• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Coureur Allan Simonsen verongelukt tijdens Le Mans race

Auteur: Dennis, gepost 22 juni 2013 om 20:37 – 106 Reacties

Allan Simonsen


De 34-jarige Deense autocoureur Allan Simonsen is vandaag omgekomen tijdens de 81e editie van de 24 uur van Le Mans.

Simonsen verloor na een zo’n tien minuten in de derde ronde de controle over zijn Aston Martin. Hij raakte van de weg en maakte een harde crash. In kritieke toestand is hij naar het ziekenhuis gebracht waar hij kort na binnenkomst aan zijn verwondingen overleed. De Deen had al zeven keer meegedaan aan de 24 uur van Le Mans.

De laatste keer dat er een coureur overleed tijdens de race van Le Mans was in 1986. De Oostenrijker Jo Gartner verongelukte toen in het midden in de nacht. In 1997 kwam de Fransman Sébastien Enjolras om tijdens de training.

Bij 0:15 zie je hoe Simonsen de controle over zijn Aston Martin verliest (mirror):

Beelden na de crash (mirror):

Met dank aan iedereen voor de tip!

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, crash, le-mans, Racing, Video

Vorig bericht: « Top 10: de meest legendarische racing-livery’s
Volgend bericht: Alfa-fanboys roven Arese leeg »

Lees Interacties

Reacties

  1. fedmas zegt

    22 juni 2013 om 20:39

    R.I.P.

    Login om te reageren
  2. SCscreamGT2 zegt

    22 juni 2013 om 20:39

    Bijzonder lullig. Bizar dat het dan ineens zo snel voorbij is… R.I.P.!

    Login om te reageren
  3. Lee-M3 zegt

    22 juni 2013 om 20:42

    Altijd vervelend. R.I.P.

    Login om te reageren
  4. bmwe46csl zegt

    22 juni 2013 om 20:42

    Rip echt vreselijk!

    Ps. Is het nou de 90e editie of de 81e editie, in de 2 artikels staat t anders.

    Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      22 juni 2013 om 21:01

      @bmwe46csl:

      Aller eerst, rest in piece.

      Dit is de 81e editie, maar het bestaat 90 jaar nu.

      Login om te reageren
      • savipe zegt

        23 juni 2013 om 17:25

        @dutchiehd:

        Ok ik weet dat het muggeziften is maar… Rest in peace (rust in vrede) en niet rest in piece (rust in stuk)

        Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      22 juni 2013 om 21:03

      @bmwe46csl: check, het is de 81e!

      Login om te reageren
      • matje140 zegt

        22 juni 2013 om 22:48

        @autoblogger: en het is 90 jaar geleden dat de eerste werd gereden, paar keer niet gereden dus. Onder andere vanwege de Tweede Wereldoorlog.

        Login om te reageren
    • loekie125 zegt

      22 juni 2013 om 21:29

      @bmwe46csl: Het is zoals ik begreep de 81e in 90 jaar dat ze rijden op le mans. Onbegrijpelijke afloop van de crash trouwens. Ging wel hard maar je bent tegenwoordig zo gewend dat de coureur uitstapt zonder kleerscheuren……zag er hard uit maar niet ZO hard. Sterkte aan zijn familie en vrienden :(

      Login om te reageren
  5. Hupke zegt

    22 juni 2013 om 20:43

    Over Sébastien Enjolras zijn crash was het gevolg van ‘single piece bodywork’ dat naderhand verbannen werd.

    Iemand die daar iets meer over weet?

    Als een single piece bodywork is wat ik denk dat het is is het gewoon dat alle bodypanelen gewoon uit 1 stuk zijn en je er dus maar 1 hebt (en bijgevolg geen naden in je bodywork wat minder verlies oplevert). Waarom is dat gevaarlijker?

