Goh. Audi wint 24 Uur van Le Mans 2013

Auteur: , 95 Reacties

Audi heeft het opnieuw geflikt. De e-tron R18 TDI's waren de Toyota's net als in 2012 de baas.

Audi-dominantie

Het coureurstrio Kristensen, McNish en Duval in de Audi pakte de overwinning tijdens de 81ste editie van de 24 Uur van Le Mans, een race die overschaduwd werd door de dood van de Deense coureur Allan Simonsen.

In de LMP1-klasse werd het inderdaad de voorspelbare strijd tussen Audi en Toyota. De Audi’s waren sneller, maar Toyota wist langere stints te rijden met de twee TS030’s, waarmee ze een tweede en vierde plek wisten te pakken. Voor de 45-jarige coureur Kristensen is dit trouwens de negende overwinning.

De top 10 van de uitslag:

1. LMP1 Audi Kristensen/McNish/Duval
2. LMP1 Toyota Davidson/Buemi/Sarrazin
3. LMP1 Audi di Grassi/Gene/Jarvis
4. LMP1 Toyota Wurz/Lapierre/Nakajima
5. LMP1 Audi Lotterer/Treluyer/Fassler
6. LMP1 Strakka HPD Kane/Watts/Leventis
7. LMP2 OAK Morgan-Nissan Baguette/Gonzalez/Plowman Winnaar LMP2-klasse
8. LMP2 OAK Morgan-Nissan Pla/Heinemeier Hansson/Brundle
9. LMP2 Delta-ADR ORECA-Nissan Rusinov/M.Martin/Conway
10. LMP2 Greaves Zytek-Nissan Mardenborough/Ordonez/Krumm

Jeroen Bleekemolen wist met zijn Oreca 03-Judd op een negentiende plek te finishen, goed voor een elfde plaats in de LMP2 klasse. Ho-Pin Tung finishte niet, de Chinese Nederlander kampte met een brandstoflek.

Porsche was heer en meester in de GTE Pro-klasse en de GTE Am-klasse, waar ze de #1-positie pakten. In de LMP2-klasse won het trio Bertrand Baguette, Ricardo Gonzalez en Martin Plowman in een bolide van OAK Racing.



95 reacties

Toyota zat er dit jaar echt wel goed bij. Ook doordat RTL7 het 24 uur lang live op tv uitzond er eens voor wakker gebleven en gevolgd, prachtige vorm van auto sport. Moet wel zeggen dat ik naderhand bedroefd werd door het nieuws dat Allan Simonsen omgekomen was.
@The360box: Toyota had dit jaar bijzonder veel geluk met het weer en met de pech van Audi. Dit resultaat is zeer geflatteerd. Zeker nadat ze na veel drammen hun 3 liter benzine mee mochten nemen. Als Audi zich kwaad maakten reden ze dik 7 seconden sneller dan Toyota. Maar zoals gezegd, veel regen, veel safetycars en uitzonderlijke pech bij Audi bij een kapotte krukas sensor hebben dit resultaat opgeleverd. Anders was het een Audi 1, 2, 3 walkover geweest.
@911GT2: De pech bij Audi kan je echt niet als rede gebruiken waardoor ze niet een 1,2,3e hadden. Dat is gewoon een falen van Audi.
@The360box: Een sensor op de krukas die er mee kapt noem ik pech. Iedere andere sensor was niet zo’ groot drama geweest. Daarnaast, hoe hard faal je als je 1, 3 en 5 wordt. En vooral als je dat geintje van eerste worden al jarenlang herhaalt. Dan is het geen falen, maar pure pech!
@911GT2: nou ze liepen ook met dynamo’s te slepen. een sensor vervangen duurt ook niet drie kwartier! er was echt meer aan de hand. toyota had anders ook niet veel geluk hoor.. al die savety cars waren in het voordeel van de audi’s omdat zo hun brandstofstrategie van de toyota’s veel minder effect had. ook verloor een toyota een rondje omdat die net in de pits stond terwijl de savety car uitkwam en moet wachten tot de volgende langs kwam inplaats van dat hij achteraan mocht sluiten.
@911GT2: ik weet nog dat Peugeot sneller en beter was dan Audi toen ze nog meededen. Er ging alleen ergens wat stuk, niemand weet wat. Anders hadden ze Audi afgemaakt.
@911GT2: Pech, dat hoort er allemaal bij bij een 24H race. Vorig jaar kreeg ook 1 van de koplopers van de GTE pro klassen een lekke band vlak nadat hij over start finish was. Dan duurt een rondje in 1x 15 minuten en verlies je veel. Daar gaat een 24H race ook om en de Audi’s gingen stuk ja, dat kan is niet heel bijzonder in mijn ogen…;)
Wat had je anders verwacht!
Mag ik ook de uitslag van de klasse’s weten die wel interesant zijn?
@norge:
GTEpro werd een prooi voor de nieuwe 991RSR, maar die hebben het bepaald cadeau gekregen. Leidende Aston crashte hard de rail in na de Forza chicane.
Daarna een gevecht met de Aston op nr2 die hem bijna inhaalde toen de laatste safetycar de baan op moest vanwege de regen. Die Aston verloor een rondje in de pits en kwam als derde over de meet.
Zoals altijd in Le Mans, zonder geluk vaart niemand wel. Dat was voor Aston wel een heel wrange realiteit dit jaar.

