
Is het afgelopen met de twaalfcilinder? Nee hoor, bij Lamborghini kun je dit jaar nog zeker twee keer V12 vuurwerk verwachten.
2021 lijkt een rustig jaar voor Lamborghini te worden. En dan hebben we het over releases van nieuwe modellen. Eind vorig jaar kondigde het merk de Huracán STO aan. De leveringen van deze supercar zijn dit jaar. Maar voor de rest? Lamborghini laat in elk geval los dat we iets op V12 gebied mogen verwachten.
In een terugblik op 2020 spreekt de Italiaanse autofabrikanten over behaalde resultaten. De belangrijkste feiten kwamen in januari ook al ter sprake, bijvoorbeeld met betrekking tot de verkopen. Wat deze berichtgeving van Lambo toch boeiend maakt is een uitspraak van het merk. Lamborghini zegt in 2021 tenminste twee V12 auto’s uit te brengen.
This year, the Huracán STO will be joined by two further new products, based on the iconic V12.
Lamborghini
Meer details zijn niet bekendgemaakt. Het is alleen duidelijk dat de auto’s gebruik gaan maken van de bestaande 6.5-liter twaalfcilinder. De laatste jaren zijn ze bij Lambo nogal van het uitbrengen van bizarre creaties. De Sian is daar een goed voorbeeld van. Wellicht dat we nog zoiets kunnen verwachten, of bijvoorbeeld een one-off model. De Aventador lijkt toch wel uitgespeeld na al die varianten. Maar je weet het nooit met Lamborghini.
Echt klagen kunnen we niet. In een wereld waar verbrandingsmotoren steeds minder een rol spelen is het toch fijn om af en toe wat V10- en V12-nieuws te horen. Het is nu een kwestie van afwachten wat Lamborghini precies van plan is.
Ik heb, door de jaren heen, al zeker 12 keer een kop met een variant van de woorden V12, niet dood en Lamborghini, gelezen op autoblog.
Ik neem aan dat dit de Aventador opvolger is. Daarnaast misschien een speciaal modelletje?
Of Coupe + Spider? Worden ook vaak aangekondigd als 2 aparte modellen.
Het kan ook zijn dat ze een Roadster van de Essenza SCV12 onthullen en alleen de Coupe van de opvolger van de Aventador. Dan zou de Roadster-variant daarvan, volgend jaar onthuld kunnen worden.
Er worden nog altijd het meest auto’s verkocht met verbrandingsmotor. Zal nog wel even zo blijven.
Normaal hou ik niet van dit soort marketing uitmelk gedrag. Maar het feit dat dit de allerlaatste NA V12 is maakt het zelfs prettig. SVJ eigenaren zullen het echter met me oneens zijn.
Weet je ook gelijk waarom Audi stopt met ontwikkeling van verbrandingsmotoren… Op die manier verleg je de ontwikkeling en productie van de van zware sancties voorziene motorblokken van het ene gebied naar het andere binnen 1 bedrijf. En bij het andere gebied, Lamborghini dus, zijn de verdiensten zo enorm dat ze het daar(voor voorlopig) wel weer terugverdienen. Win-win
Misschien een Urus LP720 of iets in die trekking? Kunnen ze in 2022 een Urus S en SV op de markt brengen.