    Login om te reageren
    • SCscreamGT2 zegt

      22 juni 2013 om 20:50

      @Hupke: Als er (in het geval van Enjolras bijvoorbeeld) het plaatwerk loslaat om welke reden dan ook, er lucht onder kan komen wat natuurlijk kan zorgen voor een airborne! Dit is voor zover ik weet.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      22 juni 2013 om 20:54

      @Hupke:
      Zo’n zelfde auto (een WM) had ik in 1993 op z’n dak bij mijn post, had 700m op z’n kop gegleden.
      Dat liep ternauwernood goed af door adequaat ingrijpen van onze arts die nog niet naar de medische post vertrokken was.
      Het ongeluk van Simonson was echt een freak accident. Laat hem in vrede rusten.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        22 juni 2013 om 23:35

        @jrk68:

        Simonsen was gewoon brute pech, zo’n slipper kan je 10 keer maken, maar als je iets tegenkomt eenmaal je de passagier bent van de wagen… :(

        Maar ik vraag me (en dat heeft niets met Simonsen te maken) af wat het gedoe met dat single piece bodywork is. En google helpt me er niet echt bij mss dat iemand er hier iets meer over weet. Jij hebt zulke wagens gezien?

        Is dat gewoon je hele body uit 1 stuk? (waarom is het dan gevaarlijker?)

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          23 juni 2013 om 10:58

          @Hupke:
          Bij die WM destijds wel, zonder body (was net een grote RC kap) zat een chassis dat veel op een F3 leek. Er zat ook gewoon een 4 lijn van Peugeot in met een Turbo.
          Het achter paneel kon er wel af, dat lag bij post 63 (km 6.3), de auto lag bij post 70 (km 7.0).
          De fatale crash was op het stuk naar Indianapolis.
          De rede waarom die one piece body’s verboden zijn weet ik niet.
          Dat zou je eens aan @vincegail moeten vragen, die zal daar nu vast zijn en zit er meer in dan ik nu. Ik heb daar begin jaren 90 gewerkt en ben nu slechts een enthousiaste volger.

          Login om te reageren
          • Vincegail zegt

            25 juni 2013 om 10:42

            @jrk68: Ik zat inderdaad in Le Mans afgelopen week. Aangaande het single piece bodywork,
            op de Facebookpagina van Mulsanne’s Corner wordt daar op het moment ook over gediscussiëerd. Blijkbaar is het officieel nog niet verboden om te gebruiken, maar is er niemand meer die dat doet. Te veel nadelen bij een crash –> alles in één keer moeten vervangen ipv alleen het gedeelte dat stuk is, waar stockeer je die enorme onderdelen?

            Login om te reageren
            • lemans96 zegt

              25 juni 2013 om 14:09

              @Vincegail: De crash van Sébastien Enjolras werd veroorzaakt vanwege het feit dat de voorste twee bodyclips niet goed vastzaten. Op deze manier was het voor de rijwind mogelijk om onder het voorste deel van het bodywork te komen en deze een eind op te tillen. Vervolgens begon de gehele body zich als één grote omgekeerde spoiler te gedragen waardoor Sébastien’s auto letterlijk over de vangrail vloog en tussen de bomen in dook.
              Dit alles met een gangetje van 300+ per uur. Het is niet moeilijk voor te stellen waarom deze arme drommel dat niet heeft kunnen navertellen…

              Login om te reageren
        • jerry zegt

          23 juni 2013 om 12:01

          @Hupke: Volgens mij is het nadeel van een single piece bodywork dat ie na 1 klap niet meer de verdeelde kracht heeft en dat bij de volgende klap de single piece bodywork erg kwetsbaar is. Zelfde principe als een rolkooi. Alleen is een rolkooi een onderdeel.

          Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        23 juni 2013 om 10:32

        @jrk68:

        Weet je
        Daarom heb ik jouw altijd heel hoog zitten als het om Le Mans gaat.

        Login om te reageren
  6. lambo4all zegt

    22 juni 2013 om 20:44

    Ik hoorde het.. Een hele harde klapper aan de bestuurderskant, maar dit had ik niet verwacht! Zo zie je maar dat racen nogsteeds erg gevaarlijk is.