Toyota heeft zich dapper geweerd in de LMP1 trouwens. Jammer van de fout van Lapierre anders was de kans groot geweest dat ze 2 en 3 waren geworden.
@jrk68: idd zonde van de klapper van toyota, ik dacht dat die afgeschreven zou zijn. Maar tot mijn stomme verbasing hebben ze hem weer met een half uur rijdend gekregen! Echt respect voor toyota ze maakten het audi goed moeilijk!
@jrk68: Ik heb de laatste 3 uurtjes genoten van Toyota.
Krijgt Lepierre geen gezeik met dat 10m van z’n wagen af?
@kaasboerin: Volgens mij was het hemelsbreed net geen 10 meter, en de leiding was frans, dus zullen ze er niet zo moeilijk over doen..
@kaasboerin:
Dat vraag ik me ook af, reglementair zou hij geschrapt moeten worden. Dat is Tom Coronel ooit gebeurd toen hij zijn wiel ging halen dat verder dan 10meter van de auto lag.
Maar we moeten 1 ding niet vergeten, het is een Fransman in Frankrijk en het team bestaat voor een belangrijk deel uit mensen van Oreca.
Oreca zit in Magny Cours staan en dat is dus ook best Frans. Ook al komt de auto uit Keulen.
Toch heeft Toyota flink vooruitgang geboekt t.o.v. 2 uitvallers in 2012. Dat ze in ieder geval een podiumplek hebben bereikt geeft aan dat ze wel 2 van de 3 Audi’s kunnen voorblijven. Dit zal in 2014 zo maar eens hele interessante beelden op kunnen leveren, zeker met de gedachte dat Porsche ook weer terugkeert in LMP1…
En heel triest van Simonsen.. Drukt toch een stempel op deze race.
@gforce:
Vorig jaar was het ook helemaal niet het plan van Toyota om aan Le Mans mee te doen. Het plotselinge stoppen van Peugeot stelde de ACO voor een dilemma en die hebben Toyota voor hun karretje weten te spannen om toch maar een jaar eerder in te stappen. Voor hen was het een veredelde test.
@gforce: Er zijn vorig jaar idd 2 Toyota’s uitgevallen, maar 1 was door een ongeluk (van de baan getikt door een Ferrari). Daar konden ze dus vrij weinig aan doen.
Audi rijdt daarom ook met 3 auto’s, maar je ziet vrijwel altijd dat er 1 kneus tussen zit. Altijd eentje met pech, waardoor ie vaker de pits in moet. Maar doordat die dingen zo belachelijk snel zijn, hebben ze er nooit heel erg veel pijn van. Of de anderen hebben méér pech.
Door de vele safety car situaties was het voordeel van die langere stints van Toyota eigenlijk teniet gedaan. Desondanks nog een goede race.
@Dev:
Goede analyse, dat kostte de #8 vroeg in de morgen zelfs een rondje.
De staart van 1 safetycar moest nog voorbijkomen toen hij klaar stond voor het licht. Normaal gaat het licht dan op groen op het moment dat de laatste van die rij voorbij is. Helaas deze keer niet, ze lieten hem fijn staan tot de volgende rij voorbij was.
De stoom kwam nog net niet uit de cockpit….
@Dev: De vele safetycars hebben het tempo van Audi genekt zou je ok kunnen zeggen. Die waren namelijk veel sneller!
@911GT2: Denk maar eens na. Als de Audis veel sneller waren maar minder ronden kunnen rijden op dezelfde tank. Dan is het in Audi’s voordeel zoveel mogelijk ronden geneutraliseerd te rijden want het moment dat het racetempo weer wordt ingezet rijdt de Audi bij Toyota weg. Achter de safety car is het brandstof verschil nihil en je kunt die situatie ook gebruiken om de pit in te gaan zonder veel verlies.
@Dev: het scheelde maar 1 ronde

