Hamilton krijgt 3 plaatsen straf, Verstappen start van P2! *Update*

Auteur: , 83 Reacties

Gerechtigheid!

Mercedes Red Bull

Het duurde even, maar eindelijk lijkt de spanning in de Formule 1 weer een beetje terug te komen. De racewagens van Mercedes waren overduidelijk niet in hun element. We weten allemaal dat Hamilton een grootheid is, maar voor de afwisseling was het wel prettig om te zien dat hij dit keer géén pole position wist te pakken.

Die eer ging gelukkig naar Charles Leclerc. De Monegask rijdt tot nu toe een ijzersterk weekend, met een foutloze kwalificatie. Ondanks dat alles tegenzat, wist de Brit alsnog beslag te leggen op P2. Echter, het was al bekend dat Hamilton in Q2 de Fin Kimi Raikkonenen blokkeerde. Nu zijn daar veel excuses voor te verzinnen, maar als de raceleiding consequent is, geven ze Hamilton ook een straf. Zo luidde de consensus onder de diverse kenners.

De raceleiding is consistent, zo blijkt. Want Hamilton heeft een grid-straf gekregen. Hij wordt drie plaatsen terug gezet en zal de race starten vanaf P5. Goed nieuws voor Max Verstappen, want hij schuift hierdoor op naar de tweede startpositie. Naast Charles Leclerc zal hij van de voorste startrij vertrekken.

Daarbij zijn er nog wat gridstraffen uitgedeeld. Op alfabetische volgorde zijn er straffen uitgedeeld aan: Albon, Hamilton, Hulkenberg, Magnussen, Russell en Sainz. Hamilton zal dus van P4 starten, daar Magnussen van P5 naar P10 is gezet.

De startopstelling van de Grand Prix van Oostenrijk 2019 inclusief gridstraffen is als volgt:

1. Leclerc
2. VERSTAPPEN
3. Bottas
4. Hamilton (gridstraf)
5. Norris
6. Raikkonen
7. Giovinazzi
8. Gasly
9. Vettel
10. Magnussen (gridstraf)
11. Grosjean
12. Ricciardo
13. Perez
14. Stroll
15. Kvyat
16. Hulkenberg (gridstraf)
17. Kubica
18. Russell (gridstraf)
19. Albon (gridstraf)
20. Sainz (gridstraf)



83 reacties

Tja, en dan kan een ‘georganiseerde optocht’, zoals waarnaar een gemiddelde Formule 1 wedstrijd zich meestal ontwikkelt, zo maar weer eens naar een podiumplaats voor Max Verstappen toe leiden. Speculaties vooraf, ik weet het, maar ik zie weinig redenen voor twijfels.
@RRRobert: Lekker objectief… *kuch*
@venividivici: FYI, speculeren is nóóit objectief. Je kunt er statistieken bijhalen, historie in meenemen of desnoods onderbuikgevoelens, het blijft giswerk.
@RRRobert: neem nog een slokje azijn
@moondustfocus: huh?
@mp014: neem aan dat hij @venividivici wilde quoten
@RRRobert: ik denk alleen dat nu de mercedessen niet voorop staan, het niet een grote optocht gaat worden maar dat er daadwerkelijk actie komt
@sjonniedeluxe: ik denk dat Bottas te veel wilt en Max en hij eraf gaan in de 2e bocht. LeClerc wordt 2e en Lewis pakt de overwinning
@sjonniedeluxe: ik hoop het. Ook de mislukte kwalificatie van Vettel kan mogelijk voor de (brood)nodige reuring zorgen, vanuit het middenveld. Als zegt mijn onderbuik (je weet wel, dat subjectieve element wat kan worden ingezet bij speculaties) dat Vettel (weer) te graag en te snel wil oprukken naar de voorhoede en daarbij (weer) een fout maakt wat hem kansloos maakt voor een goede klassering.
@sjonniedeluxe: het is te hopen. Maar ik vrees dat als Mercedes de snelheid weet te vinden ze gewoon wachten tot iedereen gaat pitten, dan een gat groot genoeg rijden om zelf ook te pitten en daarna de kopposities vast te houden. Ook deze race zal wel weer in de pitstraat beslecht worden dan. Laten we hopen dat ze die snelheid niet vinden, want inhalen en niet op kop rijden kunnen ze niet bij Mercedes.
Max langs Leclerc
Hamilton achter Bottas
Magnussen P4
Vettel P9
Gaat een leuke race worden denk ik zo
@brent_decat: Vroeger was dit het recept voor een leuke race. Tegenwoordig? neh. Zal een optocht worden en vanwege het korte circuit zullen veel mensen op een ronde komen.
@dees: hopen dat max gasly lapt
@FB_100001036415374: magnussen heeft penalty helaas. Norris p4!!!1!!
@koeckenbacker: Klopt! zag het net. Norris P4!
MaAr AlS mAx HeT wAs ZoU hIj HaRdEr GeStRaFt WoRdEn…