    Login om te reageren
    • jamesmay zegt

      22 juni 2013 om 20:55

      @lambo4all: De inpact was niet aan de bestuurders zijde van de auto, het lijkt er op alsof Allen het uitbreken van de auto met te veel tegensturen probeerde op te vangen en toen de controle verloor. Zeer triest ongeluk en niet de eerste vandaag! Ook tijdens een race op de northsleife tijdens een VLN race is een dode gevallen. Trieste gang van zaken vandaag

      Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        22 juni 2013 om 22:30

        @jamesmay: oke ik dacht dat het britse inschrijvingen waren en dus ook wel een rechtsgestuurde wagen. Is het je trouwens opgevallen dat ALLE open prototypes rechtsgestuurd zijn?

        Login om te reageren
        • nickmercedes zegt

          22 juni 2013 om 22:59

          @lambo4all: Klopt, viel mij ook al op..
          Wat ik me steeds afvraag na het zien van die auto’s, is waarvoor is dat gedeelte naast de bestuurder? Als het ware een soort 2de zitplaats… Waar dient dat voor, weet iemand dat?

          Login om te reageren
          • Hupke zegt

            22 juni 2013 om 23:42

            @nickmercedes:

            Ze moeten de LMP’s ontwerpen als 2-zits wagens. Dus de bestuurder mag niet in het midden zitten. Vandaar dat die aan 1 kant van de cockpit zit.
            Ze moeten geen 2e zetel hebben dus ze steken dat vol met electronica en dergelijke.
            Waarom ze rechts en niet links gestuurd zijn? Geen idee, zal een keuze zijn.
            Sowieso dat ze dat mogen wijzigen (en mss doen ze dat ook naargelang het circuit waar ze op racen).

            Login om te reageren
            • nickmercedes zegt

              22 juni 2013 om 23:47

              @Hupke: Ahh oke! Dankje. Toch weer wat opgehelderd.
              Ik denk dat ze rechts gestuurd zijn, omdat ze ook aan de rechterkant de pitbox hebben, en dat het dan makkelijker is om in en uit te stappen voor de coureurs, dat ze minder in de weg zitten voor de monteurs. Maar dat is enkel een gedachtenspin van me, die net omhoog kwam.. :p

              Login om te reageren
            • SJ zegt

              22 juni 2013 om 23:55

              @Hupke: Of misschien is het omdat het circuit meer bochten naar rechts dan naar links heeft?

              Login om te reageren
          • jamesmay zegt

            23 juni 2013 om 01:03

            @nickmercedes: Vroeger was het zo dat de prototypes 2 persoons moesten zijn zodat ze een beetje op “straatauto’s” lijken. Die regel hebben ze soort van in stand gehouden

            Login om te reageren
          • patvg zegt

            23 juni 2013 om 01:28

            @nickmercedes: vroeger moesten de auto’s twee zitplaatsen hebben in het reglement en door daf hebben deze auto’s in principe plek voor twee. Het is zo in het regelement blijven staan dacht ik. Hoorde dat vandaag bij rtlgp.

            Login om te reageren
          • roller zegt

            23 juni 2013 om 01:35

            @nickmercedes: volgens mij is het bij deze auto’s verplicht dat er twee stoelen in passen. Er hoeft echter maar een stoeltje in bij de race, dus meestal zit er gewoon elektronica.

            Login om te reageren
          • syliaca zegt

            23 juni 2013 om 01:56

            @nickmercedes: Dat is vanwege officiële le mans regels uit de jaren 60, een lmp2 moet ruimte bieden aan 2 personen

            Login om te reageren
          • KUYL zegt

            23 juni 2013 om 02:10

            @nickmercedes: Is inderdaad een tweede zitplaats. Of iig daar moet het voor doorgaan. Is een regel voor le mans auto,s. Gewoon iets uit het verleden.

