Coureur Allan Simonsen verongelukt tijdens Le Mans race

Auteur: , 106 Reacties

De 34-jarige Deense autocoureur Allan Simonsen is vandaag omgekomen tijdens de 81e editie van de 24 uur van Le Mans.

Allan Simonsen

Simonsen verloor na een zo’n tien minuten in de derde ronde de controle over zijn Aston Martin. Hij raakte van de weg en maakte een harde crash. In kritieke toestand is hij naar het ziekenhuis gebracht waar hij kort na binnenkomst aan zijn verwondingen overleed. De Deen had al zeven keer meegedaan aan de 24 uur van Le Mans.

De laatste keer dat er een coureur overleed tijdens de race van Le Mans was in 1986. De Oostenrijker Jo Gartner verongelukte toen in het midden in de nacht. In 1997 kwam de Fransman Sébastien Enjolras om tijdens de training.

Bij 0:15 zie je hoe Simonsen de controle over zijn Aston Martin verliest (mirror):

Beelden na de crash (mirror):

Met dank aan iedereen voor de tip!



106 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
R.I.P.
Bijzonder lullig. Bizar dat het dan ineens zo snel voorbij is… R.I.P.!
Altijd vervelend. R.I.P.
Rip echt vreselijk!

Ps. Is het nou de 90e editie of de 81e editie, in de 2 artikels staat t anders.
@bmwe46csl:

Aller eerst, rest in piece.

Dit is de 81e editie, maar het bestaat 90 jaar nu.
@dutchiehd:

Ok ik weet dat het muggeziften is maar… Rest in peace (rust in vrede) en niet rest in piece (rust in stuk)
@bmwe46csl: check, het is de 81e!
@autoblogger: en het is 90 jaar geleden dat de eerste werd gereden, paar keer niet gereden dus. Onder andere vanwege de Tweede Wereldoorlog.
@bmwe46csl: Het is zoals ik begreep de 81e in 90 jaar dat ze rijden op le mans. Onbegrijpelijke afloop van de crash trouwens. Ging wel hard maar je bent tegenwoordig zo gewend dat de coureur uitstapt zonder kleerscheuren……zag er hard uit maar niet ZO hard. Sterkte aan zijn familie en vrienden :(
Over Sébastien Enjolras zijn crash was het gevolg van ‘single piece bodywork’ dat naderhand verbannen werd.

Iemand die daar iets meer over weet?

Als een single piece bodywork is wat ik denk dat het is is het gewoon dat alle bodypanelen gewoon uit 1 stuk zijn en je er dus maar 1 hebt (en bijgevolg geen naden in je bodywork wat minder verlies oplevert). Waarom is dat gevaarlijker?
@Hupke: Als er (in het geval van Enjolras bijvoorbeeld) het plaatwerk loslaat om welke reden dan ook, er lucht onder kan komen wat natuurlijk kan zorgen voor een airborne! Dit is voor zover ik weet.
@Hupke:
Zo’n zelfde auto (een WM) had ik in 1993 op z’n dak bij mijn post, had 700m op z’n kop gegleden.
Dat liep ternauwernood goed af door adequaat ingrijpen van onze arts die nog niet naar de medische post vertrokken was.
Het ongeluk van Simonson was echt een freak accident. Laat hem in vrede rusten.
@jrk68:

Simonsen was gewoon brute pech, zo’n slipper kan je 10 keer maken, maar als je iets tegenkomt eenmaal je de passagier bent van de wagen… :(

Maar ik vraag me (en dat heeft niets met Simonsen te maken) af wat het gedoe met dat single piece bodywork is. En google helpt me er niet echt bij mss dat iemand er hier iets meer over weet. Jij hebt zulke wagens gezien?