Ik word zo moe van die Max fans he, bah bah.

Ik durf zelfs te zeggen dat de straf onnodig was, want Raikonnen is gewoon door naar Q2.

Maar goed, objectiviteit en Formule 1 gaan nou eenmaal niet samen.
@87sandyd: uh oke. Krijgt Hamilton een straf, is het nog niet goed.
@87sandyd: Persoonlijk vind ik de straf niet terecht. RAI was al door. Dankzij die gekke heuvels in Oostenrijk is het zicht lastig.

Aan de andere kant: de wedstrijdleiding is in elk geval consistent en geeft iedere overtreder, ongeacht de omstandigheden, de straf zoals deze is voorgeschreven. Dat is op zich wel keurig.
@willeme: de straf is wel terecht. Of RAI door is is helemaal niet relevant. Het gaat eron dat HAM hem hinderde. Gelukkig trekken ze nu wel één lijn. HAM is het er zelf ook mee eens trouwens.

Hamilton reageerde op de straf via zijn social media en meldde het volgende erover: “De straf is helemaal terecht en ik accepteer die zonder moeite.”

“Het was mijn fout en ik zal daar de volledige verantwoordelijkheid over dragen. Op dat moment was ik er niet van bewust”, concludeerde de Brit over de kwestie.

https://www.gpblog.com/nl/nieuws/40325/hamilton-trekt-boetekleed-aan-na-gridstraf-mijn-fout-en-mij-verantwoording-.html
@rollingstoned: Ja, ik geloof ongeveer 99% niet van zijn antwoord :-D.

In technische zin heeft de leiding gelijk. Dit seizoen hanteren ze heel erg letterlijk het reglement. Ten opzichte van vorige seizoenen is er minder willekeur. Dus in dat opzichten zitten de stewards, Hamilton en jij op één lijn ;-).

Maar ik vind persoonlijk de straf veel te zwaar voor hetgeen wat er gebeurde. Sowieso maken die gridstraffen het er niet leuker, duidelijk of overzichtelijker op. Op deze manier van regels moet je letten wat er naast de baan gebeurd, dan op de baan. Dat mag van mij wel iets minder, vind ik.
@willeme: Drie plekken gridstraf is gewoon de standaard straf die je krijgt als je iemand hindert. RUS kreeg dezelfde straf voor het hinderen van KVY in Q1.
@rollingstoned: Ik ben op de hoogte van de regels ;-). En ik vind de maatregel niet in verhouding staan tot hetgeen wat er gebeurt is. Wel fijn dat ze consequent zijn dit seizoen, maar het wordt er niet beter op zo. Naar mijn mening, althans ;-)
@87sandyd: Wie zegt dat? Of oordeel jij alvast over de zgn. ‘Max fans’, nog voordat er ook maar iets geroepen is? Zet je vooringenomen reacties voor volgende races ook maar vast klaar dan. Of zet erbij dat je reactie een herhaling van die van voorgaande race(s) was, daar die je iedereen een plezier mee.
@scorpion80: Ga ff op Facebook kijken, het staat er vol mee. Ik keek de kwalificatie bij mijn schoonfamilie. Daar deden ze ook al zulke uitspraken…