            Login om te reageren
            • griffendahl zegt

              23 juni 2013 om 12:17

              @KUYL: Is idd uit het verleden, vroeger zat daar een monteur…

              Login om te reageren
        • jamesmay zegt

          23 juni 2013 om 01:06

          @lambo4all: Dat zou je denken idd. Aangezien de Aston’s ook als klantenauto geleverd worden zijn ze gewoon links gestuurd! En voor de prototypes geld dat je dat zelf mag bepalen, zijn teams die rekening houden met de rijrichting van het circuit zodat ze niet in de fastlane in hoeven te stappen.

          Login om te reageren
        • KUYL zegt

          23 juni 2013 om 02:07

          @lambo4all: heeft te maken met het beter in kunnen schatten cq insturen van bochten. Bijna alle circuits worden in de richting van de klok gereden. Dus meer bochten naar rechts, dus is rechts zitten handiger. De verdere lay out is ook niet brits, schakelpook zit (tegenwoordig natuurlijk meer flippers op het stuur) namelijk wel gewoon rechts van de bestuurder. Denk aan een porsche 917. Terwijl normaal een RHD de pook in het midden heeft.

          Login om te reageren
  7. sirmustang zegt

    22 juni 2013 om 20:44

    Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat de crash zo zwaar was. Ik wens de familie in ieder geval veel sterkte.

    Login om te reageren
  8. rufctr01 zegt

    22 juni 2013 om 20:47

    RIP Allan Simonsen.

    En dan durven de voetballers te gaan janken als ze een tikje tegen hun schouder krijgen!

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      22 juni 2013 om 20:50

      @rufctr01:

      -_-

      Moet je nou met een goedkope anti-voetbalgrap scoren over de rug van een pas overleden coureur? Zwak, dude.

      Login om te reageren
      • rotjeknor zegt

        22 juni 2013 om 21:11

        @bozewolf: ok, zwak is het, maar hij heeft wel gelijk: veel geschreeuw, voor maar 2 x 45 minuutjes achter een bal aan rennen, er wat onder trappen.

        Login om te reageren
        • bozewolf zegt

          22 juni 2013 om 21:29

          @rotjeknor: Ik ben een groot voetbalfan en ik irriteer me ook blauw aan al dat gesimuleer. Met mij veel andere voetbalfans. De FIFA en spelregelcommissies zouden daar iets aan moeten doen, maarja…

          En wat de rest betreft vind ik het een vergelijking die als een slappe lul op een slagroomtaart slaat. Zeker op dit moment.

          Login om te reageren
      • mdemooistelettervanhetalfabet zegt

        22 juni 2013 om 21:12

        @bozewolf: Hoeze grap, dit lijkt mij eerder een serieuze opmerking. Niet iedereen hier hangt de hele dag de troll uit.

        Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        22 juni 2013 om 21:38

        @bozewolf: of bedoel ik misschien: dit zijn pas echte helden, echte sportmannen. Vaak met gevaar voor eigen leven het bijna onmogelijke doen?

        Login om te reageren
        • gedwongenleaser zegt

          22 juni 2013 om 23:22

          @rufctr01: slaat nog steeds nergens op, zoiets kun je nog eerder ‘dom’ noemen dan ‘held’. Laten we ff reëel blijven; een held redt met gevaar voor eigen leven het leven van een ander (of iets in die geest). Dat iemand goed kan racen of goed tegen een bal aan kan trappen is heel wat anders…

          Login om te reageren
    • stefan_ijff zegt

      22 juni 2013 om 21:13

      @rufctr01: Er is vandaag nog een Kroatische voetballer tijdens een wedstrijd overleden. En ik kan ook niet thuis brengen waarom je voetbal en racen in verband brengt met elkaar.

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        22 juni 2013 om 21:16

        @stefan_ijff: Dit dus, voetballers kunnen net zo goed doodgaan of zwaar crashen met hun supercars. Sowieso ben je heus niet ‘stoerder’ ofzo als je hard kunt crashen.

        Login om te reageren
      • Donstil zegt

        22 juni 2013 om 21:26

        @stefan_ijff: omdat het allebei sport is misschien?

