• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Groen licht voor de Citroën DS9 (in China)

Auteur: Dennis, gepost 26 oktober 2010 om 22:39 – 73 Reacties

Citroën Metropolis Concept

Citroën is als merk nooit ‘my cup of tea’ geweest. Uitzondering is de DS3, want dat is echt wel een kek karretje. Misschien moet ik mijn mening binnenkort bijstellen, want ook de Survolt en het Metropolis concept zijn prima te pruimen. Het goede nieuws is dan ook dat het Metropolis concept groen licht heeft gekregen om als DS9 het Citroën gamma te verrijken.

Er is ook slecht nieuws, want wat we eigenlijk al wisten is opnieuw bevestigd: de DS9 is bestemd voor de Chinese markt. Het Franse moederbedrijf PSA gaat samen met Chinese partner Changan Automobile Group de DS9 op de markt brengen. Wij moeten het hier voorlopig doen met nieuwelingen als de DS4 en DS5.

De DS9 is gebaseerd op het Metropolis concept en wordt gebouwd op het platform waarop ook de Citroën C6 en Peugeot 407 worden gebouwd. Het concept heeft een hybride aandrijflijn waarbij een 2,0 liter V6 benzinemotor wordt bijgestaan door een elektromotor, samen goed voor totaal 462 pk. Het is nog niet duidelijk wat voor aandrijflijn het productiemodel zal krijgen.

PSA en Changan gaan de DS9 bouwen in de plaats Shenzhen, provincie Guangdong, voor het geval je een keer in de buurt mocht zijn. In de fabriek wordt momenteel een productielijn opgebouwd die half 2012 productieklaar moet zijn. (via: automotive news)

Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans
  • Dit kost het nieuwe topmodel van Citroën

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Citroen, ds9, Metropolis

Vorig bericht: « Handelaren tweedehands banden mogen gevaarlijke muggen blijven importeren
Volgend bericht: Nieuwe Volkswagen Jetta – deze is voor Europa »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dijkertje zegt

    26 oktober 2010 om 22:41

    Leuk aantal PK’tjes uit een 2 liter V6 en een elektromotor, allejezus..
    Lijkt een beetje op een concurrent van een Audi A7.

    Login om te reageren
    • Potver7 zegt

      27 oktober 2010 om 10:35

      @Dijkertje: Lees het artikeltje in Automotive News even: die motor zit in de Metropolis concept. Welke aandrijving de DS9 krijgt is nog lang niet zeker, ik zou er eerder op gokken dat ze er een bestaande motor in lepelen.

      Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    26 oktober 2010 om 22:42

    so who,s the land of the onbegrensde mogelijkheden now ??

    Login om te reageren
  3. troublesome88 zegt

    26 oktober 2010 om 22:43

    Deze concept is wel erg strak hoor, ik zou er niks meer aan doen, maarja wie ben ik..

    Login om te reageren
  4. Citrofiel zegt

    26 oktober 2010 om 22:44

    Als ik over 20 jaar rijk ben, ga ik alle types Chinese Citroëns hierheen halen, gewoon omdat het kan. ;)

    Maar zoals ik al eerder zei: Het is maar de vraag wat er overblijft van dit concept…

    Login om te reageren
  5. Dawg zegt

    26 oktober 2010 om 22:45

    Bruutste Audi-neus ooit :)

    En waarom alleen in China, hier met dat ding, da’s pas een kekke ‘2.0’ hybride (met 462pk!).

    Login om te reageren
  6. de echte bob zegt

    26 oktober 2010 om 22:49

    YES YES YES!!!
    De geilste uber Citroen!
    eat that VW!

    Login om te reageren
  7. george zegt

    26 oktober 2010 om 22:51

    Het zal toch zolangzamerhand iedereen opvallen dat er meer samenwerking is met China.
    Lang Lang was een Chinees in Nederland die lang lang geleden al inzag dat je als chinese hollander rijk zou kunnen worden aan de verkoop van koelkasten in China.
    Waarom heeft Audi zo`n succes in China en BMW niet ?
    Waarom de DS9 ?
    Volgens mij zijn de Chinezen premium in-exporteurs.

    Login om te reageren
  8. Jippie zegt

    26 oktober 2010 om 22:51

    Ik snap wel dat ie daar in China blijft. Dat design is voor Europeanen echt niet te pruimen. En de DS3 een kek karretje? Niet echt hoor. Die rare plompe neus is nou ook niet bepaald een toonbeeld van automobiele design-kunst.

