• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

GM en PSA nu officieel gezellig samen

Auteur: Alwood, gepost 29 februari 2012 om 19:39 – 24 Reacties

Dikke mik bij PSA en GM


De een kansloos ooit nog iets in de VS te verkopen, de ander op wat stuiptrekkingen na kansloos in de EU. Logisch om dan samen iets te beginnen? General Motors en PSA vinden van wel. De twee zijn gekoppeld voor de lange termijn.

Krijgen we straks allemaal Peuvrolet’s en Chegeot’s? Het begint er op te lijken. De twee willen veel platformen en onderdelen samen gaan gebruiken. Hierbij kijken ze vooral naar de middenklasse auto’s (308 enzo) en MPV’s. PSA verwacht op korte termijn 1 miljard euro in waarde te stijgen, goed voor de aandeelhouders. GM neemt even 7% van PSA over.

Hoewel de combinatie van verkoop en ontwikkeling op beiden continenten gunstig lijkt, blijven er twijfels over de deal bestaan. Zowel GM en PSA zijn een paar jaar terug keihard getroffen toen de crisis ook in autoland toesloeg. Ze konden niet op eigen kracht opstaan. Daarbij kan PSA niet anders dan concurreren met GM’s zorgenkindje Opel.

Over vraagtekens gesproken: wat vindt BMW er van als de 1.6’jes en elektro straks ook in Chevrolet’s liggen? Verliest GM straks nog meer geld aan PSA en verdwijnt bij Citroën de net zorgvuldig opgebouwde identiteit? We gaan het over een paar jaar zien. In 2016 verwachten de twee lovebirds een eerste gezamenlijk ontwikkeld model.

Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • GM geeft Tesla een lekkere steek onder water met Hummer
  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

Chevrolet, Citroen, GM, Opel, Peugeot, psa

Vorig bericht: « Een hybride tank, een hybride Golf, en de snelste elektrische dragracer ooit #Groen7
Volgend bericht: Gaat BMW het merk Triumph nieuw leven inblazen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. syliaca zegt

    29 februari 2012 om 19:41

    Ik weet niet wat ik hiervan vindt ;)

    Login om te reageren
  2. bigcar zegt

    29 februari 2012 om 19:42

    Volgens mij ligt hier geen hond wakkr van..

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      29 februari 2012 om 19:48

      @bigcar: tsja.. honden en auto’s, blijft een lastige combinatie. Een station met grote ramen wordt dan altijd wel gewaardeerd.

      Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    29 februari 2012 om 19:43

    dit noemen we een “sterfhuisconstructie” ..

    bye bye Opel ..

    Login om te reageren
  4. Stender zegt

    29 februari 2012 om 19:47

    Wat betekent dit voor Opel?

    Login om te reageren
  5. ferrari94tr zegt

    29 februari 2012 om 19:51

    dat wordt cashen voor de aandeelhouders, kunnen ze een rc-z kopen!!!!!!!

    Login om te reageren
  6. bmwalpina zegt

    29 februari 2012 om 19:55

    Leuk, Kunnen ze samen slechte auto’s maken.

    En ja, wij hebben heel veel slechte ervaringen met Citroën gehad.

    Login om te reageren
    • six-trey zegt

      29 februari 2012 om 20:08

      @bmwalpina:
      mijn Chevy rijd na 49jaar nog steeds perfect hoor ;) zie ik weinig andere merken doen

      Login om te reageren
    • ThomasBol zegt

      29 februari 2012 om 22:11

      @bmwalpina: Leuk dat de BMW groep tegenwoordig (samen ontwikkelde) motoren van PSA leent ;-)

      Login om te reageren
      • bmwalpina zegt

        1 maart 2012 om 17:24

        @ThomasBol: klopt. En dat hebben we geweten met de 1.6 thp in een c4 grand picasso. Ligt totaal nieuwe motor in, daarna nog versnellingsbak, turbolader, turbo zelf enz. Kapot gegaan. Nog nooit zoveel narigheid met 1 auto meegemaakt. En notabene een motor die ook in de cooper s ligt en met bmw is ontwikkeld.

        Login om te reageren
  7. yoragaljaard zegt

    29 februari 2012 om 19:57

    Goed bezig!! Not!! Hoop dat ze er nog iets van maken, alhoewel GM mag van mij de pot op, maar PSA mag blijven.

    Login om te reageren
  8. Alex_79 zegt

    29 februari 2012 om 20:12

    Dit hebben we al eens eerder gehad 30 jaar geleden, toen Talbot door Chrysler werd ingelijfd. Was geloof ik ook niet zo’n succes. Peugeot nam uiteindelijk Chrysler Europe en daarmee ook Talbot over in 1979

    Login om te reageren
  9. speedie zegt

    29 februari 2012 om 20:13

    Geen goed nieuws voor aandeelhouders. De overname gaat gepaart met een kapitaalverhoging waardoor ze in waarde eigenlijk dalen.

    Login om te reageren
  10. betonstaal zegt

    29 februari 2012 om 20:16

    Zou PSA voor deze joint-adventure de naam Talbot weer van stal halen?

    Login om te reageren
  11. betonstaal zegt

    29 februari 2012 om 20:17

    Chrysler/Talbot/Simca Horizon

    Login om te reageren
  12. vale46 zegt

    29 februari 2012 om 20:29

    In 2016 verwachten de twee lovebirds een eerste gezamenlijk ontwikkeld model.

    Zolang het tegen 2016 geen angry birds zijn geworden toch :lol:

    Login om te reageren
  13. opjebumpert zegt

    29 februari 2012 om 22:39

    Beetje “de dove helpt de blinde” verhaal. Zal uiteindelijk wel goed komen, beetje techniek onderling uitwisselen en samen upgraden kan geen kwaad neem ik aan. Helaas gaat hierdoor de eigen identiteit van het merk wel een beetje verloren.

    Login om te reageren
  14. nielsvanderweiden zegt

    1 maart 2012 om 10:21

    “… wat vindt BMW er van als de 1.6?jes en elektro straks ook in Chevrolet’s liggen?”

    BMW vindt daar helemaal niets van, want er zal contractueel zijn vastgelegd dat zowel BMW en PSA niet als een stel visboeren met de motoren mag marchanderen.

    Login om te reageren
  15. sonett zegt

    1 maart 2012 om 12:19

    Oei, Opel afstoten en in zee gaan met PSA
    om dat binnen afzienbare tijd te laten verdwijnen,

    Login om te reageren
  16. Tonnie zegt

    1 maart 2012 om 18:53

    Als kostenbesparing de reden is, zouden ze daardoor wel weer winstgevend kunnen worden..

    Login om te reageren
  17. baasbas zegt

    1 maart 2012 om 23:07

    Bad meets evil

    Login om te reageren
  18. tkmedia zegt

    1 maart 2012 om 23:47

    Het einde voor Opel is onzin, wie zegt dat deze technologie door Opel gebruikt gaat worden en niet voor Chevrolet. Sowieso denk ik dat het met Opel juist wel redelijk gaat. Waarom maakt Opel verlies? Opel ontwikkelt voor half GM producten, denk o.a aan onderstel Cruze, en vele onderdelen en motoren, dan is het nog niet zo gek dat chevrolet winst maakt en Opel verlies, ligt er maar net aan waar je de R

    Login om te reageren
    • tkmedia zegt

      1 maart 2012 om 23:48

      @tkmedia: *R

      Login om te reageren
  19. mellie zegt

    2 maart 2012 om 22:46

    een zien hoelang dit blijft staan

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North