        Login om te reageren
    • topless zegt

      22 juni 2013 om 21:23

      @rufctr01:
      “Alleen autoracen, bergbeklimmen en stierenvechten zijn echte sporten. Ander “sporten’ zijn kinderspelletjes die door volwassen gespeeld worden”

      Ernest Hemmingway.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        23 juni 2013 om 10:21

        @topless:

        Ken ik er nog eentje van Ernest :

        ” For whom the bell tolls “……………………………………..

        Login om te reageren
    • bartsmit zegt

      22 juni 2013 om 21:43

      @rufctr01: wat heeft dat er nou mee te maken…

      Login om te reageren
  9. 9114life zegt

    22 juni 2013 om 20:47

    RIP

    Login om te reageren
  10. baap zegt

    22 juni 2013 om 20:50

    R.I.P. Alan! Zeer harde crash.. ):

    Login om te reageren
  11. eMbe zegt

    22 juni 2013 om 20:50

    Vandaag is op de Nürburgring ook de 55-jarige Wolf Silvester overleden tijdens de VLN race.

    Zwarte dag in de motorsport weer.

    Login om te reageren
  12. bsxc2 zegt

    22 juni 2013 om 20:51

    RIP, maar dit is ook het risico van het vak.

    Login om te reageren
  13. Allroundnoise zegt

    22 juni 2013 om 20:52

    eerste keer dat ik zoiets mee maak voor de tv, heel veel stekte voor de familie veel te jong gestorven natuurlijk.

    Login om te reageren
  14. bozewolf zegt

    22 juni 2013 om 20:53

    Triest. Dat zijn nare schuivers, zo hard schuin in de zijkant.

    Wat is hem uiteindelijk fataal geworden? Iets met de nek? Interne verwondingen?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      22 juni 2013 om 21:00

      @bozewolf:
      Nog niet bekend gemaakt maar 1 van die 2 zal het ongetwijfeld zijn. Zo’n harde zijdelingse impact, je kan het niet rotter treffen. De ACO zwijgt nog steeds in alle talen.

      Login om te reageren
      • Rice09 zegt

        22 juni 2013 om 21:06

        @jrk68: de aco heeft een persbericht naar buiten gebracht welke nu op alle media te lezen is. Is niet in veel media gemeld maar in het persbericht staat dat er verder geen mededelingen woden gedaan totdat de precieze oorzaak van de crash en het overlijden bekend is.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          22 juni 2013 om 22:46

          @Rice09:
          Ik bedoel dat ze op hun site er niks over vermeld hebben, ik zit helaas niet in de pers kamer.
          Dat onder andere RTL dit heeft gemeld betekent inderdaad dat er een pers communiqué is afgegeven.

          Login om te reageren
    • CasperH zegt

      22 juni 2013 om 21:21

      @bozewolf: dat is nog niet bekend. De ACO is een onderzoek gestart naar het ongeval en Aston Martin laat weten op verzoek van de familie en nabestaanden de race voort te zetten in zijn nagedachtenis.

      Login om te reageren
  15. wstegink zegt

    22 juni 2013 om 20:54

    Bijzonder lullige crash, ik wens de familie veel sterkte..

    ps. in de tekst staat een fout dit is niet de 90e editie maar de 81ste…

    Login om te reageren
    • Rice09 zegt

      22 juni 2013 om 21:02

      @wstegink: ik heb inmiddels al ruim 100x het logo van le mans zien langskomen op tv waar toch echt 90 ans (90 jaar) onder staat;)

      RIP Allan. kippenvelmoment toen de eurosport commentator met de mededeling kwam.

      Login om te reageren
      • HDM zegt

        22 juni 2013 om 21:07

        @Rice09: allebei gelijk. Jij omdat je 90 JAAR zegt, en wstegink omdat hij het heeft over de 81ste EDITIE. LeMans heeft niet onafgebroken plaatsgevonden, het is nu de 81ste keer gehouden, 90 jaar na de 1ste keer.

        Login om te reageren
        • jamesmay zegt

          23 juni 2013 om 01:08

          @HDM: Helemaal goed!! Dat is het juiste verhaal

          Login om te reageren
  16. bofkont zegt

    22 juni 2013 om 20:57

    Zeer naar/triest voor de nabestaanden, maar dit is ook risico van het vak!