    Login om te reageren
    • george zegt

      26 oktober 2010 om 22:59

      @Jippie: Je hebt je neus gestoten,auw.

      Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      26 oktober 2010 om 23:09

      @Jippie: De reacties op beide auto’s doen denken dat de ‘gemiddelde mening’ anders luidt. ;)

      Login om te reageren
    • Atenza zegt

      26 oktober 2010 om 23:38

      @Jippie: DS3 vind ik ook nogal overated qua exterieur. Neus is echt vreselijk lomp. Net een stootkussen (die omhoog kijkt) die je tegemoet komt. Zijkanten zelfs wat kaal maar vooral een te hoge taille zodat het er allemaal nog eens wat lomper uitziet.. alleen de MiTo Puddingbroodje is nog erger

      Login om te reageren
    • Loppie zegt

      27 oktober 2010 om 00:09

      @Jippie:
      Net zoals jou gezicht, dat is ook geen toonbeeld voor de mensheid.

      Login om te reageren
  9. Laue zegt

    26 oktober 2010 om 22:55

    Citroen, ik EIS dat deze ook naar europa komt.

    Login om te reageren
  10. Ice zegt

    26 oktober 2010 om 23:04

    Wat een bak zeg. Ontzettend gaaf. Hopelijk blijft er genoeg over van de concept in het uiteindelijke model.

    Login om te reageren
  11. maartenooms zegt

    26 oktober 2010 om 23:07

    de concept doet me een beetje denken aan de Bugatti Galibier of hoe die ook heet, die nieuwe vierdeurs in ieder geval.

    Login om te reageren
    • Atenza zegt

      26 oktober 2010 om 23:15

      @maartenooms: mij ook behalve dan dat ie totaal anders is.. echt serieus, NIETS komt overeen.. maar toch knap dat jij er de Galibier in ziet..

      Login om te reageren
  12. maartenooms zegt

    26 oktober 2010 om 23:08

    jep de 16C Galibier

    Login om te reageren
    • george zegt

      26 oktober 2010 om 23:21

      @maartenooms: Sorry dat ik zo langzaam reageer.
      Ik moet nog even bijkomen van jouw grapje.
      Tegelijk @jippie ook maar erbij betrekken.
      De DS9 heeft een mooie neus.
      De neus van de Bugatti Galibier is als de neus van Cleopatra.
      Meer uitleg over hoe mooi die neus dan is vind je Asterix en Obelix.

      Login om te reageren
  13. Atenza zegt

    26 oktober 2010 om 23:14

    Platform moet wel flink worden verlengd dan.. denk niet dat het productiemodel nou zo vreselijk veel op deze concept gaat lijken. Op zich wel geslaagd ding verder alleen een lompe aftermarket voorlip op een concept car is een beetje kansloos..

    Login om te reageren
  14. saba,... zegt

    26 oktober 2010 om 23:18

    wat een badass bak zeg,…

    Login om te reageren
  15. Bart_V zegt

    26 oktober 2010 om 23:19

    mooi karretje
    weet nog zo”n auto die ik graag in Europa had gezien
    namelijk de toyota blade (auris maar dan met een V6 voorin) http://www.themotorreport.com.au/1299/toyota-blade-master-g-golf-r32-challenger

    Login om te reageren
    • G-Ammo zegt

      26 oktober 2010 om 23:46

      @Bart_V: Mooie bak die Toyota! Die Citroen ziet er ook sexy uit trouwens.

      Login om te reageren
  16. maartenooms zegt

    26 oktober 2010 om 23:32

    @george

    mooi dat je erom kunt lachen,
    ik bedoel niet perse qua lijnen maar eerder qua stijl en zn imposante uiterlijk.
    nu ik de foto’s van die galibier zie vind ik het inderdaad ook geen erg geslaagde vergelijking, in mn hoofd leek het er meer op haha. De neus van cleopatra werd spuuglelijk gevonden, caesar moest niks van dr hebben.

    Login om te reageren
    • george zegt

      26 oktober 2010 om 23:40

      @maartenooms: Sportief van je.
      Ja, imposant zijn ze beide, echter niet te vergelijken.
      Ik adviseer je om even opnieuw te lezen wie dat neusje van Cleopatra mooi vind.

      Login om te reageren
  17. maartenooms zegt

    26 oktober 2010 om 23:33

    @ Atenza

    Dank je!

