• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog Garage: Hoe bevalt de Tesla Model S P100D?

Auteur: nicolasr, gepost 27 juli 2024 om 07:00 – 55 Reacties

Het is wel weer eens tijd voor een update voor één van de ingezetenen van de Autoblog Garage. Hoe bevalt de Tesla Model S P100D?

Het was oktober vorig jaar toen ik mezelf verwende met een Tesla Model S 100D. Een zwart exemplaar, smetteloos van binnen en van buiten, kilometerstand was onbelangrijk, want een Tesla. Maar dat viel allemaal best mee, geloof ik. Fijne dagelijkse auto en zeker als je vanuit een 24 jaar oude Saab komt.

Kortom, een auto waar weinig tot niets mis mee was dus. Maar toch ruilde ik deze Tesla in december alweer om voor een rood exemplaar. Een P100D, met een P dus. Dat betekende meer vermogen, sneller optrekken, hogere top en en ander kleurtje.

En dan is het nu de vraag; was het nodig om die ruil te doen en ben ik er na ruim een half jaar nog tevreden mee?

Hoe bevalt de Tesla Model S P100D?

Laat ik maar meteen de eerste vraag beantwoorden. Was deze ruil nodig? Nou… Nee. Helemaal niet zelfs. Het kunstje van het extreem snelle optrekken is een paar keer leuk, maar daarna geloof je het ook wel en doe je het eigenlijk alleen maar als een passagier voor de eerste keer meerijdt. Het vreet ook banden en aangezien er nogal joekels opzitten, probeer ik ze niet elke maand op te roken,.

Qua kleur en de rest van het uiterlijk vind ik het overigens wel een vooruitgang. De dieprode kleur van de body, de rode remklauwen en het subtiele carbon spoilertje achterop maken hem nét even wat dikker dan zijn mindere broeders. En ook dat kleine lettertje ‘P’ voor die 100D achterop vind ik stiekem wel leuk. Kenners weten waarom.

Maar verder voldoet een non-Performance eigenlijk net zo goed. Zeker als het op het verbruik aankomt, want deze lust wel een lekker bekertje stroom extra. En over stroom gesproken, hoe zit het met het verbruik van de Tesla Model S P100D? Nou, dat ga ik proberen te vertellen…

Is zo’n Tesla Model S P100D een beetje zuinig?

Want is die auto een beetje zuinig? Of laat ik het eerst even anders zeggen, wat kost het me per maand? In elk geval een heel stuk minder dan wat ik bij de Saab kwijt was. Daar liet ik elke week tussen de 140 en 180 euro achter bij de pomp en het onderhoud aan zo’n oude auto die veel moet rijden is ook niet gratis.

Met alles erop en eraan was ik zeker 750 euro per maand kwijt aan die auto. Maar ja, hij werd zakelijk gereden als youngtimer, dus die kosten maakten niet zoveel uit. Maar je moet het wel voorschieten, zal ik maar zeggen.

De Tesla Model S P100D vraagt maandelijks zo’n 450 euro aan stroom en andere kosten. Dat scheelt toch best een slok op een borrel. Dat komt omdat ik voordelig kan opladen bij de meeste van mijn opdrachtgevers en Superchargen is ook een voordelige manier van laden. Hoeveel dat precies kost per kW is moeilijk te zeggen, aangezien dat nog weleens verandert. Maar reken op zo’n 30 cent gemiddeld.

De auto gebruikt zo’n 20 kWh per 100 kilometer, maar dat ligt compleet aan je rechtervoet. Ik krijg hem met hypermilen rond de 16kWh, maar ook makkelijk op 30. Dat laatste gaat overigens een stuk makkelijker dan de eerste waarde…

In de praktijk kom ik op een acculading zo’n 400 kilometer ver. Maximaal. Al weet ik dat niet exact, omdat ik de Tesla eigenlijk nooit leeg rijd en elke gelegenheid aangrijp om te laden. Voor dagelijks gebruik is het bijna altijd genoeg, tenzij je veel snelweg rijdt. Dan sta je vaker dan je lief is bij de Supercharger.

En hoe zit die P100D in elkaar?