11 voor toyota (ja ze konden 12 rijden maar dan moest het tempo dusdanig omlaag dat je er helemaal niks meer mee opschoot.)

en 10 ronden voor audi

het had ze maximaal 3 pitstops kunnen schelen. dat is niks als je kijkt naar het snelheids verschil. toyota had ook een 5 liter grote tank gevraagd maar kreeg van de aco 3 liter extra. dat was net te weinig om 12 ronden vol gas te rijden
@Dev: Je kan ook juist veel tijd in de pit verliezen tijdens een safety car, omdat je moet wachten op de volgende langzaam rijdende safety car voordat je de pitstraat weer mag verlaten. Of het een voordeel is of een nadeel hangt af van waar de safety cars zich bevinden op de baan. Audi had er dus niet per definitie voordeel van.

Verder waren een hoop SC’s het resultaat van crashes door de wisselende weersomstandigheden. De Toyota’s waren sneller in de (half)natte omstandigheden, de Audi’s op een droge baan. Zonder de regen hadden we waarschijnlijk minder SC’s gehad en had Audi alleen maar verder uitgelopen. Dus ondanks dat de weersomstandigheden in het voordeel van Toyota waren, kwamen ze gewoon tekort.
Knappe prestatie, de zoveelste keer. Goede tegenstand van Toyota wel!
dikke +1 voor RTL7 en Allard Kalff ..

tank van af nu alleen nog maar bij Esso ..
@lincoln: Ja moet gezegd worden. Waar Nederlandse TV wat betreft autosport de laatste tijd voorzien wordt van echt kansloos commentaar was het op RTL7 goed te doen dit keer.
@Dev: Vond het ook erg goed in vergelijking met andere verslagen.. Je merkt gewoon dat bijv. Jan Lammers die daar dan zit gewoon veel ervaring heeft, en kan dus ook veel nuttige en interessante background informatie vertellen. Dan vind ik het al leuk om naar te luisteren.
@gforce: Ik had alleen nog wel graag een interviewer gehad in de pits die af en toe een leuk verhaal los kon peuteren bij coureurs. Dit keer heb ik dat opgelost door in de reclames even naar eurosport te zappen. Die deden dat wel goed, alleen dat commentaar daar…
@Seroo: Haha, ja ik heb ook de hele tijd heen en weer geswitched tussen die kanalen… Balen als er dan op beide reclame is!
@Dev: Er was goede verbinding tussen kijken en reporter middels Twitter waar je je vragen kon deponeren en kijken of hij werd beantwoord, zaten leuke vragen tussen.
@lincoln: +1 voor RTL 7
Allard Kalff mogen ze thuis laten. Hij laat mensen de helft van de tijd niet uitpraten, heel erg vervelend.
Verder was de presentatie erg goed met de coureurs als gasten, ook de Twitter vragen vond ik hierbij een aardige toevoeging.
Wel jammer dat Toyota niet won.. Had graag eens iemand anders zien winnen. Hopelijk lukt het hun in 2014 wel. Helaas werd deze editie overschaduwd door zoiets tragisch als een dode. RIP en steun aan de nabestaanden.
Wat mij het meest is bijgebleven is dat heerlijke hamerende geluid van die Astons. Hoe indrukwekkend die LMP1 en 2 space ships ook zijn, die AMV8 klinkt zoooo heerlijk!
@martijn1993: Nou, die Corvette klinkt anders ook heerlijk :-)
@VeniVidiVici: Dat klopt, maar daar vind ik het totaalplaatje dan weer niet van kloppen, de Aston heeft die chique looks die wat mij betreft niet door de Vette geëvenaard worden…
Enerverende race, helaas overschaduwd door het overlijden van Allan Simonsen. Sterkte aan de nabestaanden.