    Login om te reageren
  18. RobTWo zegt

    26 oktober 2010 om 23:45

    Als je goedkoop plastic speelgoed wilt verkopen op de markt, laat je het in China maken en laat je gewoon een container vol verschepen…..
    Als je het dan duur wilt verkopen, laat je het door een echte designer ontwerpen.
    Citroën heeft dat ook begrepen.

    Login om te reageren
    • Potver7 zegt

      27 oktober 2010 om 10:44

      @RobTWo: Zou een dappere zet zijn als ze dat gingen proberen, marketing-technisch is het volgens mij niet zo’n goede zet om hier een ‘premium’ auto te gaan verkopen die gebouwd is in China als je ook gewoon Europese fabrieken hebt.

      Nee, ik denk dat ze hem eerst in China uitbrengen omdat (a) ze er daar veel meer van kunnen verkopen dan in Europa, (b) de ontwikkelingskosten in China lager liggen o.a. omdat de veiligheidseisen minder streng zijn, (c) de produktiekosten lager zijn en dus de marges hoger, en (d) als ze dat ding hier nu uitbrengen dan kunnen ze de C6 wel opdoeken en die zit nog niet aan het eind van zijn levenscyclus.

      Login om te reageren
  19. amg63 zegt

    26 oktober 2010 om 23:54

    Citroen!

    Login om te reageren
  20. Cantago zegt

    27 oktober 2010 om 00:00

    Die Metropolis Concept is echt een van de allermooiste concepts OOIT! Als er Lamborghini op stond er een huilende V12 in lag, dan was het echt de droomauto van het jaar!

    Login om te reageren
  21. Pallas zegt

    27 oktober 2010 om 00:25

    FANBOY ALERT: Iedereen heeft zoveel mazzel dat ik dit nu pas lees,ander had ik jullie gespammed met een een of ander vaag BX spotje:
    http://www.youtube.com/watch?v=QNrlDNRN6AI

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      27 oktober 2010 om 00:28

      @Pallas: Oke, meestal kan ik je reacties nog enigszins plaatsen, maar wat heeft dit spotje met de DS9 te maken?

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        27 oktober 2010 om 00:35

        @Citrofiel: Nog wakker? Sorry heb Pallas’ laptop tijdelijk gekaapt:
        http://www.youtube.com/watch?v=142UhLMoYUw

        Login om te reageren
        • Citrofiel zegt

          27 oktober 2010 om 00:38

          @Pallas: Dus ik heb hier te maken met een andere citrofiel die nu op Pallas’ account zit en precies dezelfde stijl heeft als Pallas en ook een vriendelijk ‘nog wakker’ toewerpt aan iemand die hij compleet niet kent. Jaja…

          Pallas, heb je soms wat op? ;)

          Login om te reageren
          • Pallas zegt

            27 oktober 2010 om 00:50

            @Citrofiel: Tijdje geleden heb ik ookal een iets soortgelijks gedaan en met jou ‘gesproken’, en ja de orginele Pallas heeft al wat op.
            Als Lady Die hier nou had ingezeten?
            http://www.youtube.com/watch?v=oK7Xis1FAzg

            Login om te reageren
            • Citrofiel zegt

              27 oktober 2010 om 00:58

              @Pallas: Gezellig, maak anders eens een eigen account aan en doe Pallas de groeten van me. :lol:

              Login om te reageren
        • george zegt

          27 oktober 2010 om 00:41

          @Pallas: Niet spelen met andermans laptop.
          Is Lady Di het verband met de DS9 ?

          Login om te reageren
  22. captain zegt

    27 oktober 2010 om 00:44

    haha epic, citroen maakt al jaren lelijke auto’s (hoewel ze toch proberen de laatste tijd, ze zijn er lang nog niet). Dan opeens komen ze met deze juggernaut, echt een kanon van een kar, megavet design. Maar dan blijft die in china, vind ik erg jammer. Als ze nu eens meer van dit soort ontwerpen ipv die c6 en de toch-niet-mooie-DS3, dan heeft citroen een kans om van haar belabberde imago af te geraken

    Login om te reageren
    • george zegt

      27 oktober 2010 om 00:55

      @captain: Over 5 jaar zijn er 1 miljoen citroenen verkocht in China.
      Dan zijn er twee premium cars.
      1: Audi.
      2: Citroen.
      Hoezo marketing ?

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        27 oktober 2010 om 08:12

        @george:
        En Mercedes gaat een deel van de toekomstige C-classe (merendeels de verlengde versie…) ook in China bouwen…
        En de X1 gaat er ook gebouwd worden specifiek voor de lokale markt.
        Dus China is aardig op weg om de wereldwijde automobielproductie aardig op te schudden.