Is dat gewoon je hele body uit 1 stuk? (waarom is het dan gevaarlijker?)
@Hupke:
Bij die WM destijds wel, zonder body (was net een grote RC kap) zat een chassis dat veel op een F3 leek. Er zat ook gewoon een 4 lijn van Peugeot in met een Turbo.
Het achter paneel kon er wel af, dat lag bij post 63 (km 6.3), de auto lag bij post 70 (km 7.0).
De fatale crash was op het stuk naar Indianapolis.
De rede waarom die one piece body’s verboden zijn weet ik niet.
Dat zou je eens aan @vincegail moeten vragen, die zal daar nu vast zijn en zit er meer in dan ik nu. Ik heb daar begin jaren 90 gewerkt en ben nu slechts een enthousiaste volger.
@jrk68: Ik zat inderdaad in Le Mans afgelopen week. Aangaande het single piece bodywork,
op de Facebookpagina van Mulsanne’s Corner wordt daar op het moment ook over gediscussiëerd. Blijkbaar is het officieel nog niet verboden om te gebruiken, maar is er niemand meer die dat doet. Te veel nadelen bij een crash –> alles in één keer moeten vervangen ipv alleen het gedeelte dat stuk is, waar stockeer je die enorme onderdelen?
@Vincegail: De crash van Sébastien Enjolras werd veroorzaakt vanwege het feit dat de voorste twee bodyclips niet goed vastzaten. Op deze manier was het voor de rijwind mogelijk om onder het voorste deel van het bodywork te komen en deze een eind op te tillen. Vervolgens begon de gehele body zich als één grote omgekeerde spoiler te gedragen waardoor Sébastien’s auto letterlijk over de vangrail vloog en tussen de bomen in dook.
Dit alles met een gangetje van 300+ per uur. Het is niet moeilijk voor te stellen waarom deze arme drommel dat niet heeft kunnen navertellen…
@Hupke: Volgens mij is het nadeel van een single piece bodywork dat ie na 1 klap niet meer de verdeelde kracht heeft en dat bij de volgende klap de single piece bodywork erg kwetsbaar is. Zelfde principe als een rolkooi. Alleen is een rolkooi een onderdeel.
@jrk68:

Weet je
Daarom heb ik jouw altijd heel hoog zitten als het om Le Mans gaat.
Ik hoorde het.. Een hele harde klapper aan de bestuurderskant, maar dit had ik niet verwacht! Zo zie je maar dat racen nogsteeds erg gevaarlijk is.
@lambo4all: De inpact was niet aan de bestuurders zijde van de auto, het lijkt er op alsof Allen het uitbreken van de auto met te veel tegensturen probeerde op te vangen en toen de controle verloor. Zeer triest ongeluk en niet de eerste vandaag! Ook tijdens een race op de northsleife tijdens een VLN race is een dode gevallen. Trieste gang van zaken vandaag
@jamesmay: oke ik dacht dat het britse inschrijvingen waren en dus ook wel een rechtsgestuurde wagen. Is het je trouwens opgevallen dat ALLE open prototypes rechtsgestuurd zijn?
@lambo4all: Klopt, viel mij ook al op..
Wat ik me steeds afvraag na het zien van die auto’s, is waarvoor is dat gedeelte naast de bestuurder? Als het ware een soort 2de zitplaats… Waar dient dat voor, weet iemand dat?
@nickmercedes:

Ze moeten de LMP’s ontwerpen als 2-zits wagens. Dus de bestuurder mag niet in het midden zitten. Vandaar dat die aan 1 kant van de cockpit zit.
Ze moeten geen 2e zetel hebben dus ze steken dat vol met electronica en dergelijke.
Waarom ze rechts en niet links gestuurd zijn? Geen idee, zal een keuze zijn.
Sowieso dat ze dat mogen wijzigen (en mss doen ze dat ook naargelang het circuit waar ze op racen).
@Hupke: Ahh oke! Dankje. Toch weer wat opgehelderd.
Ik denk dat ze rechts gestuurd zijn, omdat ze ook aan de rechterkant de pitbox hebben, en dat het dan makkelijker is om in en uit te stappen voor de coureurs, dat ze minder in de weg zitten voor de monteurs. Maar dat is enkel een gedachtenspin van me, die net omhoog kwam.. :p
@Hupke: Of misschien is het omdat het circuit meer bochten naar rechts dan naar links heeft?
@nickmercedes: Vroeger was het zo dat de prototypes 2 persoons moesten zijn zodat ze een beetje op “straatauto’s” lijken. Die regel hebben ze soort van in stand gehouden
@nickmercedes: vroeger moesten de auto’s twee zitplaatsen hebben in het reglement en door daf hebben deze auto’s in principe plek voor twee. Het is zo in het regelement blijven staan dacht ik. Hoorde dat vandaag bij rtlgp.
@nickmercedes: volgens mij is het bij deze auto’s verplicht dat er twee stoelen in passen. Er hoeft echter maar een stoeltje in bij de race, dus meestal zit er gewoon elektronica.
@nickmercedes: Dat is vanwege officiële le mans regels uit de jaren 60, een lmp2 moet ruimte bieden aan 2 personen
@nickmercedes: Is inderdaad een tweede zitplaats. Of iig daar moet het voor doorgaan. Is een regel voor le mans auto,s. Gewoon iets uit het verleden.
@KUYL: Is idd uit het verleden, vroeger zat daar een monteur…
@lambo4all: Dat zou je denken idd. Aangezien de Aston’s ook als klantenauto geleverd worden zijn ze gewoon links gestuurd! En voor de prototypes geld dat je dat zelf mag bepalen, zijn teams die rekening houden met de rijrichting van het circuit zodat ze niet in de fastlane in hoeven te stappen.
@lambo4all: heeft te maken met het beter in kunnen schatten cq insturen van bochten. Bijna alle circuits worden in de richting van de klok gereden. Dus meer bochten naar rechts, dus is rechts zitten handiger. De verdere lay out is ook niet brits, schakelpook zit (tegenwoordig natuurlijk meer flippers op het stuur) namelijk wel gewoon rechts van de bestuurder. Denk aan een porsche 917. Terwijl normaal een RHD de pook in het midden heeft.
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat de crash zo zwaar was. Ik wens de familie in ieder geval veel sterkte.
RIP Allan Simonsen.