Felicitaties aan Audi, wederom het beste team met de beste auto. Toyota weer gefaald, al kunnen ze deze keer met opgeheven hoofd vertrekken.

GTE Pro was tot op het laatst echt spannend, helaas ging Aston Martin tactisch de mist in verspeelde zo de kans op de overwinning. Helemaal heer en meester was Porsche dus niet. Wel een prachtige prestatie om met de nieuwe 991 gelijk te winnen in dit competitieve veld en zo de 50e verjaardag van de 911 meer glans te geven. Aston Martin had ik het overigens net zo gegund ivm hun 100-jarig bestaan.

Heb weer genoten dit weekend, Le Mans 24H blijft voor mij het autosportevenement van het jaar :-)
@slaapmutsje: Porsche heeft ook klassement overwinningen 99 en 100 binnengehaald door de GT Pro en de GTam te winnen.
@Seroo: Kijk eens aan. Mooi symbolisch dat het dan ook met de 911’s is behaald.
Volgend jaar hoop ik dat porsche met hun nieuwe lmp auto gaat winnen, die kut audi’s staan me niet aan
@porschekiller:
Als ik de foto’s bekijk die ze hebben vrijgegeven is dat gewoon dezelfde auto. Alleen wordt de diesel vervangen door een benzinemotor, zelfs het hybride systeem (vliegwiel) nemen ze gewoon over.
Dit volgens Paul van Splunteren die er toch redelijk diep in zit in Weissach….
@jrk68:
Als je de 911 RSR Hybrid in gedachten neemt denk ik dat het kynetic energy recovery systeem eerder door Audi van Porsche is afgekeken/overgenomen dan andersom.
@Original_Arnoud:
Nope, die kochten dat systeem gewoon in bij Williams hybrid technology. aka Patrick Head.
@jrk68:
Daar komt het KERS systeem van de Audi R18 E-tron ook vandaan. Dus kan je nog steeds stellen dat Porsche de pionier is geweest.
@Original_Arnoud:
Rare redenatie, Williams ontwikkeld een systeem en test daarmee in een F1 en verkoopt die techniek aan een derde partij. Volgens jou is die derde partij vervolgens de “pionier”….


Die logica kan alleen van een vaggie komen….
@jrk68:
Als ik een Vaggie was geweest had ik wel gezegd dat het KERS systeem door Audi zelf was ontwikkeld.

Ja Porsche is de pionier want Porsche was het merk dat het aandurfde deze techniek toe te passen in een race auto. Twee jaar geleden werden ze tijdens de 24h van de Nürburgring nauwlettend in de gaten gehouden.
@jrk68: En als Porsche niet de pionier is maar Williams waarom heeft Audi dan Thomas Laudenbach weggekaapt van Porsche voor een complete nieuwe divisie om de efficiëntie van Hybrid systeem en opvangcellen te optimaliseren en verbrandingsmotor? Hij was vroeger head of Drivetrain Porsche
@Barnato: Exact. De opmerking van een één of andere gentlemen coureur die toevallig de centen had om zich in een privé 911 in te kopen omtrent een high tech project als dit, zijn dan ook totaal irrelevant. Porsche heeft nu al een eigen chassis/carrosserie gebouwd wat het alle concurrenten(zoals gewoonlijk) erg moeilijk zal maken.
Mensen die de kortzichtigheid bezigen door te denken dat alles wat uit het VAG concern komt, dan ook wel allemaal op één merk gebaseerd is, zijn in mijn ogen eigenlijk te stupide om op dit forum te mogen reageren.
Iedereen met een beetje kennis van Porsche’s racegeschiedenis, weet dat ze het te doen is om de eer, niet om het één op één kopiëeren van een Audi…
@jrk68: Paul van Splunteren staat in goed contact met LMP1 research groep van Porsche? Waar haal je dat vandaan?
@Barnato: Uit z’n dikke duim, die is rijk aan allerhande verhaaltjes. Paul van Splunteren, je weet wel, die grote hollandse coureur die al jaren binnen de harde kern van Porsche te vinden is. NOT.
@jrk68:met die techniek van dat vliegwiel was toch andersom Porsche paste het als eerst toe in de race autos inplaats van audi. Ofniet?
@porschekiller: Check. Tijdens de 24 uren van de Nurburgring waar ze, op een haar na, de race wonnen. Jammer genoeg vielen ze uit met een gescheurd uitlaatspruitstuk.
@porschekiller: weinig kans
Dat was een mooi weekend met RTL7. Erg fijn om gewoon commentaar te krijgen van Allard Kalff.
@ gforce, Dat Porsche in 2014 terug keert is algemeen bekend.
Het betekend ook echter dat dit de laatste keer was dat Audi als fabrieksteam aan de start stond.