    Login om te reageren
    • Burdy zegt

      22 juni 2013 om 22:40

      @bofkont: Lekkere flutopmerking…… Met je !!! Hier heeft iemand het leven gelaten en jij zegt ‘eigen schuld, dikke bult’. Volgens mij is dat niet helemaal gepast.

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        22 juni 2013 om 23:18

        @Burdy: Tja dat mag jij gerust vinden geen probleem.

        Login om te reageren
        • Burdy zegt

          22 juni 2013 om 23:48

          @bofkont: Iedereen weet dat het erbij hoort en dat het kan gebeuren. Dat is ook de charme van de sport, de ongevallen. Maar om het nu met een uitroepteken neer te zetten……

          Het is niet zo dat de rest die de reacties lezen, dat nog niet wisten.

          Login om te reageren
  17. tvputr zegt

    22 juni 2013 om 20:57

    R.I.P Sterkte voor familie en vrienden…

    Login om te reageren
  18. jordy14 zegt

    22 juni 2013 om 21:10

    R.I.P

    Login om te reageren
  19. wstegink zegt

    22 juni 2013 om 21:20

    @Rice09 @HDM aaah van daar, thanks voor de uitleg helder…

    fijne race nog kerels..!

    Login om te reageren
  20. topless zegt

    22 juni 2013 om 21:25

    Ik kende hem niet, maar blijkt toch een ervaren prof te zijn.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Allan_Simonsen_%28racing_driver%29

    Login om te reageren
  21. thomcarspotter zegt

    22 juni 2013 om 21:45

    bizar hoe snel het kan eindigen…

    “Simonsen verloor na een zo’n tien minuten ”
    zinsopbouw klopt niet helemaal volgens mij
    in ieder geval, r.i.p.

    Login om te reageren
  22. biohazardracer zegt

    22 juni 2013 om 21:56

    R.I.P Allan Simonsen

    Login om te reageren
  23. replicant zegt

    22 juni 2013 om 22:05

    Zo snel zo’n fatale klap.. Echt uit het niets. iig r.i.p..

    Login om te reageren
  24. jessetje zegt

    22 juni 2013 om 22:05

    R.I.P. Sterkte aan familie en vrienden! Erg jammer

    Login om te reageren
  25. FeRaRi zegt

    22 juni 2013 om 22:18

    Wat een tragedie op deze dag en emoties. Ik heb deze beste man nog gesproken tijdens de 6uur van spa. Dat was dus zijn laatste uitgereden race. Ik heb het best lang met hem erover gehad over deze race enz. Ik hoop dat aston martin deze le mans dan ook wint voor hem. RIP..

    Login om te reageren
  26. lambomuira zegt

    22 juni 2013 om 22:26

    Rip Allan !!

    Login om te reageren
  27. Burdy zegt

    22 juni 2013 om 22:27

    Trouwens niet de enigste rijder die het niet na kan vertellen. Ook in de vln was het raak.

    http://www.sportauto.de/motorsport/rennabbruch-nach-todesfall-in-der-vln-7321153.html

    Zwarte dag voor de autosport. Hoop dat Aston Martin de race voor hem kan winnen. Niet dat ik wat tegen de andere merken heb.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      22 juni 2013 om 23:07

      @Burdy: Ik las het net idd. Waarschijnlijk hartaanval las ik.

      Login om te reageren
  28. Carreza zegt

    22 juni 2013 om 22:33

    Het ene moment draait hij een bocht in, het andere moment is het voor eeuwig gedaan.
    Doet je wel even nadenken…
    R.I.P

    Login om te reageren
  29. 4991 zegt

    22 juni 2013 om 22:42

    zo zie je maar wat voor gevolgen zo’n banale ongeluk kan hebben.

    Login om te reageren
  30. ferrari94tr zegt

    22 juni 2013 om 23:09

    Wel knap schofterig dat ze gewoon doorrijden na dit nieuws uitkwam. Ik had de race stil gelegd uit respect.