        Login om te reageren
  23. Henk zegt

    27 oktober 2010 om 01:07

    citroen zal nooit premium worden blijft gewoon grootheidswaanzin

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      27 oktober 2010 om 01:13

      @Henk: Hier misschien niet, in China maken ze wel een kans.

      Login om te reageren
    • george zegt

      27 oktober 2010 om 01:18

      @Henk: Dat is een groothenkwaanzin mening.

      Login om te reageren
    • Potver7 zegt

      27 oktober 2010 om 10:37

      @Henk: Een jaartje of 30 geleden dacht men ook zo over Audi…

      Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      27 oktober 2010 om 18:31

      @Henk:
      Citroën bouwde al limousines toen de rest nog drollen op wielen bouwden.

      Login om te reageren
  24. Shenkie zegt

    27 oktober 2010 om 01:49

    @Henk:

    In het verleden hebben ze anders al weldegelijk premium auto’s gemaakt. Zie o.a. Citroen SM met een krachtbron die van Maserati afkomstig was.

    OT:
    Supermooi! Erg jammer dat hij exclusief voor de Chinese markt zal worden gemaakt.

    Login om te reageren
  25. george zegt

    27 oktober 2010 om 02:16

    Als Johan Cruijff een SM rijd dan is dat inderdaad Premium.
    Goed beschouwd is Citroen The Premier Premium.
    Bedankt voor de info @Shenkie.

    Login om te reageren
  26. FabianVTS16V zegt

    27 oktober 2010 om 07:29

    Echt een bizar mooie voiture!!
    Er zullen vast nog wel wat dingen gaan veranderen, zoals de velgen / zijspiegels / motorisering maar deze mogen ze zo hier introduceren.
    Waarschijnlijk zal dat wel niet gebeuren gezien de gemiddelde Europeaan niet verder kijkt dan z’n neus lang is en de chinezen juist open staan voor veranderingen!

    Login om te reageren
  27. transistor zegt

    27 oktober 2010 om 07:54

    ze weten wat ze willen he de chinesen.
    Zijn slimme mensen.

    Login om te reageren
  28. Bumer zegt

    27 oktober 2010 om 08:33

    Waarom worden ineens al die Chinezen voorgetrokken en krijgen zij verlengde versies van auto’s (terwijl ze kleiner zijn dan de gemiddelde Europeaan)…?

    En nu krijgen zij ook nog eens exclusief deze DS9… De bofkonten. :(

    Login om te reageren
  29. Jokkebrok zegt

    27 oktober 2010 om 08:48

    Hier met dat hok, die is echt gaaaf!!

    Login om te reageren
  30. duckje zegt

    27 oktober 2010 om 09:02

    een prachtige auto!

    Login om te reageren
  31. wouter zegt

    27 oktober 2010 om 09:03

    Érg vet, maar één ding stoort met toch wel, en dat is dat de achterkant “En profil” op nóg een voorkant lijkt… Twee voorkanten op 1 auto faalt…

    http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Citroen/Metropolis_Concept_Photoshoot/Citroen_Metropolis_Concept_fotos_26.jpg

    Login om te reageren
  32. Zodan zegt

    27 oktober 2010 om 09:18

    Wat een mooie bak. Zonde dat je die niet hier op de weg zult zien.

    Login om te reageren
  33. Barryyy zegt

    27 oktober 2010 om 09:36

    Ziet er goed uit, strak design.
    Waarschijnlijk worden er nog een aantal dingen aangepast in het uiteindelijke eind ontwerp, maar goed.

    off topic: Daar passen wel duizend chinezen in:)

    Login om te reageren
  34. Pier zegt

    27 oktober 2010 om 10:02

    Zal wel weinig van het concept overblijven als ze die alleen in China gaan verkopen…wel zonde want als ze deze nou gewoon gingen maken met de juiste materialen en technieken dan zou het een prachtkar zijn en een leuk alternatief voor de dikke Duitsers.

    Login om te reageren
  35. CSL zegt

    27 oktober 2010 om 10:21

    De mooiste Citroën …….

    Login om te reageren
  36. majinstar zegt

    27 oktober 2010 om 10:46

    Wie dit vergelijkt met een Audi A7 is gek. De DS9 is vergelijkbaar met een Aston Martin Rapide of BMW CS. Ik hoop dat hij een dikke V8 krijgt en veel wordt verkocht. Dit een van de betere concepts die ik tot nu heb gezien.