En dan komen we aan bij de kwaliteit van de Tesla Model S. En tja. Daar ben ik helaas niet helemaal 100% tevreden over. Het is niet zo erg als bij de eerste exemplaren, maar voor een auto van 5 jaar oud die nieuw 166.000 euro heeft gekost, ben ik niet helemaal overtuigd.

Ik noem ramen die spontaan openen als hij middenin de nacht in een regenbui geparkeerd staat, (je auto hozen, leuke ervaring om 5 uur ’s ochtends voor een vroege shift) het schuifdak dat niet meer sluit en helaas toch wel wat rammeltjes. Het kan iets kleins zijn en misschien gebeurt het bij een Mercedes ook, maar ik moest wel even fronzen…

Maar bijzonderder vind ik toch hoe de auto zich gedraagt als je het rechterpedaal eens lekker wil vloeren. Hij zit belachelijk snel op de 175, daarna is het wel een beetje over met de versnelling. Maar als je volhardt en je ‘gas’ ingedrukt houdt, gaat ‘ie gek doen.

Dan gaan er allerlei oranje lampjes flikkeren en zegt hij dat het vermogen wordt gereduceerd omdat de accu te warm is. En dat is dus echt niet na een half uur planken, maar na ongeveer een halve minuut. Op z’n meest. Uiteindelijk haalde ik 226 kilometer per uur, harder ging het niet. Het schijnt op te lossen te zijn met het bijvullen van het aircosysteem, begreep ik, maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad. Als dat werkt hoor je het zeker van me.

Overigens reed hij op de weg terug naar de Nederlandse grens wel oprecht goed met een gangetje van 200. Stabiel, gaf vertrouwen en ook best wel stil. Zal wel door die goeie stroomlijn komen. Alleen kom je met zo’n snelheid niet zo ver, maar dat is inherent aan een EV.

Ook iets waar ik niet zo blij mee ben zijn de veiligheidssystemen. De ‘lane departure warning’ maakt echt een kolereherrie en lijkt haast wel spontaan af te gaan. En als ik mijn best doe om bewust de doorgetrokken streep over te gaan, geeft hij geen krimp.

Maar ook dat ligt niet direct aan Tesla, ik ken eigenlijk geen een merk waarbij dat wel voor elkaar is. Gelukkig heeft @michaelras beloofd dat ik binnenkort de BMW i5 duurtester een poosje meekrijg, dan kan ik een eerlijk vergelijk maken.

Conclusie, ben ik tevreden met de Tesla?

Ben ik tot nu toe tevreden met de Tesla Model S P100D? In grote lijnen zeer zeker. Op de elektronische issues met de ramen na is er niet veel mis mee. Het knijpen van het vermogen is ook niet wat je hoopt, maar aangezien ik dat vrijwel nooit doe maakt het mij persoonlijk niet veel uit.

Het rijden in een EV is veruit superieur aan een auto met verbrandingsmotor. Sneller, stiller, krachtiger, gewoon beter. De beleving is minder, dat klopt. Maar het grootste nadeel is toch wel het opladen als je ver moet rijden. Een diesel gooi je in 3 minuten vol, de Tesla staat zeker een half uur stil. Da’s gewoon niet ideaal. En al weet je dat vooraf, theorie en praktijkervaring is toch iets anders.

Voorlopig rij ik nog wel eeen paar jaar door in de Tesla. Ja echt. Voor de fun- en vakantieritjes heb ik nu nog twee en straks 1 andere auto (‘s), die wel een benzinemotor hebben. Dat compenseert een boel. En als je van A naar B moet is een elektrische auto gewoon heel erg fijn. Afgezien van het lange laden dan.

Of mijn volgende auto weer een EV wordt? Ik weet het niet, maar zeg nooit nooit!

Ook interessant!

