jarige in het styling centre aan de slag. Het was het begin van een bijzondere loopbaan die hem in staat stelde om veel bekende modellen te ontwerpen. We noemen een BMW M1, Golf I en een de befaamde De Lorean DMC-12. Nogal hoekige auto’s, nietwaar? Er was echter een tijd dat hij liet zien wat voor moois je met ronde vormen kon maken.

Voor Lamborghini heeft Giorgetto Giugiaro een aantal concept-auto’s geboetseerd. Zowel de Cala-concept uit 1995 -een vierwieler die later resulteerde in de Gallardo– en de Marco Polo-concept kwamen van zijn hand. Maar zijn naam op een productiemodel plakken is ‘m nooit gelukt. En dat brengt ons bij deze gelige beauty. Die is onlangs boven komen drijven toen de zoon van Giorgetto een stapeltje probeerschetsen van zijn ouwe heer vond, waarop deze auto was uitgebeeld.

Volgens Cardesignnews was er begin jaren ’60 een race gaande tussen verschillende auto-ontwerpers om het design voor de allereerste sportwagen van Lamborghini te mogen leveren. Ferruccio Lamborghini, destijds alleen nog maar bekend van tractorgedoe, ging de strijd namelijk aan met Enzo Ferrari aangezien hij de auto’s van laatstgenoemde driewerf ruk vond. Fer zou dat beter gaan doen en dus mochten designers als Giugiaro, Michelotti, Pininfarina, Ghia en Vignale een ontwerp inleveren. Uiteindelijk ging de eer naar Carrozzeria Touring en die mochten de 350 GT gaan bouwen.

That ass!

Het ontwerp van Giorgetto heeft het eindstadium bij lange na niet gehaald, maar dat weerhield zoonlief er niet van om de auto recentelijk alsnog te bouwen. Gewoon, als cadeautje voor zijn zeventigste verjaardag. Hij hoefde er zelf alleen maar wat spaakwielen, koplampen en een verfkleurtje aan toe te voegen. Et Voila, één van de gaafste geheimen van begin jaren zestig was onthuld. Dus mocht je een auto tegenkomen die hier sterk op lijkt qua ronde vormen -we noemen een Ferrari P3- dan is het aardig om je te realiseren dat dit sujet de bolle trekjes wellicht al iets eerder had.

Raar maar waar, de man die ons de afgelopen decennia auto’s als de Hyundai Pony en Daewoo Matiz liet zien was in zijn jongere jaren een ware pionier als het op een ronde designs aankwam. De Lamborghini-die-nooit-een-lamborghini-werd staat nu tentoongesteld in Giugiaro HQ, ergens in het Italiaanse Moncalieri. FOTO’S!

Ook interessant!

  • Beer sloopt deur van Lamborghini
    Video: beer sloopt deur Lamborghini
  • Lamborghini kondigt tweemaal V12 geweld aan
  • onderzoek coronasteunpakket
    Onderzoek coronasteunpakket voor Lamborghini-koper
  • Wat moeten we van deze Lamborghini Urus maken?!
    Wat moeten we van deze Lamborghini Urus maken?!

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Ferruccio-Lamborghini, geel, giorgetto-giugiaro, giugiaro, Lamborghini

Vorig bericht: « Ubercombo: Bugatti Supersport vs Bentley Supersports!
Volgend bericht: Mercedes C63 AMG Coupé Black Series, woohoo! »

Lees Interacties

Reacties

  1. SNDR zegt

    23 juli 2011 om 10:25

    Wat een beauty! Ongelooflijk dat dit niet is uitgebracht toch?

    Login om te reageren
  2. automistje zegt

    23 juli 2011 om 10:30

    is idd jammer dat ie er nooit kwam, héél mooi karretje…

    Login om te reageren
  3. cassiewollie zegt

    23 juli 2011 om 10:30

    klopt, veel mooier dan de 350 GT. vind ik.

    Login om te reageren
  4. cassiewollie zegt

    23 juli 2011 om 10:31

    dan was de boodschap denk ik beter aangekomen bij Ferrari

    Login om te reageren
  5. fluvioglacialeafzetting zegt

    23 juli 2011 om 10:35

    Dit is veel beter dan de 350 GT!

    Login om te reageren
  6. resulutionNL zegt

    23 juli 2011 om 10:35

    Wat een prachtige Volkswagen zeg! Go lambo haha

    Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    23 juli 2011 om 10:41

    die man kon echt alles .. met een potloodje althans ..
    van Mangusta tot Panda ..

    denk niet dat er een ontwerper is die meer auto,s van zijn hand op de planeet heeft rijden als Giuriaro ..

    op zeker de bekwaamste kwibus in zijn vakgebied ..

    Login om te reageren
  8. norge zegt

    23 juli 2011 om 10:43

    Wel aardig maar niet speciaal . Begrijp goed dat deze het niet gered heeft.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      23 juli 2011 om 10:51

      @norge:

      hallo .. dat ontwerp is een halve eeuw oud ..

      en dit ding ziet er misschien sinds de komst van de Veyron “niet speciaal uit”..