    Login om te reageren
    • george zegt

      27 oktober 2010 om 11:56

      @majinstar: 4 verkeerde conclusies in 2 zinnen, dat is knap.
      Wie de DS9 ziet denkt een kort moment aan de Bugatti Galibier. Althans dat doet @Maartenooms.
      Is er al een plaatje van deze motorfiets BMW ConceptS ?
      De Audi A7 is inderdaad een kekke auto !

      Login om te reageren
  37. fab zegt

    27 oktober 2010 om 11:18

    ben ik nu de enige die deze auto extreem lelijk vindt? ook die ds3 alsof ze proberen een mannelijke versie van de fiat 500 te maken maar echte mannen willen geen kleine auto’tjes

    Login om te reageren
    • george zegt

      27 oktober 2010 om 11:42

      @fab: Ja, je bent de enige.
      Wil je zelf een conclusie uittrekken ?

      Login om te reageren
  38. Svenni zegt

    27 oktober 2010 om 11:56

    dit is wel n citroen die ik wil !
    Dat wordt volgend jaar 1ntje importeren 8)

    Login om te reageren
  39. Griffin zegt

    27 oktober 2010 om 12:52

    Mjoah, te groot voor de Europese markt denk ik. Ik zie de Franse presidenten nog niet in dit ding voorgereden worden…

    Login om te reageren
  40. AGERA zegt

    27 oktober 2010 om 16:57

    Saaa Damnmn dit is echt balen, voor het eerst dat ik het jammer vind, omdat het een Franse auto betreft.

    Dit is tocg vele malen mooier dan de nieuwe Merc CLS of De Audi A7

    Login om te reageren
  41. AGERA zegt

    27 oktober 2010 om 17:24

    Vergeten erbij te vermelden of je nu Audi/BMW/Mercedes/Jaguar/Maserati/Porsche fanboy bent iedereen moet kunnen toegeven dat dit een fantastisch mooi model is en ik hoop stiekem dat deze auto zo op de markt zal komen, zonder nog er veel aan te veranderen..

    Login om te reageren
  42. Pallas zegt

    27 oktober 2010 om 17:29

    Doe mij maar een C6, toch meer een Citroën-feel.
    PS ik ben de echte Pallas, zal in vervolg niet weer op de bank in slaap vallen zonder de laptop af te sluiten….

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      27 oktober 2010 om 23:37

      @Pallas: Toch grappig dat diegene die gister voor jou speelde zo’n beetje dezelfde stijl heeft als jij qua reacties. ;)

      Login om te reageren
      • george zegt

        27 oktober 2010 om 23:42

        @Citrofiel:
        Misschien een tweeling ?
        Hoe dan ook, dat was op dat moment een leuke ietwat verwarrende ractie.

        Login om te reageren
      • Pallas zegt

        28 oktober 2010 om 09:01

        @Citrofiel: Als je te lang met mij omgaat ga je op mij lijken. Maar of dat nu positief is…

        Login om te reageren
  43. speedlimit zegt

    27 oktober 2010 om 18:54

    Ziet er absoluut niet verkeerd uit.
    Bij de typenaam DS9 moet ik toch zo gauw aan de AM DB9 denken…ook al is ’t maar 1 lettertje wat verschilt ;)

    Login om te reageren
  44. jodocus zegt

    27 oktober 2010 om 23:17

    @potver 7:
    Raak opgemerkt – Citoën gaat vandaag in Europa nog niet rondbazuinen dat die Metropolis er op termijn als DS9 zit aan te komen als ze hier nog 3 – 4 jaar verder moeten met de C6. Opvallnd toch ook dat Citroën zelfs niet op de Parijse autoshow deze Metropolis presenteerde…
    Maar het is zo’n oogverblindende voiture dat ik stiekum hoop dat ie snel onze wegen moge sieren!

    Login om te reageren
  45. jodocus zegt

    27 oktober 2010 om 23:24

    @ pallas & co:
    Toch verdomd kekke karretjes die crashende 2PK & Dyane’s.
    Dank zij de kreukelzones avant-la-lettre overleef je nog zo’n frontale crash !

    Login om te reageren
  46. NicoLauda zegt

    27 oktober 2010 om 23:28

    Laat maar komen.
    De 206 word daar ook al als C2 verkocht.
    Ervanuitgaande dat die daar van dezelfde kwaliteit is als die we van PSA hier gewend zijn dan komt het helemaal goed met die Metropolis. Zelfs die naam doet het goed voor zo’n bak.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North