“VAG” duld geen interne strijd tussen concern merken in de zelfde klasse. (LMP1)
Dus een strijd tussen fabriek teams van Porsche en Audi zal er nooit komen.
@HZW: Dat Porsche terugkeert is inderdaad ook al via de officiële kanalen bekend, vandaar dat dat interessant zou kunnen worden. Maar dat Audi daarvoor het veld zou moeten gaan ruimen is nog niet bevestigd… Dat zijn wel de geruchten op dit moment. Maar we zullen zien.
@gforce: Die gaan gewoon strijden tegen elkaar
@ porschekiller Die k#t Audi’s zijn wel de basis waar Porsche volgend jaar mee verder gaat, er zal alleen geen Diesel motor in zitten.
@HZW: Dat is dus niet zo. Porsche heeft zelf een geheel nieuwe auto gebouwd, mede vanwege het feit dat de techregs voor volgend jaar weer volledig anders zijn.
Als er al overeenkomsten zouden zijn, dan zou het eerder zo zijn dat de Audi techniek van Porsche heeft ‘geleend’ dan andersom…
Ik vind het toch wel prachtig dat het in de 24 uurs allemaal hybride is wat de klok slaat.

Is er echt nog iemand die wil beweren dat hybride techniek onzin is?
@glashelder: We zeggen niet dat het onzin is, het is gewoon niet altijd even tof. En ook hier weer, de top van de autosport rijdt diesel en klinkt als een natte scheet. Geen onzin, wel jammer.
@glashelder: regelvoordelen. Meer niet, denk je nou echt dat ze voor hun lol een lompe batterij mee gaan slepen? En natuurlijk ook marketing,
@glashelder:

de Tour de France doen ze op de fiets ..
@glashelder: Hybride techniek IS onzin voor woon/werkverkeer. Als die LMP hybrides met +300km/h voor een bocht moeten remmen gooien ze het energy recovery systeem aan, hetgeen een vliegwiel een enorme zet geeft en de auto afremt. Soms was het zelfs zo erg dat de achterwielen blokkeerden.

In het echte leven bouw je niet eerst 300km/h aan kinetische energie op. Sterker nog, leasesletjes in het snelwegverkeer remmen heel weinig af, en stadsverkeer bouwt weer niet genoeg snelheid op, waardoor het rendement ook nihil is.

Als je je eerst eens verdiept in de techniek die het drijft, misschien dat je dan niet dat soort uitspraken hoeft te maken.
@Dev: Knap hoe je met dit soort drogredeneringen tot in het oneindige in je standpunt kunt blijven geloven.
@glashelder: Knap hoe jij @Dev van repliek denkt te kunnen dienen met één enkel regeltje uit je EV-gelovigen handboek. Niet alleen zeer zwak maar ook nog eens tekenend voor je gebrek aan kennis over deze materie.
@Dev:

Het moge duidelijk zijn dat jij totaal niets van de hybride techniek afweet.
Verdiep je daar eens in ipv je “eigen” logica als feit te bestempelen.
@redbeams: Nog zo één. In plaats van @Dev met zielige ‘ik weet het beter’ oneliners te bestoken zou je misschien de moeite kunnen nemen om zijn technische uiteenzetting van de Le Mans hybrids te bediscussiëren. Hij heeft namelijk keihard gelijk. Ik kan het weten, ik heb bij de heren van Toyota afgelopen jaar mogen leren hoe hun hybridsysteem nu precies werkt. ;-)
@glashelder, Hybrid techniek is geen onzin, “Plug-in Hybrid daarin tegen wel.
Auto’s die aan het stopcontact moeten hebben geen toekomst.
Stroom voor Hybrid auto’s moet anders opgewekt worden en niet uit stopcontacten komen.
Goede zaak dat RTL7 de race volledig uitzend inderdaad en dat geldt ook voor de Indy 500. Ik had gezien de ervaring van Audi en de soms wat halfslachtig aandoende inzet van Toyota verwacht dat Audi 1,2 en 3 zou worden maar dat viel alleszins mee. Toch wel opvallend bijvoorbeeld dat die Audi nr 1. zoveel tijd verliest in de pits na zoveel jaar racen met die techniek.

Ik ben benieuwd hoe lang Audi nog mee blijft doen als meerdere fabrikanten terugkeren op Le Mans, ze hebben natuurlijk veel overwinningen bij elkaar gereden de laatste jaren maar wel over het algemeen met niet of nauwelijks concurrentie. VAG heeft er vaak een handje van niet mee te doen aan autosport als ze niet bij voorbaat weten dat ze kunnen winnen dus we zullen zien (nou is Porsche tegenwoordig natuurlijk ook VAG maar die hebben misschien toch nog net iets meer ‘clout’ om hun eigen beslissingen te nemen dan Audi).
Ik vond het eerlijk gezegd wel een spannende race. Blij dat Audi weer gewonnen heeft, maar dit was niet vanzelfsprekend. Prachtig om te zien dat de strijd hebben moeten leveren met een naar mijn mening zeer sterk Toyota. Die auto was de afgelopen periode toch niet echt betrouwbaar. Behoorlijk zwart randje aan de overwinning, dat wel.
Porsche heeft 16 zeges op LeMans, Audi 12 zeges, daarna komt Ferrari met 9 zeges.
Normaal gesproken zou Toyota volgend jaar moeten winnen, maar Porsche ontwikkeld door op basis van de 2013 Audi LMP1 dus het kan ook gelijk weer Porsche worden die wint.
@HZW: Hoe kom jij erbij dat Porsche op de basis van een R18 de raceauto heeft ontwikkeld?
@HZW: Porsche heeft nu als fabrieksteam de GTEpro gewonnen dus het moeten er toch 17 zijn, of telt dat niet
@HZW: Heb je even een gerenomeerde bron voor deze Story-roddels? Of komt dit van de één of andere medebloggert die, in de vorm van een nederlandse autojournalist die zich in privé 911 GT3’s heeft ingekocht, zogenaamde ‘inside information’ denkt te hebben verkregen?
Ondanks ik voor Audi ben had ik het Toyota ook gegund.
@dahlback: Ik vond het wel leuk dat er dit jaar wat concurrentie was..
Je bent of voor audi, of voor toyota meer smaken zijn er helaas niet.
Het is best leuk om te zien.
Maar is het niet mogelijk om in de toekomst wat meer verschillende merken toe te voegen.
Het begint toch wat saai te worden, het lijkt wel de F1!
@stirling:
Of, en die ben je vergeten, je bent een neutrale kijker en gek op dat feestje.
Of je hebt een voorkeur voor GT’s, dan heb je al veel meer keuze als je zo nodig voor 1 merk wil zijn.
@stirling: Je kunt ook gewoon als racefan erheen gaan (of kijken) en niet specifiek voor een bepaald team zijn. De keuze Audi of Toyota is behoorlijk beperkt. Er is écht veel meer te doen dan alleen de strijd in de LMP1, die alleen op het laatst een beetje spannend werd. Door de vele regen was het allerminst een walkover voor Tom. Het minste foutje had ‘m makkelijk de overwinning kunnen kosten.
Is dit dan Vorsprung durch technik?