  • Alweer een nieuwe auto in de Autoblog Garage. Een snelle Tesla
  • Nieuw in de Autoblog Garage: De Tesla Model S van Nicolas
  • Video: Tesla Model 3 zit vast in cement
  • nieuwe goedkopere uitvoeringen Tesla
    Nieuwe goedkopere uitvoeringen Tesla Model S en Model X

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

autoblog-garage, model-s, Tesla, tesla-model-s-nicolas

Vorig bericht: « Autoblog Podcast #69: veel VAG nieuws! + Max
Volgend bericht: Chinese automerken willen massaal importtarieven omzeilen »

Lees Interacties

Reacties

  1. romanzy zegt

    27 juli 2024 om 07:20

    Ik zou me rot schamen in een Tesla. Ik wens niet vereenzelvigd te worden met Elon Muskovite. En ik ben niet de enige 👇

    https://www.businessinsider.com/tesla-sticker-bought-before-elon-was-crazy-debate-reddit-2023-9

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      27 juli 2024 om 08:05

      Je rijdt ook geen Volkswagen of Porsche dus..?

      Login om te reageren
      • Diesel Rocks zegt

        27 juli 2024 om 10:19

        Zitten er bij Volkswagen en Porsche dan ook doorgesnoven junkies aan het roer die grote sommen geld overmaken aan potentiële dictators?

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          27 juli 2024 om 12:12

          Ik heb het idee dat je de essentie van mijn opmerking prima snapt.

          Login om te reageren
        • THSD zegt

          27 juli 2024 om 12:14

          Zegt de naam adolf h. je wat?

          Login om te reageren
          • Diesel Rocks zegt

            28 juli 2024 om 18:59

            Leeft die nog? We leven in 2024, niet in 1933. Wat een belachelijk idee om een product te laten staan omdat een gek 80 jaar geleden daar in reed.

            Login om te reageren
        • KEV9 zegt

          27 juli 2024 om 18:16

          Musk is vorige week gestopt met zijn donaties aan Trump

          Login om te reageren
          • Diesel Rocks zegt

            28 juli 2024 om 19:00

            Lijkt me logisch, wekelijks 160 miljoen dollar overmaken is zelfs voor Musk te veel gedoen.

            Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      27 juli 2024 om 08:07

      Poeh ja moet er niet aan denken. Als je Musk al erg vindt, dan gebruik jij ook niet 1 van de honderdduizenden producten van Nestlé lijkt mij. DAT zou pas beschamend zijn.
      https://m.youtube.com/watch?v=MoKLovtnbGY&pp=ygUXb3JkaW5hcnkgdGhpbmdzIG5lc3RsZSA%3D

      Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      27 juli 2024 om 08:14

      Dit vind ik altijd een lastige: aan de ene kant begrijp ik je wel, aan de andere kant blijven er dan zo weinig producten over die je nog kan kopen.. Denk aan kinderarbeid, mensenrechten, milieu, enge landen, etc. en eigenlijk moet je dan ook nog elke CEO in de gaten gaan houden.. Die Musk is wel een opvallende natuurlijk, maar aan de andere kant doet hij ook goede dingen: EV’s op de kaart gezet, ruimtevaart, etc.

      Login om te reageren
    • p406 zegt

      27 juli 2024 om 08:26

      Misschien dan maar een Tesla kopen uit de tijd dat Elon nog ‘normaal’ was. Dan is de Model S van Nicolas nog in. De veilige zone. En natuurlijk echt duurzaam om andermans nieuw gekochte accumobiel op te rijden.

      Login om te reageren
    • bunnylebowski zegt

      27 juli 2024 om 08:37

      @romanzy zie hier weer het effect van de bezuinigingen van de GGZ. Doe is wat aan je mentale gezondheid, je zit jezelf in de weg

      Login om te reageren
      • Benny_Weisz zegt

        27 juli 2024 om 11:17

        Mensen die “is” als bijwoord gebruiken (i.p.v. “eens”), mogen van mij daar ook bij aansluiten….

        Login om te reageren
        • bunnylebowski zegt

          27 juli 2024 om 18:36

          Ik heb me aangemeld Benny. Wat bleek, toen ik uitlegde dat ik is gebruikte ipv eens, kreeg ik zowaar voorrang.

          Login om te reageren
    • Trojan zegt

      27 juli 2024 om 08:45

      Er staan wel goede passages in dat artikel: “Another user joked that they’d have to start checking to see what the Starbucks CEO said every morning before buying their daily coffee if they followed this logic.”