En dan durven de voetballers te gaan janken als ze een tikje tegen hun schouder krijgen!
@rufctr01:


-_-


Moet je nou met een goedkope anti-voetbalgrap scoren over de rug van een pas overleden coureur? Zwak, dude.
@bozewolf: ok, zwak is het, maar hij heeft wel gelijk: veel geschreeuw, voor maar 2 x 45 minuutjes achter een bal aan rennen, er wat onder trappen.
@rotjeknor: Ik ben een groot voetbalfan en ik irriteer me ook blauw aan al dat gesimuleer. Met mij veel andere voetbalfans. De FIFA en spelregelcommissies zouden daar iets aan moeten doen, maarja…

En wat de rest betreft vind ik het een vergelijking die als een slappe lul op een slagroomtaart slaat. Zeker op dit moment.
@bozewolf: Hoeze grap, dit lijkt mij eerder een serieuze opmerking. Niet iedereen hier hangt de hele dag de troll uit.
@bozewolf: of bedoel ik misschien: dit zijn pas echte helden, echte sportmannen. Vaak met gevaar voor eigen leven het bijna onmogelijke doen?
gedwongenleaser
@rufctr01: slaat nog steeds nergens op, zoiets kun je nog eerder ‘dom’ noemen dan ‘held’. Laten we ff reëel blijven; een held redt met gevaar voor eigen leven het leven van een ander (of iets in die geest). Dat iemand goed kan racen of goed tegen een bal aan kan trappen is heel wat anders…
@rufctr01: Er is vandaag nog een Kroatische voetballer tijdens een wedstrijd overleden. En ik kan ook niet thuis brengen waarom je voetbal en racen in verband brengt met elkaar.
@stefan_ijff: Dit dus, voetballers kunnen net zo goed doodgaan of zwaar crashen met hun supercars. Sowieso ben je heus niet ‘stoerder’ ofzo als je hard kunt crashen.
@stefan_ijff: omdat het allebei sport is misschien?
@rufctr01:
“Alleen autoracen, bergbeklimmen en stierenvechten zijn echte sporten. Ander “sporten’ zijn kinderspelletjes die door volwassen gespeeld worden”

Ernest Hemmingway.
@topless:

Ken ik er nog eentje van Ernest :

” For whom the bell tolls “……………………………………..
@rufctr01: wat heeft dat er nou mee te maken…
RIP
R.I.P. Alan! Zeer harde crash.. ):
Vandaag is op de Nürburgring ook de 55-jarige Wolf Silvester overleden tijdens de VLN race.

Zwarte dag in de motorsport weer.
RIP, maar dit is ook het risico van het vak.
eerste keer dat ik zoiets mee maak voor de tv, heel veel stekte voor de familie veel te jong gestorven natuurlijk.
Triest. Dat zijn nare schuivers, zo hard schuin in de zijkant.


Wat is hem uiteindelijk fataal geworden? Iets met de nek? Interne verwondingen?
@bozewolf:
Nog niet bekend gemaakt maar 1 van die 2 zal het ongetwijfeld zijn. Zo’n harde zijdelingse impact, je kan het niet rotter treffen. De ACO zwijgt nog steeds in alle talen.
@jrk68: de aco heeft een persbericht naar buiten gebracht welke nu op alle media te lezen is. Is niet in veel media gemeld maar in het persbericht staat dat er verder geen mededelingen woden gedaan totdat de precieze oorzaak van de crash en het overlijden bekend is.
@Rice09:
Ik bedoel dat ze op hun site er niks over vermeld hebben, ik zit helaas niet in de pers kamer.
Dat onder andere RTL dit heeft gemeld betekent inderdaad dat er een pers communiqué is afgegeven.
@bozewolf: dat is nog niet bekend. De ACO is een onderzoek gestart naar het ongeval en Aston Martin laat weten op verzoek van de familie en nabestaanden de race voort te zetten in zijn nagedachtenis.
Bijzonder lullige crash, ik wens de familie veel sterkte..