Ik doe deze uitspraak nav uitspraken van andere mensen. Ik leg ze geen woorden in de mond.
@87sandyd: Je wordt dus moe van mensen op Facebook en van je schoonfamilie. Daar kan je iets aan doen hoor. Die mensen heb je zelf geaccepteerd :-)

De straf is trouwens terecht, of iemand door is naar Q2 is daarbij niet relevant.
@scorpion80: zijn ook meningen ;) Ach, het zal ook wel de warmte zijn
@87sandyd: facebook..*proest*. Einde discussie
@unknown234: inderdaad, Facebook is bij mij al lang exit.. Autoblog volgt binnenkort, tenzij het inhoudelijk meer te bieden heeft
@bluster:
Geef anders gelijk even een goede tip voor iets beters dan Autoblog? 🤔
@stationcar: de app van netcarshow. Saaie lay-out, weinig tekst, maar 100% auto
@bluster: doei
@87sandyd: kwalificatie kijken bij je schoonfamilie terwijl het ook nog eens 33 graden is, wat een kudt Zaterdag zeg
@lekkaah: hahaha
@87sandyd: wat de neuk heb je dan ook op Facebook te zoeken? Facebook is een beetje het SBS6 van internet. Ik noem het ook wel tokkietown!
@rhellema: Haha, ik kan het niet beter verwoorden. Om die reden al een tijdje geleden verwijderd, maar je blijft er door die plug-ins soms toch nog mee geconfronteerd worden.
@87sandyd: Asl we zo graag op Facebook zouden willen kijken dan zaten we wel daar i.p.v. op Autoblog…
@87sandyd: Ja hij was door naar q2 maar dat betekent nog niet dat het geen gevolgen had. Ik weet het niet meer maar misschien moest RAI wel een keer extra naar buiten om een betere tijd te zetten. Wat weer banden kost voor de race.
Maar even serieus. Een penalty voor dit?? Vind ik wat overdreven, en dat zeg ik als die-hard Ferrari fan.
Zouden ze een recht lijntje willen trekken?

Maargoed, ik heb wel zin in de race morgen. Dat was vorige week wel anders.
Hamilton vanaf p5 dat duurt 3 bochten en hij zit alweer in de versnellingsbak van Max
@rob5nismo: Nou de kwalificatie tijd scheelde nauwelijks. En de party mode bij Mercedes doet meer dan die van Honda. Dus ben benieuwd naar de racepace.

Nu ben ik ook wel sceptisch n.a.v. de afgelopen races, maar ik heb toch hoop dat het leuk wordt morgen.
@reactief: de partymode gebruikt Mercedes ook indien het tijdens de race nodig is.

Ferrari verpest het voor Leclerq, want die focussen zich op Vettel;
Verstappen/Honda houdt het niet t.o.v. Mercedes.
Bottas wordt zenuwachtig met Hamilton in zijn spiegels
Norris wordt 5e.
Hamilton 1e, kan een veel beter tempo rijden op geel dan Leclerq. Dat hebben we wel in Frankrijk gezien.
@erik2907: Heerlijk zo’n uitgesproken voorspelling. Ik wacht de race gewoon af. We zullen zien! Hopelijk geen deceptie.
@reactief: maar goed ik hoop ook op een mooie race met veel actie op de baan en spanning tot de laatste bocht
@rob5nismo: Ja en dan gaat dat domme kunstmatige hulpje DRS genaamd open en is het… dag Max!
@venividivici: drs is pas bij ronde 3
Aan de ene kant is het terecht, want consequent. Aan de andere kant is het de vraag hoe zinvol het is om consequent te zijn in iets doms. Wat mij betreft houden ze meteen op met dit soort grid- en uitslagvervalsing.
Lekker voor Hamilton.
Zo moet dat!
Ik hoop dat Ferrari nu ook echt LeCler steunt en niet probeert Vettel alleen maar naar voren te krijgen..
Ik ga ook soeculeren. Binnen 10 ronden gaat Hamilton Verstappen voorbij met een DRS. Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat een RB sneller is dan een Ferrari of een Mercedes…
@willeme je startopstelling heeft Hamilton op P4..
@acakoning: Klopt. Magnussen stond daar. Maar die krijgt óók een gridstraf. Dus schuift Hamilton weer een plaatsje op.
@willeme: Magnussen stond op 5.
@bernoulli: en daar staat Norris nu, toch?
@willeme: Hamilton start 5e toch? Of heb ik dat nu verkeerd begrepen?
Klopt, vanaf 5 (3 plaatsen straf)
@bluster: oh nee, 4 omdat Magnussen ook opschuift
@bluster: overal staat wat anders, maar ik ga uit van 5
@bluster: Hamilton schuift een plaatsje op omdat Magnussen óók vijf plaatsen naar achteren gezet wordt.
@willeme: moet hij dan niet alsnog dáárna een plekje zakken? Anders is de straf een mindere straf omdat iemand anders ook een straf krijgt
@gulli: Dit is wat het reglement voorschrijft. En de lijst die F1 zelf communiceert:

https://www.formula1.com/en/results.html/2019/races/1008/austria/starting-grid.html

Maar het is absoluut wat onduidelijk ;-)
@willeme: feitelijk zou MAG van 5 naar 10 gaan, VET van 10 naar 9.
NOR van 6 naar 5.

Je zou denken doordat HAM van 2 naar 5 gaat NOR dan weer zou doorschuiven van 5 naar 4.

Echter, eerst worden de tijdstraffen uitgedeeld, daarna de mechanische straffen.

Dus:

HAM van 2-5 = MAG van 5 naar 4
Door de versnellingsbakwissel zou MAG van 4 naar 9 gaan maar omdat hier een gelijkwaardig voordeel wordt gehaald en de tijdstraf het voordeel geniet van de mechanische straf gaat MAG toch rekenkundig van 5 naar 10. Ingewikkeld, maar zo is het.
@erik2907: m.a.w., MAG mag met een mechanische straf niet profiteren van een tijdstraf van een andere coureur.
@erik2907: Nee, so werkt het niet. Gridstraffen worden net als alle andere jaren op volgorde waarin ze uitgedeeld zijn toegepast. Wat nieuw is, is dat men gaten in de grid laat en pas na het toepassen van alle straffen de auto’s weer opschuift. Het heeft dus niks te maken met het soort straf. Deze tweet laat de methodiek goed zien https://mobile.twitter.com/rachelbrookestv/status/1145038343836786690?s=21
@edge: Dank voor de bijdrage ;-).
@edge: dus feitelijk zeg je dat Hamilton mazzel heeft dat MAG wegviel. Anders was HAM op vijf gekomen en MAG op 4. Maar omdat MAG als 1e wegviel was er het plekje vrij om HAM op 5 te zetten en wegens de lege plaats schuift 3 naar 2, 4 naar 3 en 5 naar 4.

Dus, mechanische straf gaat voor tijdstraf. Anders was MAG van 4 naar 9 gegaan.

Deze mevrouw (tweet) plaatst MAG van 5 naar 11. Feitelijk had MAG op 10 moeten komen en was hij, net als HAM (van 2+3 = 5 min één lege plek = 4) opgeschoven van 5 naar 10 minus één lege plek = 9.
@erik2907: Ja. Hamilton profiteert daardoor van de nieuwe methodiek. Norris heeft pech, want volgens de methodiek van de vorige jaren zou hij twee plaatsen gewonnen hebben en P4 krijgen.
@willeme: Ah zo zit het dus, dank!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dat wordt een superspannende race, Hamilton moet er wel drie inhalen. Alle drie een makkie maar toch…
Gewoon een FIA actie om kunstmatig “spanning” terug te brengen…..
Ham zet die auto op de partymodus en heeft dan een mijoenjard pks meer tov de rest, dus rijdt in 20 rondjes weer vooraan. Ik hoop dat ik er helemaal naast zit trouwens!😀
Mijn voorspelling vanaf de SBS6-tribune:
Ronde 1:
– bocht 1 getouwtrek BOT en VER;
– bocht 2 HAM verschalkt BOT;
– Sector 2 afstand stabiliseert;

Ronde 2:
– bocht 2 HAM pakt VER
– LEC op 5 seconden afstand.