      Login om te reageren
      • norge zegt

        23 juli 2011 om 11:01

        @lincoln: is een VWeyron speciaal dan?

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          23 juli 2011 om 11:19

          @norge:

          en gisteren wilde je nog iemand vastbinden en laten wegrotten in de woestijn om een vertyfde Ferrari ??

          weer een typisch gevalletje “strafuitdeler” ..
          met een consistentie van lik me vestje ..

          en yep .. de Veyron is bijzonder ..

          Login om te reageren
          • norge zegt

            23 juli 2011 om 11:31

            @lincoln: gisteren is niet vandaag,en deze auto behoort tot de categorie”net niet”.De mondial daarentegen is een auto die het tot de klassieker status geschopt heeft. De Vaggattie is een sportwagen zonder heritage ,op zich bijzonder maar vrij emotieloos als je de wagen vergelijkt met een Ferrari .

            Login om te reageren
            • chrispothast zegt

              23 juli 2011 om 11:45

              @norge: De Mondial is niet echt een klassieker, gewoon oud kan je beter zeggen.

              Login om te reageren
  9. dreester zegt

    23 juli 2011 om 10:54

    Prachtige concept. Naar mijn mening zou het Lamborghini sieren door iets uit te brengen wat compleet afwijkt van de huidige Aventador/Reventon designlijn.

    Login om te reageren
  10. robskilov zegt

    23 juli 2011 om 11:01

    T mooie is dat Giugiaro bij Bertone de Muira heeft geschetst, wat eigenlijk de doorbraak was van Lamborghini, dus zijn visie is uiteindelijk toch de winnende geweest. De achterkant van dit model lijkt ook wel een beetje op die van de Muira.

    Login om te reageren
  11. Klassiekerrally zegt

    23 juli 2011 om 11:08

    M i u r a. Niet M U I R A. Ik snap niet dat die fout zo vaak gemaakt wordt.

    Enneeh… Waarom is de Lotus Esprit nog niet genoemd?

    Login om te reageren
  12. Klassiekerrally zegt

    23 juli 2011 om 11:11

    En de neus. Ik zeg Iso Grifo / Bizzarrini 5300 GT.

    Login om te reageren
    • 288gto zegt

      23 juli 2011 om 22:56

      @Klassiekerrally: ik dacht ook meteen aan bizzarrini 5300 gt toen ik de voorkant zag.

      Login om te reageren
  13. Rick-dos zegt

    23 juli 2011 om 11:17

    Je ziet gewoon de passie en emotie in dit ding. Toch?

    Login om te reageren
  14. fortuna zegt

    23 juli 2011 om 11:26

    Had zo in de film Cars kunnen meespelen

    Login om te reageren
    • lamdi zegt

      23 juli 2011 om 12:05

      @fortuna: +1 voor jou ;)

      Login om te reageren
  15. Hupke zegt

    23 juli 2011 om 11:41

    Kijk nu, een lambo die mooi had kunnen zijn.

    Login om te reageren
  16. lamdi zegt

    23 juli 2011 om 12:09

    Ik ben erg blij dat deze creatie niet de eerste van lamborghini is geworden. en dat ligt niet aan het design, ik vind sommige designpunten (vrijwel alles op die lelijke voorruit na) erg fraai.
    maar de 350GT en de 400GT 2+2 waren zeer stijlvolle auto’s. en ik denk persoonlijk dat die 2 auto’s voor het stijlvolle imago hebben gezorgd. een immago dat Masarati ook heeft maar merken als ferrari en porsche bijv. veel minder.

    Login om te reageren
  17. pjotr zegt

    23 juli 2011 om 12:19

    Mooi!
    Heeft wel wat weg van een kruising tussen een Alfa Romeo 33 Stradale en een Bizzarini.

    Login om te reageren
  18. dennisr zegt

    23 juli 2011 om 12:24

    mooi dat die het neit gered heeft, lelijk ding :) komt wel vooral door de ruiten denk ik..

    Login om te reageren
  19. Stopwearingpants zegt

    23 juli 2011 om 12:50

    Hij is denk ik het meest trots op de pony

    Login om te reageren
  20. motherlover zegt

    23 juli 2011 om 14:32

    @norge.. Maar wat definieert emotie en dus ook emotieloos volgens jou?

    Login om te reageren
  21. JanJansen zegt

    23 juli 2011 om 15:52

    Mn de daklijn lijkt veel op een Alfa Tipo 33:

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      23 juli 2011 om 15:56

      @JanJansen:

      yep .. maar de Alfa is wel een jaar of 5 jonger ..

      Login om te reageren
  22. 288gto zegt

    23 juli 2011 om 22:58

    Het is zo te zien wel een dummy. Geen echt rijdend exemplaar. Wel schitterend mooi.

    Login om te reageren
  23. Cantago zegt

    25 juli 2011 om 13:37

    Wat een geweldige auto! En al helemaal voor die tijd, hij zou nu nog bijna mee kunnen komen met wat kleine aanpassingen… Wat een topdesigner (hou even rekening met de tijd waar deze auto uit komt!). Waarom heeft hij ook zulke prutauto’s gemaakt?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North