Grappig dat niemand nu Audi loopt af te zeiken op slechte auto’s / techniek….blijkt ook wel dat de anti-vagboys het ook niet uit de Le Mans feiten halen…
Toyota kon het met minder pitstops omdat ze een grotere tankinhoud kregen toegewezen en Audi was daarentegen sneller. Dan is het een kwestie om de juiste strategie uit te spelen. Al bij al weer een overwinning van David tegen Goliath.
Volgend jaar weer Porsche erbij en dat gaat zeker winnen (vertrouwen) :)
Weer eens een topprestatie van Audi. Hoe vet is zo’n R18 trouwens wel niet!
@kapiteinaudi:
Ik ben net terug uit Frankrijk, ik heb het allemaal in het echt meegemaakt, en in het echt gaat het veel sneller dan dat je het op tv mee krijgt. Zelfs met fotografie is het lastig om de Audi’s te pakken te krijgen. Uiteindelijk wel gelukt, maar ze gingen echt heel hard.

Echt jammer van Simonsen. We kregen heeel weinig mee van die crash en de informatie hierover op het circuit. Alleen als je voor een beeldscherm stond kon je zien wat er gebeurde verder.
@kapiteinaudi: Ik kan alleen maar zeggen.. 100% mee eens!
@kapiteinaudi: Jaja een top prestatie, ik vind eigenlijk dat de Toyota’s nog wel erg dichtbij waren. Had verwacht dat het Audi 1, 2, 3 zou zijn, gezien ze eigenlijk alleen tegen zichzelf rijden…
Ik ben net terug uit le mans.
Mijn felicitatie’s voor Porsche, symbolischer kan haast niet, en mijn medeleven aan de weduwe van Allen Simonsen.

Ik begreep dat zij enkele seconden na zijn overlijden al gezegd had dat het team de race moet voortzetten.

Dit hoort helaas ook bij de mystiek van Le Mans.

Het was een gaaf weekend, alleen jammer dat alles om de race heen weer op zijn Frans was geregeld…..
@NicoLauda: Ik kom ook net terug van Le Mans, en ik moet zeggen, voor één van onze vrienden, die in een rolstoel zit, had men toch wel veel voor hem geregeld. Ik was hierdoor plezierig verrast. Het feit dat zijn vriendin en ik als begeleiders mee de speciale invalidetribune op mochten, was natuurlijk helemaal goed.
Hadden jullie echt verwacht dat een ander merk zou winnen? Pff
Porsche heer en meester? het is tot vlak voor de finish in de GTE-Pro klasse erg spannend geweest, er is niet te spreken van heer en meester.. hebben jullie de race wel gekeken???
@drivingpleasure: GTE-Pro klasse is eigenlijk ook de enige leuke klasse met veel competitie naar mijn idee…
Is het dan niemand opgevallen dat 1 van de 2 duitse vlaggen bij het podium op z’n kop hing? Zag er knap knullig uit
le mans was echt te gek dit jaar.
heb zelfs een rondleiding door de pitbox van toyota gehad.

er is een duidelijk verschil te zien in budget tussen audi en toyota en dan gaat het vooral om de infrastructuur. waarbij audi bijvoorbeeld een hok heeft opgebouwd tegen hun pitbox met 2!! verdiepingen.

de race was spannend en dan vooral bij de gte pro klasse. zowel aston martin als porsche hebben uitgepakt met een goed opgezet team.

als toyota hun 5 liter brandstof break hadden gekregen van de aco in plaats van de 3 liter die ze kregen. Dan hadden ze waarschijnlijk wel 12 ronden voluit kunnen rijden in een stint, waardoor het spannender was geweest.
@BestwelMichel: ooh ja helaas(en begrijpelijk) geen foto’s mogen maken in de pitbox
@BestwelMichel: Wat gaaf man! Ik heb zelf vorig jaar(met mijn mede ’10tenths’ forumleden, een rondleiding gehad door de de pitbox van Toyota. Het was inderdaad goed te zien dat het zaakje door een frans team word gerund. Her en der lagen stapels onderdelen en het was er een drukke, georganiseerde chaos.

Ik denk dat Audi gewonnen heeft vanwege de vele pitsops. Dat deed de langere stints die Toyota had kunnen maken eigenlijk volledig teniet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).