Ronde 71:
– 1 HAM
– 2 LEC (mislukte pitstrategie)
– 3 BOT
– 4 VER (mislukte pitstrategie)
– 5 VET
Zijn Verstappen fans nou zo dom dat ze niet begrijpen wie verstappen is als we zijn naam niet in hoofdletters schrijven, of is er een andere reden waarom dat gedaan wordt?
@gebruikersnaam3: Het is vrij simpel. Niet iedereen leest het artikel, maar wil alleen even snel de uitslag zien en is benieuwd waar Verstappen is geplaatst. Het is een vrij gangbare manier om dan de Nederlandse inzending in hoofdletters aan te duiden. Bij de Tour de France, voetbal en dergelijke zie je dat eveneens. Met name op Teletekst is het gebruikelijk. Persoonlijk zie ik het probleem niet echt zo.
@willeme: wat een keurige nette en uitgebreide uitleg. Je hebt waarschijnlijk een goede nacht gehad en hebt zoiets van “mij krijgen ze niet gek, ik sta overal boven” 👍😅
@willeme: lol je hebt het maar zwaar met ons. De FIA maakt het je wat dat betreft ook niet makkelijk met al die achterlijke regeltjes van ze. Bedankt voor elke week de updates en vooral voor je geduld 😉 Fijne race zometeen, pak er een biertje bij op ons!
@willeme: dus begrijp ik goed dat je dezelfde strategie en anderen volgt zonder een eigen mening en dan maar hoofdletters toepast zoals bij de Tour, Teletekst enzo door VERSTAPPEN dan maar zo te schrijven voor de luie lezers?

Volg je dan ook je partner maar (als je die hebt uiteraard) voor het gemak dan?
@erik2907:

Volgens mij is de hitte nog een beetje blijven hangen :-D. Waarschijnlijk is het niet de bedoeling, maar je reactie komt een beetje onsympathiek over.

Artikelen kunnen op meerdere manieren gelezen worden. De één leest alles tot aan de laatste komma, sommige mensen kijken voornamelijk naar de afbeeldingen, anderen kijken voornamelijk wat achter de linkjes zit et cetera. Er zijn ook mensen die graag willen zien wat de Nederlandse deelnemer heeft gedaan. Daarom staat deze in grote letters. Ik zie daarin het probleem niet heel erg. Het is een duidelijke en beproefde methode.
@willeme: het is zeker niet onsympathiek bedoeld.

Vind het meer ‘aapjes gedrag’ zonder een eigen identiteit.

Misschien een kleurtje aanbrengen, letters in bold, letters schuin, ander lettertype of gewoon zoals de Nederlandse taal het bedoeld heeft?

@erik2907: deze methode werkt het best over alle platformen (app, mobiele site, site, tablet etc). Werkt gewoon prima, zie het probleem er niet zo van in. Dan maar een aapje zonder eigen identiteit ;-).

We kunnen het nooit iedereen naar de zin maken :-D
Mijn samenvatting van de race: rondes 1 tm 5 spanning op de baan, rondes 6 tot en met einde, Mercedessen hebben iedereen ingehaald….zzzzz…..gaaaap…..zzzzz…Hamilton 1…Bottas 2….Le Clerq 3
@maarten020: Je snapt het niet.. zo moet je ook geen race kijken. De vraag is meer.. op hoeveel rondes wordt Kubica gezet, na hoeveel rondjes (of bochten) zet Grosjean zijn auto in de muur (of tegen een ander), hoe lang duurt het (in minuten) voordat Grosjean gaat klagen en over klagen gesproken, wanneer gaat Hamilton over de boordradio roepen dat hij het niet red op zijn banden (en vervolgens met 10 minuten voorsprong 1e wordt) tot slot kun je jezelf ook nog afvragen of Stroll überhaupt de race gaat uitrijden en wanneer (nja meer, bij wie) de FIA een twijfelachtige straf gaat uitdelen. Als je zo kijkt dan heb je ineens veel meer plezier van de race..
Ik kijk de motogp vanmiddag wel, gebeurt meer in 2 ronden dan in een heel seizoen f1

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).