ps. in de tekst staat een fout dit is niet de 90e editie maar de 81ste…
@wstegink: ik heb inmiddels al ruim 100x het logo van le mans zien langskomen op tv waar toch echt 90 ans (90 jaar) onder staat;)

RIP Allan. kippenvelmoment toen de eurosport commentator met de mededeling kwam.
@Rice09: allebei gelijk. Jij omdat je 90 JAAR zegt, en wstegink omdat hij het heeft over de 81ste EDITIE. LeMans heeft niet onafgebroken plaatsgevonden, het is nu de 81ste keer gehouden, 90 jaar na de 1ste keer.
@HDM: Helemaal goed!! Dat is het juiste verhaal
Zeer naar/triest voor de nabestaanden, maar dit is ook risico van het vak!
@bofkont: Lekkere flutopmerking…… Met je !!! Hier heeft iemand het leven gelaten en jij zegt ‘eigen schuld, dikke bult’. Volgens mij is dat niet helemaal gepast.
@Burdy: Tja dat mag jij gerust vinden geen probleem.
@bofkont: Iedereen weet dat het erbij hoort en dat het kan gebeuren. Dat is ook de charme van de sport, de ongevallen. Maar om het nu met een uitroepteken neer te zetten……

Het is niet zo dat de rest die de reacties lezen, dat nog niet wisten.
R.I.P Sterkte voor familie en vrienden…
R.I.P
@Rice09 @HDM aaah van daar, thanks voor de uitleg helder…

fijne race nog kerels..!
Ik kende hem niet, maar blijkt toch een ervaren prof te zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Allan_Simonsen_%28racing_driver%29
bizar hoe snel het kan eindigen…

“Simonsen verloor na een zo’n tien minuten ”
zinsopbouw klopt niet helemaal volgens mij
in ieder geval, r.i.p.
R.I.P Allan Simonsen
Zo snel zo’n fatale klap.. Echt uit het niets. iig r.i.p..
R.I.P. Sterkte aan familie en vrienden! Erg jammer
Wat een tragedie op deze dag en emoties. Ik heb deze beste man nog gesproken tijdens de 6uur van spa. Dat was dus zijn laatste uitgereden race. Ik heb het best lang met hem erover gehad over deze race enz. Ik hoop dat aston martin deze le mans dan ook wint voor hem. RIP..
Rip Allan !!
Trouwens niet de enigste rijder die het niet na kan vertellen. Ook in de vln was het raak.

http://www.sportauto.de/motorsport/rennabbruch-nach-todesfall-in-der-vln-7321153.html

Zwarte dag voor de autosport. Hoop dat Aston Martin de race voor hem kan winnen. Niet dat ik wat tegen de andere merken heb.
@Burdy: Ik las het net idd. Waarschijnlijk hartaanval las ik.
Het ene moment draait hij een bocht in, het andere moment is het voor eeuwig gedaan.
Doet je wel even nadenken…
R.I.P
zo zie je maar wat voor gevolgen zo’n banale ongeluk kan hebben.
Wel knap schofterig dat ze gewoon doorrijden na dit nieuws uitkwam. Ik had de race stil gelegd uit respect.
@ferrari94tr: grapjas.
@ferrari94tr: Le Mans gaat altijd door, is nog nooit voorgekomen dat de race wordt afgelast.
Ik denk ook niet dat je als courreur in de boeken wilt gaan als reden dat de 24h van 2013 niet door is gegaan
@ferrari94tr: Tja, ergens heb je gelijk, maar er hangen te veel financiële belangen/investeringen aan vast om geheel te stoppen…
@ferrari94tr: In 1955 meer dan 80 doden, ook toen zelfs niet stilgelegd.
@barchetta: toen om te voorkomen dat het publiek naar huis zou gaan wat files zou veroorzaken welke de hulpdiensten zouden blokkeren vertelden ze net.

Het blijft een mythische race, ongelukken gebeuren maar t geeft spanning. Heel erg onder de indruk dat je als familie kan aangeven van doorrijden!
@ferrari94tr: De familie van Allan Simonson aangegeven dat zij het een groter eerbetoon vinden om door te racen. Dat is de reden dat Aston Martin haar wagens niet van de baan haalt
@ferrari94tr: gozer voor je iets stuurt moet je even goed de feiten op een rijtje zetten.. De familie wilde, ter nagedachtenis, dat de race verder gereden werd..
Persoonlijk vind ik het ook een groot verschil als dit een gewone race was geweest, maar als je kijkt hoe hier elk jaar naar toe geleefd word..ook door Simonsen.. R.I.P.
@ferrari94tr: ja en dan?
@ferrari94tr:

Zoek eens op Youtube : Le Mans 1955 Crash.