      “If I made my purchases based on how much I liked the CEO of the company that made it, I would probably have a lot more money and own very little.”

      Maar vertel ons vooral welke auto jij rijdt en als dat een ICE is, hoe blij je bent met wie je daar allemaal mee sponsort.

      Login om te reageren
    • tmon zegt

      27 juli 2024 om 08:54

      Laat je producten uit China, of producten met componenten uit China ook links liggen omdat Xi Ping een markant figuur is?

      Niks mis met principes hoor, maar Musk staat niet heel hoog op de dubieuze figuren ladder.

      Login om te reageren
    • romanzy zegt

      27 juli 2024 om 14:03

      Heel interessante (nieuwe) videoboodschap van Anonymous aan Elon Musk 🤩👇

      https://x.com/seanohhhh/status/1817029922562662495?s=46&t=goeg60w2gVN4F4Bpr7sojQ

      Login om te reageren
      • Trojan zegt

        27 juli 2024 om 14:09

        Inderdaad heel interessant! (in Lange Frans stem). Lekker een paar terroristen aanhangen die hun gezicht niet eens durven te laten zien. Dan mag je ook wel aansluiten in bovengenoemde GGZ instelling.

        Login om te reageren
        • romanzy zegt

          27 juli 2024 om 18:34

          Wel, blijkbaar ben je zo schromelijk dom dat je niets eens weet wat Anonymous collectief omvat, anders zou je zulke onzin niet uitkraaien.

          Login om te reageren
    • slickrick zegt

      27 juli 2024 om 18:01

      Wij hebben een mooi groot schilderij van Musk op de zaak hangen , top gast !

      Login om te reageren
      • romanzy zegt

        27 juli 2024 om 18:30

        Doen jullie de PR voor Baudet en Co misschien? Of aartslui Wilders? Een bedrijf dat zich serieus neemt, gaat niet dweilen met Elon Muskovite.

        Login om te reageren
    • Pibasso zegt

      29 juli 2024 om 11:18

      Nou, doe het lekker niet dan, maar val ons er niet mee lastig.

      Login om te reageren
  2. nicolasr zegt

    27 juli 2024 om 07:28

    Genoteerd.

    Login om te reageren
  3. racerx zegt

    27 juli 2024 om 08:04

    Het lijkt me wel een fijne auto. Stil, comfortabel en vlot. Helaas staat het interieur me niet aan, maar daarin is Tesla inmiddels niet meer de enige. Nee, 1 van de hoofdredenen om een van onze auto’s (5 serie en Giuletta) niet voor een EV in te ruilen is dat we thuis niet kunnen laden icm de lange laadtijden. Vind het gewoon tijdverspilling als je ‘s nachts niet aan je eigen laadpaal kan hangen (geen oprit). Tevens de reden dat ik geen plugin hybrid koop, als die accu eenmaal leeg is ben je met een marginaal ICE’tje een zware auto aan het rondzeulen (aan den lijve ondervonden toen ik een G31 530e van de dealer mee had afgelopen jaar). Andere hoofdreden is dat 90% van het aanbod crossover lijkt te zijn. We rijden graag een ruime hatchback + een station, maar dat aanbod zal nog wel beter worden (net als laadtijden).

    Anyway, fijn dat ‘ie bevalt. Vind het nog steeds een mooie verschijning, zeker in deze kleur. Veel plezierige km’s gewenst en hopelijk lost het bijvullen van de airco je performance issues op.

    Login om te reageren
  4. William zegt

    27 juli 2024 om 08:07

    Als de 12V accu leeg is kunnen de deurgrepen niet meer naar buiten bewegen. (En de frunk opent ook elektrisch, dus probleem). Weet iemand of alle merken met zulke uitschuifbare portiergrepen dit probleem hebben?
    Of is er een merk wat wel rekening heeft gehouden met een lege accu? Dus een mechanische backup mogelijkheid heeft ingebouwd?

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      27 juli 2024 om 08:10

      Iedere auto met electronische deuren heeft toch ook een manual override, ergens. Maat van mij heeft een Niro EV. Ding begon gek te doen, allemaal rare kwaaltjes. Nieuwe 12v accu erin, alles opgelost. Bijzonder eh.