    Login om te reageren
    • quattromeister zegt

      22 juni 2013 om 23:31

      @ferrari94tr: grapjas.

      Login om te reageren
    • salti zegt

      23 juni 2013 om 00:24

      @ferrari94tr: Le Mans gaat altijd door, is nog nooit voorgekomen dat de race wordt afgelast.
      Ik denk ook niet dat je als courreur in de boeken wilt gaan als reden dat de 24h van 2013 niet door is gegaan

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      23 juni 2013 om 00:32

      @ferrari94tr: Tja, ergens heb je gelijk, maar er hangen te veel financiële belangen/investeringen aan vast om geheel te stoppen…

      Login om te reageren
    • barchetta zegt

      23 juni 2013 om 00:53

      @ferrari94tr: In 1955 meer dan 80 doden, ook toen zelfs niet stilgelegd.

      Login om te reageren
      • ricksmits zegt

        23 juni 2013 om 03:51

        @barchetta: toen om te voorkomen dat het publiek naar huis zou gaan wat files zou veroorzaken welke de hulpdiensten zouden blokkeren vertelden ze net.

        Het blijft een mythische race, ongelukken gebeuren maar t geeft spanning. Heel erg onder de indruk dat je als familie kan aangeven van doorrijden!

        Login om te reageren
    • jamesmay zegt

      23 juni 2013 om 01:11

      @ferrari94tr: De familie van Allan Simonson aangegeven dat zij het een groter eerbetoon vinden om door te racen. Dat is de reden dat Aston Martin haar wagens niet van de baan haalt

      Login om te reageren
    • kapitein187 zegt

      23 juni 2013 om 01:21

      @ferrari94tr: gozer voor je iets stuurt moet je even goed de feiten op een rijtje zetten.. De familie wilde, ter nagedachtenis, dat de race verder gereden werd..
      Persoonlijk vind ik het ook een groot verschil als dit een gewone race was geweest, maar als je kijkt hoe hier elk jaar naar toe geleefd word..ook door Simonsen.. R.I.P.

      Login om te reageren
    • keesje1987 zegt

      23 juni 2013 om 02:45

      @ferrari94tr: ja en dan?

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      23 juni 2013 om 10:23

      @ferrari94tr:

      Zoek eens op Youtube : Le Mans 1955 Crash.

      Misschien dat je het dan gaat begrijpen.

      Login om te reageren
  31. yannick-s zegt

    22 juni 2013 om 23:39

    Met de ergste crashes stappen ze soms zonder schram uit. Deze crash was hard maar ik dacht dat komt wel goed… Niet dus. Rip Allan.

    Klinkt misschien wat hard om t zeggen, maar het risico in sport maakt het dat het zo gaaf is. Jammer genoeg loopt het soms helemaal verkeerd af.

    Login om te reageren
  32. multoveloce zegt

    23 juni 2013 om 00:28

    Met 140+, axiaal de muur in, uiterst stijve kooiconstructies v. weinig deformatie toe latende carrosserie i.c.m. massatraagheid bij het menselijk lichaam. Helaas wederom een voorbeeld dat een mens van alles kan maken maar nog steeds niet alles kan hebben.

    Offtopic: dat laatste gaat ook op voor veel reaguurders hier…

    Login om te reageren
  33. martijnb11 zegt

    23 juni 2013 om 00:33

    Ik hoorde het net pas tijdens de uitzending op RTL 7, het legt toch weer een gewicht op zo’n prachtige race.
    R.I.P.

    Btw, sommige bloggers haten op alles en nog wat (VAG), maar toch mooi om te zien hoe dit soort dingen hier opgepakt worden.

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      23 juni 2013 om 01:46

      @martijnb11: Je bent ook wel een magnifiek stuk hondelul als je over zoiets gaat zitten glunderen. Zelfs op internet zijn zulke types dungezaaid. Gelukkig.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        23 juni 2013 om 10:30

        @bozewolf:

        “Hondelul ” vind ik nog erg mild.