Misschien dat je het dan gaat begrijpen.
Met de ergste crashes stappen ze soms zonder schram uit. Deze crash was hard maar ik dacht dat komt wel goed… Niet dus. Rip Allan.

Klinkt misschien wat hard om t zeggen, maar het risico in sport maakt het dat het zo gaaf is. Jammer genoeg loopt het soms helemaal verkeerd af.
Met 140+, axiaal de muur in, uiterst stijve kooiconstructies v. weinig deformatie toe latende carrosserie i.c.m. massatraagheid bij het menselijk lichaam. Helaas wederom een voorbeeld dat een mens van alles kan maken maar nog steeds niet alles kan hebben.

Offtopic: dat laatste gaat ook op voor veel reaguurders hier…
Ik hoorde het net pas tijdens de uitzending op RTL 7, het legt toch weer een gewicht op zo’n prachtige race.
R.I.P.

Btw, sommige bloggers haten op alles en nog wat (VAG), maar toch mooi om te zien hoe dit soort dingen hier opgepakt worden.
@martijnb11: Je bent ook wel een magnifiek stuk hondelul als je over zoiets gaat zitten glunderen. Zelfs op internet zijn zulke types dungezaaid. Gelukkig.
@bozewolf:

“Hondelul ” vind ik nog erg mild.

Mijn mening zou me gegarendeerd een ban opleveren
Ik hoop dat Aston Martin nu in zijn eer de race winnen. Is toch wel even een wake-up call voor hoe het zomaar voorbij kan zijn
Het is altijd erg dat iemand een leven laat in een wedstrijd…
R.I.P
sneu verhaal natuurlijk,
heb nu lemans opstaan, maar sowieso veel crashes,
net weer een aston van de baan..
En Maandag,

Maandag he.

Zal het stik druk zijn voor de telefoniste van Aston Martin. ( ik wilde bewust het woord stervens vermijden bij druk)

Allemaal coureurs die zich komen aanmelden voor het team.

Want zo gaat dat, in de wereld van de grote mensen.
@topless,

“Alleen autoracen, bergbeklimmen en stierenvechten zijn echte sporten”

De eerste twee is juist,stierenvechten is leedvermaak,op sensatiebelust en ongevoelig volk kijkt ernaar.
En nee,ik ben geen dierenactivist,ook geen vegetarier,heb ook niet op de -Partij voor de dieren- gestemd.
Gewoon een dierenvriend.

OT; RIP.
Zielig. RIP Allan.

Risico van Le Mans racen. Niet dat je gaat denken: “makkie, beetje 24 uur over een baan scheuren” want het tegendeel is hier bewezen.

Nogmaals RIP.
Ik was toch wel zeer bedroefd toen ik hoorde dat hij was overleden aan deze crash. Naderhand crashte de er ook een andere Aston door waarschijnlijk het differentieel.
Als je goed kijkt zie je de achterkant steeds huppelen van links naar rechts en weer terug. Er lijkt gewoon wat mis met de auto.
@johanvandertas:
Nah, je hoorde in het commentaar van een andere video, dat toen de race begon, dat de omstandigheden gevaarlijk waren omdat alle auto’s op slicks reden. Het begon vrijwel meteen na de start te regenen waardoor het gladder werd. En op dat blauwe stuk waar hij over heen reed is het sneller glad. Exacte oorzaak weet ik nog niet. Maar het lijkt erop dat het komt door de gladheid en wellicht een mechanische fout.
geen woorden voor…… sterkte voor de nabestaanden…
De eerste beweging die je de auto ziet maken, het uitbreken wat vervolgens resulteert in een overstuurteactie is een vrij normale. De tweede reactie echter is niet normaal, zeer waarschijnlijk dat er gewoon wat mis was met de auto. Het lijkt op een blokkerend/remmend rechter achterwiel waardoor de auto ineens haaks richting de vangrail gaat en uiteindelijk een achterwaardse impact krijgt te verduren.
Na afloop van de race, vlak voor het beginnen van de overwinnaarsceremony, riep men nog op om voor de onvoortuinlijke Allan Simonsen een applaus te geven als eerbetoon aan hem.
Dat was een emotioneel en indrukwekkend moment. Niemand leek dat applaus te willen stoppen….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).