      Login om te reageren
      • rrk147 zegt

        27 juli 2024 om 08:44

        Dat kan met een ICE auto ook, als de accu slecht is. Mijn Alfa GT had ook, en kwam ook bij sommige 147 voor. Een 12v accu gaat niet eeuwig mee, en is snel vervangen.

        Login om te reageren
      • William zegt

        27 juli 2024 om 10:23

        Klopt. Een manual override aan de binnenkant bedoel je denk ik. Maar stel je komt na 3 weken vakantie terug op Schiphol en de 12V accu is leeg. Hoe kom je dan in een auto met elektrisch uitschuifbare portiergrepen? Is er bij sommige merken ook een mechanische oplossing van buitenaf?

        Login om te reageren
  5. bunnylebowski zegt

    27 juli 2024 om 08:39

    Leuke update.

    Toen ik nog elektrisch reed ook laten verleiden om naar een performance over te stappen. Exact wat je zegt: maandje leuk, daarna is de long range eigenlijk de fijnere.

    Verder verbaast mij de kwaliteit niet en zou voor mij reden zijn geen Model S te nemen. Pas met de model 3 facelift en de 2020 (?) 3e facelift van de model S is het met de kwaliteit van tesla goed voor mekaar, ervoor teveel gezeur.

    Login om te reageren
    • Diesel Rocks zegt

      27 juli 2024 om 10:00

      Toch vind ik het vreemd. Toen de Tesla er net was en de jaren daarna werden alle berichten dat de auto nogal gammel was door de eigenaren hardnekkig tegengesproken. Nu blijkt dag toch waar te zijn maar is het verbeterd? Dat wekt weinig vertrouwen.

      Ik zou niet kunnen rondrijden met een auto met zoveel gebreken zoals in dit artikel is vermeld. Van één kraakje wordt ik al gek.

      Login om te reageren
      • bunnylebowski zegt

        27 juli 2024 om 18:37

        @diesel rocks ik heb geen idee jongen. Ik was niet zo iemand.

        Zou er eens met iemand over praten

        Login om te reageren
  6. maotje zegt

    27 juli 2024 om 09:06

    Je hebt t over maandelijks 450 euro aan stroom en andere kosten. Hoeveel km wordt er maandelijks meegereden?

    Login om te reageren
    • Trojan zegt

      27 juli 2024 om 09:34

      Ook benieuwd naar, zonder wegenbelasting en met nauwelijks onderhoud lijkt 450 per maand nog veel?

      Login om te reageren
      • maotje zegt

        27 juli 2024 om 09:54

        @trojan. Verzekering gaat dr nog af natuurlijk. Maar 450 klinkt inderdaad als vrij fors tov mijn aantal gereden maandelijkse kms.

        Login om te reageren
  7. rogerzz zegt

    27 juli 2024 om 09:43

    Technische vraag; is de accu nou zo enorm geknepen of is hij gewoon softwarematig begrensd dat hij maar 226km/u kan halen? Net even moeten Google’en hoeveel pk hij zou moeten hebben, als dat 680pk is dan is dat toch superlaag voor een performance auto? Mijn oude 180pk dieseltje haalde dat ook wel, zelfs ietsje meer.

    En even puur qua referentiekader; ongeveer elke auto is beter ten opzichte van een oude Saab. Ik wist niet dat die Tesla’s 166k nieuw waren, maar foei dan mag je wel wat verwachten.. en als je het dan vergelijkt met een antieke Saab ;)

    Login om te reageren
    • Diesel Rocks zegt

      27 juli 2024 om 10:16

      Staat eigenlijk al in het artikel. Door snel optrekken wordt er enorm veel energie in korte tijd uit de batterij getrokken. Dat veroorzaakt warmte, hitte, vergelijkbaar met je telefoon en kabel als je deze snel oplaadt.

      Batterijen kunnen daar slecht tegen. De software knijpt daarna inderdaad het vermogen om te batterij te beschermen. Elke EV doet dat, zelfs elektrische scooters doen dat.