        Mijn mening zou me gegarendeerd een ban opleveren

        Login om te reageren
  34. Sciurida zegt

    23 juni 2013 om 01:15

    Ik hoop dat Aston Martin nu in zijn eer de race winnen. Is toch wel even een wake-up call voor hoe het zomaar voorbij kan zijn

    Login om te reageren
  35. michelinman zegt

    23 juni 2013 om 09:17

    Het is altijd erg dat iemand een leven laat in een wedstrijd…
    R.I.P

    Login om te reageren
  36. hjhj zegt

    23 juni 2013 om 10:10

    sneu verhaal natuurlijk,
    heb nu lemans opstaan, maar sowieso veel crashes,
    net weer een aston van de baan..

    Login om te reageren
  37. desjonnies zegt

    23 juni 2013 om 10:25

    En Maandag,

    Maandag he.

    Zal het stik druk zijn voor de telefoniste van Aston Martin. ( ik wilde bewust het woord stervens vermijden bij druk)

    Allemaal coureurs die zich komen aanmelden voor het team.

    Want zo gaat dat, in de wereld van de grote mensen.

    Login om te reageren
  38. bayernmunchen zegt

    23 juni 2013 om 11:22

    @topless,

    “Alleen autoracen, bergbeklimmen en stierenvechten zijn echte sporten”

    De eerste twee is juist,stierenvechten is leedvermaak,op sensatiebelust en ongevoelig volk kijkt ernaar.
    En nee,ik ben geen dierenactivist,ook geen vegetarier,heb ook niet op de -Partij voor de dieren- gestemd.
    Gewoon een dierenvriend.

    OT; RIP.

    Login om te reageren
  39. mercedesclk350 zegt

    23 juni 2013 om 15:11

    Zielig. RIP Allan.

    Risico van Le Mans racen. Niet dat je gaat denken: “makkie, beetje 24 uur over een baan scheuren” want het tegendeel is hier bewezen.

    Nogmaals RIP.

    Login om te reageren
  40. The360box zegt

    23 juni 2013 om 15:14

    Ik was toch wel zeer bedroefd toen ik hoorde dat hij was overleden aan deze crash. Naderhand crashte de er ook een andere Aston door waarschijnlijk het differentieel.

    Login om te reageren
  41. johanvandertas zegt

    23 juni 2013 om 20:18

    Als je goed kijkt zie je de achterkant steeds huppelen van links naar rechts en weer terug. Er lijkt gewoon wat mis met de auto.

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      23 juni 2013 om 23:44

      @johanvandertas:
      Nah, je hoorde in het commentaar van een andere video, dat toen de race begon, dat de omstandigheden gevaarlijk waren omdat alle auto’s op slicks reden. Het begon vrijwel meteen na de start te regenen waardoor het gladder werd. En op dat blauwe stuk waar hij over heen reed is het sneller glad. Exacte oorzaak weet ik nog niet. Maar het lijkt erop dat het komt door de gladheid en wellicht een mechanische fout.

      Login om te reageren
  42. gast zegt

    23 juni 2013 om 21:32

    geen woorden voor…… sterkte voor de nabestaanden…

    Login om te reageren
  43. flippiez06 zegt

    24 juni 2013 om 11:47

    De eerste beweging die je de auto ziet maken, het uitbreken wat vervolgens resulteert in een overstuurteactie is een vrij normale. De tweede reactie echter is niet normaal, zeer waarschijnlijk dat er gewoon wat mis was met de auto. Het lijkt op een blokkerend/remmend rechter achterwiel waardoor de auto ineens haaks richting de vangrail gaat en uiteindelijk een achterwaardse impact krijgt te verduren.

    Login om te reageren
  44. lemans96 zegt

    25 juni 2013 om 14:21

    Na afloop van de race, vlak voor het beginnen van de overwinnaarsceremony, riep men nog op om voor de onvoortuinlijke Allan Simonsen een applaus te geven als eerbetoon aan hem.
    Dat was een emotioneel en indrukwekkend moment. Niemand leek dat applaus te willen stoppen….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North