      De vermogens en acceleratie getallen van EV’s moet je vooral als marketing zien. Je hebt er in de praktijk weinig aan. Zo heb ik eens met mijn toenmalige 435d tegen een P100D gereden op de snelweg voor kilometers achtereen afwisselend, ik was gewoon sneller vanaf 150 km/u. We reden sommige stukken harder dan 200 en ik voorspelde aan mijn vrouw welke afslag de Tesla zou nemen. Want na zoveel kilometers op die snelheden zou hij toch weer snel moeten bijladen. En dat klopte.

      Login om te reageren
      • rogerzz zegt

        27 juli 2024 om 13:20

        Yes, in beginsel snap ik je uitleg, maar als ±180pk nodig is voor 225km/u en je hebt 680pk als maximum, dan heb je dus als ‘continue maximumvermogen’ 180/680 = 26% beschikbaar daarvoor.

        Ik weet ook dat de Polestar 2 bij Misha op de Nurburgring na 3 tot 4 minuten al volledig uitgeteld is, en dat een Tesla P100D ook enorm moeite heeft op de Nurburgring (net zoals de meeste EV’s natuurlijk) – maar ‘gewoon’ stabiel vermogen vragen op de snelweg is dan ook wel erg gelimiteerd. De 680pk is dan wel echt een one-trick-pony voor 0-100 sprintjes..

        Login om te reageren
        • Rokende Wielen zegt

          28 juli 2024 om 10:51

          Hoe lang zou een Taycan Turbo (S of zoiets?) het dan volhouden? Die zou volgens het internet/marketing op de langere duur toch de vloer aanvegen t.o.v. een Model S (P)laid?

          Login om te reageren
  8. MarcoM zegt

    27 juli 2024 om 10:10

    Een aantal service centers scoren niet hoog, aldus YouTuber AT Zimmerman

    Login om te reageren
  9. Pino zegt

    27 juli 2024 om 12:10

    226 km/u rijden en dan ook nog een foto maken van je snelheidsmeter. Vind je dat nou echt verstandig?

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      27 juli 2024 om 12:47

      Legitieme vraag.

      Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      27 juli 2024 om 16:25

      Mwoah. Valt mee toch? Lege weg, geen snelheidslimiet want Duitsland en een auto die het prima aankan. En alleen in de auto, dus ik zou alleen mezelf ermee hebben als er wat mis zou gaan. Daarbij, 226 is geen 326. Het is allemaal niet zo erg.

      Dus nee, ik zie niet echt een probleem.

      Login om te reageren
  10. ffwdrwd zegt

    27 juli 2024 om 15:00

    Dat was geen autopilot Totaal onverantwoord.

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      27 juli 2024 om 16:26

      Nee. Autopilot gebruiken met 220+ is lekker verantwoordelijk! 😂

      Login om te reageren
      • Jurgen zegt

        27 juli 2024 om 16:37

        Ik zou echt verbaasd zijn als autopilot die snelheid toe zou staan, lijkt me toch wel beveiligd?

        Login om te reageren
        • Trojan zegt

          27 juli 2024 om 17:25

          Autopilot werkt niet boven de 140km/u idd.

          Login om te reageren
  11. Oopelkadet zegt

    27 juli 2024 om 17:32

    Ik zie vooral de autopilot echt heel vreemde lees: gevaarlijke dingen uithalen. Elke keer als ik een Tesla inhaal blijf ik tegenwoordig extra alert of ie niet ineens naar links duikt. Het idee van meer automatiek is leuk maar BMW heeft dat zoveel beter voor elkaar. Dat en de afschrijving en de beperkte range houden me ver van Tesla. Ik voorspel dat Diesel het nieuwe EV van de jaren 2030 plus gaat worden en vliegen voor 70% gaat afnemen dus milieuproblemen zijn voorbij. As always; BMW 6 cylinder diesel. je wilt nooit meer anders. En boven de 150kmh inderdaad elke opgefokte Tesla het snot voor de ogen optrekken en zonder probleem 200kmh en erboven cruisen verveelt ook niet.

    Login om te reageren
    • Trojan zegt

      27 juli 2024 om 18:07

      Praat geen onzin aub. Als Tesla ’s Autopilot iets never nooit doet, dan is het wel zomaar ‘ineens naar links duiken’.

      Login om te reageren
      • Oopelkadet zegt

        27 juli 2024 om 20:02

        Sorry ik zie Tesla’s regelmatig dingen doen die sterk lijken op een ingreep van 1 of ander noodsysteem. Veel vaker dan andere merken. Het kan niet alleen maar onkunde van chauffeurs zijn. Sterker, het is een vaak voorkomende klacht van Tesla eigenaren dat de auto en met name de autopiloot dingen doet zoals spookremmen.

        Login om te reageren
        • Trojan zegt

          27 juli 2024 om 21:12

          Klopt, ‘phantom braking’ is inderdaad wel een bekend (en vervelend) probleem. Zomaar naar links duiken en dan moeten oppassen met inhalen is echter pertinente onzin. Ik zou trouwens nog even terughoudend zijn in zeggen dat BMW het allemaal beter voor elkaar heeft. Ze doen het ook heel goed, maar zie bijv wel dit filmpje waarin een i4 gewoon zonder enige waarschuwing een andere baan op slingert: https://youtu.be/mIPurpi7jhM?si=5DzFsbcthxMSHcbx&t=1651

          Login om te reageren
    • maotje zegt

      28 juli 2024 om 08:38

      Diesel het nieuwe ev in de jaren 2030 😂😂
      Je praat echt onzin.

      Login om te reageren
      • Diesel Rocks zegt

        28 juli 2024 om 19:07

        Waarom onzin? Synthetische diesel is in alle opzichten een betere keuze dan EV. EV is een tijdelijke hype en heeft absoluut geen kans om het hele wagenpark te veroveren. Dat kan je zo nareken op je rekenmachine. Na een 6 cilinder in lijn BMW diesel heb ik nog een uitstapje gemaakt naar een 335i en zelfs even een M550i (leen auto). De V8 kwam aardig in de buurt, maar nog steeds relatief weinig koppel en bovendien erg dorstig.

        Voor mensen die van mobiliteit houden is er geen betere krachtbron dan diesel.

        Login om te reageren
  12. Rokende Wielen zegt

    28 juli 2024 om 11:03

    Een reactie op de inhoud van het artikel: dank voor het nuttige en eerlijke inzicht van praktijkervaring. Zonder ooit zelf überhaupt in een stilstaande Tesla gezeten te hebben: een willekeurige Long Range uitvoering lijkt me op papier de prettigste om daadwerkelijk langer te rijden. En dat van die geintjes dat in een regenbui ramen open gaan, da’s van alle tijden. Ik herinner me een verhaal van een vorige werkgever die in de tijd dat hij zakelijk nieuw kocht en reed en z’n eigen keuzes maakte een Peugeot 504 met vele opties, waaronder een elektrisch te bedienen dakraam en portierramen. Zoals veel in die tijd rookte de beste man in de auto maar deed dat met ramen open. Zo ook het dak. Tijdens het rijden begon het te regenen. Maar toen stopte de elektrische bediening van alle ramen ermee. Vele stoplichten in stadsverkeer waren er nodig om bij zijn dealer terecht te komen om dat op te laten lossen (jonge auto). Aldaar aangekomen werd hij eerst vierkant uitgelachen voor zijn verzopen uiterlijk. Een aanwijsbare oorzaak en dus oplossing werd niet gevonden. En dit was niet bepaald Peugeots eerste auto.

    Maar laat die inzichten vooral komen, dank daarvoor.

    Login om te reageren
  13. Allison Burgers zegt

    28 juli 2024 om 17:37

    Blijft toch de enige mooie Tesla. Zeker in deze uitvoering en kleur.

    Login om te reageren
  14. nameel zegt

    29 juli 2024 om 06:50

    het idee van lane departure bij dit soort auto’s is dan ook dat de software kijkt naar de intentie. Als hij merkt dat je in control bent en dan een lijn overgaat, laat hij dat toe. Als je intentie niet duidelijk is en je raakt de streep dan grijpt hij in.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North